Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2015 10:55

naamloos schreef:Was iedereen maar een bijbelvorser!

De deskundigen zijn aangesteld als zijnde: deskundigen.
Je slaat jezelf wel heel hoog aan als je meent het beter te weten dan een deskundige.
naamloos schreef:Af en toe komen er zulke knullige antwoorden uitrollen dat de 'deskundigheid' naar mijn mening dááruit bestaat.

Lees je eigen antwoorden eens na, met een overdaad van smileys, DAT is pas knullig! En sarcastische opmerkingen, zodat de lust ontbreekt om er serieus op in te gaan.
naamloos schreef:Denken ze soms dat dominee een andere bijbel heeft, of een telefoonlijn naar God waar ''gewone'' mensen geen gebruik van kunnen maken?

Nee dat denken ze niet, spreek niet zo denigrerend over de vraagstellers!
Als jij onbegrepen pijn hebt, ga je ook naar een dokter en bij psychische pijn stel je een vraag aan een psychiater.
Of doe jij dan ook aan zelfdokteren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 jun 2015 11:16

Chaya schreef:De deskundigen zijn aangesteld als zijnde: deskundigen.
Je slaat jezelf wel heel hoog aan als je meent het beter te weten dan een deskundige.
Om te kunnen zeggen dat ik mezelf te hoog aansla zal jij weet moeten hebben van mijn kennis, anders kun je niet vergelijken.
Chaya schreef:Lees je eigen antwoorden eens na, met een overdaad van smileys, DAT is pas knullig! En sarcastische opmerkingen, zodat de lust ontbreekt om er serieus op in te gaan.
:lol: :lol: :lol: [-X [-X [-X :shock: :shock: :shock: =; =; =;
(wel eens tot je doorgedrongen dat mijn sarcasme een reactie zou kunnen zijn op jouw veroordelende houding?)
Chaya schreef:Nee dat denken ze niet, spreek niet zo denigrerend over de vraagstellers!
Als jij onbegrepen pijn hebt, ga je ook naar een dokter en bij psychische pijn stel je een vraag aan een psychiater.
Of doe jij dan ook aan zelfdokteren?
Ja ik doe aan zelfdokteren als het maar even mogelijk is, zowel psychisch als lichamelijk als geestelijk.
En daar gebruik ik het materiaal voor wat voor iedereen binnen handbereik is.
Ik ga niet voor een snottebel naar een dokter, niet voor een nachtmerrie naar een psych, en voor kledingadvies niet naar een geestelijke.

Ik heb het dus duidelijk niet over serieuze vragen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 27 jun 2015 12:05

Het lastige is dat deze "deskundige" helemaal niet aangeeft waarom een sauna in badkleding niet zou mogen. Wat is het verschil met het zwembad?
Het echte probleem van de vraagsteller is dat de vriend moeite heeft met beheersing op seksueel gebied. En daar zegt de dominee niets over.
En dan is dit de zoveelste uitglijder van deze dominee, die echt helemaal niet deskundig over komt maar een oppervlakkige reactie geeft.

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 27 jun 2015 12:50

@Kvinna: mooi dat jij er net zo over denkt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2015 13:23

Kvinna schreef:Het lastige is dat deze "deskundige" helemaal niet aangeeft waarom een sauna in badkleding niet zou mogen. Wat is het verschil met het zwembad?
Het echte probleem van de vraagsteller is dat de vriend moeite heeft met beheersing op seksueel gebied. En daar zegt de dominee niets over.
En dan is dit de zoveelste uitglijder van deze dominee, die echt helemaal niet deskundig over komt maar een oppervlakkige reactie geeft.

Zij stelt de vraag, niet de vriend.
En dominee antwoordt dan:

Dat alle onkuisheid van God vervloekt is. Je vriend zal deze woorden uit de H.C. ook overdreven vinden.
Dan is het helaas vechten tegen de bekende bierkaai. Jouw vraag is natuurlijk: hoe moet ik hier mee omgaan? In een gesprek met je vriend het gewoon hem voorleggen dat dit geen goed gedrag is en de sauna een plaats is waar hij niet thuis hoort. In liefde moet je hem dan voor de keus stellen: breken met de gang naar de sauna of met mij. Anders kom je in het huwelijk deze problematiek tegen met alle gevolgen van dien.
unquote
Glashelder toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2015 13:37

Memmem schreef:
Waarom wordt de deskundigheid van een ds altijd in twijfel getrokken als men niet met het antwoord eens is?

Dat komt denk ik met name omdat vaak de nuance ontbreekt in antwoorden. Het kan zo maar zijn dat een ander lid van het panel een ander antwoord geeft. Het antwoord op vragen of zaken zijn toegestaan is dan ook met name geen algemeen geldende uitspraak maar bevat louter de mening van de beantwoorder. Bovendien zeggen deze vragen met name iets over de vraagstellers, een gebrekkig beoordelingsvermogen en slecht ontwikkelde meningsvorming.

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 27 jun 2015 14:35

@Chaya: we hebben het hier over een textiel sauna. Moet men dan ook niet naar een zwembad? Moeten mannen en vrouwen dan maar gescheiden zwemmen? Of een Burkini?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2015 14:55

Wat ik begrepen heb van een sauna is dat het de bedoeling is dat je er in je blootje gaat zitten. Er zijn echter bepaalde avonden of dagen, waarop het mogelijk is om met badkleding aan in de hitte te verblijven.
In een zwembad ben je grotendeels onder water, je bent bezig, en in een sauna zit je naast elkaar, de intimiteit is groter dan in het zwembad.
Vraagstelster schrijft dat haar vriend nogal geobsedeerd is door vrouwen(lichamen), daar zit het probleem denk ik ook.
Een christen hoort m.i. zich niet naakt op openbaar terrein te begeven, omdat naaktheid schaamte oproept sedert de zondeval en zelfs Adam en Eva - die toch man en vrouw waren! - zich voor elkaar gingen schamen.
Als je van jezelf weet dat je snel geprikkeld raakt, dien je je zeker van dergelijke gelegenheden te onthouden. Dat gebiedt de Bijbel ons.
Ik denk dat het probleem groter is dan vraagstelster zo ontvouwt.
Er zit veel meer achter, maar het is daar de plaats niet om het allemaal te ontrafelen.
Dominee moet zich aan de gegeven feiten houden. Ongetwijfeld zal hij in een één op één gesprek veel meer de diepte ingaan.

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 27 jun 2015 15:03

@ chaya: in een zwembad ben je minder anoniem. In een sauna valt het echt wel op als je uitgebreid naar anderen zit te kijken. Kennelijk ben jij ook nooit in een sauna geweest, want je zit heus niet bij elkaar op schoot. Bovendien kan je een handdoek gebruiken waardoor je echt niets hoef te zien.

Het gaat mij echter niet om het feit dat mensen moeite hebben met een sauna, maar met de oorspronkelijk vraagstelling waarbij men niet naakt in een sauna zit en het daarop volgende antwoord van de 'deskundige'.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 jun 2015 23:52

Aan ds. Heikamp. Vindt u (...)

Dat staat er boven de vraag. De steller wil de mening van deze dominee horen. En aldus is geschied.
Waarschijnlijk zal jullie mening haar worst zijn. En ik voel erg met haar mee ;-)

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 28 jun 2015 07:51

henkie schreef:
Dat staat er boven de vraag. De steller wil de mening van deze dominee horen. En aldus is geschied.
Waarschijnlijk zal jullie mening haar worst zijn. En ik voel erg met haar mee ;-)

De vraag is inderdaad meelijwekkend.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jun 2015 11:47

Vooral jammer dat de mening van de dominee onder het kopje "deskundig" valt, althans, volgens de regels van r.w.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jun 2015 13:35

Da's toch logisch? Wij zijn maar gewoon simpele zielen die geen kennis hebben van het Woord..

Zo komt het bij mij over.
Kijk naar de HC. Leer mensen vanuit de bijbel Gods Woord te begrijpen. We moeten toch niet het evangelie verkondigen vanuit de HC?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 jun 2015 17:42

naamloos schreef:Vooral jammer dat de mening van de dominee onder het kopje "deskundig" valt, althans, volgens de regels van r.w.
De dominees in de vragenrubriek zijn dan ook niet specifiek deskundig op alle theologische terreinen. In de gangbare opleidingen krijg je van alles wel basiskennis mee. En in de praktijk is dat meestal wel genoeg om mee uit de voeten te kunnen. Maar om daar dan vervolgens deskundige in te worden vergt wel een paar meer stappen.

De dominees in de vragenrubriek zijn ook heus niet door een onafhankelijke commissie gekozen als deskundige.

De meeste dominees in de vragenrubriek zijn met name deskundig op het gebied van de reformatorische cultuur. Dus het gaat er niet zozeer om of het antwoord voor een gemiddelde lezer al dan niet absurd is, maar of het voor een reformatorische lezer die niet zo goed zelf kan bedenken hoe je dingen zou kunnen bekijken acceptabel is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2015 18:48

Kvinna schreef:Het lastige is dat deze "deskundige" helemaal niet aangeeft waarom een sauna in badkleding niet zou mogen. Wat is het verschil met het zwembad?

Om eerlijk te zijn vond ik het allemaal erg vaag "moeite met beheersing op seksueel gebied'; wat betekent dat? Eens in de maand een keer masturberen, waarschijnlijk. Anyway, blootstelling (haha) kan dan ook een positief effect hebben; in plaats van dat je bikini's en meiden ziet als lustobjecten, merk je dat het gewoon mensen zijn. Dat werkt vaak prima.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “RefoWeb”