Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor hettys » 10 jun 2015 20:27

antoon schreef:Menkaura past in het plaatje als contemorain met de 12e dynastie, dat beschouwde ik al veel en veel eerder nog voordat ik de gelijkenissen in beelden opmerkte.¨

Wat waren je argumenten vóór die gelijkenissen?

2188 is Egypte opgericht, ruim na de zondvloed en in het hartje van de dagen van Peleg, dat moet te denken geven

Egypte is niet in één jaar opgericht. bij mijn weten.

Cambyses de zoon van Darius I veroverde Egypte inderdaad op dat tijdstip, en was de 1e uitheemse koning over dat gebiedsdeel sinds het bestaan van de natie die standhield, Egypte werd een onderhorige samenleving die niet meer van zich deed spreken, conform ook de profetie in de schrift.

Welke profetie?

2188 Egypte opgericht en veel dingen vallen op hun plek, daarom en om ook Hetty te beantwoorden, ik geloof geen millimeter van de Egyptische chronologie zoals een aantal Egyptologen denken dat het is, de bijbel heeft in de regel vaak gelijk daar durf ik op te blindvaren.

Je geeft geen enkel antwoord op wat ik vraag en je gaat zeker niet in op het prehistorisch Egypte.

Qadan- en Esna-cultuur

Er zijn een twintigtal archeologische vindplaatsen in Boven-Nubië die behoren tot de Qadancultuur. Deze cultuur kenmerkt zich door het verbouwen van graan langs de Nijl. Deze groep mensen kwam uit de toenmalige Libische oases die ten gevolge van klimatologische veranderingen begonnen uit te drogen. Analyse van pollen die gevonden zijn bij archeologische vindplaatsen van de Esnacultuur in Egypte heeft aangetoond, dat zij naast graan ook andere gewassen verbouwden. Daarnaast vonden archeologen ook wilde exemplaren van moderne planten. Volgens één hypothese leidde deze sedentaire (niet-nomadische) levenswijze tot oorlogen, wat negatieve gevolgen had voor de landbouw en uiteindelijk het einde betekende van deze culturen.
Voortdurende uitdroging van de oases dreef de voorouders van de Egyptenaren ertoe om zich permanent rond de Nijl te vestigen. Van de periode van ca. 9.000 - 6.000 v.Chr. zijn weinig sporen van deze culturen overgebleven. Maar vanaf 6.000 v.Chr. is er sprake van kleine nederzettingen in Egypte. Deze cultuur kenmerkte zich doordat de doden werden begraven vlakbij en soms zelfs in de nederzettingen.

De Badari-cultuur liep van ca. 5000 - 4000 v.Chr. en in deze periode werd al aardewerk vervaardigd en metaal bewerkt. Deze cultuur was de meest dynamische van haar tijd, maar zeker niet de enige. Ze bevond zich in Midden-Egypte en was ontstaan uit een mengeling van verschillende culturen.

De pre-dynastieke periode wordt ingedeeld in drie fasen, namelijk Naqada I, Naqada II en Naqada III. De periodes zijn vernoemd naar de stad Naqada, waar archeologen verschillende bewoningslagen hebben blootgelegd. Deze lagen zijn voor het eerst in deze stad ontdekt; pas later zijn ze ook in andere oude steden gevonden.

In ca. 3000 v.Chr. veroverden de culturen uit het zuiden die uit het noorden en werd Egypte een eenheid, waarbij één heersersfamilie het gehele land regeerde. In deze tijd ontwikkelde en verspreidde het hiërogliefenschrift zich en gebruikte men reeds de Egyptische kalender met 365 dagen in een jaar. Op de kalender werden niet alleen belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis bijgehouden, maar werden eveneens de hoogtes van de Nijloverstromingen genoteerd.

Historici hebben de 27 eeuwen vanaf Naqada III verdeeld in periodes, verwijzend naar het feit dat Egypte soms verenigd was in één rijk (Vroeg-dynastieke Periode, Oude Rijk, Middenrijk, enz.) en Tussenperiodes waarin dit niet het geval was. Lees verder over de [geschiedenis van het Oude Egypte]].
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 11 jun 2015 09:44

antoon schreef:
Menkaura past in het plaatje als contemporain met de 12e dynastie, dat beschouwde ik al veel en veel eerder nog voordat ik de gelijkenissen in beelden opmerkte.¨
Hetty schreef
Wat waren je argumenten vóór die gelijkenissen?

Goede vraag die echter niet zo eenvoudig te beantwoorden is, het is een totaal plaatje van overeenkomsten, karakters, kinderen, regeringsduren en nog veel en veel meer .
Vooraf is ook nog heel belangrijk in te zien dat een aantal dynastien gelijktijdig regeerden en beslist niet na elkaar de eerste 2 dynastien leveren geen probleem op, dat even afgezien in welk jaar ze begonnen 2180 volgens Manasses of 900 jaar eerder volgen de orthodoxe Egyptologie
na elkaar besloegen ze ongeveer 440 jaar, daar is niet zo veel meningsverschil over onder Egyptologen.

Dan komt Djoser aan de macht volgens de orthodoxie als 2e farao van de 3e Dynastie, echter in het bijbels plaatje zou het beter zijn als die als 1e en niet als 2e van de Dynastie zou zijn.
laat nu de orthodoxe Egyptologie ook in de mening verkeren dat het de 1e farao is, ik hoop nog uit te leggen waarom het voor de bijbelse chronologie zo belangrijk is. Bron

Bij Djoser meteen aan het begin van zijn regering of tijdens begonnen de 12, 3e en 6e Dynastie
het is ingewikkeld en ik probeer het zo goed mogelijk onder woorden te brengen
nog even onze Lock&Stock
inderdaad lijkt men in inde middeleeuwen op elkaar,m bij de beelden van Egypte echter zie je wel duidelijk verschil.

Om op de chronologie terug te komen, wat mij aan het denken zette zijn de overeenkomsten tussen heersers van verschillende dynastie en zeker betreffende de 12e 4e en 6e
Bij de 12e die De farao van de onderdrukking, de pleegmoeder van Mozes en de uittocht opleveren zijn er een aantal onmiskenbare aspecten zoals
aan het eind een dominante heerser die geen mannelijke nakomelingen heeft een dochter die onvruchtbaar was en met een duister figuur op de proppen komt als pleegzoon, halfbroer of echtgenoot, een duister figuur die de wijk neemt een pleegmoeder, halfzus of iets dergelijks die dan noodgedwongen het bestuur in handen neemt uitlopend op doodlopende dynastie, chaos en onderdrukking.

Amenemhat III was in de 12e een dominant figuur, zijn aangenomen zoon Amenemhat IV(Mozes) regeerde kort waarna Sobekneferu de onvruchtbare vrouw en pleegmoeder van Mozes nog enige jaren regeerde, daarna liep de Dynastie dood en de farao van de uittocht is onmiskenbaar te vinden in de 13e Dynastie
klein stukje over de pleegvader van Mozes
Koning Amenemhat III was de enige zoon van Senoeseret III, de naam van de moeder is niet bekend (Sobeksjedeti Neferoe?). De koning had twee koninginnen die bij hem zijn begraven. Koningin Neferoesobek was waarschijnlijk een dochter van hem. De lijst van Manetho dateert de koning op 8 jaar en 47 jaar bij de Turijnse koningslijst. De koning had geen mannelijke opvolgers dus nam hij een regent aan, die zich later Amenemhat IV zou noemen.

nu de 6e dynastie
Bij Pepi II vinden we aspecten van lange regerings duur
bij Merenre II vinden we aspecten van Mozes
bij Nicotris vinden we aspecten van de pleegmoeder, hou voor ogen dat zij ook een vrouw was, toeval of niet ieder mag het voor zichzelf uitmaken.
Wat mij betreft zij het gewoon dezelfde personen Nicotris is ook Neferusobek enz.

Afbeelding
binnen dit kader onderzoek ik of er overeenkomsten zijn ook bij Menkaura, die zijn er, maar moeilijk onder woorden te brengen, de materie is ook bijzonder ingewikkeld, ik kom er wel op terug, het vereist studie om iets van Egyptologie goed uit te leggen, ook van iets dat je zelf weet
maar iets over Pepi II
De koning is dan ook bekend geraakt als de 'langstregerende monarch' ooit, Pepi II regeerde 96 jaar althans volgens de Turijnse papyrus. Sommige archeologen twijfelen aan de 96 jaar, omdat het wel heel lang was en dus ongeloofwaardig. De koning leidde expedities naar de mijnen in Hat-nub en in de Sinaï. Hij voerde oorlog met Nubië, Libië en Azië en ging naar het land Poent toe.

Mozes voerde inderdaad oorlogen in die richting in opdracht van zijn pleegvader, Flavius Josephus schrijft erover

nog iets over Nitokris volgens Herodotus
Men claimt dat Nitokris de vrouw en zus was van farao Merenre II, die zij als farao opvolgde. Er wordt tevens aangenomen dat ze de eerste vrouwelijke farao ooit was.
Manetho verklaart dat koningin Nitokris "de edelste, charmantste dame van haar tijd was, met een bleke teint en roze wangen". Door een misvatting meende deze historicus dat zij het was die de derde piramide (waarschijnlijk die van Mykerinos in Gizeh) had voltooid en daar ook was begraven.

Laatst gewijzigd door antoon op 11 jun 2015 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 11 jun 2015 11:24

Antoon schref
2188 is Egypte opgericht, ruim na de zondvloed en in het hartje van de dagen van Peleg, dat moet te denken geven
Hetty schreef
Egypte is niet in één jaar opgericht. bij mijn weten.
Antoon schreef
Cambyses de zoon van Darius I veroverde Egypte inderdaad op dat tijdstip, en was de 1e uitheemse koning over dat gebiedsdeel sinds het bestaan van de natie die standhield, Egypte werd een onderhorige samenleving die niet meer van zich deed spreken, conform ook de profetie in de schrift.
Hetty schreef
Welke profetie?

Ezechiël 29:11 Daar zal de voet van de aardse mens niet doorheen trekken, noch zal de poot van een huisdier erdoorheen trekken, en veertig jaar
lang zal het niet bewoond worden.12 En ik wil het land Egypte tot een verlaten woestenij te midden van woest gelegde landen maken; en zijn eigen steden zullen een verlaten woestenij
worden, ja, te midden van verwoeste steden, lang; en ik wil de Egyptenaren onder de natiën verstrooien en hen over de landen verspreiden.”

Dat was de 40 jarige ballingschap, maar nu komt het

13 Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: „Na verloop van zal ik de Egyptenaren bijeenbrengen uit de volken waaronder zij verstrooid zijn geweest, 14 en ik wil de groep gevangenen van de Egyptenaren terugbrengen; en ik wil hen terugbrengen naar het land Pathros, naar het land van hun oorsprong, en daar moeten zij een gering koninkrijk worden.
15 Geringer dan de [andere] koninkrijken zal het worden, en het zal zich niet meer boven de [andere] natiën verheffen, en ik wil hen tot zo weinigen maken [u]dat zij de [andere] natiën niet in onderworpenheid kunnen houden

En kijk eens hoe zij nog eeuwen in onderworpenheid werden gehouden Bron

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 12 jun 2015 20:59

antoon schreef:
Ezechiël 29:11 Daar zal de voet van de aardse mens niet doorheen trekken, noch zal de poot van een huisdier erdoorheen trekken, en veertig jaar
lang zal het niet bewoond worden.12 En ik wil het land Egypte tot een verlaten woestenij te midden van woest gelegde landen maken; en zijn eigen steden zullen een verlaten woestenij
worden, ja, te midden van verwoeste steden, lang; en ik wil de Egyptenaren onder de natiën verstrooien en hen over de landen verspreiden.”

Dat was de 40 jarige ballingschap, maar nu komt het

Egypte is nooit een verlaten woestenij geweest. Egypte heeft nooit een ballingschap meegemaakt.
13 Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: „Na verloop van zal ik de Egyptenaren bijeenbrengen uit de volken waaronder zij verstrooid zijn geweest, 14 en ik wil de groep gevangenen van de Egyptenaren terugbrengen; en ik wil hen terugbrengen naar het land Pathros, naar het land van hun oorsprong, en daar moeten zij een gering koninkrijk worden.
15 Geringer dan de [andere] koninkrijken zal het worden, en het zal zich niet meer boven de [andere] natiën verheffen, en ik wil hen tot zo weinigen maken [u]dat zij de [andere] natiën niet in onderworpenheid kunnen houden

Egypte was al sinds 1100 v. chr. al in de problemen. Om dat te profeteren, zo'n 500 jaar later lijkt mij niet zo heel moeilijk. In de tijd dat Ezechiel leefde was Egypte allang de macht kwijt.

Word vervolgd.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 jun 2015 07:00

Ik beantwoord het gedeelte van je vraag over ballingschap Egypte, de rest komt nog.
Egypte is nooit een verlaten woestenij geweest. Egypte heeft nooit een ballingschap meegemaakt.

In de Egyptische geschiedenis wordt er geen melding van gemaakt, dat zegt heel weinig, nederlagen werden zelden opgetekend.
Ezechiël 29:11
Daar zal de voet van de aardse mens niet doorheen trekken, noch zal de poot van een huisdier erdoorheen trekken, en veertig jaar lang zal het niet bewoond worden.
12 En ik wil het land Egypte tot een verlaten woestenij te midden van woest gelegde landen maken; en zijn eigen steden zullen een verlaten woestenij worden, ja, te midden van verwoeste steden, veertig jaar lang; en ik wil de Egyptenaren onder de natiën verstrooien en hen over de landen verspreiden.” 13 En Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: „Na verloop van veertig jaar zal ik de Egyptenaren bijeenbrengen uit de volken waaronder zij verstrooid zijn geweest, 14 En en ik wil de groep gevangenen van de Egyptenaren terugbrengen; en ik wil hen terugbrengen naar het land Pathros, naar het land van hun oorsprong, en daar moeten zij een gering koninkrijk worden. 15 En Geringer dan de [andere] koninkrijken zal het worden, en het zal zich niet meer boven de [andere] natiën verheffen, en ik wil hen tot zo weinigen maken dat zij de [andere] natiën niet in onderworpenheid kunnen houden

Ballingschap Egypte chronologie
Ezechiël geeft verslag belegering Tyrus Ezechiël in hoofdstuk
29:17 En Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 18 „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht.
Dit is in het geval van de 40 jaar Egypte ballingschap mijn sleutelpunt. Tyrus ten opzichte van de ballingschap Egypte

We schrijven nu in het 27e jaar van de ballingschap Jojachin - die in 618 begon - dus 592/91bc. Ezechiël geeft in dat jaar verslag belegering Tyrus.
Ezechiël 29:17 Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 18 „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht.......

De belegering duurde 13 jaar Flavius Josephus Boek X Hoofdstuk 11 Blz. 734 alinea 1 Waar hij schrijft: dat die koning, tentijde van het bewind van Ithobal over Tyrus, Tyrus dertien jaar lang heeft belegerd. Dat is wat over deze koning geschreven is door alle historici.

verder met vers
19 Daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: [u]’Zie, ik geef aan Nebukadrezar, de koning van Babylon, het land Egypte, en hij moet zijn rijkdom wegvoeren en er een grote buit weghalen en zeer veel plunderen; en het moet het loon worden voor zijn krijgsmacht.’...
23 En ik wil de Egyptenaren verstrooien onder de natiën en hen verspreiden over de landen.

Confrontatie Babylon met Egypte
In the 37th year of Nebuchadnezzar, king of the country of Babylon, he went to Mitzraim (Egypt) to wage war. Amasis, king of Egypt, collected [his army], and marched and spread abroad." Having
completed the subjugation of Phoenicia, and a campaign against Egypt, Nebuchadnezzar set himself to rebuild and adorn the city of Babylon, and constructed canals, aqueducts, temples and reservoirs.
Bron

De Egyptische ballingschap kan niet eerder zijn begonnen dan nisan 590bc op dat moment geeft Ezechiël verslag van de val van Tyrus, en daarna volgens de schrift werd Egypte in handen van Nebukadnesar gegeven, conform het kleitablet dat op 37e jaar Nebukadnesar gedateerd is,
het 1e jaar van Nebukadnesar is bijbels 624 en volgens de reguliere geschiedenis 604, voor het punt waar het omgaat maakt het niet uit
634-37= 587bc tussen de profetie van 29:17 (590bc) zijn er wel geteld 3 jaren.

De Egyptische ballingschap moet ongeveer 589 begonnen zijn en rond 550 ten einde komen, het is kenmerkende dat Cyrus op dat moment koning van verschillende landen werd, waarschijnlijk had hij er de hand in dat de Egyptenaren terugkeerden, let in dit geval goed op Ezechiël 29:13 zij waren niet naar het land Babylon gedeporteerd maar naar verschillende landen..
Daardoor werd hij in 550 koning van Meden en Perzen; dus ook wereldlijk
hij beheerste daardoor een gebied dat min of meer samenvalt met het huidige Iran en het oosten van Turkije. Nu begon een reeks veroveringen
die dit rijk deden uitgroeien tot het grootste wereldrijk tot dan. Babylon, Kanaän, Egypte, Bactrië, Klein-Azië

Bron

bepaald niet makkelijk allemaal, misschien voor meer overzicht mijn Egypte blog bekijken
http://www.bloggen.be/egyptische_rijk/

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jun 2015 20:06

antoon schreef:
[color=darkslategray]Goede vraag die echter niet zo eenvoudig te beantwoorden is, het is een totaal plaatje van overeenkomsten, karakters, kinderen, regeringsduren en nog veel en veel meer .

Hie begint het speculeren.

Vooraf is ook nog heel belangrijk in te zien dat een aantal dynastien gelijktijdig regeerden en beslist niet na elkaar de eerste 2 dynastien leveren geen probleem op, dat even afgezien in welk jaar ze begonnen 2180 volgens Manasses of 900 jaar eerder volgen de orthodoxe Egyptologie
na elkaar besloegen ze ongeveer 440 jaar, daar is niet zo veel meningsverschil over onder Egyptologen
.
zolang je geen enkel licht kunt werpen op de bronnen van Manasses gaan we maar gewoon uit van wat Egyptologen ervan vinden. Die hebben ervoor doorgeleerd. en bovendien heeft koolstofdatering gewoon bewezen dat Djozer tussen 2691 en 2625 regeerde, zoals je weet.
http://www.scientias.nl/koolstofdaterin ... chiedenis/

Dan komt Djoser aan de macht volgens de orthodoxie als 2e farao van de 3e Dynastie, echter in het bijbels plaatje zou het beter zijn als die als 1e en niet als 2e van de Dynastie zou zijn.

Hoe verzin je dat nu? De overgrootvader van Jozef, Abraham, had al een ontmoeting met een farao. Wie was dat dan? Jij speculeert voortdurend dat Jozef de architect van Djozer was. Hoe kan de Djozer dan een tijdgenoot van Abraham zijn geweest?

laat nu de orthodoxe Egyptologie ook in de mening verkeren dat het de 1e farao is, ik hoop nog uit te leggen waarom het voor de bijbelse chronologie zo belangrijk is. Bron

Ik weet exact waarom je vasthoudt aan de bijbelse chronologie.

Bij Djoser meteen aan het begin van zijn regering of tijdens begonnen de 12, 3e en 6e Dynastie

Wartaal.

Amenemhat III was in de 12e een dominant figuur, zijn aangenomen zoon Amenemhat IV(Mozes) regeerde kort waarna Sobekneferu de onvruchtbare vrouw en pleegmoeder van Mozes nog enige jaren regeerde, daarna liep de Dynastie dood en de farao van de uittocht is onmiskenbaar te vinden in de 13e Dynastie

Mozes heeft natuurlijk. bijbels gezien, nooit geregeerd over Egypte

Ex 2:
En het geschiedde in die dagen, toen Mozes groot geworden was, dat hij uitging tot zijn broederen, en bezag hun lasten; en hij zag, dat een Egyptisch man een Hebreeuwsen man uit zijn broederen sloeg.
En hij zag herwaarts en gindswaarts; en toen hij zag, dat er niemand was, zo versloeg hij den Egyptenaar, en verborg hem in het zand.
Des anderen daags ging hij wederom uit, en ziet, twee Hebreeuwse mannen twistten; en hij zeide tot den ongerechte: Waarom slaat gij uw naaste?
Hij dan zeide: Wie heeft u tot een overste en rechter over ons gezet? Zegt gij dit, om mij te doden, gelijk gij den Egyptenaar gedood hebt? Toen vreesde Mozes, en zeide: Voorwaar, deze zaak is bekend geworden!
Als nu Farao deze zaak hoorde, zo zocht hij Mozes te doden; doch Mozes vlood voor Farao's aangezicht, en woonde in het land Midian, en hij zat bij een waterput.

Mozes heeft, bijbels gezien NOOIT een farao opgevolgd.Hoe je erbij komt is me een raadsel.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jun 2015 20:28

antoon schreef:In de Egyptische geschiedenis wordt er geen melding van gemaakt, dat zegt heel weinig, nederlagen werden zelden opgetekend.
[/color]Ezechiël 29:11

In de hele geschiedenis wordt er geen melding van gemaakt. noch uit de babylonische geschiedenis, noch de egyptische. Egypte is historisch gezien nooit onbewoond geweest.

Daar zal de voet van de aardse mens niet doorheen trekken, noch zal de poot van een huisdier erdoorheen trekken, en veertig jaar lang zal het niet bewoond worden. 12 En ik wil het land Egypte tot een verlaten woestenij te midden van woest gelegde landen maken; en zijn eigen steden zullen een verlaten woestenij worden, ja, te midden van verwoeste steden, veertig jaar lang; en ik wil de Egyptenaren onder de natiën verstrooien en hen over de landen verspreiden.” 13

Nooit gebeurd. Het zou in alle annalen van elk omringend land vermeld zijn. Het is gewoon niet gebeurd.

[color=#000080]Ballingschap Egypte chronologie
Ezechiël geeft verslag belegering Tyrus Ezechiël in hoofdstuk
29:17 En Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 18 „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht.
Dit is in het geval van de 40 jaar Egypte ballingschap mijn sleutelpunt. [u]Tyrus ten opzichte van de ballingschap Egypte

We schrijven nu in het 27e jaar van de ballingschap Jojachin - die in 618 begon - dus 592/91bc. Ezechiël geeft in dat jaar verslag belegering Tyrus.
Ezechiël 29:17 Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 18 [color=darkslategray] „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht.......

De belegering duurde 13 jaar Flavius Josephus Boek X Hoofdstuk 11 Blz. 734 alinea 1 Waar hij schrijft: dat die koning, tentijde van het bewind van Ithobal over Tyrus, Tyrus dertien jaar lang heeft belegerd. Dat is wat over deze koning geschreven is door alle historici.

Wat heeft dat met Egypte te maken.

Wiki:
De profeet Ezechiël profeteerde in 586 v. Chr. tegen Tyrus. Tyrus zou met de grond gelijk gemaakt worden.

Van 586 v.Chr. tot 573 v.Chr. werd Tyrus belegerd door de Babylonische koning Nebukadnezer, maar na een beleg lukte het hem niet om Tyrus, dat toen nog een eiland was, in te nemen, want de achterkant van de stad lag aan de zee, zodat elke dag verse voorraden binnengevaren konden worden. Wel werd een compromis bereikt waarbij Tyrus toch schatting aan de Babyloniërs moest betalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tyrus

Ook verkeerd geprofeteerd dus.

De Egyptische ballingschap kan niet eerder zijn begonnen dan nisan 590bc op dat moment geeft Ezechiël verslag van de val van Tyrus, en daarna volgens de schrift werd Egypte in handen van Nebukadnesar gegeven, conform het kleitablet dat op 37e jaar Nebukadnesar gedateerd is,
het 1e jaar van Nebukadnesar is bijbels 624 en volgens de reguliere geschiedenis 604, voor het punt waar het omgaat maakt het niet uit
634-37= 587bc tussen de profetie van 29:17 (590bc) zijn er wel geteld 3 jaren.

De Egyptische ballingschap moet ongeveer 589 begonnen zijn en rond 550 ten einde komen, het is kenmerkende dat Cyrus op dat moment koning van verschillende landen werd, waarschijnlijk had hij er de hand in dat de Egyptenaren terugkeerden, let in dit geval goed op Ezechiël 29:13 zij waren niet naar het land Babylon gedeporteerd maar naar verschillende landen..

Ik weet niet wat er tussen jouw oren allemaal gebeurd is, maar elk weldenkend mens weet dat Egypte nooit leeggestaan heeft.

Rond 1700-1600 heersten Aziatische nomaden over een deel van Egypte, rond 667 v.C. Assyriërs enkele jaren. Tussen 525 en 404 heersten de Perzen over Egypte; vanaf 343 opnieuw.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Egypte

Een bezettingsmacht is heel wat anders dan een ballingschap welke historisch gezien gewoon belachelijk is.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jun 2015 22:15

En stel nou es dat de Egyptologen ernaast zitten. En Antoon heeft gelijk. Wat dan?

Epipaleolithicum (ca. 10.000 - 5000 v.Chr.)

Rond het midden van het Epipaleolithicum migreerden bevolkingsgroepen vanuit de Sahara, de Boven-Nijl en Zuidwest-Azië naar Egypte. Vanaf ca. 7000 v.Chr. vestigden deze zich in de Nijldelta en de benedenloop van de Nijl. Door de Nijloverstromingen waardoor de landbouw hoge opbrengsten gaf, groeide de bevolking snel.

Even denken. ze zitten er 900 jaar naast. voor het gemak 1000 jaar Dus de de eerste bewoners van Egypte 6000 tot 3000 voor chr.

De Badari-cultuur liep van ca. 5000 - 4000 v.Chr. en in deze periode werd al aardewerk vervaardigd en metaal bewerkt. Deze cultuur was de meest dynamische van haar tijd, maar zeker niet de enige. Ze bevond zich in Midden-Egypte en was ontstaan uit een mengeling van verschillende culturen.

De pre-dynastieke periode wordt ingedeeld in drie fasen, namelijk Naqada I, Naqada II en Naqada III. De periodes zijn vernoemd naar de stad Naqada, waar archeologen verschillende bewoningslagen hebben blootgelegd. Deze lagen zijn voor het eerst in deze stad ontdekt; pas later zijn ze ook in andere oude steden gevonden.

Dus dan in Antoons visie, van 4000 tot 3000 v. chr. Want we zitten er volgens antoon, 900 jaar naast.

In ca. 3000 v.Chr. veroverden de culturen uit het zuiden die uit het noorden en werd Egypte een eenheid, waarbij één heersersfamilie het gehele land regeerde. In deze tijd ontwikkelde en verspreidde het hiërogliefenschrift zich en gebruikte men reeds de Egyptische kalender met 365 dagen in een jaar. Op de kalender werden niet alleen belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis bijgehouden, maar werden eveneens de hoogtes van de Nijloverstromingen genoteerd.

Dat was dus volgens antoon 2000 v. chr. of 21 voor chr,

In de hele geschiedenis is geen zondvloed te vinden. Ook als de geschiedkundigen er veel jaren naast zitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prehistorisch_Egypte

DUS Antoon. Als we de gehele geschiedenis van Egypte 900 jaar voorruitzetten, je hebt er geen bal aan. Er is altijd iets daarvoor,
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 jun 2015 13:18

Hetty houdt vast aan wat in Wiki staat of wat het merendeel van Egyptologen denken, dit kan nog lang doorgaan, uberhaupt vraag ik mij af hoeveel argementen, bewijzen, matches er nog nodig zijn om de grote massa aan het denken te krijgen
Daarom, voor ik speciviek verder gaat met Egypte en zondvloed hier een kleine oposomming, het is overigens maar een fractie van de argumenten.

2269 Geboorte Peleg en hij heeft 239 jaar geleefd
2234 Babylon opgericht
2188 Egypte opgericht
2089 Op komst van de Grieken

Het was in het jaar 331 bc. Nadat Alexander de Grote Darius had verslagen, toen trok hij naar Babylon. Hier verkreeg hij 1903 jaren van astronomische observaties van de Chaldeeën. Dezen beweerden dat het observaties waren vanaf de oprichting van Babylon.(331 - 1903= 2234)
dan zou dat de oprichting of het plaatsen als nedersetting voor nomaden in Babylon op de tijdsbalk 234bc. zijn ongeveer 35 jaren na de geboorte van Peleg.
De Byzantijnse kroniekschrijver Constantinus Manasses schreef dat de Egyptische staat 1663 jaar stand hield. we rekenen terug vanaf de periode dat Cambyses, koning van Perzië, zoon van Darius I in 526 bc. Egypte onder de voet liep, dan komen we op het jaar 2188 bc. voor de stichting van Egypte, dat is ongeveer 80 jaar na de geboorte van Peleg.
Volgens de historicus Eusebius of Caesarea begon het koningschap in de regio Peloponnesus (zuidelijk vasteland van Griekenland) 1313 jaar voor de eerste Olympiade, de 1e Olympiade begon zomer 776 bc. (776-1313= 2089) hier maken we uit op dat deze koning 180 jaar na de geboorte van Peleg begon te regeren.

Men dient te verstaan dat Babylon, Egypte, en Griekenland ieder een aparte separate taal spraken.
De oude historici hebben hetzij onbewust de precisie van het bijbelse verslag bevestigd.
De bouw van de toren van Babel moet redelijkerwijs voor de oprichting van de deze andere koninkrijken hebben plaatsgevonden.
Babel, wat zich in dezelfde locatie bevond als de toren, is dan logischerwijs een van de eerste koninkrijken.
Van de andere 2 koninkrijken, is diegene die het meest van Babel verwijderd is dan het laatst opgericht.
En dat is nu wat deze schrijvers noteren.

1
Babylon
2
Babylon
3
Griekenland
Laatst gewijzigd door antoon op 14 jun 2015 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 jun 2015 13:27

antoon schreef:
In de Egyptische geschiedenis wordt er geen melding van gemaakt, dat zegt heel weinig, nederlagen werden zelden opgetekend.
[/color]Ezechiël 29:11
In de hele geschiedenis wordt er geen melding van gemaakt. noch uit de babylonische geschiedenis, noch de egyptische. Egypte is historisch gezien nooit onbewoond geweest. schreef Hetty

Hoeveel van de geschiedenis is niet verloren gegaan en wat we nu nog hebben zijn heel vaak ook niet de originelen, maar schrijfsels van mensen die een ander aanhalen, de 40 jaar ballingschap past gewoon in het plaatje 2/3 jaar na de Caputilatie van Tyrus (Bijbel en de kleitablet 37 e jaar Nebukadresar.)

Ik weet niet wat er tussen jouw oren allemaal gebeurd is, maar elk weldenkend mens weet dat Egypte nooit leeggestaan heeft.

En dat kan je niet hard maken, heel wat nadenkende onderzoekend mensen die ook rationeel met bijbel en geschiedenis omgaan zullen je tegenspreken.
Laatst gewijzigd door antoon op 14 jun 2015 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2015 14:01

Het probleem is en blijft dat Antoon afgaat op een bron die zich baseert op de Bijbel. Antoon 'controleert' die bron aan de hand van dezelfde Bijbel, en vindt het dan opvallend dat er dezelfde antwoorden uitkomen.... Zelfde informatie = zelfde conclusies, dit zou toch niet zo heel verrassend moeten zijn. Het idee dat de oorspronkelijke informatie verkeerd zit, wordt dogmatisch afgewezen.

Het is alsof ik een boek lees, en dan daarna hetzelfde boek nog een keer lees en dan tot de conclusie kom dat alles 'klopt' en dus waar moet zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 14 jun 2015 14:39

Het probleem is en blijft dat Antoon afgaat op een bron die zich baseert op de Bijbel. Antoon 'controleert' die bron aan de hand van dezelfde Bijbel, en vindt het dan opvallend dat er dezelfde antwoorden uitkomen.... Zelfde informatie = zelfde conclusies, dit zou toch niet zo heel verrassend moeten zijn. Het idee dat de oorspronkelijke informatie verkeerd zit, wordt dogmatisch afgewezen.

Dat is niet waar , of maar voor een klein gedeelte het geval, ik leg verbanden tussen werkelijk gebeurde dingen, oude geschriften en artefacten.
Als het alleen om Flavius Josephus gaat heb je deels gelijk, een klein beetje 2 handen op een buik, overigens ook niet helemaal waar, in het christelijke tijdperk waarover hij schrijft komen we ook matsches , zoals de hongersnood uit het boek handelingen, het gedrag van toenmalige heersers enz. tegen

Ik leg verbanden schreef ik zoals met de 40 jarige ballingschap van Egypte, hoofdrol spelers zijn dan farao Apries, farao Amasis , Nebukadresar , Herodotus Manetho en nog meer personen die niet met de schrift uit te staan hebben.
Farao Apries is inderdaad vermoord,
Jeremia 44 :29.....Ziet, ik geef farao Hofra, de koning van Egypte, in de hand van zijn vijanden en in de hand van degenen die zijn ziel zoeken, net zoals ik Zedekia, de koning van Juda, gegeven heb in de hand van Nebukadrezar, de koning van Babylon, zijn vijand en degene die zijn ziel zocht.”

er zijn ook tabletten die van confrontaties tussen Babylon en Egypte melden
De belangrijkste verslaggevers is Herodotus en Manetho die schrijven niet explisiet over 40 jaar ballingschap, maar wel over een ongeveer 40 jarig regeren van Amasis , echter Herodotus wordt gewoon niet helemaal betrouwbaar geacht, door voor en tegenstanders niet , en dan nog hij moest het hebben van overlevering door locale Egyptenaren, waarvan bekend is dat zij de geschiedenis nog al eens bijkleuren in hun voordeel.
Net zoals Manetho het ook moest hebben uit de 2e hand

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 jun 2015 19:48

antoon schreef:
Hoeveel van de geschiedenis is niet verloren gegaan en wat we nu nog hebben zijn heel vaak ook niet de originelen, maar schrijfsels van mensen die een ander aanhalen, de 40 jaar ballingschap past gewoon in het plaatje 2/3 jaar na de Caputilatie van Tyrus (Bijbel en de kleitablet 37 e jaar Nebukadresar.)

Ik begrijp werkelijk niet wat dit met elkaar te maken heeft. En met Tyrus heb je sowieso een probleem. historisch gezien heeft Egypte echt nooit 40 jaar leeggestaan. Bovendien ga je nooit inhoudelijk in op argumenten. Ik haal Wikipedia aan als bron, dat doe je zelf ook, zolang het je uitkomt. Nogmaals. Als Egypte door welke reden dan ook, ooit helemaal leeg is geweest, zonder mensen of huisdieren, dan was dat vermeld geweest door meerdere bronnen. Dat zou een hotspot in de geschiedenis zijn geweest. Zeker als de Egyptenaren allemaal massaal waren weggevoerd naar elders. Het is gewoon een historische onmogelijkheid. Met name omdat we weten wat er wél is gebeurd, namelijk dat de Assyriërs en de Perzen enige tijd geheerst hebben in Egypte.

In mijn jonge jaren speculeerden we dat er op Egypte een neutronen bom gegooid zou worden zodat er ooit 40 jaar geen leven mogelijke geweest zou zijn. Zelfs toen al wisten we dat die profetie niet was vervuld. Het moet nog steeds gebeuren.

En dat kan je niet hard maken, heel wat nadenkende onderzoekend mensen die ook rationeel met bijbel en geschiedenis omgaan zullen je tegenspreken.

Luister es Antoon, als jij hard wilt maken dat Egypte 40 jaar onbewoond is geweest, moet je met bewijzen komen. en vertel wie me tegenspreken. Welke nadenkende, onderzoekende mensen? Ik heb echt al redelijk veel in de geschiedenis van Egypte zitten speuren, maar het is er niet.
Ook gif is geschapen.

krid
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor krid » 26 jun 2015 12:57

antoon schreef:http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100617143926.htm
Volgens een onderzoek vermeld in bovenstaande site regeerde Farao Djoser ongeveer 2600 BC
dat is ruimschoots voor de bijbelse vloed vermeld in Genesis, ik hou het even kort, voor mij staat de bijbel vast, daarom wil ik veel meningen over het onderzoek, bij voorbaat dank

Samengevat: De geschiedenis van de farao's kennen we met zekerheid vanaf 664 v.Chr. Vanaf 1976 v.Chr. is de geschiedenis redelijk zeker. De zondvloed vond plaats 2459 v.Chr, ruim voor de zekere bestaansgeschiedenis van de farao's!

De zondvloed wordt in de Bijbel beschreven. Overigens komt de zondvloed niet slechts in de Bijbel voor. In verschillende culturen zijn soortgelijke verhalen bekend, wat er toch op duidt dat er daadwerkelijk een grote vloed, de zondvloed, geweest is!

De zondvloed beschrijft geen lokale vloed, of een grote overstroming. De Bijbel is duidelijk: "En de wateren namen gans zeer de overhand op de aarde, zodat alle hoge bergen, die onder den ganse hemel zijn, bedekt werden"

Alleen Noach en zijn familie hebben de zondvloed overleefd. Critici beweren dat de farao's voor en na de zondvloed geleefd hebben, en dus de zondvloed ook overleefd hebben. Maar, is dat zo??

Egyptologen zijn het niet over de datering van de eerste dynastie eens. De zgn. Mizar-Kochab-methode is niet perfect en berust op flinterdunne aannames. Koolstofdatering staat ter discussie. Het principe van deze methode klopt. Echter, er zijn teveel aannames en onzekerheden die de methode onbetrouwbaar maken (magneetveld aarde, concentratie C14 in atmosfeer, is de vervalconstante wel constant? Leeftijd aarde? evenwichtsprobleem kan genegeerd worden).

We beschouwen eerst de zondvloed, zoals die in de Bijbel beschreven wordt. Wanneer de zondvloed precies heeft plaatsgevonden, is niet helemaal met zekerheid bekend en te berekenen, maar we kunnen een redelijke schatting geven! Aangenomen dat de geslachtsregisters in Genesis hoofdstuk 5 en 11 compleet zijn en dat er een “vader-zoon” relatie is bij hen die in de geslachtsregisters genoemd worden, dan heeft de zondvloed plaatsgevonden in 2459 voor Chr., ofwel 1656 jaar na de schepping en Adam zou geschapen zijn in 4115 v.Chr.

Wat weten we over de farao's?

De Bijbel noemt ook farao's, maar niet voor de zondvloed! Hier vinden we dus geen tegenspraak! Nu naar de historische feiten:
Farao is de titel die wordt gebruikt om koningen of koninginnen (met zgn. goddelijke status) van Boven en Beneden-Egypte vanaf ongeveer 1500 voor Chr. aan te geven. De term is afgeleid van de woorden per aa, hetgeen Groot Huis ofwel paleis betekent. De 'per' was oorspronkelijk het domein rondom de tempel en kon tienduizend hectaren of meer beslaan. Er is geen enkel bewijs dat vele duizenden jaren voor het gebruik van deze titel er koningen of koninginnen waren in Egypte.

De chronologie van diverse onderzoekers is onjuist! Beschouw bijvoorbeeld de chronologie die door David Rohl opgesteld is. Volgens zijn chronologie zou Farao Seti I (1294-1279 v. C.), vader van Ramses II, een tijdgenoot van koning Salomo (972-931 v. C.) zijn en meerdere malen met zijn leger door diens rijk getrokken zijn en er steden veroverd hebben. Onmogelijk!

De 12e Dynastie leefde ca. 1976 - 1793 v.Chr. Eerdere dynastieën kunnen niet of lastig bepaald worden! De meeste data uit de 12e, 18e en 19e Dynastie zijn zeker door de combinatie van regeringsjaren met astronomische gegevens in Oud-Egyptische bronnen. Alle data vanaf 664 v.Chr. zijn absoluut doordat deze data verbonden zijn aan data in andere geschreven bronnen uit het Nabije Oosten. Er zijn op basis van absolute gegevens geen farao's aangetroffen die voor de zondvloed leefden! Eerdere dynasties zijn speculatief, en uiterst dubieus!

De grootste piramide van Gizeh is naast de grootste ook de oudste piramide. Het is niet bekend wanneer deze piramide gebouwd is. De schattingen lopen uiteen van 15000 v.Chr. tot 2000 v.Chr. In november 2000 publiceerde Kate Spence een artikel, waarin zij beschrijft hoe de Egyptenaren aan de hand van de sterren Mizar en Kochab in respectievelijk het sterrenbeeld Grote en Kleine Beer het exacte noorden bepaalden. Zij had berekend (Skymap Pro 7) dat in 2467 BC deze twee sterren, op het moment dat ze verticaal aan de hemel staan, het exacte noorden aanwijzen. Op grond van de afwijking welke de piramiden hebben ten opzichte van het noorden kon zij vervolgens bepalen in welk jaar met de bouw van de piramiden werd begonnen. Echter, de Mizar-Kochab-methode is niet perfect. Door de veranderende stand van de as van de Aarde, levert de Mizar-Kochab-methode fouten op, die van eeuw tot eeuw anders zijn. Daarnaast baseert de methode zich op de aanname dat de Egyptenaren zich aan de hand van Mizar en Kochab het noorden bepaalden, uiteraard een flinterdunne aanname, omdat er tal van andere methoden zijn om het exacte noorden te berekenen. Tevens lijkt hier sprake van een cirkelredenering. Wanneer de eerste primade in bijvoorbeeld 2000 v. Chr. gebouwd zou zijn, zouden de Egyptologen een andere methode gebruikt hebben. Met alle respect voor Kate Spence, haar methode biedt geen uitsluitsel! Historische bronnen en koolstofdatering bieden eveneens geen uitsluitsel.

Het bouwen van een piramide duurde naar schatting 10 - 30 jaar. Het is nog steeds niet duidelijk hoe de Egyptenaren deze piramiden bouwden. De bouw van de oudste piramide tussen 2400 v.Chr. en 2000 v.Chr. en de zondvloed zijn twee historische feiten die prima naast elkaar stand houden!

Narmer (=Menes?) was de eerste farao van Egypte? Hierover is nog steeds zeer veel onduidelijkheid! Volgens anderen is Osiris de eerste farao. Bijna alle farao’s dragen in de Bijbel geen naam. Ook de Egyptenaren noemden hun naam niet. Bij voorkeur noemde men hen “de goede god” of ”Horus in het paleis”. Waarom er veel gespeculeerd wordt over de naam van de eerste farao is onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat er absoluut geen overeenstemming is over de geschiedenis van de farao's, laat staan dat er een bewijs is dat deze voor de zondvloed leefden! In de Bijbel worden farao's genoemd:

De eerste Farao die in de Bijbel genoemd wordt is de Farao die Abraham ontmoette (Gen. 12: 18).
Farao der gastvrijheid.
Farao van het verdrinkingsbevel (Ex. 2 :5 en 10). De mummie van Thutmoses bevindt zich in het museum van Cairo. Volgens medici zou hij een ernstige bekkenbreuk gehad hebben die weer genezen is. Let er op dat de naam van de kleine Mozes van Hatsjepsoet dezelfde twee laatste lettergrepen heeft als de vader van Hatsjepsoet: Tutmoses of thotmoses. Mozes is een echt Egyptische naam!
De Farao die Mozes wilde doden. Dit zou Farao Thutmoses III kunnen zijn.
Farao van de uittocht. Farao van de uittocht is wellicht Amenhotep II (1447-1421) geweest.
De Farao van de intocht. De Farao van de intocht is zeer waarschijnlijk Amenotep of Amenophis IV geweest. Hij wordt ook genoemd Achnaton , die het heiligdom van Thebe verplaatste naar Tel-el-Amarna.
Farao van de tempelroof. In de tijd van Rehabeam. Hij heette Sesjonk of Sisak. Hij was de Farao die de tempel van Salomo heeft leeggeroofd. We lezen uitvoerig over hem in II Kron.12.
Farao Nekaoe II. Hij regeerde van 610-595 v.Chr. Hij werd bij de bekende slag bij Karkemis beslissend verslagen door Nebukadnezar.

De eerste dynastie van Egypte: Uiteraard moet er een eerste dynastie geweest zijn. Het beginjaar van de eerste dynastie van Egypte is lastig of niet te achterhalen. Toch zijn er tal van pogingen gedaan, door bijvoorbeeld op een eenvoudige manier de regeringsperioden van de farao’s van de zogenaamde Sothislijst op te tellen. Op die manier komt men op 2183 v.Chr. voor het begin van de regering van farao Menes, volgens sommigen de eerste farao van Egypte. We krijgen dan de volgende lijst, met tussen haakjes het aantal regeringsjaren:

Menes (35) 2183/2148 v.Chr.
Kurodes (63) 2148/2085 v.Chr.
Aristarchos (34) 2085/2051 v.Chr.
Spanios (36) 2051/2015 v.Chr.

Samengevat: De geschiedenis van de farao's kennen we met zekerheid vanaf 664 v.Chr. Vanaf 1976 v.Chr. is de geschiedenis redelijk zeker. De zondvloed vond plaats 2459 v.Chr, ruim voor de zekere bestaansgeschiedenis van de farao's!

Bron: http://www.gelooft.com
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

antoon

Berichtdoor antoon » 04 jul 2015 13:00

Dankjewel krid voor de link echter als je van zuivere bijbelse chronologie uitgaat is er toch nog een 40 jaar verschil met de gegevens op de site desalnietemin ben ik blij dat er meer mensen zijn die de bijbel liever volgen dan het raapsel van Egyptologen.

Afbeelding
De image is hier meer van toepassing dan in de topic over Tyrus , we hadden het nog steeds over de 40 jaar ballingschap van Egypte

Om te beginnen het is redelijk zeker dat niet lang na de profetie van Ezechiël over Tyrus de belegering begon
Ezechiël 26:1 Nu geschiedde het in het elfde jaar, op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 2 „Mensenzoon, omdat Ty̱rus tegen Jeruzalem heeft gezegd: ’Ha! Ze is gebroken, de deur der volken! De neiging zal stellig in mijn richting zijn. Ik zal gevuld worden — ze is verwoest’, 3 daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik ben tegen u, o Tyrus, en ik wil vele natiën tegen u aanvoeren, net als de zee haar golven aanvoert.... 7 Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik breng tegen Tyrus Nebukadrezar, de koning van Babylon, uit het noorden

we schrijven 607bc Ezechiël profetie tegen Tyrus

Zet dit tegen Ezechiël 29 17 en we zien dat er ongeveer 15 jaar tussen zit, Flavius schrijft over 13 jaar belegering,
Flavius Josephus Boek X Hoofdstuk 11 Blz. 734 alinea 1 Waar hij schrijft: dat die koning, tentijde van het bewind van Ithobal over Tyrus, Tyrus dertien jaar lang heeft belegerd. Dat is wat over deze koning geschreven is door alle historici.

dat kan dus heel goed kloppen. let op ook andere historici geven 13 jaar belegering

Ezechiël 29 17 nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste maand, in de eerste dag van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 18 Mensenzoon Nebukadnesar zelf, de koning van Babylon heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus Laten verrichtten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stuk gewreven. Maar wat het loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht 19 Daarom dit heeft de soevereine heer Jehovah gezegd: Zie ik geef aan Nebukadnesar, de koning van Babylon, het land Egypte, en hij moet zijn rijkdom wegvoeren en er een grote buit weghalen en zeer veel plunderen; en het moet het loon worden voor zijn krijgsmacht.

Sleutelpunt is ook het 37e jaar van Nebuchadnezzar, dat is 589
In the 37th year of Nebuchadnezzar, king of the country of Babylon, he went to Mitzraim (Egypt) to wage war. Amasis, king of Egypt, collected [his army], and marched and spread abroad." Having
completed the subjugation of Phoenicia, and a campaign against Egypt, Nebuchadnezzar set himself to rebuild and adorn the city of Babylon, and constructed canals, aqueducts, temples and reservoirs.

Tussen 589 en 591 zijn 3 jaar, Nebuchadnezzar, geeft verslag van de onderwerping van Egypte, de balling schap kan in 590 begonnen zijn , de geschiedenis en de schrift laten het toe ..

Als de ballingschap in 590 begonnen is dan was 550 de afloop, zijn er linken naar de geschiedenis, zeker wel, precies in dat jaar werd Cyrus koning van meden en Perzen en beheersde grotedeels de bijbelse wereld, van Cyrus is bekend dat hij overwonnen volken de vrijheid gaf, wel heel toevallig, alhoewel er niet speciviek melding gemaakt wordt van de ballingschap laat de geschiedenis het heel goed toe

Terug naar “[Religie] - Open forum”