De genademiddelen en tot geloof komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Calvinist
Mineur
Mineur

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 13 jun 2015 21:05

benefietdiner schreef::neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Een onjuiste uitleg van de uitverkiezing!!

Ben ik wel uitverkoren? Deze vraag stelt de Bijbel ons niet, dus daar hoef je niet over na te denken. Toch kan het zijn dat deze vraag bij jou leeft en dat je ook rondloopt met andere vragen, zoals: “Ik wil wel een kind van God zijn, maar kan dat ook voor mij?” Je denkt misschien dat het geen zin heeft om erom te bidden als je toch niet uitverkoren bent. Of je wilt graag geloofszekerheid, maar je blijft zo twijfelen en je bent bang dat jij jezelf bedriegt voor de eeuwigheid. Je bent misschien bang dat je voor eeuwig verloren gaat omdat je niet tot de uitverkorenen behoort, of je denkt dat je moet wachten totdat God jou bekeert..

Afbeelding

http://www.benikweluitverkoren.nl/

Niet heel vervelend bedoeld, maar wil je de brochure "Ben ik wel uitverkoren?" gebruiken in de discussie? :roll:
Deze brochure staat vol met remonstrantse gedachten en is verre van gereformeerd te noemen.
De visie die in deze brochure naar voren komt over de uitverkiezing, dat is pas on-Bijbels!
We hebben te dealen met de uitverkiezing en aan de andere kant met onze verantwoordelijkheid.
En die spanning moet je niet ontkrachten door de ene kant te schrappen en het andere extra te benadrukken, maar de Bijbelse weg hierin te bewandelen.
Naar mijn bescheiden mening is die Bijbelse weg hierin, wat ik verwoord heb.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 jun 2015 21:49

Calvinist schreef:Met het dikgedrukte gedeelte ben ik het niet met je eens, Mona.
Want eigenlijk zeg je hier dat de Wet voor een zoekende zondaar, maar niet te veel moet worden voorgehouden, te worden aangezegd.
De Wet wat een mens overtuigt van zijn of haar diepe val in Adam. Die onmacht niet te kunnen en die onwil niet te kunnen, komt daaruit voort.
En juist deze woorden moet telkens gepreekt blijven, zodat een mens geen gronden gaat oprichten buiten Christus.
Juist moet alles afgebroken worden van de mens, dus ook zijn of haar verlangen, om Christus over te houden.
De mens moet sterven aan zichzelf.

Nee, de wet overtuigt ons niet van onze diepe val in Adam, maar het licht van de Heilige Geest.
Onze onwil en onmacht wordt ons bekent gemaakt door de Heilige Geest.
Onze zonden worden ons voor ogen gesteld, door het licht van de Heilige Geest.
De wet zelf is geen tuchtmeester tot Christus. Maar als het ontdekkende licht over ons zondige bestaan komt, dan zien we dat we
de wet niet kunnen houden. Dát drijft ons uit naar Christus.
En als die zoekende zondaar alleen de wet wordt voorgehouden? Hij zou in wanhoop vallen.
Hij kan geen verlossing van de wet verwachten, want hij heeft ontdekt dat hij die niet kan houden, dus wat heeft hij nodig?
Christus alleen!
En als hij zo naar Christus gaat?
Dan zal nooit door Hem uitgeworpen worden!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2015 22:44

naamloos schreef:Bewust de zonden aan de hand houden en vroom bidden, aan zulke huichel-gebeden heeft de Heer een hekel.
Maar verder, je hoeft niet eerst op een leerschool of zoiets om te leren bidden.
Er staat gewoon " bid en u zal gegeven worden".
Voor hen die in de Heer zijn staat verder lerend onderwijs over bidden, naar zijn wil, in geloof ect.
Calvinist schreef:Laten we het tekstgedeelte wel in de context waarin het staat, naamloos?
Dit wordt niet tot ongelovigen gesproken, niet tot onbekeerden. Dit wordt gesproken tot degenen de kinderen van God zijn.
Waarom? zie vers 11: "uw Vader".
In hoofdstuk 5 begint Jezus' lange toespraak, en daar staat ook tegen wie Jezus sprak: Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten, kwamen Zijn discipelen (waaronder Judas) bij Hem. 2 En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:.... Dan volgt de hele bergrede en aan het eind van zijn toespraak staat: 7: 28 Toen Jezus deze woorden had geëindigd, gebeurde het dat de menigte versteld stond van Zijn onderricht
Dus hoe kom je erbij dat hij alleen tegen gelovigen sprak? Hij sprak de hele menigte aan.

Bovendien is God in algemene zin krachtens de schepping ons aller vader, want we stammen allemaal van Adam af die in het geslachtsregister van Lucas de zoon van God wordt genoemd.
Calvinist schreef:Daarnaast vind ik het een uiterst rare gedachtengang om te zeggen dat Gods volk bidden leert, maar dat het een onbekeerd gegeven zal worden, wat hij bidt. Terwijl het Gods volk nog niet is!
Wat ik bedoel te zeggen is wanneer een on-wedergeborene God bidt of hij in zijn hart wil komen wonen, dan wordt dat gebed verhoord.
Ik zeg heel niet dat een onbekeerde verder alles krijgt wat hij vraagt, dat zullen we maar aan God overlaten.
naamloos schreef:Krijg je Gods kostbare genade aangeboden, en in plaats van dat dankbaar aan te nemen door het geloof, wordt er bedacht dat je eerst op de juiste manier bidden moet.
Nou, vergeet het maar. Al bidt je nog zo heilig, de genade is gratis voor iedereen die het hebben wil.
Calvinist schreef:En wie wil het hebben, naamloos?
Ik wel hoor (en ik ken er nog zat die de genade graag hebben aangenomen), en verder zal ieder persoonlijk die vraag moeten beantwoorden.
Bizar dat Gods genade afhankelijk gemaakt wordt van 'goede bidders'.
Trouwens, God biedt zijn genade aan en je gaat toch niet om iets bidden/vragen wat je al aangeboden krijgt!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 jun 2015 11:32

Calvinist schreef:Niet heel vervelend bedoeld, maar wil je de brochure "Ben ik wel uitverkoren?" gebruiken in de discussie? :roll:
De topicstarter vond dingen schokkend uit het blad Daniel, jeugdblad van de Ger.Gem.
Schokkende dingen om tot geloof te komen waren: Vraag er maar om, misschien wil de Heere nog op je neerzien.
De uitkomst was negatief. Jarenlang de genademiddelen gebruiken, maar niet tot geloof gekomen.

En…… Calvinist gaat in de zelfde lijn verder in antwoord aan MoesTuin (laatste alinea).
Die laatste alinea waar jij de uitverkiezing ter sprake bracht reageerde ik met de met de brochure ‘Ben ik wel uitverkoren?’.

Ik vind de uitverkiezing geen goed genade middel om tot geloof te komen maar jij waarschijnlijk wel omdat je het zelf ter sprake brengt.
Ik weet dat er veel mensen in jou kringen worstel met de uitverkiezing en daarom is deze brochure geschreven en heb ik deze aangehaald.
Calvinist schreef:Deze brochure staat vol met remonstrantse gedachten en is verre van gereformeerd te noemen.
De visie die in deze brochure naar voren komt over de uitverkiezing, dat is pas on-Bijbels!
Ik weet het in jou kerkelijke kring wordt al heel snel iets remonstrants genoemd en dat laat je in je schrijven ook duidelijk merken. Bukken en buigen, niet en nullen, een onnatuurlijk zonde besef komen duidelijk in de schrijven naar voren en zo niet…….dan is het onmogelijk.
Je noemt niet expliciet een onderdeel uit de brochure dus ik weet niet waar je op doelt als zou het remonstrants zijn.
Calvinist schreef:We hebben te dealen met de uitverkiezing en aan de andere kant met onze verantwoordelijkheid.
En die spanning moet je niet ontkrachten door de ene kant te schrappen en het andere extra te benadrukken, maar de Bijbelse weg hierin te bewandelen.
Naar mijn bescheiden mening is die Bijbelse weg hierin, wat ik verwoord heb.
Door je overvloedig schrijven over zonde besef en het gierig schrijven over hét evangelie is de evenwicht (of spanning) totaal zoek.

De vraag van de topicstarter: 'hoe en waar door ben je tot geloof komen?' heb ik nog niet vernomen van Calvinist. Wel heb ik zonden, zonden en nog eens zonden beleven vernomen en dat was het dan.

En daarvoor zou ik inderdaad jou de brochure ‘ben ik wel uitverkoren’ aanraden en dan zonder bevooroordeeld (remonstrants) te lezen. Ik vraag me af of dat voor jou mogelijk is van wegen je indoctrinatie.

Ik hoor bij Calvinist niet dat er kracht is in het bloed van het Lam.
Geen verlossing van zonde en schuld.
Ik hoor bij Calvinist niet: Komt dan tot Jezus, Hij stierf ook voor U
Hoort naar Zijn Woord en geloof in Hem nu!
Daar is kracht in het bloed van het Lam.

Dat lees ik wel bij MoesTuin.
Halleluja

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 14 jun 2015 15:42

De Genademiddelen en tot geloof komen.

“Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden.” (Matt. 1:21b)
“Want ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.” (Matt.9:13b)
“Want ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden.”(Joh.12:47b)
Uiteraard hebben wij in Christus onuitputtelijke rijkdommen ontvangen. We zijn kinderen van God (Joh. 1:12) en hebben rechtsreeks toegang tot de Vader (Ef. 2:8). We zijn vrij van veroordeling (Rom. 8:1), onscheidbaar van Gods liefde (Rom. 8:35-39), burgers van de hemel (Fil. 3:20). God zorgt voor ons en geeft ons een zinvol leven. Hij troost en geef ons Zijn vrede. Etc. Het Evangelie bevat overvloedig veel stromen van zegen.

Wie de oproep van het Evangelie hoort, mag ook antwoorden. Wie Gods reddingsplan ziet, moet niet blijven wachten om te reageren, want inzicht in het geestelijk leven is hem in Christus gegeven.
Voor wie dorst heeft naar levend water geldt: "O, alle dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk” (Jes. 55:1) en “Laat u behouden” (Hand. 2:40).
Hier past geen passief afwachten, maar door genade actief ontvangen van wat God wil geven.
Wanneer wij tot geloof gekomen zijn, geldt dat God het willen en het werken in ons werkt, en wij door die genade dus ook onze zaligheid kunnen bewerken (Fil. 2:12-15). Dan passen geen morren of bedenkingen, maar mogen wij nederig knielen en nederig aanvaarden wat God ons toevertrouwt om Hem te dienen. Het initiatief van God sluit dus de menselijke verantwoordelijkheid van niet uit.

Ja waarlijk, dan mag u , mag jij komen niets uit jezelf, alles uit Hem!
Je mag dan de volgende woorden in oprechtheid mee zingen, mee zeggen, mee prevelen, zachtjes vol ongeloof in de stilte van je hart mee bidden....

https://www.youtube.com/watch?v=bWgiImWNOwM

1
Heer, ik geef me aan U volkomen;
'k Leg mijn al hier voor u neer,
Opdat Gij in mij zoudt wonen
Met Uw Geest, o Heer!
Al de liefde van mijn harte
Zij U voortaan toegewijd!
'k Vrees gee moeite meer of smarte,
Daar Gij met mij zijt.

Koor:
Glorie, glorie, halleluja!
'k Leg mijn al aan Jezus' voet,
En nu is mijn heil volkomen
Door het dierbaar bloed.

2
Heer, mijn wil leg 'k voor U neder,
Neem hem aan nu voor altijd;
Dat niets kwaads hem immer weder
Van den Uwen scheid'!
Heer tot U breng ik mijn leven,
Hoor nu mijn geloften aan;
'k Heb mijn al aan U gegeven,
Neem het, Heiland aan.

3
Heer, mijn God, bestuur mijn wegen,
Strijden wil ik slechts voor U!
Jezus' bloed kocht ook mijn leven,
Hem behoor ik nu.
Openbaar U zelf aan mij, Heer,
Als mijn eeuwig trouwe Vriend!
Tot in 't stervensuur bewaar mij,
Voor altijd Uw kind.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 16 jun 2015 21:38

benefietdiner schreef:De uitkomst was negatief. Jarenlang de genademiddelen gebruiken, maar niet tot geloof gekomen.

En…… Calvinist gaat in de zelfde lijn verder in antwoord aan MoesTuin (laatste alinea).
Die laatste alinea waar jij de uitverkiezing ter sprake bracht reageerde ik met de met de brochure ‘Ben ik wel uitverkoren?’.

Ik vind de uitverkiezing geen goed genade middel om tot geloof te komen maar jij waarschijnlijk wel omdat je het zelf ter sprake brengt.
Ik weet dat er veel mensen in jou kringen worstel met de uitverkiezing en daarom is deze brochure geschreven en heb ik deze aangehaald.k weet het in jou kerkelijke kring wordt al heel snel iets remonstrants genoemd en dat laat je in je schrijven ook duidelijk merken. Bukken en buigen, niet en nullen, een onnatuurlijk zonde besef komen duidelijk in de schrijven naar voren en zo niet…….dan is het onmogelijk.
Je noemt niet expliciet een onderdeel uit de brochure dus ik weet niet waar je op doelt als zou het remonstrants zijn.
]Door je overvloedig schrijven over zonde besef en het gierig schrijven over hét evangelie is de evenwicht (of spanning) totaal zoek.

De vraag van de topicstarter: 'hoe en waar door ben je tot geloof komen?' heb ik nog niet vernomen van Calvinist. Wel heb ik zonden, zonden en nog eens zonden beleven vernomen en dat was het dan.

En daarvoor zou ik inderdaad jou de brochure ‘ben ik wel uitverkoren’ aanraden en dan zonder bevooroordeeld (remonstrants) te lezen. Ik vraag me af of dat voor jou mogelijk is van wegen je indoctrinatie.

Ik hoor bij Calvinist niet dat er kracht is in het bloed van het Lam.
Geen verlossing van zonde en schuld.
Ik hoor bij Calvinist niet: Komt dan tot Jezus, Hij stierf ook voor U
Hoort naar Zijn Woord en geloof in Hem nu!
Daar is kracht in het bloed van het Lam.

Dat lees ik wel bij MoesTuin.
Halleluja

Ergens zit ik nu met grote vraagtekens in mijn ogen, dit te lezen.
Want hier wordt nogal wat gezegd.

Ja ik schrijf over de zonde en over de hemelhoge schuld.
Dat we in Adam gevallen zijn, tot ons verloren bestaan.
Dat we voor eeuwig, ja voor eeuwig verloren liggen.
Geen mogelijkheid om ooit God te kunnen behagen.
Nooit meer van onze zijde gemeenschap met Hem.
Waarom niet? We willen niet, we zijn te hoogmoedig.
We beroemen onszelf op onze menselijke vermogens.
Vermogens die met zonde bevlekt zijn. Ja daar schrijf ik over ja.
Van onze kant de dood, enkel en alleen maar de dood.
En alsjeblieft schrijf voor mij niet van "ik wil wel, ik zal geloven, toen heb ik mij bekeerd, toen heb ik mijn leven gegeven.
Ach ach. wat een arm evangelie. Waarbij de mens alles nog kan en wil en moet doen. Niks van God bij!
Ja daar schrijf ik over, ben ik helemaal met je eens. Waarom?

Omdat zalig worden een ontzagelijk groot Gods Wonder is.
Het een volledig, soeverein Gods werk is.
Omdat het te groot voor ons! En daarom is het genade.
Niks verdiend! Vrije genade door Christus verworven op Golgotha.
Ja daar schrijf ik over. Door Hem, tot Hem, uit Hem, in Hem. Daar is alleen vrede met God te verkrijgen.
Christus, geen andere naam, Hij is de Weg en de Waarheid en het Leven.
Ja daar schrijf ik over. Wellicht teveel in de weg waar de mens eraan moet.
Maar dat is de Bijbelse boodschap, van Genesis tot Openbaring. Neem Paulus: niks liever te weten dan Christus.
O wat een wonder, daar op dat plekje door de Heilige Geest gebracht te worden. Dan sta je verstand met eerbied stil.
Dat is zalig worden, een onmogelijk Gods wonder.
Is ook de lijn in de Bijbelse geschiedenis. God gaf uitkomst waar het van mensenzijde aan een zijden draadje hing.
Waar het dood gelopen is, daar geeft de Heere uitkomst. Aan wie?
Aan Zijn ganse uitverkoren Kerk!
En nee dat is geen vervalsing of verdraaiing van het Evangelie. Nee dat is geen verkeerde uitleg van de uitverkiezing.
Dat is de waarheid die God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord. Vanuit de Eeuwigheid heeft Hij de Zijnen lief gehad! En Hij zal ze trekken
Trekken tot Hem op grond van recht en gerechtigheid. Nee zalig worden wil Gods volk niet op eigengerechtigheden, maar alleen op de gerechtigheid van Christus.
En daarom kan het nog voor een ieder van ons. Daarom komt dat aanbod nog tot ons. Een aanbod waarin God Zich eeuwig vrijmaakt van een zondaar. Wij hebben niet gewild, Hij wilde het geven. Maar wij hebben geen acht geslagen op de Knecht des Heeren. Wij zagen geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem. Dat is de bittere werkelijkheid van ons bestaan. O wat een rampzaligheid, wat een zondig en verloren bestaan.
Maar waarom kan het nog? Omdat Hij de gerechtigheid heeft aangebracht, Hij heeft de hitte van Zijns Vaders gramschap geblust. Waarom? Omdat Hij een volk heeft liefgehad en gezegd heeft in de stilte der nooit begonnen Eeuwigheid: Ik kom, om Uw wil te doen! In het bundeltje der levenden zal Ik ze bijeenvergaderen. Wat een wonder, van vrije genade alleen.

Maar waarom kan het dan voor mij? Nu gaat het alleen over Gods uitverkoren kerk, maar we weten toch niet wie dat is? Nee dat klopt inderdaad, dat zal in een mensenleven openbaar komen in een toegepast Gods Wonder, wat gaat blijken in de vruchten van Galaten 5.
De Heere roept ons nog toe te komen tot het heil. Waar wij niks verdiend hadden en nergens rechten kunnen ontlenen heeft Hij Zelf een weg terug uitgedacht in het zenden van Zijn Eniggeboren Zoon. Om te zoeken het verlorene, ja het zondige! Hij komt ons nog na te wandelen in het verkondigen van Zijn Woord. En nu is het aan ons? Aan ons? Ja aan ons! Hij doet op het noodgeschrei, grote wonderen. Het gaat niet buiten de mens om, maar het is eenzijdig Gods Werk. Niet uit te leggen, maar God heeft het Zelf gedaan. Daar komt een kind des Heeren achter.
Weten wij er al iets van? Verloren te liggen in Adam? Hebben wij dat al beleefd? in de diepte van ons bestaan geen uitkomst meer te hebben, rechtvaardig te gronden gaan en Hem in Zijn recht en gerechtigheid te billijken, ja Zijn altoos wijze raad te omhelzen? O wat een gezegende uurtje der minne als een mens daar gebracht mag worden. Dan zal Hij zo éen het leven schenken in Christus. Dan neemt Hij alles van een mens af, om het Zijne, het Volkomene, te geven. Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2015 02:21

Calvinist schreef:Ergens zit ik nu met grote vraagtekens in mijn ogen, dit te lezen.

En alsjeblieft schrijf voor mij niet van "ik wil wel, ik zal geloven, toen heb ik mij bekeerd, toen heb ik mijn leven gegeven.
Ach ach. wat een arm evangelie. Waarbij de mens alles nog kan en wil en moet doen. Niks van God bij!

Ja daar schrijf ik over. Door Hem, tot Hem, uit Hem, in Hem. Daar is alleen vrede met God te verkrijgen.
Maar dat is de Bijbelse boodschap, van Genesis tot Openbaring. Neem Paulus: niks liever te weten dan Christus.
O wat een wonder, daar op dat plekje door de Heilige Geest gebracht te worden. Dan sta je verstand met eerbied stil.
Is ook de lijn in de Bijbelse geschiedenis. God gaf uitkomst waar het van mensenzijde aan een zijden draadje hing.
En nee dat is geen vervalsing of verdraaiing van het Evangelie. Nee dat is geen verkeerde uitleg van de uitverkiezing.
Dat is de waarheid die God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord. Vanuit de Eeuwigheid heeft Hij de Zijnen lief gehad! En Hij zal ze trekken
Trekken tot Hem op grond van recht en gerechtigheid. Nee zalig worden wil Gods volk niet op eigengerechtigheden, maar alleen op de gerechtigheid van Christus.
En daarom kan het nog voor een ieder van ons. Daarom komt dat aanbod nog tot ons. Een aanbod waarin God Zich eeuwig vrijmaakt van een zondaar. Wij hebben niet gewild, Hij wilde het geven. Maar wij hebben geen acht geslagen op de Knecht des Heeren. Wij zagen geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem. Dat is de bittere werkelijkheid van ons bestaan. O wat een rampzaligheid, wat een zondig en verloren bestaan.
Maar waarom kan het nog? Omdat Hij de gerechtigheid heeft aangebracht, Hij heeft de hitte van Zijns Vaders gramschap geblust. Waarom? Omdat Hij een volk heeft liefgehad en gezegd heeft in de stilte der nooit begonnen Eeuwigheid: Ik kom, om Uw wil te doen! In het bundeltje der levenden zal Ik ze bijeenvergaderen. Wat een wonder, van vrije genade alleen.

Maar waarom kan het dan voor mij? Nu gaat het alleen over Gods uitverkoren kerk, maar we weten toch niet wie dat is? Nee dat klopt inderdaad, dat zal in een mensenleven openbaar komen in een toegepast Gods Wonder, wat gaat blijken in de vruchten van Galaten 5.
De Heere roept ons nog toe te komen tot het heil. Waar wij niks verdiend hadden en nergens rechten kunnen ontlenen heeft Hij Zelf een weg terug uitgedacht in het zenden van Zijn Eniggeboren Zoon. Om te zoeken het verlorene, ja het zondige! Hij komt ons nog na te wandelen in het verkondigen van Zijn Woord. En nu is het aan ons? Aan ons? Ja aan ons! Hij doet op het noodgeschrei, grote wonderen. Het gaat niet buiten de mens om, maar het is eenzijdig Gods Werk. Niet uit te leggen, maar God heeft het Zelf gedaan. Daar komt een kind des Heeren achter.
Weten wij er al iets van? Verloren te liggen in Adam? Hebben wij dat al beleefd? in de diepte van ons bestaan geen uitkomst meer te hebben, rechtvaardig te gronden gaan en Hem in Zijn recht en gerechtigheid te billijken, ja Zijn altoos wijze raad te omhelzen? O wat een gezegende uurtje der minne als een mens daar gebracht mag worden. Dan zal Hij zo éen het leven schenken in Christus. Dan neemt Hij alles van een mens af, om het Zijne, het Volkomene, te geven. Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen!
Nou kijk aan, aan dat schema dient de Heer zich maar te houden. Hij moet het natuurlijk niet in zijn hoofd halen om bij iemand in het hart te komen wonen die zegt: ja Heer ik wil, ik geef mijn leven aan u. Dat zou ongepast zijn.
Dat God in zijn soevereiniteit heeft besloten een mens de keus te laten daar hebben we natuurlijk niets mee te maken, dat strookt niet met 'het schema'. Hij dient zich verre te houden van alles wat hier van afwijkt, helemaal als het wat remonstrants ruikt.
Het zou toch al te dol zijn als er mensen voor hem kiezen die hij eigenlijk helemaal niet hebben wil. Want ja, Paulus zegt wel dat God wil dat alle mensen zalig worden maar dat meent hij natuurlijk niet echt. Stiekem gaat het alleen over het selecte groepje uitverkorenen.
Sommige dingen uit de bijbel, nou ja, eigenlijk heel wat dingen, had hij beter kunnen weglaten want ach ach, wat schets dat een arm evangelie.

Ik stel me zo voor dat God nu met grote vraagtekens in zijn ogen zit mee te lezen, want hier wordt nogal wat gezegd.
Wat moet hij nou, alle remonstranten en meerdere andersdenkenden die in Jezus geloven de hemel uitknikkeren?

Ben ik even blij dat ik geen calvinist ben, laat mij maar gewoon een volgeling van Christus zijn, een christen.
Christus die zondaren roept tot geloof en bekering, die niet inbreekt maar klopt op de deur van je hart met de vraag om binnen gelaten te worden. En...ja heus, Christus die de keus van de mens respecteert.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2015 08:23

Calvinist schreef:

Helemaal mee eens Calvinist!
Deze prediking wordt niet alom meer gehoord en daarom meent men op grond van emoties zalig te kunnen worden.
De mens wordt in beweging gezet en dat we in feite God daarmee in de weg lopen, wordt verzwegen.
Wat is het een Wonder als we onszelf ontdekken wie we zijn voor God.
naamloos schreef:Nou kijk aan, aan dat schema dient de Heer zich maar te houden. Hij moet het natuurlijk niet in zijn hoofd halen om bij iemand in het hart te komen wonen die zegt: ja Heer ik wil, ik geef mijn leven aan u. Dat zou ongepast zijn.

Zoals jij op deze wijze over God schrijft, is dat spotten!
Je hebt het over een Heilig God en niet over één of andere voorganger.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 jun 2015 09:50

naamloos schreef:Nou kijk aan, aan dat schema dient de Heer zich maar te houden. Hij moet het natuurlijk niet in zijn hoofd halen om bij iemand in het hart te komen wonen die zegt: ja Heer ik wil, ik geef mijn leven aan u. Dat zou ongepast zijn.

Schema? Wat een standaard antwoord. De weg waarlangs wordt ons geopenbaard in de Bijbel.
Daarnaast spreken we hier over de geheel Andere, oftewel de Heilige. Dus enig respect en ontzag zal er wel in je antwoord mogen doorklinken.

Dat God in zijn soevereiniteit heeft besloten een mens de keus te laten daar hebben we natuurlijk niets mee te maken, dat strookt niet met 'het schema'. Hij dient zich verre te houden van alles wat hier van afwijkt, helemaal als het wat remonstrants ruikt.

[b]Wat doen je dan met teksten, zoals:

Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

De Joden dan omringden Hem, en zeiden tot Hem: Hoe lang houdt Gij onze ziel op? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons vrijuit.
Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in den Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij.
Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
Ik en de Vader zijn een.

Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader[/b]

Het zou toch al te dol zijn als er mensen voor hem kiezen die hij eigenlijk helemaal niet hebben wil. Want ja, Paulus zegt wel dat God wil dat alle mensen zalig worden maar dat meent hij natuurlijk niet echt. Stiekem gaat het alleen over het selecte groepje uitverkorenen.
Sommige dingen uit de bijbel, nou ja, eigenlijk heel wat dingen, had hij beter kunnen weglaten want ach ach, wat schets dat een arm evangelie.

Dat meent de Heere wel hoor: Hij heeft geen lust in de dood van een zondaar, maar dat hij leve mag. Leve tot Gods eer.
De Heere wilt niet dat iemand verloren gaat. De Heere heeft dit alles niet zo gewild.
Wij kunnen de Heere niks toeschrijven, wij moet onszelf afschrijven! Het is onze eigen schuld! Het is onze eigen dwaasheid geweest, denkend dat wij het beter zouden hebben zonder God, dan met God als Vader. Dat is de bittere werkelijkheid van de mens. Je ziet dat openbaar komen in je eigen leven en je ziet het openbaar komen in de wereld om je heen. Ellende, schuld, onrecht, vuiligheid enz. enz. Ja wij zijn van God afgegaan. Wij wilden niet met Hem leven, wij wilden niks met Hem te maken hebben. Dat is wat wij wilden en willen!
Verhoog de mens maar niet, naamloos! Er valt niks te verhogen. In Adam verdoemelijk voor God!

Je moet niet zo karikaturen schetsen en in de overdrijf-stand schieten. Je kan niet een paar teksten uit Gods Woord trekken en menen dat de mens nog wel wat kan. Geneigd tot al het kwaad! Dat was Paulus ook! Je moet het Woord in Zijn geheel nemen: Tota Scriptura! Het is een geheel, waar een mens een afkeer toont tegenover God van nature, maar waar de Heere nog bemoeienissen wil hebben met een volk, dat wederstrevig was. Dat is de werkelijkheid. Schrift met Schrift vergelijken: dan gaat de mens er aan, dan wordt de brug naar de wereld opgehaald, dan leren we onszelf afschrijven en worden we van de troon gestoten; de troon van eigen-ik. Dan wordt God op het hoogst verheerlijkt, dan laten we God God in al Zijn deugden. Dan gaan we de Heere niks ongerijmds toeschrijven, maar eren we Hem als de geheel Andere. Hij de Heere die het verlorene zoekt, om alles van ons te nemen, het op de schouders van Zijn Eniggeboren Zoon te leggen, en in Hem alles te geven waar wij geen recht op hadden en hebben. En nooit zullen krijgen.

Ik stel me zo voor dat God nu met grote vraagtekens in zijn ogen zit mee te lezen, want hier wordt nogal wat gezegd.
Wat moet hij nou, alle remonstranten en meerdere andersdenkenden die in Jezus geloven de hemel uitknikkeren?

Nogmaals enig eerbied zal niet verkeerd zijn voor de Heere!
Het gaat namelijk niet om wat wij vinden, denken of menen. Maar wat God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord, daar gaat het om!

Ben ik even blij dat ik geen calvinist ben, laat mij maar gewoon een volgeling van Christus zijn, een christen.
Christus die zondaren roept tot geloof en bekering, die niet inbreekt maar klopt op de deur van je hart met de vraag om binnen gelaten te worden. En...ja heus, Christus die de keus van de mens respecteert.

Heel flauw. Zou ook een toespitsing kunnen maken op je eigen naam, maar daar verlaag ik mij niet toe.

Christus die zondaren roept tot geloof en bekering, die niet inbreekt maar klopt op de deur van je hart met de vraag om binnen gelaten te worden.

Eensch!

En...ja heus, Christus die de keus van de mens respecteert.

Leg dit nog eens uit?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 jun 2015 10:55

Calvinist schreef:Dat meent de Heere wel hoor: Hij heeft geen lust in de dood van een zondaar, maar dat hij leve mag. Leve tot Gods eer.
De Heere wilt niet dat iemand verloren gaat.

Wat zou het heerlijk zijn als dat meer beseft en beleeft werd, dat de Heere het meent!
Daardoor zou God pas aan Zijn eer komen.
De Heere hoeft niet gewillig gemaakt te worden, om zondaren zalig te maken.
Het gaat er maar om dat we onszelf moeten loslaten. Om dat te willen en te erkennen, is een werk van Boven en niet van ons!
Zelfs van onze godsdienstige discussies moeten we nog verlost worden, want ook daarin kunnen we nog onze eigen eer zoeken.

Calvinist schreef:Wat doen je dan met teksten, zoals:

Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader[/b]

Wat moeten we met die teksten doen?
God aanbidden dat er toch een uitweg is, in Jezus Christus.
Immers is het mogelijk omdat de Vader het wil?
Alle teksten over de onmacht en de onwil van een mens zijn echt waar, zo zondig zijn we van nature.
En Gods beloften zijn ook waar:
Hij heeft geen lust in de dood van een goddeloze, maar dat hij zich bekeert en leeft. Hij wil het dus, zondaren zalig maken!
Allebei is waar, wie kan dat beseffen?

Onze redding ligt in het offer van Jezus Christus.
Omdat God gewillig is. Zodat wij zondaren, gered kunnen worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2015 15:31

Chaya schreef:Zoals jij op deze wijze over God schrijft, is dat spotten!
Je hebt het over een Heilig God en niet over één of andere voorganger.
Wanneer iemand -geheel volgens Gods woord- het evangelie gehoorzaam is en zich bekeert en gelooft en zijn leven aan Jezus geeft, en dan zeggen: "ach ach, wat een arm evangelie", dat vind ik spotten.
Dat God zich maar moet houden aan één bepaald theologietje, anders is er niks van God bij. Ach ach ach, wat een veroordeling.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2015 15:53

Calvinist schreef:Wat doen je dan met teksten, zoals: Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Als iemand wel verstandig is en God zoekt, dan constateer ik (achteraf) dat God dat blijkbaar in hem heeft gewerkt.
Calvinist schreef:Verhoog de mens maar niet, naamloos! Er valt niks te verhogen. In Adam verdoemelijk voor God!
Waar verhoog ik de mens? :shock:
Calvinist schreef:Je moet niet zo karikaturen schetsen en in de overdrijf-stand schieten. Je kan niet een paar teksten uit Gods Woord trekken en menen dat de mens nog wel wat kan.
Een ongelovige mag dan geestelijk dood zijn, in het natuurlijke is ie dat niet en kan hij nog heel wat.
Anders zou God hem niets kunnen verwijten, dan was hij slechts een willoos slachtoffer.
Calvinist schreef:Nogmaals enig eerbied zal niet verkeerd zijn voor de Heere!
Het gaat namelijk niet om wat wij vinden, denken of menen. Maar wat God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord, daar gaat het om!
Eerbied voor de Heer heb ik zeker, mijn spot geldt "het systeem".
Laten we nou eens even aannemen dat iemand de uitverkiezing verkeerd begrijpt, hoe erg is dat wanneer hij in Jezus gelooft? (tip: Joh. 3: 16)
Calvinist schreef:Heel flauw. Zou ook een toespitsing kunnen maken op je eigen naam, maar daar verlaag ik mij niet toe.
Meer een toespeling op de leer van Calvijn (er vanuit gaande dat je hem juist interpreteert)
Calvinist schreef:En...ja heus, Christus die de keus van de mens respecteert.

Leg dit nog eens uit?
Dat God ons ja of nee op zijn evangelie serieus neemt.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2015 20:43

Calvinist schreef:Ergens zit ik nu met grote vraagtekens in mijn ogen, dit te lezen.

Ik schreef het reeds, sorry maar dit is weer een onnatuurlijk zonde besef of ellende kennis.
Zo’n onnatuurlijk ellende/zonde beleven is eigenlijk hoogmoed ten top.
Natuurlijk is zonde/ellende een facet van verlossing in Christus.
Maar zoals jij het schrijft is het een beleving van angst en beklemming.
Misschien hoort dat bij sommige mensen (Calvinist) want Psalm 116 spreekt daar ook over tenminste Psalm 116 begint al direct te zeggen: ‘God heb ik lief’ maar spreekt ook over droefenissen.
Psalm 116 is net zo evenwichtig als de heidelbergse catechismus, beide hebben het over ellende en droefenis maar in evenwicht of….. eigenlijk maar heel weinig over zonde kennis, je zou het een facetje kunnen noemen.
Zeker….. ‘in 't doodlijkst tijdsgewricht’ zegt Psalm 116 en direct er achteraan over redding, dat noem ik dus evenwichtig.
De bedoeling van zonde en ellende is niet ansicht maar een verbroken hart dat genade werkt in Christus. Daarom moeten we juist bij Christus beginnen want de leidende Borg heeft zeer veel geleden om onze zonden. Als we krijgen in te zien hoeveel smart het Christus gekost heeft voor de verzoening aan te brengen wordt zonde pas echt zonde maar…. dan is zonde ook niet belangrijk meer zoals jij het benoemd want er is uitkomst.
We zijn niet vrijgekocht met een zinloos leven van zonden en ellende uit een geërfd leven van onze voor ouders maar met kostbaar bloed van Christus zonder smet of gebrek.
Als een oudtestamentische gelovige een lam bracht bij de priester keek de priester niet naar degene die het lam bracht! Hij hoefde niet bang te zijn dat de priester hem zou afwijzen. Maar de priester keek naar het lam of die zonder smet of enig gebrek was. Als het lam volmaakt was werd de gelovige goed gevonden. Omdat niemand iets op jou Lam (geloof in Christus) aan te merken kan hebben, word jij door God goedgekeurd en aanvaard. In Christus ziet God jou als rijn, heilig, rechtvaardig en volmaakt. Gods blik is enkel en alleen gericht op Jezus in ons.
God ziet ons niet in onze zonden Hij ziet jou in Christus!
Niet wat wij denken, voelen of doen bepalen onze identiteit maar wat Jezus hét Lam van God voor ons heeft gedaan. Op grond van onze relatie met Jezus zijn wij door God volkomen geaccepteerd.

Nogmaals Calvinist (Ik zal er wederom van jou nog geen antwoord op krijgen).
Ziet God jou net als mij al als rein, heilig, rechtvaardig en volmaakt?
Ziet God jou niet in je zonden en ben je een bron van God vreugde?
Heb je deel aan Zijn Goddelijke natuur en ben je niet langer een zondaar.
Leef je niet langer onder de wet van de zonde maar onder de wet van Zijn Geest.
Ben je meer dan overwinnaar? Wel dan ga je vanzelf vruchten dragen, heb je geen vraagtekens meer maar ben je helemaal compleet.
Halleluja amen.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 jun 2015 21:51

Even wachten met een oordeel uit te spreken, beste vriend.
Antwoorden geef ik altijd, maar wel op mijn eigen tijd en niet op commando!
Dus ja je krijgt antwoord, maar er is ook nog een leven, snap je?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2015 22:11

benefietdiner schreef:Als een oudtestamentische gelovige een lam bracht bij de priester keek de priester niet naar degene die het lam bracht! Hij hoefde niet bang te zijn dat de priester hem zou afwijzen. Maar de priester keek naar het lam of die zonder smet of enig gebrek was. Als het lam volmaakt was werd de gelovige goed gevonden. Omdat niemand iets op jou Lam (geloof in Christus) aan te merken kan hebben, word jij door God goedgekeurd en aanvaard. In Christus ziet God jou als rijn, heilig, rechtvaardig en volmaakt. Gods blik is enkel en alleen gericht op Jezus in ons.
God ziet ons niet in onze zonden Hij ziet jou in Christus!
Niet wat wij denken, voelen of doen bepalen onze identiteit maar wat Jezus hét Lam van God voor ons heeft gedaan. Op grond van onze relatie met Jezus zijn wij door God volkomen geaccepteerd.
Juist, zo is het!

Die priester vroeg heel niet of die man wel bidden geleerd had, en wat ie wel of niet voelde, en wat ie allemaal 'bevindelijk' beleefd had op weg naar hem toe enz. enz. Dat telt allemaal niks en niemendal mee, zoiets is gewoon een poging om zelf nog een duit in het zakje te doen.

Terug naar “Archief”