Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2015 10:34

Van diezelfde Rosevear:

"In Adam all die. So death was not present before Adam sinned, if the Scriptures mean anything at all. This rules out evolution with its death and struggle. This also rules out day-age compromise and gap theory compromise .... If there had been struggle, death and decay before Adam, how could a just Creator see that all was good? Theistic evolution and other compromises that allow for death before Adam are a libel against the character of the Almighty."

Creation Science - Confirming that the Bible is Right, by David Rosevear. 1991, New Wine Press.

http://talkingsnake.blogspot.ie/2006/04 ... evear.html

Ik vind dit soort leunstoelbiologie altijd ontzettend grappig. Alles hangt af van het zinnetje "en God zag dat het goed was" in de beschrijving van de schepping. Strijd en concurrentie en dood zijn niet 'goed' en kunnen dus niet hebben bestaan. Biologie zonder dat je ooit eens buiten hoeft te komen. Bewijs wordt gewoon ontkent of genegeerd. En je moet ook wel, want accepteren dat T-rexxen met tanden zo groot als onderarmen vleeseters waren, is hetzelfde als zeggen dat God een leugenaar is.

Ik ben een boek aan het lezen over de staatsfilosofie van Noord-Korea, Juche. Dat is ook een gedachtengoed waar het Noord-Koreaanse volledig in gevangen zit. Ze moeten hervormen om te overleven, maar hervormen is toegeven dat de Grote Leider Kim Il-Sung het verkeerd had. En dat is binnen Juche onmogelijk, dus gebeurt het niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 29 jun 2015 10:34

Dummy schreef:Geweldig!

Ja, geweldig tenenkrommend..... :o
Dat is wat het is.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 jun 2015 10:42

Arco schreef:Feit is dat evolutie uitsluit dat God de Schepper is.

Misschien moet er beter worden geformuleerd: Feit is dat geleide evolutie God als Schepper niet uitsluit.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 29 jun 2015 11:20

Mortlach schreef:Ik heb zo het vermoeden dat je niet helemaal goed begrijpt wat evolutie betekent. Want wat jij hier beschrijft is een vrij goede samenvatting van evolutie.

Ik begrijp evolutie niet, maar ik geef toch een goede samenvatting? Die vat ik niet.

Zo was er eens een experiment met hagedissen op eilandjes voor de kust van voormalig Joegoslavië. Dat experiment werd onderbroken tijdens de oorlog daar, en toen men nadien terugging, was er een andere soort ontstaan met nieuwe organen in het spijsverteringskanaal.

Dit heb je al eerder geroepen, maar: bewijs?

Laat DNA nu vrij goed zijn in zichzelf repareren...

In beperkte mate, ja.

Leg eens uit.

Wanneer genetische informatie degenereert, kan er geen sprake zijn van structurele verbetering die leidt tot nieuwe soorten of hogere intelligentie. Evolutie gaat uit van het omgekeerde, die leidt van oersoep tot de mens. Maar feitelijk is er sprake van degeneratie die aantoont dat de schepping goed was en nu steeds meer aangetast wordt door de zondeval.

Mortlach schreef:Binnen de wetenschap hebben natuurlijke gevolgen nu eenmaal natuurlijke oorzaken. God is geen natuurlijke oorzaak en wordt dus nooit aangeroepen als oorzaak van een natuurlijk gevolg.

Binnen de wetenschap zijn wonderen ook uitgesloten: https://www.youtube.com/watch?v=HoRc6Ff4LW4

Natuurlijk wel. Als je de zondvloed wilt gebruiken om zaken in de natuur te verklaren, dan gaat het er toch JUIST om of je verklaring standhoudt tegen kritische ondervraging.

Dat gaat voorbij aan het doel van de zondvloed en de reden voor de ark. We kunnen niet helemaal vaststellen welke dieren er nu wel of niet in de ark zaten. Daarnaast zijn zelfs de afmetingen van de ark al moeilijk vast te stellen. En is dat ding wat op de bergen van Ararat ligt nu wel of niet de ark?

Daarnaast is het een feit dat een evolutionist kijkt anders naar zaken dan een creationist. Als gelovige in de Almachtige Schepper, geloof ik Hem op Zijn Woord.

Dit lijkt me pure quote mining. O nee, Rosevear is 'gewoon' een creationist die je wat op de mouw probeert te spelden.

Het hangt er ook enorm vanaf wat je onder 'positief' verstaat, en 'kwaliteit'. Het is gewoon een ontzettend vage uitspraak. De mutatie waardoor mensen ook na het zuigelingenstadium melk kunnen drinken is toch behoorlijk positief - dat zal iedereen die niet tegen lactose kan je vertellen.

Daarbij verwar je 'informatie' met 'betekenis'.

Wikipedia quoten is wel oké? Kom dan met argumenten waaruit blijkt dat deze quote onjuist is.

Ik vind dit soort leunstoelbiologie altijd ontzettend grappig. Alles hangt af van het zinnetje "en God zag dat het goed was" in de beschrijving van de schepping. Strijd en concurrentie en dood zijn niet 'goed' en kunnen dus niet hebben bestaan. Biologie zonder dat je ooit eens buiten hoeft te komen. Bewijs wordt gewoon ontkent of genegeerd. En je moet ook wel, want accepteren dat T-rexxen met tanden zo groot als onderarmen vleeseters waren, is hetzelfde als zeggen dat God een leugenaar is.

Waarbij je dus al vooringenomen bent dat het "bewijs" dat je denk te hebben inderdaad correct is. Of het is de uitkomst wat past in jouw straatje.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gilgamesh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Gilgamesh » 29 jun 2015 13:05

Arco schreef:Het hele idee dat zogenaamde "micro-evolutie" en "macro-evolutie" bestaat is natuurlijk de grootste kul die bestaat. Evolutie bestaat niet, is niet bewezen en is een theorie om het bestaan van God te ontkennen.
Wat een fantastische uitspraak. Het complotdenken is in creationistische kringen wijd verspreid.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2015 13:26

Arco schreef:Ik begrijp evolutie niet, maar ik geef toch een goede samenvatting? Die vat ik niet.

Je beschrijft evolutie en zegt vervolgens dat het geen evolutie is. Dan begrijp je in mijn ogen niet wat evolutie betekent.

Dit heb je al eerder geroepen, maar: bewijs?

Enjoy:
http://news.nationalgeographic.com/news ... ution.html

en de paper, als je er echt zin in hebt:
http://www.michaelsoule.com/resource_fi ... _file1.pdf

In beperkte mate, ja.

Gelukkig maar, want als er 100% fidelity was, was er inderdaad geen evolutie mogelijk.

Wanneer genetische informatie degenereert, kan er geen sprake zijn van structurele verbetering die leidt tot nieuwe soorten of hogere intelligentie. Evolutie gaat uit van het omgekeerde, die leidt van oersoep tot de mens. Maar feitelijk is er sprake van degeneratie die aantoont dat de schepping goed was en nu steeds meer aangetast wordt door de zondeval.

Nee. Weer verwar je informatie met betekenis. Informatie kan helemaal niet degenereren, alleen betekenis kan dat.

Binnen de wetenschap zijn wonderen ook uitgesloten:

Dat klopt. Natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken. Een wonder is een bovennatuurlijke oorzaak.

Dat gaat voorbij aan het doel van de zondvloed en de reden voor de ark. We kunnen niet helemaal vaststellen welke dieren er nu wel of niet in de ark zaten. Daarnaast zijn zelfs de afmetingen van de ark al moeilijk vast te stellen. En is dat ding wat op de bergen van Ararat ligt nu wel of niet de ark?

Wat betreft dat laatste, nee, dat is een vervalsing waarmee plaatslijke malafide gidsen goedgelovige christenen geld uit de zak proberen te kloppen. En als je uit het heden het verleden kunt afleiden, moet je dus aan de huidige fauna kunnen afleiden wat er allemaal op de ark gezeten heeft.

Daarnaast is het een feit dat een evolutionist kijkt anders naar zaken dan een creationist. Als gelovige in de Almachtige Schepper, geloof ik Hem op Zijn Woord.

Hoe inconsequent de antwoorden ook zijn met de werkelijkheid. Ik kijk liever naar de natuur.

Wikipedia quoten is wel oké? Kom dan met argumenten waaruit blijkt dat deze quote onjuist is.

Ik ga je het voorbeeld al van het lactase-gen. Dat is een mutatie die echt niet negatief is. Als jij zegt dat alle raven zwart zijn, hoef ik maar met 1 witte raaf aan te komen zetten om aan te tonen dat je het mis hebt.

Waarbij je dus al vooringenomen bent dat het "bewijs" dat je denk te hebben inderdaad correct is. Of het is de uitkomst wat past in jouw straatje.

Pot, ketel.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 29 jun 2015 13:37

Lock&Stock schreef:Aan de ene kant wijs je de evolutietheorie af, maar aan de andere kant heb je geen enkel probleem met een wetenschappelijk onmogelijke extreem snelle "micro"-evolutie..... ](*,) ](*,) ](*,)

Je doet net of dit problematisch is. Als binnen de evolutietheorie hier nog geen oplossing voor is dan betekent dit uiteraard niet dat het dus onmogelijk is. Eigenlijk ben ik trouwens gewoon heel consequent: Ik wijs iets af wat wetenschappelijk mogelijk is en ik heb geen probleem met iets waar de wetenschap (nog) geen oplossing voor heeft, oftewel momenteel wetenschappelijk onmogelijk.

Dus ik snap niet waar je moeilijk over doet. :mrgreen:

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 29 jun 2015 13:42

Mortlach schreef:
In een gesloten systeem, neemt de totale entropie toe. Een gesloten systeem heeft een vast volume en geen energie-uitwisseling. Nu moge direct duidelijk zijn dat de Aarde géén gesloten systeem is, aangezien de zon er per seconde een enorme hoeveelheid energie in pompt.

Stel even dat het systeem Zon + aarde wél een gesloten systeem is. Dan verbiedt de thermodynamica niet dat lokaal de entropie afneemt, zolang de totale entropie maar toeneemt. Dus als de afname op aarde kleiner is dan de toename in de zon, dan is er niets aan de hand.

Maar goed, dat moet je inderdaad niet aan een bioloog vragen maar aan een natuurkundige.

Wil de toevoeging van energie zeggen dat er dus ook minder chaos komt? Dat is het punt wat je lijkt te willen maken...

Ik ben altijd al ontzettend benieuwd geweest naar hoe zo'n creationistisch tentamen er precies uit zou zien: zowel qua vragen als antwoorden. Je bent wel een beetje wereldvreemd als je denkt dat op alle vragen 'God did it' beantwoorden je studiepunten zal opleveren.

Je bakt ook wel een ontzettende karikatuur als je dit durft te schrijven. Zoals ik al aangaf: Ook binnen de wiskunde zijn er soms meerdere manieren om tot dezelfde oplossing te komen. Het kan echter ook zijn dat er een bepaalde kritiek mogelijk is omdat het gevolg niet noodzakelijk uit de oorzaak hoeft te vloeien. En volgens mij doelt de student daarop.

Genoeg.

Hier blijft dus gewoon staan dat er geen verklaring is voor de onlogische verhouding van de aantallen fossielen.

Blijkbaar heeft hij dan op tijd begrepen dat je in bepaalde gevallen beter je mond kunt houden.

Welnee. Dit is een vooringenomenheid die kant nog wal raakt. Zover ik het stuk begrepen heb reageert hij gewoon als hij het er niet mee eens is. En daar is best wel ruimte voor, maar ik denk dat het wel gaat om de manier waarop. Ik ben weleens benieuwd hoe dat ging met het voorbeeld van jou van het 'refomeisje'. Dat valt niet meer te achterhalen, maar ik had het graag eens meegemaakt.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 29 jun 2015 13:43

bassie76 schreef:Ja, geweldig tenenkrommend..... :o
Dat is wat het is.

Je evolutionistische nekharen gingen overeind staan begreep ik?
Hoe nuchter ben je nog?

Gilgamesh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Gilgamesh » 29 jun 2015 14:33

http://www.puntuit.nl/nieuws/biologiest ... voor-staat

Gregory kwam eens met een vraag op de proppen over een scheikundige wet die zegt dat alles streeft naar de grootst mogelijke chaos. „Want hoe is dat te rijmen met de theorie van evolutie, waarin er op aarde uit zichzelf veel meer orde zou zijn ontstaan?” Grijnzend: „Daar kwam de docent niet uit. Uiteindelijk kwam er een vaag antwoord: Er zou in een ander deel van het heelal meer chaos gekomen zijn. Op die manier kun je alles wegpraten.”

Ik ben weleens benieuwd naar jullie reactie op dit stuk en vooral ook op het schuingedrukte deel.

Ah. De fameuze, tweede hoofdwet van de thermodynamica. Ik denk dat creationisten die wel nooit los zullen laten. Niet dat die hun gelijk bewijst, maar je kunt hem zo heerlijk misbruiken voor een publiek dat niets weet van wetenschap en met Jip-en-Jannekke-taal om de tuin te leiden is.
Om te smullen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2015 14:41

http://www.puntuit.nl/nieuws/biologiest ... voor-staat

Gregory kwam eens met een vraag op de proppen over een scheikundige wet die zegt dat alles streeft naar de grootst mogelijke chaos. „Want hoe is dat te rijmen met de theorie van evolutie, waarin er op aarde uit zichzelf veel meer orde zou zijn ontstaan?” Grijnzend: „Daar kwam de docent niet uit. Uiteindelijk kwam er een vaag antwoord: Er zou in een ander deel van het heelal meer chaos gekomen zijn. Op die manier kun je alles wegpraten.”

Ik ben weleens benieuwd naar jullie reactie op dit stuk en vooral ook op het schuingedrukte deel.

Inmiddels heeft een aantal mensen je al vertelt dat je hier linkt naar de tweede hoofdwet van de thermodynamica. Deze voorspelt inderdaad een toename van chaos (entropie met een wat moeilijker woord).
Althans: bij gelijkblijvende hoeveelheid energie in een gesloten systeem.

Een experimentje: je hebt een bak zand met steentjes erin. Chaos dus.
Als je dit zand (doormiddel van toevoegen van energie) door een zeefje gooit heb je een bergje zand, en in het zeefje de steentjes.
Toename van orde/afname van chaos: doormiddel van het toevoeren van energie.
Nu wil het geval dat de zon al een aantal jaren bezig is energie richting de aarde te sturen. Door zichzelf op te branden, waardoor in de zon de chaos inderdaad toeneemt, straalt de zon energie uit die deze naar (onder andere) de aarde stuurt.
In iets ingewikkelder terminologie zou je kunnen stellen dat de aarde als geheel géén gesloten systeem is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2015 14:58

Dummy schreef:Wil de toevoeging van energie zeggen dat er dus ook minder chaos komt? Dat is het punt wat je lijkt te willen maken...

Daar komt het wel op neer ja. De energie wordt gebruikt om te ordenen. Bladgroenkorrels doen niets anders. En kom nu alsjeblieft niet met die creationistische 'chesnut' dat energie de boel alleen maar sloopt. Dat zou me namelijk enorm van je tegenvallen.

Je bakt ook wel een ontzettende karikatuur als je dit durft te schrijven. Zoals ik al aangaf: Ook binnen de wiskunde zijn er soms meerdere manieren om tot dezelfde oplossing te komen. Het kan echter ook zijn dat er een bepaalde kritiek mogelijk is omdat het gevolg niet noodzakelijk uit de oorzaak hoeft te vloeien. En volgens mij doelt de student daarop.

Hoe bedoel je dat laatste? Als je een open vraag krijgt over de biologische ontwikkeling van orgaan X of proces Y, dan lijkt het me voor de hand liggen dat 'God did it' wordt foutgerekend.

En nogmaals, ik zou dolgraag eens een creationistisch biologietentamen willen zien.

Hier blijft dus gewoon staan dat er geen verklaring is voor de onlogische verhouding van de aantallen fossielen.

welke onlogische verhouding?

Welnee. Dit is een vooringenomenheid die kant nog wal raakt. Zover ik het stuk begrepen heb reageert hij gewoon als hij het er niet mee eens is. En daar is best wel ruimte voor, maar ik denk dat het wel gaat om de manier waarop. Ik ben weleens benieuwd hoe dat ging met het voorbeeld van jou van het 'refomeisje'. Dat valt niet meer te achterhalen, maar ik had het graag eens meegemaakt.

Die kreeg gewoon een paar keer vriendelijk antwoord van de prof. Daarna een paar vriendelijke waarschuwingen van de prof. omdat ze de college's gewoon aan het verstoren was als een soort hangende lp. En toen ze die wenste te negeren, werd door de prof haar zieltje geknakt. Het was ook typisch zo'n refo die nog nooit buiten het reservaat was geweest en die dus niet kon bevatten dat mensen er andere denkbeelden op konden nahouden, laat staan dat ze haar denkbeelden zouden verwerpen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2015 15:22

Mortlach schreef:Hoe bedoel je dat laatste? Als je een open vraag krijgt over de biologische ontwikkeling van orgaan X of proces Y, dan lijkt het me voor de hand liggen dat 'God did it' wordt foutgerekend.

En nogmaals, ik zou dolgraag eens een creationistisch biologietentamen willen zien.

Overigens zou "by means of evolution" ook fout gerekend worden.
Mij persoonlijke universitaire ervaring is dat een afwijkende theorie vaak wél serieus bekeken wordt.
Hierbij wél de kanttekening dat ik géén biologie heb gestudeerd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2015 15:27

StillAwake schreef:Overigens zou "by means of evolution" ook fout gerekend worden.
Mij persoonlijke universitaire ervaring is dat een afwijkende theorie vaak wél serieus bekeken wordt.
Hierbij wél de kanttekening dat ik géén biologie heb gestudeerd.

Uiteraard moet het antwoord wel uitgewerkt worden. Maar dat is net het punt: het evolutionaire antwoord kan worden uitgewerkt, en het goddelijke niet. Tenminste, ik zie niet hoe je dat zou moeten uitwerken.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 29 jun 2015 15:33

Mortlach schreef:Daar komt het wel op neer ja. De energie wordt gebruikt om te ordenen. Bladgroenkorrels doen niets anders. En kom nu alsjeblieft niet met die creationistische 'chesnut' dat energie de boel alleen maar sloopt. Dat zou me namelijk enorm van je tegenvallen.

Dat zul je mij niet horen zeggen inderdaad. Ik betwijfel wel wat het evenwicht in deze is. Tussen het heilig geloof dat het alleen maar sloopt en het heilig geloof dat er alleen maar ordening inzit, zit nogal een groot gebied. Dat de zon energie toevoert, ok, maar het lijkt me logisch dat daarmee uiteraard nog geen sluitend bewijs is gevonden voor een ordenende evolutie.

Hoe bedoel je dat laatste? Als je een open vraag krijgt over de biologische ontwikkeling van orgaan X of proces Y, dan lijkt het me voor de hand liggen dat 'God did it' wordt foutgerekend.

Jawel, maar het gaat er dus om hoe sluitend dat proces Y is. Zijn daar kritische kanttekening bij te plaatsen of niet? Is dat proces noodzakelijk of niet?

Zou ik je graag willen laten zien, helaas ben ik bepaald niet voldoende thuis in de biologie.

welke onlogische verhouding?

Even heel plat gezegd: van het ene soort 'fossiele bewijzen' zijn er veel meer voorhanden dan van andere.

Die kreeg gewoon een paar keer vriendelijk antwoord van de prof. Daarna een paar vriendelijke waarschuwingen van de prof. omdat ze de college's gewoon aan het verstoren was als een soort hangende lp. En toen ze die wenste te negeren, werd door de prof haar zieltje geknakt. Het was ook typisch zo'n refo die nog nooit buiten het reservaat was geweest en die dus niet kon bevatten dat mensen er andere denkbeelden op konden nahouden, laat staan dat ze haar denkbeelden zouden verwerpen.

Eerlijk gezegd lijkt me dat dan wel een ander geval dan de jongeman uit het interview.

Terug naar “Archief”