Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

holyprophet
Verkenner
Verkenner

Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Berichtdoor holyprophet » 12 jun 2015 13:51

Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden? En verder gaan met zijn taak in de kerk? Wat vind je ervan? En dan heb ik het over een dominee, voorganger, preker, spreker, reverend, bishop, en niet over een doorsnee kerkganger.

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2015 14:32

holyprophet schreef:Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Nee.
holyprophet schreef:En verder gaan met zijn taak in de kerk?

Nee
holyprophet schreef:Wat vind je ervan?

Belangrijker is: wat zegt de Bijbel ervan!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 12 jun 2015 14:58

holyprophet schreef:Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden?

Scheiden mag alleen op Bijbelse gronden, namelijk als de ander overspel pleegt. Maar dan nog moet er eerst gekeken worden of het opgelost kan worden, want het moet worden opgelost. Dus heeft de ander berouw en spijt en kan de ander vergeven. Is moeilijke materie!
holyprophet schreef:En verder gaan met zijn taak in de kerk?

Het verder uitoefenen van zijn taak? nee! Een voorganger in de gemeente mag geen aanstoot zijn of vormen.
Dergelijke zonden zijn openbare zonden en dan moet men zelf uit het ambt worden gezet. Zo strikt is het!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 jun 2015 15:31

holyprophet schreef:Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden? En verder gaan met zijn taak in de kerk? Wat vind je ervan? En dan heb ik het over een dominee, voorganger, preker, spreker, reverend, bishop, en niet over een doorsnee kerkganger.

Nee maar als ie dat ooit heeft gedaan en echt is bekeerd wel. Anders maar alle gescheiden mensen ook de kerk uitschoppen en de kinderen niet voor laten gaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 jun 2015 16:50

holyprophet schreef:Mag een geestelijk leider overspel plegen en scheiden? En verder gaan met zijn taak in de kerk? Wat vind je ervan? En dan heb ik het over een dominee, voorganger, preker, spreker, reverend, bishop, en niet over een doorsnee kerkganger.
Nou heilige profeet, (waarom noem je je trouwens zo?) wat is het nut of doel van deze vraag? En wat vind je er zelf van?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 12 jun 2015 18:27

Boerin schreef:Nee maar als ie dat ooit heeft gedaan en echt is bekeerd wel. Anders maar alle gescheiden mensen ook de kerk uitschoppen en de kinderen niet voor laten gaan.

Het Evangelie is ook voor gescheiden mensen. Maar er is maar één grond voor scheiden, wat Bijbels is. Alleen bij overspel door de ander, is het geoorloofd. Maar dan nog moet je er niet gelijk toe overgaan. Het ene geval is het andere niet, dat is waar. Dus elke situatie moet je apart beoordelen, maar het kan niet zo zijn als Gods Woord scheiden verbied, dat de gehele goe-gemeente gaat scheiden incl. de voorganger en er vrolijk Avondmaal wordt gevierd. In het formulier staat niet voor niets dat echtbrekers en overspelers zich van de tafel des Heeren moeten houden. Niet dat niemand zonder zonde is, maar als het niet op grond van Gods Woord gerechtvaardigd kan worden, dan is het een ergelijke zonde.
Dus nee hij kan geen dienaar van het Woord zijn, als hij overspel pleegt en als hij daarom gaat scheiden!

Maar nogmaals het Evangelie is ook voor gescheiden mensen, dus nee ze hoeven de kerk niet te worden uitgeschopt. Alleen je moet op grond van Gods Woord in liefde vermanen dat het niet de weg is. En de kinderen hebben er niks mee te maken, wat papa en mama allemaal hebben uitgespookt. Dat komt niet op hun bordje, hoogstens dat ze er alleen maar schade aan ondervinden.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 12 jun 2015 22:04

Ja hoor , een geestelijk lijder mag dat, heeft hij dat jou niet zelf vertelt dan???????? :oops: :shock: ](*,) :^o []:) ?:|

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 13 jun 2015 21:57

Mag een geestelijk leider overspel plegen? Rare vraag. In het algemeen is overspel fout en dat geldt voor iedereen, geestelijk leider of niet. Maar het ene overspel is het andere niet. De oorzaken kunnen heel verschillend zijn. Het siert een ieder, om in deze gevallen niet te snel te oordelen. Als het overspel geen goede reden heeft en een bedriegerij is (er bestaat ook overspel met stilzwijgend goedvinden van de partner), zal de ambtsdrager meestal zelf terugtreden en hoeft daartoe niet te worden afgezet. (Dan moeten andere mensen daarover gaan beslissen en niet zelden komt er dan een heleboel hypocrisie bovendrijven). Voor een scheiding op grond van het bovenstaande gelden dan wat mij betreft de zelfde criteria. Maar er zijn ook vele andere oorzaken van scheiding. Ook hier moet je heel erg oppassen voor een te snel oordeel. In sommige gevallen kan de ambtsdrager na een scheiding gewoon aanblijven. Dus de vraag kan echt niet zomaar met ja of nee beantwoord worden. Ook ik vraag mij af: uit welke reden of oorzaak komt deze vraag voort? Waarom moet in zo'n moeilijke kwestie de mening van onbekende forumdeelnemers gehoord worden?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jun 2015 23:00

Calvinist schreef:Het Evangelie is ook voor gescheiden mensen. Maar er is maar één grond voor scheiden, wat Bijbels is. Alleen bij overspel door de ander, is het geoorloofd. Maar dan nog moet je er niet gelijk toe overgaan. Het ene geval is het andere niet, dat is waar. Dus elke situatie moet je apart beoordelen, maar het kan niet zo zijn als Gods Woord scheiden verbied, dat de gehele goe-gemeente gaat scheiden incl. de voorganger en er vrolijk Avondmaal wordt gevierd. In het formulier staat niet voor niets dat echtbrekers en overspelers zich van de tafel des Heeren moeten houden. Niet dat niemand zonder zonde is, maar als het niet op grond van Gods Woord gerechtvaardigd kan worden, dan is het een ergelijke zonde.
Dus nee hij kan geen dienaar van het Woord zijn, als hij overspel pleegt en als hij daarom gaat scheiden!

Maar nogmaals het Evangelie is ook voor gescheiden mensen, dus nee ze hoeven de kerk niet te worden uitgeschopt. Alleen je moet op grond van Gods Woord in liefde vermanen dat het niet de weg is. En de kinderen hebben er niks mee te maken, wat papa en mama allemaal hebben uitgespookt. Dat komt niet op hun bordje, hoogstens dat ze er alleen maar schade aan ondervinden.

Niet voorzien van de basisbehoeften was ook een reden volgens mij wat ook inhoudt als de een de ander kapot wil schieten. Dat had iemand gevonden in het O.T. en dat Jezus dat niet tegensprak, n.a.v. een vriendin van hem die van de oudsten van de kerk bij haar man moest blijven en toen schoot ie haar dood. Maar verder heb je gelijk, ik had het er alleen over als ie bekeerd is en er is niks meer aan te doen. Sommige kerken zeggen dat als iemand gescheiden is en hertrouwd dat ie dan geen oudste of voorganger mag worden, omdat er staat dat ie de man moet zijn van een vrouw. Maar dat is ie dan ook. Er staat niet dat ie niet gescheiden mag zijn.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jun 2015 23:34

Boerin schreef:Nee maar als ie dat ooit heeft gedaan en echt is bekeerd wel. Anders maar alle gescheiden mensen ook de kerk uitschoppen en de kinderen niet voor laten gaan.

Calvinist schreef:Het Evangelie is ook voor gescheiden mensen. Maar er is maar één grond voor scheiden, wat Bijbels is. Alleen bij overspel door de ander, is het geoorloofd. Maar dan nog moet je er niet gelijk toe overgaan. Het ene geval is het andere niet, dat is waar. Dus elke situatie moet je apart beoordelen, maar het kan niet zo zijn als Gods Woord scheiden verbied, dat de gehele goe-gemeente gaat scheiden incl. de voorganger en er vrolijk Avondmaal wordt gevierd. In het formulier staat niet voor niets dat echtbrekers en overspelers zich van de tafel des Heeren moeten houden. Niet dat niemand zonder zonde is, maar als het niet op grond van Gods Woord gerechtvaardigd kan worden, dan is het een ergelijke zonde.

'Wil echter de niet-gelovige partij scheiden, laat haar dan scheiden; de broeder of zuster is in zo’n geval niet gebonden; God heeft ons tot vrede geroepen.' (1 Kor 7,15)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 jun 2015 15:58

Calvinist schreef:maar het kan niet zo zijn als Gods Woord scheiden verbied, dat de gehele goe-gemeente gaat scheiden incl. de voorganger en er vrolijk Avondmaal wordt gevierd.

Lol, vrolijk Avondmaal vieren als je gaat scheiden. Toen wij gingen scheiden is de hele gemeente ontploft.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2015 21:45

Als twee mensen elkaar niet meer kunnen luchten is scheiden maar het beste.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 17 jun 2015 21:48

Als je terug gaat naar de oorzaak, hoewel het soms onvermijdelijk lijkt, is scheiden altijd fout.
Als je trouwt ga je een verbond of gelofte aan met God, als je scheidt verbreek je die en is een leugen tegen God.
Voor een voorganger, dominee of pastoraal werker werkt het door in zijn of haar werk. Voor deze mensen is het van groot belang dat hun relatie met God goed is, door scheiding is deze verstoord. Ook hun relatie met hun man of vrouw dient goed te zijn alsmede hun relatie in gezin en op het werk.
Dus zij kunnen hun werk niet meer doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jun 2015 22:42

Wat een vreemd onderwerp.
Nee natuurlijk niet, lijkt mij eigenlijk wel logisch. :roll:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jun 2015 09:26

mohamed schreef:Als twee mensen elkaar niet meer kunnen luchten is scheiden maar het beste.
Nee, bekering is dan het beste.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”