Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor mohamed » 06 jun 2015 19:28

rotterdam schreef:Heel juist mohamed, ze kopen zo'n lelijk gipsen beeldje bij de Intratuin.
Ze hebben geen idee dat het een Boeddha beeld is.
Staat zo leuk tussen de andere tuinkabouters en kleurt zo aardig bij de viooltjes. :mrgreen:

JeeWee schreef:Jammer, om zo simpel te reageren.
Het gaat er niet om wat jij lelijk vindt.
De boeddhabeelden die ik heb en waar ik mee binnenkwam zijn stuk voor stuk meer waard dat een modaal maandsalaris.
Een daarvan gaat zelfs in de richting van modaal jaarsalaris.
Wellicht vind jij een een Mondriaan ook niet mooi. Maar dat zegt niets over het de vraag of iets goed en mooi is.

Mijn insteek was veel meer of een boeddhabeeld kwalijk is omdát het een boeddhabeeld is, dus ook als je het alleen als object ziet.

Ik vond hier een anti-boeddhabeeldstukje van 'christenen', maar dat gaat volledig uit van het aanbidden van zo'n beeld en het ontlenen van krachten daar aan...

Opschepper! Als iemand mij een Boeddhabeeld van 10.000 euro geeft noem ik dat ook boffen. Maar dat zit hem niet in het beeld hoor! Dan staat ie de volgende dag op M.P. bieden vanaf 10.000 euro of doe een leuk bod.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 jun 2015 19:48

JeeWee schreef:
Kan het zo zijn: die het tot zonde is, is het tot zonde?
.

Nee dat gaat over het eten van afgodenoffers.
Het eerste gebod was het geloof ik. Je buigt je er wel niet voor neer maar daar is het wel voor gemaakt. Om in een Chinees of Japans restaurant met boeddhabeeldjes je eten te halen lijkt me geen probleem of halalvlees eten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 jun 2015 10:22

Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden, het is ook daarom om gemaakt en maakt het voor mij denk ik het rigoureuze er aan. Er zijn mensen die een hertenkop in huis hebben, ik heb er totaal geen last van terwijl er b.v. Chinezen zijn die ze aanbidden.

JeeWee schreef:Kan het zo zijn: die het tot zonde is, is het tot zonde?
Ik heb deze boeddha in Maleisië gekocht. Het is een bijzondere bronzen kop op een houten sokkel en naar ik mij door een kenner heb laten vertellen, zo'n 200 jaar oud.
Ik voel absoluut geen associaties met het boeddhisme opkomen, heb nooit de neiging gehad om er meer in te zien dan een prachtig stuk.

Nee, dat denk ik niet. Ik voel ook geen associaties opkomen maar ik weet dat er fout mee omgesprongen wordt en dat wil ik niet in huis hebben, ik voel zelfs weerstand als ik ze zie, waar dan ook.
De Heere Jezus heerst in mijn huis, ik heb het op de muur staan zodat iederen weet die binnenkomt dat Hij de baas in mijn huis en oven mij en mijn vrouw is, hoe kan ik dan een afgod van andere mensen in huis hebben? Ik kan toch niet verwachten dat God toestaat middelen in huis te hebben die door ander mensen gebruikt worden waardoor ze zich van God afkeren? Als God mij verlangen geeft dat iedereen zich tot Hem bekeerd, hoe kan ik dan zo'n beeld in huis hebben? Ik voel echt dat het niet kan. Ik beredeneer het nu wel om het duidelijk te maken maar ik ben blij dat God mij dat gevoel, die weerstand, geeft want dan is het voor mij eenvoudig en snel klaar.

JeeWee schreef:Jammer, om zo simpel te reageren.
Het gaat er niet om wat jij lelijk vindt.
De boeddhabeelden die ik heb en waar ik mee binnenkwam zijn stuk voor stuk meer waard dat een modaal maandsalaris.
Een daarvan gaat zelfs in de richting van modaal jaarsalaris.
Wellicht vind jij een een Mondriaan ook niet mooi. Maar dat zegt niets over het de vraag of iets goed en mooi is.

Hier komt voor mij nog een aspect bij.
Ik heb niets wat van zoveel waarde is in huis, ik hecht niet zo snel waarde aan iets, ik ben druk om mijn relatie met God te onderhouden en geniet dan ook van dingen waar ik God in kan zien, ik ga op in Gods almacht, b.v. de natuur.
Ik ben gek op palmbomen en betrek God daarbij voor hulp voor verzorgen en groeien.....eigenlijk andersom, God betrekt mij bij Zijn maaksel, ik mag er van genieten mooi hé? 25 zaden voor anderhalve euro.
Ik zou er niet mee om kunnen gaan, iets aan de muur hebben hangen met een waarde van 10 ruggen en dan weten dat mensen elke dag eten moeten halen bij een voedselbank of een hele dag kranten staan te verkopen voor een paar knaken.
We hebben nogal snel een afgod JeeWee, we hebben God nodig om er niet teveel in op te gaan. Ik heb een knappe maar eenvoudige auto, ik moet me er toe zetten om hem te onderhouden want die plicht hebben we, en als ik ermee begin moet ik mezelf wijs maken dat het nu wel genoeg is zodat ik er weer niet te veel in op ga, dat geldt ook voor mijn huis.
Nu kun je je verwonderen in de talenten, die God geeft, van mensen om zo,n boeddhabeeld te kunnen maken maar m.i. worden die talenten dan verkeerd gebruikt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 10:40

on-topic:
Ik zou niet graag iets in huis halen wat voor een ander heilig is en voor mij op zijn hoogst waarde heeft als souvenir.
Waarom zou je een ander beledigen in wat voor hem/haar heilig is?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2015 11:11

StillAwake schreef:on-topic:
Ik zou niet graag iets in huis halen wat voor een ander heilig is en voor mij op zijn hoogst waarde heeft als souvenir.
Waarom zou je een ander beledigen in wat voor hem/haar heilig is?

Waarom zou dat per se een belediging zijn?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:16

Mortlach schreef:Waarom zou dat per se een belediging zijn?

Als ik een Boeddhabeeld zou hebben zou het voor mij niet meer dan een tuinkabouter zijn. Lijkt mij een belediging voor mensen die er wél belang aan hechten.
Wellicht zien boeddhisten dat anders?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 13:09

Zelf wil ik géén beelden in huis, maar als je het puur als kunstuiting ziet zie ik er géén bezwaar in.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jun 2015 19:55

Ik wil geen Boeddha beeld in huis. Door zulk een beeld in huis te nemen, neem je naar wat ik weet, de demonen die erachter zitten, mee in huis. Dit klinkt misschien cru, maar dit is wat ik weet. Wat me opviel was, dat als mensen zo'n beeld, of beeldje in huis hadden, er wel een koele/rustige sfeer was daar in huis. Maar ik heb dat ervaren, als een valse vrede/rust. De Heere Jezus geeft echt rust!!! Ik zou zeggen. Hou je/u uit de buurt van Boeddha beelden, en laat u niet verleiden door mensen, die zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dit is mijn mening. Groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 10 jun 2015 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 jun 2015 19:55

StillAwake schreef:als je het puur als kunstuiting ziet zie ik er géén bezwaar in.
Een beeld wat een macht, kracht of religie vertegenwoordigt, is niet alleen een kunstvorm. Dat kan je zo noemen, maar het beeld is daarmee niet waardevrij.
Als christen wil ik niet met andere religies in verband gebracht worden. Ook niet omdat de vorm van het object mooi of interessant is.
Het gaat er niet om, of je er er wel of niet in gelooft.

Voor de christen is het kruis een symbool van wat de Heere Jezus voor ons heeft gedaan om ons te redden.
Dit symbool is voor veel mensen een irritatie.
In China laat de overheid de kruisen van de kerken halen.
In sommige landen is een kruisje om je nek dragen levensgevaarlijk.
De IS noemt christenen 'the people of the Cross'.

zoals de wereld afstand neemt van het Kruis, zo neem ik afstand van andere symbolen van religie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2015 10:25

StillAwake schreef:Als ik een Boeddhabeeld zou hebben zou het voor mij niet meer dan een tuinkabouter zijn. Lijkt mij een belediging voor mensen die er wél belang aan hechten.

Een 'goede' Boeddhist laat zijn/haar verwachtingen omtrent wat andere mensen met boeddhabeelden doen gewoon los, want die verwachting/ophanging leidt alleen maar tot lijden :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 10:28

StillAwake schreef:Als ik een Boeddhabeeld zou hebben zou het voor mij niet meer dan een tuinkabouter zijn. Lijkt mij een belediging voor mensen die er wél belang aan hechten.

Mortlach schreef:Een 'goede' Boeddhist laat zijn/haar verwachtingen omtrent wat andere mensen met boeddhabeelden doen gewoon los, want die verwachting/ophanging leidt alleen maar tot lijden :-)

Wellicht goed om dat los te laten, maar voor mijzelf wil ik iets wat ikzelf als belediging beschouw niet doen.
Waarom zou ik mensen beledigen, ook al zien ze het zelf niet zo?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 jun 2015 12:30

StillAwake schreef:Als iemand hier tot op zekere hoogte anoniem verteld dat hij trots is op zijn verzameling is daar niks mis mee.

Sorry SA, JeeWee vraagt in zijn openingspost om onze mening:
JeeWee schreef:Stoort het jou? Heb jij er iets tegen of zie je het gewoon als een beeld?

Ja, als je dat zo expliciet vraagt, dan heb je kans dat je afwijzende of scherpe reacties krijgt...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 jun 2015 23:54

Teus schreef: Ik heb niets wat van zoveel waarde is in huis, ik hecht niet zo snel waarde aan iets

Teus schreef: We hebben nogal snel een afgod JeeWee, we hebben God nodig om er niet teveel in op te gaan.

Je trekt wel erg snel conclusies Teus. En ze zijn nog verkeerd ook. Ik hecht in die zin geen enkele waarde aan materie.
En ik ga er al helemaal niet in op.
Ik deel graag.
"Niets is hier blijvend, alles, hoe schoon ook, zal eenmaal vergaan..."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 jun 2015 23:57

xsidd schreef:Door zulk een beeld in huis te nemen, neem je naar wat ik weet, de demonen die erachter zitten, mee in huis.

Ik heb achter elke beeld gekeken.
Ik heb ze zelfs opgetild.
Geen demonen tegen gekomen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 jun 2015 10:44

@Jeewee

Ik heb achter elke beeld gekeken.
Ik heb ze zelfs opgetild.
Geen demonen tegen gekomen...

Als jij het anders ziet, betekend dat toch niet, dat je van mijn visie een lolletje moet proberen te maken? Ik heb duidelijk weergegeven, wat mijn mening is, en ik hoop dat je me daarin kan respecteren! Groet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”