BladeStraight schreef:Ik mis de link met slavernij een beetje eerlijk gezegd. Ik denk dat de Bijbel in zijn context moet worden begrepen, dus de teksten die over slavernij gaan moeten dusdanig worden begrepen (eg. de brief aan Filemon). Nergens word in de Bijbel slavernij dan ook verdedigd.
Maar ook nergens aangevallen. Hetzelfde is met de positie van de vrouw. Paulus weerspreekt alleen bepaald gedrag, niet dat vrouwen inferieur zijn, zoals iedereen toen dacht.
Ook de positie van vrouwen moet op die wijze worden gezien in de context. Wel denk ik dat het feit dat de man het hoofd is van de vrouw en daardoor een andere positie in het gemeenteleven heeft bepalend moet zijn.
Dat is een arbitraire keuze. Waarom niet ook het feit dat vrouwen met kort haar onnatuurlijk bezig zijn? Of waarom niet ook het feit dat vrouwen gesluierd moeten zijn? Of waarom niet ook het feit dat slaven moeten blijven in de positie die ze hebben?
Paulus schrijft tevens niet dat vrouwen niet in het openbaar mogen spreken, enkel dat ze niet in de gemeente mogen spreken als zijnde voorganger, want dat wordt natuurlijk bedoeld.
Het gaat natuurlijk over de samenkomst, maar als je de context begrijpt zul je weten dat Paulus hier gewoon een gangbare opvatting ook laat gelden voor de gemeente. Hij wil dat mensen niet naar de gemeente kijken als een wanordelijk zooitje. Dus hij zegt: net zoals je in het gewone leven niet in het openbaar mag spreken, zo ook niet in de gemeente.