Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 14:01

Chaya schreef:Nee, dat leert ons de Bijbel.
De zonde woont in ons aller hart, maar dat is voor iedereen anders.
Vanuit de christelijke geloofsovertuiging is de praktisering van de homoseksualiteit zonde. Van dit gegeven moet je dan uitgaan in deze discussie en niet van de discussie dat homoseksualiteit alom geaccepteerd is.
En dan is de drang daarnaar dus zonde.
Als je dat niet zo (meer) ziet, zul je het hiermee niet eens zijn, dat begrijp ik.

Dat homoseksualiteit zonde is, is niet de christelijke geloofsovertuiging, maar de overtuiging van o.a. de meeste reformatorische christenen.

Waar ik op wijs, is dat de reformatorische overtuiging zoals verwoord door deze dominee intern tegenstrijdig is. Hierbij is namelijk een theoretisch onderscheid tussen geaardheid en gevoelens gemaakt, die in feite nietszeggend is.

Tevens wijs ik erop, dat de drang naar zonde ook zonde noemen ook binnen de reformatorische overtuiging niet zomaar evident is. Want hoe zit het dan met heteroseksuele gevoelens buiten het huwelijk?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 14:04

Boanerges schreef:Nou en of!

Ehm... Dan kom je toch in een enorm verkrampte situatie terecht. Want dan is iedere gedachte bij iemand van het andere geslacht, iedere lichamelijke reactie op iemand van het andere geslacht, zonde. Dan kun je dus ook niet verliefd worden, want dat is buiten het huwelijk, dus zonde.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:07

Cicero schreef:Ehm... Dan kom je toch in een enorm verkrampte situatie terecht. Want dan is iedere gedachte bij iemand van het andere geslacht, iedere lichamelijke reactie op iemand van het andere geslacht, zonde. Dan kun je dus ook niet verliefd worden, want dat is buiten het huwelijk, dus zonde.

Inderdaad. Zo zie je maar wat een ellende die zonde teweeg brengt. Het doet tot in de kern Gods scheppingswerk teniet. Maar gelukkig is er een oplossing!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 14:08

Haha, maar laat me raden, die oplossing is er alleen voor hetero's?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:10

Cicero schreef:
Tevens wijs ik erop, dat de drang naar zonde ook zonde noemen ook binnen de reformatorische overtuiging niet zomaar evident is. Want hoe zit het dan met heteroseksuele gevoelens buiten het huwelijk?

Dan moet ik eerst aan je vragen wat je precies bedoelt met gevoelens.
Op zich zijn gevoelens geen zonde, echter als dit binnen een bepaald kader valt.
Je bent (nog) niet getrouwd, maar je hebt seksuele verlangens, bedoel je dat?
Ik zie gevoel anders dan een lichamelijk verlangen, maar ik ben bang dat we straks langs elkaar heen gaan praten. :-k

Gevoel is wat je ervaart van binnen, (je houdt van iets of iemand, verdrietig of blij) en een heteroseksueel verlangen is meer van lichamelijke aard, met daaraan gekoppeld een verlangen naar geestelijke eenheid.
Ergo, je kunt seks met iemand anders hebben zonder daar gevoelens bij te hebben.
Begrijp je me?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 14:14

Boanerges schreef:Nou en of! Dat geldt ook voor seksuele gevoelens voor anderen wanneer je wél getrouwd bent.

Ik vind het na al die tijd nog steeds bizar dat je zou worden gestraft voor iets (je gedachten) waar je geen controle over hebt. Let op, het hebben van een vluchtige gedachte is natuurlijk wel anders dan er bij wijze van spreken eens lekker voor te gaan zitten. Maar die schakeling van "denken = doen", daar kan ik echt helemaal niets mee.

Het rare is eigenlijk dat seksuele "zonden" altijd zo ontzettend uitvergroot worden. Zou dat kunnen komen omdat wij als mensen de hoogmoedige gedachten zouden kunnen hebben dat we juist dát ene gebod door een bovenmatige inspanning wél op eigen kracht kunnen volhouden?

Voor hetero's is het natuurlijk makkelijk omdat homoseksualiteit nu eenmaal een 'zonde' is waar ze zich zelf nooit aan zullen bevallen.

Jezus steekt daar een stokje voor. Hij zegt (in mijn eigen bewoording) "Jullie hebben gehoord dat je niet mag echtbreken maar Ik zeg jullie; wie naar een andere (vrouw) kijkt om haar te begeren hééft reeds echtbreuk gepleegd!" We zijn dus ALLEMAAL echtbrekers. Ik wel tenminste.

Dus jouw vrouw zou van jou mogen scheiden omdat je wel eens (vluchtig) aan een andere vrouw hebt gedacht?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:14

Cicero schreef: Dan kun je dus ook niet verliefd worden, want dat is buiten het huwelijk, dus zonde.

Niet persé, maar wat je ermee doet.
Verliefdheid kan je overkomen, ondanks dat je getrouwd bent, maar wat doe je er verder mee?
Volg je dat verlangen of zie je het als een gevoel, het overkomt je als het ware?
En voorts, wat zijn de gevolgen van die verliefdheid?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 14:15

Volgens mij bedoelde Cicero verliefdheid als je single bent.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:18

Mortlach schreef:Ik vind het na al die tijd nog steeds bizar dat je zou worden gestraft voor iets (je gedachten) waar je geen controle over hebt. Let op, het hebben van een vluchtige gedachte is natuurlijk wel anders dan er bij wijze van spreken eens lekker voor te gaan zitten. Maar die schakeling van "denken = doen", daar kan ik echt helemaal niets mee.

Die gedachten komen voort uit een onrein hart Mortlach, DAT is het probleem. Als wij een rein hart zouden hebben, zouden wij geen slechte gedachten en verlangens kunnen hebben.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:20

Tante Pollewop schreef:Volgens mij bedoelde Cicero verliefdheid als je single bent.

O, okay. :D
Ik weet niet of dit zo zonde genoemd kan worden.
Wij zijn geschapen met gevoelens en verlangens en op zich is dat mooi.
Maar wat doen we ermee?
David zag Batseba baden, zag dat zij heel mooi was en kon zich niet bedwingen. De gevolgen ken je. Zelfs moord!
Dus ik denk dat de gevolgen voortkomend uit bepaalde verlangens, zondig zijn.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 14:22

Maar homo's zijn dan opeens weer niet geschapen met gevoelens (Dat is wat ik van ds. Tuinier begrijp), of hoe moet ik dat zien?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:27

Tante Pollewop schreef:Haha, maar laat me raden, die oplossing is er alleen voor hetero's?

Waarom zou dat? Genade is er voor iedereen toch? De ene zonde is niet groter dan de andere....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 14:27

Chaya schreef:Niet persé, maar wat je ermee doet.

Echt? Volgens mij is dat niet de refomatorische lijn. De gedachte alleen al is zonde, toch? Als je er dan wat mee doet, is het zonde op zonde stapelen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 14:30

Chaya schreef:Die gedachten komen voort uit een onrein hart Mortlach, DAT is het probleem. Als wij een rein hart zouden hebben, zouden wij geen slechte gedachten en verlangens kunnen hebben.

Okee, daar zit wel wat in. Maar dan nog vind ik de aanpak niet bijzonder behulpzaam. Wijzen hoe slecht het onreine hart wel niet is, is stukken minder behulpzaam dan wijzen op hoe je dat reine hart kunt bereiken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 14:30

Boanerges schreef:Waarom zou dat? Genade is er voor iedereen toch? De ene zonde is niet groter dan de andere....

O, ik dacht dat jij het zondig vond dat mensen verliefd op elkaar werden, en dat daar een oplossing voor was.

Terug naar “RefoWeb”