Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
gravo schreef:Pas weer een prachtig voorbeeld gezien van de wijze waarop de joodse gemeenschap met de Heilige Schrift omgaat. Ik doel op de manier waarop de Talmoed is opgeschreven. Zoals bekend behoort het tot de wijsheid van de rabbijnen om te veronderstellen dat elke Bijbeltekst wel 99 verschillende uitleggingen toestaat. Uiteraard is dit een symbolische manier van spreken. Men bedoelt dat de Schrift onuitputtelijk is. dat er steeds weer nieuwe schatten uit kunnen worden opgediept, dat derhalve onze eigen interpretatie en lezing per definitie niet de enige en de unieke kan zijn. Andere gelovigen kunnen er iets aan toevoegen. Nieuwe generaties lezen anders en ontdekken daarom weer iets dat aan de lange reeks interpretaties wordt toegevoegd.
Precies die optelling van verschillende uitleggeingen zien we weerspiegeld in de bladopmaak van de Talmoed. In het midden van het blad staat de brontekst, een tekst uit de Thora. En daar omheen staan allerlei uitleggingen van beroemde rabbi's. Daar weer omheen staat de latere uitleggingen, commentaren en exegesen van andere rabbi's. Zo is de Talmoed een monument van eindeloos op elkaar reagerende bespiegelingen, die soms tegenover elkaar staan, maar elkaar soms ook goed aanvullen.
Voor mij is dat een waardevol beeld van hoe een religieuze traditie zich met de Schrift en met de voorgaande generaties verhoudt. Er wordt niet één enkele interpretatie gekozen, op grond waarvan alle andere uitleggingen resoluut worden afgesneden, zodat je een piepklein en parmantig dun boekje overhoudt waarin DE GEHELE WAARHEID eenvoudig doch voedzaam wordt opgediend aan de hand van een handvol fundamentals, nee, er wordt eerbied en respect betoond aan iedereen die zich verdiept in wat de heilige Schrift hem of haar heeft verteld.
Wetende dat de Schrift goddelijk is, dat wil zeggen: eindeloos, alomvattend, peiloos diep, onnoemlijk rijk, zo groot dat we daar binnen één generatie onmogelijk de lengte, breedte, hoogte en diepte van kunnen doorgronden, zouden we dus maar niet te snel toe moeten willen springen naar een simpel en eenvoudig uitlegje "voor onze kleinen" en dan denken dat we klaar zijn.
Elke gelovige zou zich bewust moeten zijn van het feit dat de Schrift onuitputtelijk is en dat het dus onvermijdelijk is dat één enkel persoon er niet alles uit kan halen wat er in zit. Daarvoor hebben we elkaar nodig, zowel degenen die nog leven, als onze zalige voorvaderen.
"Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt."
Als ik pleit voor diepgravende theologische zoektochten die nieuwe interpretaties en exegesen opleveren, dan moet ik altijd met vreugde aan deze woorden van de Heer denken.
Het houdt nooit op, blijkt uit deze worden. Al onze interpretaties zijn beperkt en voorlopig. Iets wat nu nieuw is, is morgen weer oud. En iets dat nu als achterhaald wordt gezien, kan morgen weer opnieuw als oude schat worden herontdekt.
Niet te snel met onze conclusies zijn, dat is de les. Nooit het laatste woord willen hebben over Gods Woord. De Heilige Schrift haalt onze eigen interpretatie altijd weer in, hoezeer we ook dachten het bij het rechte eind te hebben.
Door deze werkwijze is de Talmoed wel net wat dikker en uitgebreider geworden dan zo'n vlot werkje als "Wake Up" natuurlijk.
Maar dan heb je ook wat. En dat geldt ook voor de indrukwekkende christelijke traditie van commentaren, Bijbeluitleg en exegese, die door sommigen soms zo onnadenkend en achteloos bij de vuilnis wordt gezet.
Neem een voorbeeld aan de Joden, zou ik zeggen.
gravo
pindas schreef:Je kan dan theologisch interpreteren wat je wilt maar dit is zo scheef, dat praat je niet recht.
Je kan dan theologisch interpreteren wat je wilt maar dit is zo scheef, dat praat je niet recht.
pindas83 schreef:1. Aangezien je niet ingaat op de bron met citaten: Kan ik dan vaststellen dat deze kloppen? Zo ja, dan lijkt mij het boek allerminst een aanrader, tenzij je onderschrijft dat niet-Joden gelijk met beesten worden gesteld, Maria een hoer was en erger; Jezus een ''Mesith'' (verleider)! Je kan dan theologisch interperteren wat je wilt maar dit is zo scheef, dat praat je niet recht.
Zo niet, wat mankeert er aan deze voorstelling van zaken? Zijn het leugens, verkeerde vertalingen of iets van dien aard?
2. Een verschrikkelijke vloek door rabbijnen uitgesproken over degenen die de profetie van Daniel verstaan en vaststellen dat Daniel het over niemand anders dan de Here Jezus Christus kan hebben noem je een ''uitspraak naar je hart''![]()
Oprechte vraag: Wat is hier jouw uitleg over dan?
3. Nogmaals: Als dit waar is is dit zeer verachtelijk want hier wordt Jezus tot leugenaar gemaakt, kan het nog erger?
gravo schreef:De diepste betekenis van de komst van Jezus Christus is de verzoening die Hij teweeg heeft gebracht tussen God en mens.
De weg waarlangs Hij die verzoening tot stand bracht is de weg van de liefde, het grote gebod.
Ik ga er geen getuigenis van maken, maar ik wil wel kwijt dat ik als gelovige, als christen volledig vertrouw op deze liefde van God.
Daarbij voel ik me enerzijds thuis bij het apostolisch geloof van de kerk der eeuwen, ik onderschrijf ten volle de klassieke christelijke geloofsstukken (al begrijp ik soms niet wat ik geloof), anderzijds voel ik mij zeker in deze tijd van onzekerheid en crisis onder christenen dat ik moet waarschuwen tegen simplificaties, die de kern van de christelijke leer uit het centrum rukken en er andere zaken voor in de plaats stellen. Dat is wel begrijpelijk vanwege die onzekerheid, maar ze voeren ons af van de troost, het heil en de kracht van het Evangelie, omdat al die andere zaken voortkomen uit angst. De grootste dwaling vind ik dat we de geestelijke lezing van de heilige Schrift niet meer kennen. Die kennis is kennelijk verloren gegaan met de komst van de moderniteit en de daaraan verwante reactie-beweging van het fundamentalisme. Nu het moderne denken zo ongenadig loskomt, zien we overal verharding, geweld, extremisme en ongeduld. Of het nu gaat om de stress van een competitieve samenleving, waarin iedereen z'n hachje moet redden, of het gaat om wild en driest religieus extremisme, steeds blijkt dat de liefde is verkild, dat we niet meer in een positieve wending geloven en dat we er maar beter met een gestrekt been in kunnen gaan. Liever, moord en brand, dan bezinning, verdraagzaamheid, liefde, aandacht en geduld.
In de furie van de uit elkaar geslagen kerken, samenlevingen, gezinnen en godsdiensten, is helaas ook hier een gewone conversatie niet meer mogelijk.
Ook dit topic is verworden tot de persoonlijke vendetta van ben db bd tegen met name mijn opvattingen. Helaas, weer een gelovige broeder die met de verkeerde wapenrusting onophoudelijk inhakt op een geloofsgenoot. Wild van angst, blind van woede om al die vermeende moderne of postmoderne gevaren.
U vergist u. Wist u maar eens wat u met het ingaan van de moderne tijd allemaal verloren bent. Welke wijsheden u hebt opgeofferd met de keuze voor een eenzijdige en militante houding die helaas voortkomt uit de vermaledijde, moderne, letterlijke Bijbellezing. Modern, omdat zij wetenschappelijke methodes hanteert: de inhoud van de Bijbel kan als waarheid worden aangetoond, want de bewijzen liggen voor het oprapen. Iedereen zou het kunnen zien,
Nee, moderne vriend. De Bijbel vraagt om geloof, om vertrouwen, om overgave. Dat zijn geen moderne deugden. Het vraagt om bezinning, stilte, zoeken en worstelen. Niet te zien en nochtans te geloven, dat is het christelijke bewijs. En dat is nu juist geen voor de hand liggende, empirisch aantoonbaar gegeven. Tekenen en wonderen, dat wat onze ogen zien, zullen ons nooit overtuigen. Hel en verdoemenis, angst, apocalyptiek, zelf ingevulde aanstaande vervullingen van profetie, ze zijn als de kermis: het schittert, het verlokt, het trekt veel mensen aan, het appelleert aan onze zintuigen, maar het brengt Christus niet dichter aan ons hart, omdat al die voorgestelde spektakels zo vervuild zijn met onze eigen fantasieën en obsessies.
Dat wat ons hart raakt, dat overtuigt ons. Dat wat Geest is en wat ons genadig geschonken wordt. Wat in staat is om ons innerlijk te bekeren van ons eigenlijke probleem: van ons ik, van onze hebzucht, van onze eigengereidheid, van ons egoïsme. Als we in die diepste zondige kern van ons zelf veranderd worden, als we daar liefde en vergeving ontvangen in plaats van haat en straf....dan worden we overtuigd van Gods barmhartigheid. Dan vallen we voor Hem neer en geloven met ons hele hart. Echt dat kan die voortdurende focus op Israël, de profetische boeken, de Apocalyps, chiliastische opvattingen of eindeloze eindtijd scenario's niet teweeg brengen. Net zo min als allerlei andere theologische bespiegelingen dat zouden kunnen. Ook vrijzinnige stokpaardjes dragen je niet de hemel in. Het zijn maar menselijke pogingen.
Het echte werk is de bevrijdende liefde van Christus, die ons zonder aanziens des persoons welkom heet.
Al die opvattingen, van rechtzinnig tot vrijzinnig, van evangelisch tot orthodox, ze mogen van mij best een plaats hebben, maar ze kunnen nooit de plaats innemen van Jezus Christus zelf, van de plaats die Hij inneemt in het hart van een christen. Laat staan dat die opvattingen zouden moeten leiden tot het zich afwenden van broeders en zusters.
Kortom, helaas, ik stop mijn bijdrage aan dit topic. Ik heb een en andermaal in duidelijke bewoordingen vermeld wat ik van de zaak vind.
Het meest pijn doet de gedachte dat slechts mijn schrijftalent is opgemerkt, maar kennelijk niet mijn hartstochtelijk liefde voor Jezus Christus, de Zoon van God. Daarvoor heb ik hier niet de erkenning gekregen, die ik wel van mijn Meester heb ontvangen.
Het zou vruchteloos zijn deze discussie nog langer te willen rekken.
Het gaat uiteindelijk maar om één ding.
Om het met de woorden te zeggen die al eeuwenlang in het absolute centrum van de christelijke eredienst gesproken worden (wanneer brood en wijn, het lichaam en bloed van Jezus Christus ons als gemeente verzoenen, verlossen, rechtvaardigen, heiligen en ons met Hem verenigen):
mysterium fidei, het geheim des geloofs.
gravo
(bij het einde van mijn bijdragen aan het topic "theologisch interpreteren versus gewoon lezen", dd. 06-07-2015.)
pindas schreef:is het niet zo dat als Jezus terugkomt hij ál zijn kinderen in de lucht ontmoet en dan 1000 jaar met hen regeert om na die tijd oorlog met satan en zijn koninkrijk te voeren en te overwinnen?
Of blijven er wel kinderen van God achter en wat zouden dan de criteria zijn om opgenomen te worden? Dat vroeg ik me af, alvast bedankt voor de reactie(s).
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten