Misschien ken je ze, misschien niet: de zeven werken van barmhartigheid.
Ze zijn gebaseerd op wat Jezus zegt in het Evangelie volgens Mattheüs: Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven;  Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was  naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was  in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. (Mattheus 25:35 en 36)
In 1207 voegde Paus Innocentius III daar een zevende werk aan toe: het begraven van de doden begraven. Dat komt weer uit het apocriefe Bijbelboek Tobit, waarin speciaal de zorg voor de overledenen wordt benadrukt: Ik gaf brood aan de hongerigen en kleren aan de naakten; als ik het lijk van een volksgenoot buiten de muren van Nineve zag liggen, dan begroef ik het. (Tobit 1:17). 
De zeven werken van barmhartigheid op een rijtje. Kijk er eens naar en laat maar horen of je er wat mee had, hebt of doet:
1.De hongerigen spijzen
2.De dorstigen laven
3.De naakten kleden
4.De vreemdelingen herbergen
5.De zieken verzorgen
6.De gevangenen bezoeken
7.De doden begraven

Hij had geen bouillonblokjes in huis, zei hij en had de kracht niet om een ketel water op het gas te zetten.
 Hij had geen bouillonblokjes in huis, zei hij en had de kracht niet om een ketel water op het gas te zetten.