QM46 schreef:Hoe kun jij dan beoordelen dat het in 1 Kon. 18 wél over een echte bekering gaat? Dat is evengoed 'kwalificatie'.
Daarnaast: ik kan niet oordelen wie er bekeerd is, maar ik kan wel oordelen dat dit tekstgedeelte niet onder wat we wedergeboorte noemen valt. Iedere christen erkent God. Als je dat bekering noemt, is iedere christen bekeerd.
De erkenning "De HEERE is God" betekent een afkeer van afgoden, tenminste als de Tien Woorden in herinnering komen. Of dit werkelijk een bekering is van afgoderij, dat is de vraag. Maar daarin kunnen wij niet kwalificeren. Wel kunnen we het als een voorbeeld tot bekering noemen.
Volgens mij zit je abstracte termen te projecteren op het Oude Testament. Mijn vragen zijn: kan je termen als "bekering" en "wedergeboorte" wel als abstract zien? En zo ja, wat bedoel je ermee? Is het wel eerlijk om het Oude Testament te beoordelen op 'christelijke' termen? Komt ongeloof, een onechte bekering, ook niet voor in het Nieuwe Testament? Judas Iskariot, het volk bij de intocht in Jeruzalem en Simon de Tovernaar (Hand. 8 ).
Was het geloof van velen bekende personen uit het Oude Testament dan niet echt? Velen daarvan moesten zich bekeren, zoals Rachab, die kon toch geen hoer blijven? Jeftha kon toch niet blijven twijfelen? Hebr. 11.