Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor rotterdam » 21 jul 2015 11:27

mohamed schreef:Jezus zelf geloofde dat hij binnen de levens van zijn discipelen zou komen om te oordelen (Mat 16,28) dus punt zeven heb ik moeite mee om te onderschrijven...

Voorbeeld ; Rom. 2 -1 Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen.
3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt dengenen, die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2015 13:03

?

Oordelen of ook wel "beoordelen" heeft een hele negatieve klank in de oren van sommigen en bij jou lijkt dat ook zo te zijn. Maar oordelen is alleen negatief als je aan de verkeerde kant staat. Dat Jezus komt om te oordelen houdt in dat Hij scheiding zal aanbrengen. Hij zal mensen veroordelen (dat is wat anders dan oordelen) en Hij zal mensen vrijspreken. En dat betreft alle volken, zoals Jezus zelf zegt:

Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.

En dat wordt ook wel de jongste dag of het oordeel genoemd. Wat iets anders is dan dat Hij komt om ons allen te veroordelen, christenen weten dat ze door Hem bevrijd zijn.

Zie ook de Van Dale, zelfs op dit punt toegepast:

oor·deel (het; o; meervoud: oordelen)
1
goed- of afkeurende uitspraak; mening: ik ben van oordeel dat …; het laatste oordeel Christus' vonnis aan het eind van deze wereld
2
vermogen om te oordelen; verstand

oor·de·len (oordeelde, heeft geoordeeld)
1
vonnissen, rechtspreken
2
door redenering tot een gevolgtrekking komen
3
van mening zijn; achten
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ereunao

Berichtdoor ereunao » 21 jul 2015 15:04

Het is nu bijna een half jr geleden dat ik op deze topic gepost heb en ik constateer dat Verbonds Dopers ( V.D ) en Geloofsdopers (G.D.) nog geen stap dichter bij elkaar gekomen zijn. Het is gewoon een patstelling, een loopgravenoorlog geworden. En dat is geen wonder;de eeuwen door is er ook onder Gods volk nooit overeenstemming gekomen over de dooppraktijk.Bij de V.D.zit het vast op de eeuwen oude traditie dat de doop een sacrament van het verbond met A-ham zou zijn dat God in de kerk gecontinueerd zou hebben. Maar het gaat bij de doop evenals bij het H.A. over het N.V. in Zijn bloed; Matt. 26:28.Nu kent de Schrift idd. maar een verbond der genade en der verzoening door het bloed van het Lam en rust ook het verbond met A-ham op datzelfde basale verbond.Maar God werkt gefaseerd, trapsgewijs en heeft er 40 eeuwen over gedaan om de komst van de Messias voor te bereiden.En tot deze voorbereiding behoort ook het verbond met A-ham. Omdat de Messias uit zijn ( natuurlijk ) zaad geboren moest worden heeft dit basale verbond eeuwenlang zijn bedding gehad in het verbond met A-ham. Maar na de dood van de Messias kreeg dit verbond ( hoewel in wezen hetzelfde ) een andere gedaante in het N.V. in Zijn bloed en is uitgebreid tot alle volken. De besnijdenis was dus op Gods bevel een zaak van natuurlijke geboorte uit Joodse ouders. Gelovig of niet, hun kinderen moesten besneden worden.Daarom gaat dat beroep op het verbond met A-ham voor de kinderdoop niet op, al zijn hier wel parallellen te trekken. Maar dat is wat anders dan een = gelijkteken. Elke koe is wel een dier, maar daarom is ieder dier nog geen koe! De verzoening is in oud- en nieuwtestament wel dezelfde, maar de specifieke beloften uit het verbond met A-ham zijn nooit op de kerk overgegaan.Want die zijn onlosmakelijk verbonden met het wonen in het beloofde land, de troon van David, de herbouw van stad en tempel (Ezech.37:25-28; Mich.7:20 etc. ) Want Israël heeft een heel andere relatie met de Messias als de kerk van het N.V.Want Hij is naar zijn mensheid de wettige erfgenaam van de troon van David ( Luk.1:32 ) maar de Gemeente is de hemelse bruid van de Koning.En als Hij straks komt dan komt Hij niet om met Zijn aardse volk te trouwen, maar om over te regeren ( Ezech. 37:24;Hos.3;5 etc. ) dat is dus een heel andere relatie die als vanzelf ook een andere vorm van aanbidding en eredienst vereist. Vandaar die nieuwe tempel en offerdienst in het messiaanse rijk in Ezech 40-44..De grote fout in de redenering van de V.D. is dus dat zij de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht heeft. Maar bij de evangelischen bespeur ik de neiging de eenheid der Schrift uit het oog te verliezen en haar in zeven stukken te snijden. Maar die verschillende bedelingen vormen wel tezamen het ene ongedeelde koninkrijk Gods.Matt.6:10; Koll.1:13.

mvr gr:ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 22 jul 2015 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2015 22:51

mohamed schreef:Jezus zelf geloofde dat hij binnen de levens van zijn discipelen zou komen om te oordelen (Mat 16,28) dus punt zeven heb ik moeite mee om te onderschrijven...

rotterdam schreef:Voorbeeld ; Rom. 2 -1 Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen.
3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt dengenen, die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?

Wat wil je met die passage zeggen in dit verband?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2015 13:23

mohamed schreef:Wat wil je met die passage zeggen in dit verband?

Wellicht dat we langs elkaar heen praten ?
Uit passage blijkt, althans volgens mij, dat "Die komen zal om te oordelen" wel degelijk Bijbels is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2015 13:35

mohamed schreef:Wat wil je met die passage zeggen in dit verband?

rotterdam schreef:Wellicht dat we langs elkaar heen praten ?
Uit passage blijkt, althans volgens mij, dat "Die komen zal om te oordelen" wel degelijk Bijbels is.

Op die manier, het is wél bijbels maar niet in de toekomende tijd, zie Mat 16,28.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2015 17:58

mohamed schreef:Op die manier, het is wél bijbels maar niet in de toekomende tijd, zie Mat 16,28.

Duidelijk maar wat te zeggen over 1 Petrus 4 vers 5 ?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 jul 2015 18:01

off topique-smile

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 22 jul 2015 22:01

dalethvav schreef:Twee uitspraken binnen twee uur: Dus toch twee soorten doop?
1. Een geloofsdoop voor volwassenen (het heeft toch weinig nut om een ongelovige te dopen)
2. Een verbondsdoop voor kleine kinderen (alleen kinderen van gelovige ouders zijn in het verbond)

elbert schreef:Nee. Het is 1 en dezelfde doop, want er is maar 1 doop.

Er is inderdaad maar één doop. Dat is ook wat "Nicea" belijdt. Maar dat is nu juist waar het wringt: In de klassieke formulieren (en de daarmee samenhangende dooppraktijk). Dáár wordt het onderscheid aangebracht. Niet in de bijbel.
elbert schreef:De grond voor de doop is niet het geloof, maar Gods genadige ontferming voor allen die bij Hem horen (Zijn gemeente). Die gemeente bestaat uit de gelovigen en hun kinderen.

Ik denk dat de bijbel ons leert dat juist wél het geloof de grond is voor de doop (en het geloof uiteraard Gods genadige ontferming).
Veelzeggend is daarbij b.v. het bijbelgedeelte over de kamerling uit Ethiopië: "En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water. En de kamerheer zei: Kijk, daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is." (Hand. 8:36-37).
Maar er zijn ook andere bijbelgedeelten. Wat ik niet kan vinden zijn bijbelgedeelten waaruit duidelijk wordt dat het verbond de grond van de doop is.
Kinderen worden m.i. geen lid van de gemeente door de doop (dan is de doop in inwijdingsritueel geworden) maar de kinderen zijn sowieso al (ge)heilig(d) apart gezet vanwege het geloof van (één) van de ouders (1 Kor. 7). Ik lees nergens dat ze pas (ge)heilig(d) zijn na de doop. tenzij je erbij blijft "dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is". maar die zinsnede uit het klassieke doopformulier wijs ik dus ten stelligste af.
elbert schreef:Dus ook "de geloofsdoop voor volwassenen" zoals je dat noemt, is een verbondsdoop.

Dat is jouw dus-conclusie op basis van jouw overtuiging. Dat is prima maar het is niet mijn conclusie (zie hierna).
elbert schreef:Maar ik begrijp nu dat voor jou "geloof" en "verbond" elkaar uitsluiten?

In direkte zin wel ja. Tot die conclusie zou je kunnen komen als je verbond-doop-geloof door elkaar gaat halen of, zo je wilt bij elkaar trekt.
Als je ze m.i. ziet in het juiste perspectief zou dat best wel eens tot een andere conclusie/opvatting kunnen leiden, maar dat kan dan wel gaan ten koste van een bepaalde verbondsvisie. Het zij zo als ik bij die verbondsvisie niet direkt een bijbelse grond voor kan vinden.
Het (nieuwe) verbond is gesloten met Israël en de gelovigen uit de heidenen mogen daarin mee-delen als mede-burgers (Ef. 2). Dat verbond werd bekrachtigd bij het 1e avondmaal en niet bij de doop. Althans, ik kan dat niet vinden in de bijbel.
Wellicht heb ik onderstaand voorbeeld al eens eerder aangehaald. maar voor de duidelijkheid dan nog maar eens een keer: Wanneer ouders een testament (verbond) opmaken, wordt er veelal een clausule in opgenomen dat de erfenis alleen de kinderen en niet de partners van de kinderen toekomt. Normaal gesproken, wanneer de ervende kinderen en de partners bij elkaar blijven délen de partners in de ‘zegeningen’ van de erfenis. Feitelijk is het testament echter enkel en alleen voor de kinderen. M.a.w., het ‘slechts’ delen in de erfenis betekent nog niet dat het eigenlijke testament (verbond) toegeëigend kan worden door de partner. Zo werkt dat niet.

Overigens kan ik me wel vinden in de conclusie van ereunao: "Het is nu bijna een half jr geleden dat ik op deze topic gepost heb en ik constateer dat Verbonds Dopers ( V.D ) en Geloofsdopers (G.D.) nog geen stap dichter bij elkaar gekomen zijn. Het is gewoon een patstelling,"
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2015 08:08

dalethvav schreef:Er is inderdaad maar één doop. Dat is ook wat "Nicea" belijdt. Maar dat is nu juist waar het wringt: In de klassieke formulieren (en de daarmee samenhangende dooppraktijk). Dáár wordt het onderscheid aangebracht. Niet in de bijbel.
Er wordt in de klassieke formulieren geen onderscheid gemaakt dat erop neer zou komen dat er sprake zou zijn van 2 verschillende dopen. Het enige onderscheid dat gemaakt wordt, is tussen de natuurlijke vermogens van de dopelingen. Je zou een gedoopte baby kunnen vergelijken met een avondmaalganger die geen armen meer heeft: die pakt zelf het stukje brood niet (wat wel bij het instellingsbevel van het avondmaal hoort: "neemt, eet", Matth. 26:26), maar krijgt het in de mond gestopt door een broeder/zuster. Daarmee zeggen we ook niet dat er 2 soorten avondmaal zijn. Zo is het ook bij de doop, al is het hier iets dat een kind nog niet kan, nl. zijn/haar geloof belijden. Dat komt later en juist daarom ligt er dan ook in de gereformeerde theologie een heel sterke link tussen doop-belijdenis-avondmaal.
dalethvav schreef:Ik denk dat de bijbel ons leert dat juist wél het geloof de grond is voor de doop (en het geloof uiteraard Gods genadige ontferming).
Veelzeggend is daarbij b.v. het bijbelgedeelte over de kamerling uit Ethiopië: "En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water. En de kamerheer zei: Kijk, daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is." (Hand. 8:36-37).
Het is in die zin veelzeggend dat voor volwassenen we niemand ten doop mogen houden dan die belijden in Jezus Christus te geloven. Maar dat ontkent niemand. De vraag gaat over de kleine kinderen van de gelovigen. Daarover dienen we een theologische keuze te maken op grond van de beperkte gegevens die gaan over hoe de Bijbel over kinderen spreekt.
dalethvav schreef:Maar er zijn ook andere bijbelgedeelten. Wat ik niet kan vinden zijn bijbelgedeelten waaruit duidelijk wordt dat het verbond de grond van de doop is.
Als je beseft dat het verbond het genadige raamwerk is waarmee God zich wendt tot de verloren mensheid en Zijn gelovigen daarin opneemt, dan wordt ook duidelijk dat het geloof niet een losstaand iets is, maar zich juist binnen het verbond afspeelt. Dat blijkt al in de verbondsbelofte aan Abraham: "In uw zaad zullen alle volken van de aarde gezegend worden" (Gen. 22:18, Gal. 3:8,16 enz.). Dus als je zoekt naar de verbinding tussen verbond en geloof, dan kun je daar meer lezen. De zegening die wij als heidenen ontvangen, is de zegening die beloofd is aan Abraham (verbondsbelofte) en die zegening is dat wij delen in het beloofde zaad, nl. Christus.
dalethvav schreef:Kinderen worden m.i. geen lid van de gemeente door de doop (dan is de doop in inwijdingsritueel geworden) maar de kinderen zijn sowieso al (ge)heilig(d) apart gezet vanwege het geloof van (één) van de ouders (1 Kor. 7).
Dat ben ik met je eens. We dopen de kinderen dan ook niet om ze in het verbond te krijgen, maar omdat ze er al in zijn. Want God zegt dat Hij de Vader is van de gelovigen en hun kinderen. Dat laat onverlet dat de doop daarmee wel het sacrament van de inlijving is. Niet om ze in het verbond in te lijven, maar omdat ze er al in ingelijfd zijn.
dalethvav schreef:In direkte zin wel ja. Tot die conclusie zou je kunnen komen als je verbond-doop-geloof door elkaar gaat halen of, zo je wilt bij elkaar trekt.
Als je ze m.i. ziet in het juiste perspectief zou dat best wel eens tot een andere conclusie/opvatting kunnen leiden, maar dat kan dan wel gaan ten koste van een bepaalde verbondsvisie. Het zij zo als ik bij die verbondsvisie niet direkt een bijbelse grond voor kan vinden.
Het (nieuwe) verbond is gesloten met Israël en de gelovigen uit de heidenen mogen daarin mee-delen als mede-burgers (Ef. 2). Dat verbond werd bekrachtigd bij het 1e avondmaal en niet bij de doop. Althans, ik kan dat niet vinden in de bijbel.
Als je het verband niet ziet (en het gaat hier wel om zien, want het is een theologische conclusie), dan moet je ook voor lief nemen dat volgens je eigen visie de doop een fremdkörper is in de Bijbel, omdat het blijkbaar niet gerelateerd is aan het nieuwe verbond. Dan is het wel merkwaardig dat de instelling van de doop:
1. wel samenvalt met het nieuwe testament (verbond)
2. dat het samenvalt met het doopbevel van Christus om alle volken te dopen (Matth. 28:19) (zendingsbevel van het nieuwe verbond!)
3. wat een vervulling betekent van de beloofde verbondszegen aan Abraham (Gen. 22:18, Gal. 3:8, 16)
4. dat het een teken is van de afwassing van zonden (Hand. 22:16)
5. en dus verwijst naar het bloed van het verbond (nl. het bloed van Christus, Hebr. 10:29)
6. dat niet alleen de drinkbeker van het avondmaal (het enige verbondsteken volgens sommigen) maar ook de doop verwijst naar het offer van Christus en wel in dezelfde teksten (Mark. 10:38-39) ("Kunt u de drinkbeker drinken die Ik drink, en met de doop gedoopt worden waarmee Ik gedoopt word?"). Of denk je dat Christus die parallel van drinkbeker en doop toevallig gebruikt?
enzovoorts
dalethvav schreef:Wellicht heb ik onderstaand voorbeeld al eens eerder aangehaald. maar voor de duidelijkheid dan nog maar eens een keer: Wanneer ouders een testament (verbond) opmaken, wordt er veelal een clausule in opgenomen dat de erfenis alleen de kinderen en niet de partners van de kinderen toekomt. Normaal gesproken, wanneer de ervende kinderen en de partners bij elkaar blijven délen de partners in de ‘zegeningen’ van de erfenis. Feitelijk is het testament echter enkel en alleen voor de kinderen. M.a.w., het ‘slechts’ delen in de erfenis betekent nog niet dat het eigenlijke testament (verbond) toegeëigend kan worden door de partner. Zo werkt dat niet.
En de relatie met het Bijbelse spreken over het verbond is? Dit is me veel te westers/seculier gedacht en te weinig Bijbels. In de Bijbel is het zo dat wie deelt in de verbondszegeningen ook verbondskind is. De verbondszegening is nl. delen in Gods genade in Christus, en dus in het nieuwe verbond.
dalethvav schreef:Overigens kan ik me wel vinden in de conclusie van ereunao: "Het is nu bijna een half jr geleden dat ik op deze topic gepost heb en ik constateer dat Verbonds Dopers ( V.D ) en Geloofsdopers (G.D.) nog geen stap dichter bij elkaar gekomen zijn. Het is gewoon een patstelling,"
Dat is inderdaad zo. Overigens voegt ereunao er nog een extra complexiteit aan toe, nl. een vorm van bedelingenleer, waar je dan ook nog eens van mening over kunt verschillen. Daar wordt het echt niet gemakkelijker van.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 23 jul 2015 10:28

elbert schreef:
Dat is inderdaad zo. Overigens voegt ereunao er nog een extra complexiteit aan toe, nl. een vorm van bedelingenleer, waar je dan ook nog eens van mening over kunt verschillen. Daar wordt het echt niet gemakkelijker van.

Ik maak het m.i. niet complexer maar juist eenvoudiger als ik uitleg dat niet het verbond met A-ham maar de zegening van A-ham(in uw zaad zullen al de volken gezegend worden ) tot de heidenen is uitgebreid. Want het verbond met A-ham heeft betrekking op het beloofde land ( Gen 15:18-21 ) En dat verbond is nooit op de kerk overgegaan; daarom kan de doop nooit een sacrament van het verbond met A-ham zijn .Maar de basale beloften van het Evangelie zoals de vergeving der zonden en de belofte van de H.Geest ( Gal.3:14 ). gelden ook de heidenen .Daarom vinden wij die in Hebr 10 wel terug, maar niet in de context waarin de belofte van een nieuw verbond in Jer.31 en bij al de profeten staan.Het verbond met A-ham was en is dus uiteraard een zaadverbond, maar het N.V. zoals dat nu al eeuwenlang door woord en sacrament onder de heidenen bediend wordt niet. Daarom gaat voor de doop het beroep op- het verbond met A-ham niet op. Al was Petrus je vader en Maria je moeder, je bent geen kind van het verbond dan door het geloof in Christus .( Gal.3:26 ). Is dat nu werkelijk zo ingewikkeld ?
m. br.gr: ereunao

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 23 jul 2015 11:29

ereunao schreef:Ik maak het m.i. niet complexer maar juist eenvoudiger als ik uitleg dat niet het verbond met A-ham maar de zegening van A-ham(in uw zaad zullen al de volken gezegend worden ) tot de heidenen is uitgebreid. Want het verbond met A-ham heeft betrekking op het beloofde land ( Gen 15:18-21 ) En dat verbond is nooit op de kerk overgegaan; daarom kan de doop nooit een sacrament van het verbond met A-ham zijn .Maar de basale beloften van het Evangelie zoals de vergeving der zonden en de belofte van de H.Geest ( Gal.3:14 ). gelden ook de heidenen .Daarom vinden wij die in Hebr 10 wel terug, maar niet in de context waarin de belofte van een nieuw verbond in Jer.31 en bij al de profeten staan.Het verbond met A-ham was en is dus uiteraard een zaadverbond, maar het N.V. zoals dat nu al eeuwenlang door woord en sacrament onder de heidenen bediend wordt niet. Daarom gaat voor de doop het beroep op- het verbond met A-ham niet op. Al was Petrus je vader en Maria je moeder, je bent geen kind van het verbond dan door het geloof in Christus .( Gal.3:26 ). Is dat nu werkelijk zo ingewikkeld ?

Nee, dat is juist helemaal niet complexer of ingewikkelder maar juist super duidelijk.
Maar ja...... breng elbert dat nu maar is aan zijn brein, dat wil maar niet tot hem door dringen. uhhh-smile

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 23 jul 2015 13:39

Ik ben geen theoloog, maar zover ik weet worden in de Bijbel alle verbonden gesloten met inbegrip van de kinderen. Zie bijvoorbeeld Adam (moederbelofte) en Noach en de regenboog. Daarmee is het voor en volgens mij een algeheel beginsel dat voor alle mensen geldt met wie de Heere een verbond aangaat. Immers zowel Adam als Noach zijn stamvaders van zowel joden als heidenen.
Zou wat zijn zeg, alle verbonden zijn inclusief de kinderen, behalve het nieuwe. Dan kunnen kinderen beter onder het oude verbond leven, zou ik haast denken, en is het oude beter dan het nieuwe verbond. Dat lijkt me ongepast.
Vooruit met de geit!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2015 14:16

ereunao schreef:Ik maak het m.i. niet complexer maar juist eenvoudiger als ik uitleg dat niet het verbond met A-ham maar de zegening van A-ham(in uw zaad zullen al de volken gezegend worden ) tot de heidenen is uitgebreid.
Hoe kun je de zegening van het verbond ontvangen zonder in het verbond te zijn? Want de zegening van het verbond wordt ontvangen in het kader van de geloofsgehoorzaamheid, net zoals de vloek van het verbond wordt ontvangen door ongeloof. De zegen en de vloek worden ontvangen door degenen met wie God een verbond heeft opgericht, niet met degenen die toevallige voorbijgangers zijn. Dat is wat je wel wil zeggen, nl. dat de heidenen als bij-effect ook wat zegening krijgen toegeworpen, terwijl het in het echie over Israel zou gaan, maar dat geloof ik niet. Het gaat God in het oude testament al om de hele wereld en niet alleen over Zijn uitverkoren volk Israël. Israël heeft een bedoeling in Gods heilsplan (daarover zijn we het eens), maar die bedoeling komt primair tot vervulling in de verkondiging van het Evangelie van Israëls Messias over de hele wereld.
ereunao schreef:Want het verbond met A-ham heeft betrekking op het beloofde land ( Gen 15:18-21 ) En dat verbond is nooit op de kerk overgegaan; daarom kan de doop nooit een sacrament van het verbond met A-ham zijn. Maar de basale beloften van het Evangelie zoals de vergeving der zonden en de belofte van de H.Geest ( Gal.3:14 ). gelden ook de heidenen.
Ik moet even mijn ogen uitwrijven als ik dit lees. Dat houdt verband met de klemtoon die je legt. Het verbond met Abraham heeft volgens jou betrekking op het beloofde land (dat is dus blijkbaar voor jou het belangrijkste !?) en de vergeving der zonden en de de belofte van de Heilige Geest is daarbij "basaal"? Nou heb ik niet zo'n moeite met het woord basaal (want het verwijst naar de basis, de kern), maar wel wat je ermee wil zeggen. Want is het niet eerder zo dat het in alle verbonden om de vergeving der zonden gaat (dat hoort inderdaad tot de basis, de kern) en dat dat dus het allerbelangrijkste is en dat de landbelofte dus secundair is? Als de landbelofte secundair is, dan gaat het bij het verbond van Abraham dus niet primair om de landbelofte, maar om de geestelijke aspecten, waar wij (als gelovigen uit de heidenen) in delen. Er is dan ook geen weldenkende verbondstheoloog die bij het verbond met Abraham allereerst aan een lap grond denkt, maar met name aan het Evangelie dat al aan Abraham is verkondigd. Daar wordt dus bij aangesloten (bijv. in het doopformulier) en niet bij de landbelofte.
ereunao schreef:Daarom vinden wij die in Hebr 10 wel terug, maar niet in de context waarin de belofte van een nieuw verbond in Jer.31 en bij al de profeten staan.Het verbond met A-ham was en is dus uiteraard een zaadverbond, maar het N.V. zoals dat nu al eeuwenlang door woord en sacrament onder de heidenen bediend wordt niet. Daarom gaat voor de doop het beroep op- het verbond met A-ham niet op. Al was Petrus je vader en Maria je moeder, je bent geen kind van het verbond dan door het geloof in Christus .( Gal.3:26 ). Is dat nu werkelijk zo ingewikkeld ?
Ik sluit me aan bij GDK: elk verbond wordt in de Bijbel opgericht met inbegrip van de kinderen, dus ook het nieuwe. Is dat nu zo moeilijk? Dat wordt in de Bijbel dan ook letterlijk zo gezegd: "van de kleinste tot de grootste toe". (Jer. 31:34). Daarom is het bij het nieuwe verbond geen kwestie van "en nu geldt dit uitsluitend en alleen voor de volwassen mondige gelovigen in tegenstelling tot het oude waarbij er ook kindertjes bij betrokken waren". Daarmee doe je het nieuwe verbond geen recht. Het verbond met Abraham een zaadverbond noemen is in die zin misleidend, omdat het ene Zaad Christus is. Welnu, dat ene Zaad is ook waar het in het nieuwe verbond om draait, dus is dat verbond ook een zaadverbond. Want wie van Christus is, is Abrahams zaad (Gal. 3:29).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2015 15:42

De 'beker' is toch het nieuwe verbond?
Daar mag toch een ieder aan deelnemen wie gelooft?
Kinderen dan toch ook?
Ik verzin het zelf niet hoor. Het staat zo in de bijbel.

Wat heeft de doop dan voor verbond?
Voor ons en ons nageslacht en zoveel als de Heer er roepen zal?
Gaat dat niet over onze nakomelingen die nog moeten komen?

Hele huisgezinnen gedoopt?
33 Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt.
Oh ja? Vers 32:
En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde.

Die vergeten mensen er vaak bij te zetten omdat ze het lukraak overnemen van wat de dominee zegt ](*,)

Terug naar “Archief”