Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2015 10:36

mona schreef:Het beeldje moet met respect en eer behandeld worden, want het vertegenwoordigt wel een hogere macht of kracht...
Dat staat op alle websites die ik net even bekeken heb.
De beelden zijn te kust en te keur te koop, en vertegenwoordigen van alles waar ik als christen niet achter kan staan.

Er zijn talloze Boeddhistische anekdotes die toch precies het tegenovergestelde beweren. Een boeddhist zei eens: "Als je tijdens het reizen een Boeddha tegenkomt, dood hem dan." Nu is dit wat radicaal, maar het gaat om de gedachte erachter.

Ook was er eens een boeddhistische abt die het houten Boeddhabeeld van zijn klooster in mootjes hakte en in brand stak omdat ze geen ander brandhout hadden.

Het hele Boeddhisme draait net om het loslaten van 'attachments' (ophangingen? ik weet het nederlandse woord even niet); en alle tradities rond boeddhabeelden zijn allemaal 'attachments'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2015 10:41

Chaya schreef:Mijn nieuwe buurvrouw heeft er eentje in de tuin staan en ze brengt hem vaak een groet. Twee handen tegen elkaar voor haar gezicht en ze buigt dan licht het hoofd.
Verder was ik laatst bij een oudere dame, die er eentje op de tuintafel had staan. Ze vertelde dat ze de as van haar overleden man erin bewaart.
Er kwam net een monteur voor de screens, die vond het heel griezelig, dat zei hij ook.
Ik heb daar op zich geen hinder van, het doet mij niks.
Maar ik vind het iets triests hebben. Zo'n koud beeld doet helemaal niks en zij denkt dat er een goede sfeer en invloed van uitgaat.

Tja, of je die as nu in een potje bewaard of in een beeld, wat maakt het uit? Als die oudere dame vanwege haar keus helpt beter met haar 'hechtenis' om te gaan, dan is het goed; als het dat juist tegenwerkt, is dat erg spijtig.

Zo'n beeld is natuurlijk precies even koud als al die kruisjes (al dan niet inclusief Jezus) die bij christenen aan de muur hangen. Die doen je ook denken aan een idee of complex van ideëen en daar kun je dankbaar voor zijn zonder het ding dat die herinnering oproept te vereren.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 jun 2015 11:11

Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden

Lock&Stock schreef:Of het is gewoon een beeltenis van een van de vele religies. En voor veel mensen die zo'n beeldje in Nederland hebben een soort van exotische tuinkabouter. Hoezo weet jij zeker dat satan hier mee te maken heeft?

We zijn het eigendom van God, Hij heeft ons geschapen en behoren Hem toe.
Hij wil dat we tot Zijn eer leven en dat kan niet als je ook nog een andere afgod dient.
We zijn zelf tot niets in staat, wat we doen is gehoor geven aan God of aan satan.
Satans doel is mensen van God af te houden en dat lukt hem met Boeddha heel goed.
We hebben het hier over tekenen van een afgod maar je kan ook je auto, boot, je werk of zelfs je vrouw of man als afgod beschouwen.
Als het iets is waar je buitengewoon in opgaat is het een afgod en maakt het niet uit of het een beeld van boeddha of een kabouter is, je kunt ook een afgod van je tuinhekje maken. Het gaat er om dat je je tijd verzaakt om God tot eer te zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2015 11:31

Mortlach schreef:
Tja, of je die as nu in een potje bewaard of in een beeld, wat maakt het uit? Als die oudere dame vanwege haar keus helpt beter met haar 'hechtenis' om te gaan, dan is het goed; als het dat juist tegenwerkt, is dat erg spijtig.

Zo'n beeld is natuurlijk precies even koud als al die kruisjes (al dan niet inclusief Jezus) die bij christenen aan de muur hangen. Die doen je ook denken aan een idee of complex van ideëen en daar kun je dankbaar voor zijn zonder het ding dat die herinnering oproept te vereren.

Sowieso geen as van een overledene in mijn huis, wij begraven de doden.
Ik houd ook niet van een kruisje aan de muur en al helemaal niet met een wenende Jezus er aan.

Maar als ik op wiki lees:
Strikt genomen is een Boeddha iemand die op eigen kracht compleet en volledig ontwaakt is, en zijn of haar kennis deelt met anderen zodat die ook kunnen ontwaken. Breder genomen is elke volledig ontwaakte persoon een Boeddha.

Met de naam Boeddha wordt vaak de stichter van het boeddhisme aangeduid: Gautama Boeddha. Het woord Boeddha in de taal Pali omvat de begrippen 'de ontwaakte', 'de verlichte' en 'degene met een allesomvattend inzicht'. De betiteling Boeddha verwijst naar een niveau van ontwaken, maar is beslist geen titel.

Het is geen titel dus. Maar het idee erachter vind ik behoorlijk "afgodisch".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2015 12:22

Chaya schreef:Maar als ik op wiki lees:
Strikt genomen is een Boeddha iemand die op eigen kracht compleet en volledig ontwaakt is, en zijn of haar kennis deelt met anderen zodat die ook kunnen ontwaken. Breder genomen is elke volledig ontwaakte persoon een Boeddha.

Met de naam Boeddha wordt vaak de stichter van het boeddhisme aangeduid: Gautama Boeddha. Het woord Boeddha in de taal Pali omvat de begrippen 'de ontwaakte', 'de verlichte' en 'degene met een allesomvattend inzicht'. De betiteling Boeddha verwijst naar een niveau van ontwaken, maar is beslist geen titel.

Het is geen titel dus. Maar het idee erachter vind ik behoorlijk "afgodisch".

Dan heb ik geen idee wat je met afgodisch bedoelt. Het kan zijn dat je "alles wat niet God is" afgodisch vindt, en in dat geval heb je helemaal gelijk. Boeddhisme is geen christendom en de waarheden van het christendom zijn niet per definitie ook waarheden binnen het Boeddhisme. Maar het woord 'afgod' heeft allerlei connotaties, zoals aanbidding en een algemeen negatieve betekenis, die gewoon niet op de beelden van toepassing is, of niet per se van toepassing is. Er zijn ongetwijfeld mensen die die beelden wél aanbidden, maar dat hoeft dus niet. Ze zijn een herinnering aan een idee.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 04 jun 2015 13:03

Teus schreef:We zijn het eigendom van God, Hij heeft ons geschapen en behoren Hem toe.
Hij wil dat we tot Zijn eer leven en dat kan niet als je ook nog een andere afgod dient.
We zijn zelf tot niets in staat, wat we doen is gehoor geven aan God of aan satan.
tot zover eens.
Satans doel is mensen van God af te houden en dat lukt hem met Boeddha heel goed.
Waarom? Stel dat je zoiets alleen in huis hebt als een sieraad? Net als een mooie klok of bloemenvaas?
We hebben het hier over tekenen van een afgod maar je kan ook je auto, boot, je werk of zelfs je vrouw of man als afgod beschouwen.
Louter het beeldje in huis is niet direct een afgoed, pas als je er meer van maakt dan een sieraad voor het huis kun je dat zeggen.
Als het iets is waar je buitengewoon in opgaat is het een afgod en maakt het niet uit of het een beeld van boeddha of een kabouter is, je kunt ook een afgod van je tuinhekje maken. Het gaat er om dat je je tijd verzaakt om God tot eer te zijn.
Precies

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 jun 2015 13:29

JeeWee schreef:Een boeddhabeeld dus.
Uiteraard wist ik dat maar zag en zie het alleen als een fraai beeld. Het stoort me al zeker niet.

JW, in het oude Testament is God heel duidelijk dat Hij afgoden verfoeit. Alles wat gemaakt is van welk materiaal dan ook,
en wat een godheid vertegenwoordigt, noemt God stinkgoden.
God zegt in zijn geboden niet, dat je wel een beeldje mag hebben/kopen maar er niet voor buigen. Nee ze mogen niet eens gemaakt worden.
Elke keer komt het volk israel toch weer in de verleiding om goden te maken. Dat is de eerste stap, het maken of het aanschaffen ervan.
Het vereren, of eer toebrengen is de tweede stap. Maar het begint met aanschaffen.
Waarom zou je dat willen?

Even naar de vroege kerk. Zij leefden tussen de heidenen, die van allerlei goden tegelijk vereerden. In verschillende stalletjes zijn er beeldjes van afgoden te koop, en in de grote steden struikel je over de afgodsbeelden. Denk je dat de christenen toen bewust een beeldje kochten, alleen omdat ze het een mooie kunstvorm vonden?
Paulus adviseert hen, die er nog aan verbonden zijn, juist er afstand van te nemen en ze uit hun huis weg te doen!
Als je nu weet waar Boeddha voor staat en wat het vertegenwoordigt, dan koop je dat toch (als christen) niet voor de fun?

janneke7337 schreef:Louter het beeldje in huis is niet direct een afgoed, pas als je er meer van maakt dan een sieraad voor het huis kun je dat zeggen.
Voor een christen kan dat niet zo zijn. De stap die je zet om een beeldje te kopen dat één of andere godheid of macht vertegenwoordigt, is een foute stap. De aanschaf er van is een bewuste keuze.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2015 13:39

Mortlach schreef:
Dan heb ik geen idee wat je met afgodisch bedoelt. Het kan zijn dat je "alles wat niet God is" afgodisch vindt, en in dat geval heb je helemaal gelijk. Boeddhisme is geen christendom en de waarheden van het christendom zijn niet per definitie ook waarheden binnen het Boeddhisme. Maar het woord 'afgod' heeft allerlei connotaties, zoals aanbidding en een algemeen negatieve betekenis, die gewoon niet op de beelden van toepassing is, of niet per se van toepassing is. Er zijn ongetwijfeld mensen die die beelden wél aanbidden, maar dat hoeft dus niet. Ze zijn een herinnering aan een idee.

Ja dat bedoel ik.
Kun je boeddhist EN christen zijn volgens jou?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 jun 2015 14:58

mona schreef:JW, in het oude Testament is God heel duidelijk dat Hij afgoden verfoeit. Alles wat gemaakt is van welk materiaal dan ook,
en wat een godheid vertegenwoordigt, noemt God stinkgoden.

Oh ja, drekgoden.
Nou dan valt mijn commentaar 'rotzooi' nog best mee Lock&Stock.
Laatst gewijzigd door Boerin op 04 jun 2015 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 jun 2015 16:19

Teus schreef:Satans doel is mensen van God af te houden en dat lukt hem met Boeddha heel goed.

janneke7337 schreef:Waarom? Stel dat je zoiets alleen in huis hebt als een sieraad? Net als een mooie klok of bloemenvaas?

Laat het zo zijn, dat is prima maar het gebeurd ook dat er waarde aan gehecht wordt en in dat geval wordt God te kort gedaan, eigenlijk erger.
Als ik weet dat het gemaakt is met als doel op een foute manier bezig mee te zijn dan wil ik het niet in huis hebben, ook al zou ik het vinden dat het mooi en knap gemaakt is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2015 20:20

Chaya schreef:Ja dat bedoel ik.
Kun je boeddhist EN christen zijn volgens jou?

Nee, Je kunt het best met veel zaken binnen beide religies eens zijn, maar ik geloof wel dat Christendom en Boeddhisme fundamenteel verschillen, met name over het concept van leegte en nog wel wat meer punten.

Maar goed, daar gaat het nu niet om. het gaat erom dat een beeld in huis niet automatisch betekent dat je het beeld aanbidt. Het is wat lastig dat christenen die een kruis in huis hebben om om de nek hebben of als tattoeage wél dat kruis aanbidden, of met name de persoon die eraan hing. Maar probeer ervoor te waken dat je je eigen ervaring niet te snel overzet op anderen. Ik zei al, ik aanbid de Boeddha niet, en zijn beelden al helemaal niet, en toch noem ik mezelf Boeddhist.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 jun 2015 12:03

In veel (oud) katholieke kerken buigt men ook voor een kruis. Niet voor het kruis an sich, maar uit respect voor Christus die aan dat kruis is gestorven.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 jun 2015 16:07

Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden, het is ook daarom om gemaakt en maakt het voor mij denk ik het rigoureuze er aan. Er zijn mensen die een hertenkop in huis hebben, ik heb er totaal geen last van terwijl er b.v. Chinezen zijn die ze aanbidden.

Kan het zo zijn: die het tot zonde is, is het tot zonde?
Ik heb deze boeddha in Maleisië gekocht. Het is een bijzondere bronzen kop op een houten sokkel en naar ik mij door een kenner heb laten vertellen, zo'n 200 jaar oud.
Ik voel absoluut geen associaties met het boeddhisme opkomen, heb nooit de neiging gehad om er meer in te zien dan een prachtig stuk.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 jun 2015 17:45

Toch appart dat hier zo gedacht wordt. Maar vooruit, ik kijk nergens meer van op.

Nog even ter info wie zo'n beeld gekocht heeft is nep bezig, zo'n beeld moet geschonken worden dat is pas echt de gedachte van het bhoedisme, het zijn allemaal nepperds

Voordat ik een lading kritiek krijg dit zijn de woorden van Indische boeddhist die ik in mijn werk ontmoet heb.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 jun 2015 23:08

Pcrtje schreef:Ik heb zo'n ding niet in mijn Germaanse appartement staan en zou de opengelaten ruimte liever opvullen met een plantje of iets dergelijks. Mijn affiniteit met Oost-Aziatische religies en levensbeschouwingen is nihil en derhalve voel ik geenszins de behoefte mijn mythologische onderkomen te vullen met objecten uit die streek.

Indien mensen echter hun leefruimten willen vullen met dergelijke snuisterijen moeten zij dat vooral doen. Zoveel kwaad kan het niet hoor, Teus. Dat mensen denken dat er bovennatuurlijke krachten aan het beeldje kleven betekent dat niet dat die er ook daadwerkelijk zijn. Zoals altijd: een beetje nuchterheid in dezen kan best en lijkt mij een gezonde houding.

Lijkt me ook, maar atheïsten denken liever dat christenen die dergelijke beeldjes gewoon niet mooi vinden weinig tolerant zijn naar andere religies. Vind ik ook prima als ze zich daar beter door voelen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”