Dummy schreef:Dan bevreemdt het des te meer dat er zoveel moeite wordt gedaan om bijvoorbeeld de evolutietheorie te verdedigen
Waarom bevreemdt dat? Veel meer moeite wordt door creationisten gedaan om die theorie omver te werpen.
Discussies over andere wetenschappelijke domeinen worden veelal veel minder heftig en veel minder groots gevoerd. Het gaat niet om het punt dat je van wetenschap geloof maakt, het gaat erom dat je gelooft dat wat de wetenschap als uitkomst heeft de beste verklaring van de werkelijkheid is.
Nee. Het gaat erom dat sommige gelovigen hun letterlijke Genesis-sprookje als wetenschap proberen te verkopen en luid misbaar maken omdat dat sprookje niet wordt geloofd. Niet eens door heel wat verstandiger christenen die, zeer terecht, Genesis als allegorisch beschouwen.
Het is niet de wetenschap die het probleem veroorzaakt maar de godsdienstgekken. Galileo had er al last van.
Dan ben je als ex-creationist niet anders bezig dan met stemmingmakerij.
Dat ik laat zien dat een ex-creationist goed beschrijft wat er mis is met creationisten is geen stemmingmakerij. Het is een objectieve waarneming van de vertekende kijk op de wereld in creationistische kringen.
Ik vraag me namelijk twee dingen af:
1) Bedoelt hij niet gewoon dat een creationist meent dat het doorgaan met het zoeken naar argumenten voor de evolutietheorie speciaal is opgezet om het geloof in God te ondermijnen? Daar kan ik namelijk nog prima in meegaan.
Het staat iedereen vrij om mee te gaan in de gedachte dat de evolutietheorie speciaal is opgezet om het geloof in een religieus sprookje te ondermijnen. Paranoïde zijn is niet verboden.
2) Heeft hij er argumenten voor?
Vraag hem eens. Hij heeft als ex-creationist inside information, uit eerste hand. Hij weet hoe de collectieve waanzin daar werkt. Hij is ermee opgegroeid.
Maar even terzijde: ook voor ik de artikelen van David MacMillan of Kenneth Miller las wist ik al wat voor waanzin er heerst in creationistische kringen.