Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Soms is het voor alles en iedereen beter, te scheiden, dan een huwelijk, dat niet meer functioneert, te laten voortmodderen. Alsof dat uit geloofsoogpunt dan wel goed is. En dat de oplossing zou zijn: bekeren; sorry hoor, maar dit vind ik een onzinnige opmerking. Kwetsend ook voor die gelovigen die toch een huwelijk zien stranden. Ik vind de samenvoeging van huwelijksproblematiek en geloof sowieso verwerpelijk. Alsof scheiden per definitie inhoudt, dat je dan dus een ongelovige, onbekeerde heiden bent. Ondoordachte en daardoor liefdeloze en daardoor onchristelijke opmerking. Je kunt niet alles op één hoop gooien. En dit hele verhaal geldt dus net zo goed voor geestelijke leiders. In het celibaat heb je dit soort vraagstukken niet, maar dan wel weer andere donkergrijze narigheid, zo is gebleken.
Wat vind je er precies onzin aan, als ik vragen mag? De feiten wijzen uit dat degenen die gescheiden zijn, meer kans hebben dat een eventuele volgende relatie strandt, dan degenen die aan hun eerste relatie beginnen. Hoe zou dat komen? Welnu, vaak is dat omdat men in hetzelfde foute (gedrags)patroon vervalt als men in de eerste relatie had. Dan is bekering (en daar kan therapie bij helpen) toch echt zo'n slechte weg niet. Ik zeg niet dat alle huwelijken te redden zijn, maar als men bij voorbaat al de gedachte verwerpt dat een slecht huwelijk ook mede aan jezelf kan liggen, dan weet ik zeker dat er meer huwelijken stranden dan nodig zijn.jaapo schreef:Soms is het voor alles en iedereen beter, te scheiden, dan een huwelijk, dat niet meer functioneert, te laten voortmodderen. Alsof dat uit geloofsoogpunt dan wel goed is. En dat de oplossing zou zijn: bekeren; sorry hoor, maar dit vind ik een onzinnige opmerking. Kwetsend ook voor die gelovigen die toch een huwelijk zien stranden.
Waarom doe jij dat dan ook? Want jouw mening is net zo goed een geloofsstandpunt als de mijne. Ik vind het sowieso verwerpelijk dat het geloof zich blijkbaar nergens mee mag bemoeien. In dat geval heb je er in de praktijk ook niets aan. Jezus is er in elk geval duidelijk over dat geloof en huwelijk wel degelijk alles met elkaar te maken hebben.jaapo schreef:Ik vind de samenvoeging van huwelijksproblematiek en geloof sowieso verwerpelijk.
Misschien dat je ondoordacht me iets toedicht wat ik niet vind? Je opmerking is namelijk een straw man, die ik niet heb beweerd. Sterker nog: ik vind dat ook (en misschien wel juist) christenen dienen zich te bekeren. Dat is zelfs zo, als het huwelijk in eigen beleving nog wel een beetje loopt. Want aan je huwelijk moet je werken, altijd. Dat komt omdat wij mensen onvolmaakt zijn en we dus ook getrouwd zijn met onvolmaakte mensen. Dat geeft zelfs in de beste huwelijken conflicten en onhebbelijkheden, waardoor we geconfronteerd worden met onze eigen zonden/tekortkomingen en die van de ander. Een goed huwelijk is dus een huwelijk waar voortdurend gewerkt wordt om niet alleen hiermee om te gaan, maar vooral ook waar gestreden wordt tegen de eigen zonden en tekortkomingen en voor een liefdevolle invulling van het huwelijk: bekering dus.jaapo schreef:Alsof scheiden per definitie inhoudt, dat je dan dus een ongelovige, onbekeerde heiden bent. Ondoordachte en daardoor liefdeloze en daardoor onchristelijke opmerking.
elbert schreef:Ik zeg niet dat alle huwelijken te redden zijn, .
Maar mijn opmerking over bekering ging heel specifiek over de opmerking van mohamed dat als 2 mensen elkaar niet meer luchten of zien kunnen, ze maar beter kunnen scheiden. Sowieso is "elkaar niet meer kunnen luchten of zien" een volstrekt onchristelijke houding. Als Jezus ons oproept om onze naaste lief te hebben als onszelf en dat niet alleen, maar dat we zelfs degenen die ons haten dienen lief te hebben, dan is "elkaar niet kunnen luchten of zien" iets wat daar niet bij past.
jaapo schreef:Ik constateer, dat @elbert een veel ruimere interpretatie geeft aan het woord "bekeren" dan ik. Vandaar ook mijn reactie, waar ik eigenlijk niet veel aan wil veranderen. Het woord BEKEREN heeft voor mij een nauw verband met het (christelijk) geloof. Daarom vind ik het verband wat @elbert legt, nogal overtrokken.
jaapo schreef:Soms is het voor alles en iedereen beter, te scheiden, dan een huwelijk, dat niet meer functioneert, te laten voortmodderen. Alsof dat uit geloofsoogpunt dan wel goed is. En dat de oplossing zou zijn: bekeren; sorry hoor, maar dit vind ik een onzinnige opmerking. Kwetsend ook voor die gelovigen die toch een huwelijk zien stranden. Ik vind de samenvoeging van huwelijksproblematiek en geloof sowieso verwerpelijk. Alsof scheiden per definitie inhoudt, dat je dan dus een ongelovige, onbekeerde heiden bent. Ondoordachte en daardoor liefdeloze en daardoor onchristelijke opmerking. Je kunt niet alles op één hoop gooien. En dit hele verhaal geldt dus net zo goed voor geestelijke leiders. In het celibaat heb je dit soort vraagstukken niet, maar dan wel weer andere donkergrijze narigheid, zo is gebleken.
jaapo schreef: Ik geloof niet in een soort Superpersoon die of heel slecht (Satan) of almachtig (God) kan zijn. Als je in je opvattingen Satan af en toe zo groot maakt, kleineer je tegelijkertijd God, want Hij is er dan niet tegen opgewassen.
Het christelijk geloof zit niet in een doosje... Daarmee wil ik zeggen dat je het niet in een hoekje kunt zetten en zeggen: "er is een stuk werkelijkheid waar het christelijk geloof buiten staat en dus niets over kan zeggen, daar hebben we weer andere geloofsopvattingen voor".jaapo schreef:Ik constateer, dat @elbert een veel ruimere interpretatie geeft aan het woord "bekeren" dan ik. Vandaar ook mijn reactie, waar ik eigenlijk niet veel aan wil veranderen. Het woord BEKEREN heeft voor mij een nauw verband met het (christelijk) geloof. Daarom vind ik het verband wat @elbert legt, nogal overtrokken.
jaapo schreef:Dat is mijn persoonlijke geloofsopvatting en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Het is je persoonlijke geloofsopvatting waar we het niet mee eens hoeven zijn, dus dat doen we dan ook maar niet. Daar kunnen we het dan bij laten, toch?jaapo schreef:Of is het te veel moeite, om wat weerwerk te leveren?
jaapo schreef:Als een huwelijk ingezegend wordt, is er daar de belofte van trouw. Volgens mij beloof je dat aan elkaar en niet aan God. Allebei met de oprechte bedoeling die belofte te houden. En toch gaat het in nogal veel gevallen later mis. Om dat dan zo in het kamp van de satan te trekken, gaat mij veel te ver. Ik heb nooit veel op met het geloofsstandpunt, dat je op allerlei manieren onder het regime van de satan kunt komen. Ik geloof niet in een soort Superpersoon die of heel slecht (Satan) of almachtig (God) kan zijn. Als je in je opvattingen Satan af en toe zo groot maakt, kleineer je tegelijkertijd God, want Hij is er dan niet tegen opgewassen. Dat is mijn persoonlijke geloofsopvatting en daar hoeft niemand het mee eens te zijn. Ook een persoonlijke opvatting is: zonde is alles wat een medemens beschadigt, zowel lichamelijk als geestelijk. Helaas komt geestelijke beschadiging in een huwelijk vaak voor. In dat geval is het huwelijk voortzetten zondiger dan het beëindigen. En de kinderen, als ze er zijn? Wat is schadelijker: moeten leven in een gezinssituatie, waarin het huwelijk nog alleen voor de buitenwereld in stand is, of leven met gescheiden ouders, die elkaar nog wel respecteren en gezamenlijk goede ouders zijn en blijven. Nee, scheiding is altijd heel verdrietig en soms ook beschadigend, maar in veel gevallen genezen de littekens na de scheiding sneller dan tijdens een in stand gehouden huwelijk, wat in feite geen huwelijk meer is.
elbert schreef:Bekeren, vanuit de oorspronkelijke context, komt van het griekse metanoeo, wat zoveel wil zeggen als: "van gedachten veranderen met afkeer van wat je vroeger deed". Daaruit vloeien dus ook andere daden voort. Tja, ik denk niet dat je dit te ruim op kunt vatten. Volgens mij is dit een algemene term die niet uitsluitend van toepassing is op een heel nauw omschreven onderdeel van het christelijk geloof.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten