Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
de Bruijn schreef:Jij weet blijkbaar wat God duidelijk bedoeld heeft met die woorden uit de Heilige Schrift.
Ben zegt:
Laat ik het zo stellen: het leuke (voor u ook walgelijke? 't is maar een vraag hoor) van de BGT is dat die door een middelbare scholier kan worden gelezen, zo toegankelijk is Gods Woord blijkbaar te maken. Die mannen beleefden nog zegen op hun werk ook zei dr. Matthijs de Jong (?) op TV.
Mag ik dit zien als een 'linkse directe' naar de interessant-doeners toe?
Ben zegt:
Zullen we even terug gaan naar de Kamerling welke Filippus nodig had om uitleg te krijgen over Jesaja 53? Als we bij 52:13 beginnen te lezen in de BGT (durf dat maar!) dan is dat echt niet zo'n onduidelijk verhaal hoor. Alleen Wie die dienaar (ik had daar graag een hoofdletter gezien, meer wetende) van God nou is, dat wordt daar niet geopenbaard, dat moesten zelf concluderen toen Hij verscheen. Dat ze dat op een enkele uitzondering na niet deden, (al helemáál na Zijn opstanding) is m.i. 'blindheid' door hun hoogmoed veroorzaakt.
Ben zegt:
En wat mij mateloos hindert is hun (zijn en alle anderen) kerkelijk beperkte vrijheid tot verkondiging van De Waarheid tot op het niveau der 'wetenschappelijkheid' der heersers.
Ben zegt:
Dat 'waar een bij honing uit zuigt, zuigt een pad venijn uit', zoals mijn moeder ons leerde, toont Aad hier ook aan met de duivel welke graag schromelijk misbruik van Gods Woord weet te maken, zo ook zijn slaven.
De Bruijn schreef:Laten we het zo praktisch mogelijk houden.
Welke theologische interpretatie staat jou tegen (acht jij Woord-verkrachting), waarbij de gewone lezing tot de Waarheid leidt?
dhr. De Bruijn schreef:12 en 1000 (chilias) zijn betekenisvol . Kort gezegd, in het kader van De Openbaring gaat het dus niet om een afstand op zichzelf, een kwantiteit, maar om een kwaliteit: De stad van God is groot genoeg voor iedere welwillende uit hemel (3) en aarde (4), deze stad is goddelijk groot (1000). Voor gans Israel (het volle getal der joden: 7000) en voor het volle getal van de heidenen is plaats in deze Stad, in het Koninkrijk van God.
Dit verstaan kun je moeilijk uit de BGT halen, en dat vind ik jammer
Aad de Bruijn schreef:Tellen is vertellen.
De BGT geeft 2400 kilometers, h-b-l. De grondtekst+NBG geeft 12.000 stadien.
Als je de BGT leest denk je al gauw aan een afstand van 2400 km, want dat lees je daar.
Als je de NBG/grondtekst leest dan zie 12 en 1000: dan gaat er toch meteen een belletje rinkelen, als je ook de rest van de bijbel wel eens gelezen hebt.
12 en 1000 (chilias) zijn betekenisvol . Kort gezegd, in het kader van De Openbaring gaat het dus niet om een afstand op zichzelf, een kwantiteit, maar om een kwaliteit: De stad van God is groot genoeg voor iedere welwillende uit hemel (3) en aarde (4), deze stad is goddelijk groot (1000). Voor gans Israel (het volle getal der joden: 7000) en voor het volle getal van de heidenen is plaats in deze Stad, in het Koninkrijk van God
Ben zegt:
laten we het zo dicht bij huis als mogelijk houden:
Die van u hierboven, op de meest griezelig duidelijke manier!
Nou heb ik weinig geleerd over Bijbelgetallenleer, maar als die tegen Gods onversneden Woord zelf ingaat, moet ik daar al helemaal niets van hebben!........................
'Tellen is vertellen' zie ik u schrijven ??????????????????? denk ik dan. Ook bellen? en ontstellen? geen herstellen? rijmelellen? (mijn woordenboek weet mij hieruit ook niet te redden hoor!)
Is de Nederlandse taal in jullie filosofie geen Nederlandse taal meer, maar orakeltaal? Viel dat niet onder abracadabra?
Op.7:9
Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.
Ben zegt:
Straks bij de opname (mag die a.u.b. ook gewoon onverkracht bestaan zoals in de Bijbel genoemd? 1Tess.4; 1Kor.15; Joh.14 ) dan krijgen wij, die van Christus zijn, in een 'punt des tijds' ook zo'n verheerlijkt opstandingslichaam zegt Gods onfeilbaar Woord, net als de Heere Jezus Zelf, Die daarom in de Bijbel de Eersteling wordt genoemd, los van wat daar door de filosofische theologie verkrachtelijk van wordt gemaakt.
Joh.14:20
...want ik leef en ook jullie zullen leven.
Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.
(NBV)1Thess.4: 18 Troost elkaar met deze woorden.
Hoe ingewikkeld kun je het maken?
ben db bd schreef:[color=#FF0000]Hoe ingewikkeld kun je het maken?[/color]
antwoord: gewoon lezen wat er wel staat.
ik daag u uit: pak een perikoop en noem de 1e zin inzake de opname. Mag die zin zijn zoals die er staat? Zin voor zin!, geen ruimte-kretologie s.v.p.
U begint. ik ben in afwachting .................................
ben db bd schreef:Wat de meeste mensen zullen beamen, denk ik.
Hoe komt u hierbij ? Dit is gewoonweg niet waar. Het overgrote deel van de christenheid confirmeert zich aan een kerkleer.
Persoonlijk leer ik uit die tekst dat de Heere wat wél opgeschreven staat genoeg vindt om Zijn Blijde Boodschap aan ons over te laten brengen.
Soms zegt de Bijbel uitdrukkelijk, dat niet alleen het geschreven woord maar van belang is, bijv. in 2 Tess. 2:15 "Zo dan, broeders, staat vast, en houdt de inzettingen die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onze zendbrief".
Hieruit blijkt, dat niet alles wat Christus en de Apostelen gepredikt hebben, in de H. Schrift staat opgetekend. Het is door hen slechts mondeling overgeleverd. Men vindt het terug in het getuigenis der eerste christenen en in het algemeen geloof der christenen van alle eeuwen.
het Sola Scriptura principe de leugen niet buiten boord van de kerk heeft weten te houden, maar het heeft ons wel het recht verschaft om ons in de geestelijke strijd als Bijbelgetrouw op te mogen stellen. Dat was toch een anker in de stormwind van leer,
Het tegendeel is waar, Sola Scriptura heeft een stormwind aan leer veroorzaakt.
Duizenden kerken en kerkjes die allemaal "Bijbelgetrouw" zijn.
Is het anker losgeraakt ?
Ben zegt:
Het nieuwe Jeruzalem (a.u.b. totaal niet te verwarren met het aardse Jeruzalem dat straks in het vrederijk slechts gemeten zijden heeft van nog geen 3 km. volgens de profetie) daalt op de nieuwe aarde vanuit de hemel neer en toont zich dan ook in alles zelf hemels te zijn, inclusief de heerlijke ruimtelijkheid.
ben db bd schreef:ik daag u uit: pak een perikoop en noem de 1e zin inzake de opname. Mag die zin zijn zoals die er staat? Zin voor zin!, geen ruimte-kretologie s.v.p.
U begint. ik ben in afwachting .................................
Ben zegt:
(en net zomin als 1 + 1 = 2 mijn mening is, is Gods onfeilbaar Woord mijn mening !!) Dat is m.i. een volkomen foute cultuur!
Kol.2:8 schreef:Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.
rotterdam schreef:Hoe komt u hierbij ? Dit is gewoonweg niet waar. Het overgrote deel van de christenheid conformeert zich aan een kerkleer.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten