benefietdiner schreef:De uitkomst was negatief. Jarenlang de genademiddelen gebruiken, maar niet tot geloof gekomen.
En…… Calvinist gaat in de zelfde lijn verder in antwoord aan MoesTuin (laatste alinea).
Die laatste alinea waar jij de uitverkiezing ter sprake bracht reageerde ik met de met de brochure ‘Ben ik wel uitverkoren?’.
Ik vind de uitverkiezing geen goed genade middel om tot geloof te komen maar jij waarschijnlijk wel omdat je het zelf ter sprake brengt.
Ik weet dat er veel mensen in jou kringen worstel met de uitverkiezing en daarom is deze brochure geschreven en heb ik deze aangehaald.k weet het in jou kerkelijke kring wordt al heel snel iets remonstrants genoemd en dat laat je in je schrijven ook duidelijk merken. Bukken en buigen, niet en nullen, een onnatuurlijk zonde besef komen duidelijk in de schrijven naar voren en zo niet…….dan is het onmogelijk.
Je noemt niet expliciet een onderdeel uit de brochure dus ik weet niet waar je op doelt als zou het remonstrants zijn.
]Door je overvloedig schrijven over zonde besef en het gierig schrijven over hét evangelie is de evenwicht (of spanning) totaal zoek.
De vraag van de topicstarter: 'hoe en waar door ben je tot geloof komen?' heb ik nog niet vernomen van Calvinist. Wel heb ik zonden, zonden en nog eens zonden beleven vernomen en dat was het dan.
En daarvoor zou ik inderdaad jou de brochure ‘ben ik wel uitverkoren’ aanraden en dan zonder bevooroordeeld (remonstrants) te lezen. Ik vraag me af of dat voor jou mogelijk is van wegen je indoctrinatie.
Ik hoor bij Calvinist niet dat er kracht is in het bloed van het Lam.
Geen verlossing van zonde en schuld.
Ik hoor bij Calvinist niet: Komt dan tot Jezus, Hij stierf ook voor U
Hoort naar Zijn Woord en geloof in Hem nu!
Daar is kracht in het bloed van het Lam.
Dat lees ik wel bij MoesTuin.
Halleluja
Ergens zit ik nu met grote vraagtekens in mijn ogen, dit te lezen.
Want hier wordt nogal wat gezegd.
Ja ik schrijf over de zonde en over de hemelhoge schuld.
Dat we in Adam gevallen zijn, tot ons verloren bestaan.
Dat we voor eeuwig, ja voor eeuwig verloren liggen.
Geen mogelijkheid om ooit God te kunnen behagen.
Nooit meer van onze zijde gemeenschap met Hem.
Waarom niet? We willen niet, we zijn te hoogmoedig.
We beroemen onszelf op onze menselijke vermogens.
Vermogens die met zonde bevlekt zijn. Ja daar schrijf ik over ja.
Van onze kant de dood, enkel en alleen maar de dood.
En alsjeblieft schrijf voor mij niet van "ik wil wel, ik zal geloven, toen heb ik mij bekeerd, toen heb ik mijn leven gegeven.
Ach ach. wat een arm evangelie. Waarbij de mens alles nog kan en wil en moet doen. Niks van God bij!
Ja daar schrijf ik over, ben ik helemaal met je eens. Waarom?
Omdat zalig worden een ontzagelijk groot Gods Wonder is.
Het een volledig, soeverein Gods werk is.
Omdat het te groot voor ons! En daarom is het genade.
Niks verdiend! Vrije genade door Christus verworven op Golgotha.
Ja daar schrijf ik over. Door Hem, tot Hem, uit Hem, in Hem. Daar is alleen vrede met God te verkrijgen.
Christus, geen andere naam, Hij is de Weg en de Waarheid en het Leven.
Ja daar schrijf ik over. Wellicht teveel in de weg waar de mens eraan moet.
Maar dat is de Bijbelse boodschap, van Genesis tot Openbaring. Neem Paulus: niks liever te weten dan Christus.
O wat een wonder, daar op dat plekje door de Heilige Geest gebracht te worden. Dan sta je verstand met eerbied stil.
Dat is zalig worden, een onmogelijk Gods wonder.
Is ook de lijn in de Bijbelse geschiedenis. God gaf uitkomst waar het van mensenzijde aan een zijden draadje hing.
Waar het dood gelopen is, daar geeft de Heere uitkomst. Aan wie?
Aan Zijn ganse uitverkoren Kerk!
En nee dat is geen vervalsing of verdraaiing van het Evangelie. Nee dat is geen verkeerde uitleg van de uitverkiezing.
Dat is de waarheid die God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord. Vanuit de Eeuwigheid heeft Hij de Zijnen lief gehad! En Hij zal ze trekken
Trekken tot Hem op grond van recht en gerechtigheid. Nee zalig worden wil Gods volk niet op eigengerechtigheden, maar alleen op de gerechtigheid van Christus.
En daarom kan het nog voor een ieder van ons. Daarom komt dat aanbod nog tot ons. Een aanbod waarin God Zich eeuwig vrijmaakt van een zondaar. Wij hebben niet gewild, Hij wilde het geven. Maar wij hebben geen acht geslagen op de Knecht des Heeren. Wij zagen geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem. Dat is de bittere werkelijkheid van ons bestaan. O wat een rampzaligheid, wat een zondig en verloren bestaan.
Maar waarom kan het nog? Omdat Hij de gerechtigheid heeft aangebracht, Hij heeft de hitte van Zijns Vaders gramschap geblust. Waarom? Omdat Hij een volk heeft liefgehad en gezegd heeft in de stilte der nooit begonnen Eeuwigheid: Ik kom, om Uw wil te doen! In het bundeltje der levenden zal Ik ze bijeenvergaderen. Wat een wonder, van vrije genade alleen.
Maar waarom kan het dan voor mij? Nu gaat het alleen over Gods uitverkoren kerk, maar we weten toch niet wie dat is? Nee dat klopt inderdaad, dat zal in een mensenleven openbaar komen in een toegepast Gods Wonder, wat gaat blijken in de vruchten van Galaten 5.
De Heere roept ons nog toe te komen tot het heil. Waar wij niks verdiend hadden en nergens rechten kunnen ontlenen heeft Hij Zelf een weg terug uitgedacht in het zenden van Zijn Eniggeboren Zoon. Om te zoeken het verlorene, ja het zondige! Hij komt ons nog na te wandelen in het verkondigen van Zijn Woord. En nu is het aan ons? Aan ons? Ja aan ons! Hij doet op het noodgeschrei, grote wonderen. Het gaat niet buiten de mens om, maar het is eenzijdig Gods Werk. Niet uit te leggen, maar God heeft het Zelf gedaan. Daar komt een kind des Heeren achter.
Weten wij er al iets van? Verloren te liggen in Adam? Hebben wij dat al beleefd? in de diepte van ons bestaan geen uitkomst meer te hebben, rechtvaardig te gronden gaan en Hem in Zijn recht en gerechtigheid te billijken, ja Zijn altoos wijze raad te omhelzen? O wat een gezegende uurtje der minne als een mens daar gebracht mag worden. Dan zal Hij zo éen het leven schenken in Christus. Dan neemt Hij alles van een mens af, om het Zijne, het Volkomene, te geven. Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen!