Cicero schreef:Het is geen tegenwerping tegen vers 34 dat er geen letterlijk gebod hierover in de wet van Mozes staat, omdat Paulus net als zijn tijdgenoten onbewust allerlei opvattingen inlas in de wet van Mozes. Paulus was net als zijn tijdgenoten ervan overtuigd dat de wet van Mozes leerde dat de vrouw ondergeschikt was aan de man.
naamloos schreef:Dat is natuurlijk gewoon jouw interpretatie. Ik geloof geen moment dat Paulus hier een cultuurwet alias een vermeende wet van Mozes bedoelde, maar dat hij gewoon de gangbare opvatting citeerde (en wel sarcastisch).
Een geleerde als Paulus wist heel precies wat er in de Thora stond, ondanks de vermeende wetten.
Ik neem echt wel aan dat zijn gedachten over vrouwen eerst net zo waren als zijn tijdgenoten dachten, maar juist omdat God hem van alles en nog wat openbaarde ga ik er vanuit dat hij inmiddels tot inkeer gekomen was.
Maar de veronderstellingen van jouw interpretatie deugen niet. Waarom zou er bijvoorbeeld verschil zijn tussen een Torakenner als Paulus en Torakenners als Josephus en Philo. De laatste twee hebben zelfs veel meer over de Tora geschreven dan Paulus. Er is bij voorbaat geen enkele reden te bedenken waarom Paulus anders over deze kwestie zou denken. Die reden zou dan moeten komen uit de brieven van Paulus, maar uit 1 Kor 11 blijkt nu juist dat Paulus, net zoals andere uitleggers uit zijn tijd, Genesis zo uitlegde dat de vrouw ondergeschikt is aan de man.
Cicero schreef:Het probleem is als die die implicatie loslaat, zoals jij wilt, dat je dan niets meer van teksten als 1 Kor 11 kunt begrijpen.
Ik heb in tgeheel geen probleem met het begrijpen van 1 Kor 11.
Natuurlijk wel, want als je niet aanneemt dat de vrouw ondergeschikt is, valt de hele redenering van Paulus in duigen. Hij beschrijft namelijk de vrouw als 'derivaat' van de man, zodat de vrouw invloed heeft op de reputatie van de man. Op zijn beurt is de man weer ondergeschikt aan Christus, en Christus aan God. Net als de uitleg van zijn tijdgenoten zegt Paulus dat de man Gods beeld en reputatie is, maar de vrouw de reputatie van de man.
Voor mij geen wanhoopsdaad hoor, ik kan het heel goed plaatsen.
Zoals ik al heb uitgelegd, staat er dan echter niets meer in de weg om elke willekeurige passage in de brieven als sarcastisch te lezen. Je hebt immers geen bewijs aangeleverd dat dit een manier van Paulus is om tegenstanders te citeren.
Cicero schreef:Maar er is ook een andere mogelijkheid, namelijk dat deze verzen een latere inlassing zijn, en dat ze oorspronkelijk niet door Paulus zijn geschreven. Ik denk dat deze optie ook serieuze overweging verdient.
Vertel eens, daar ben ik benieuwd naar ...
Er valt eigenlijk niet veel meer over te vertellen. In een handschrift zijn de verzen 34-35 verplaatst, bijvoorbeeld. En als je ze weglaat, mis je niets in het betoog van Paulus. Het zou dus kunnen dat een kopiist ze rond 100 in de marge had gezet, en dat een volgende kopiist ze 'per ongeluk' opnam in de tekst op de plek waar ze nu staan.