Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Boeddha in je huis?

Berichtdoor JeeWee » 03 jun 2015 20:28

Ik reis veel en dat heb ik altijd gedaan. Ook naar verre oorden.
Jaren geleden kocht ik prachtig antiek bronzen beeld in Maleisië. Een boeddhabeeld dus.
Uiteraard wist ik dat maar zag en zie het alleen als een fraai beeld. Het stoort me al zeker niet.
Inmiddels staan de tuincentra vol met boeddha beelden en zelfs bij Blokker verkopen ze kitscherige boeddha's.

Stoort het jou? Heb jij er iets tegen of zie je het gewoon als een beeld?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Teus
Majoor
Majoor

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 03 jun 2015 20:47

Ja, het stoort me echt, en wel in die zin dat ik het benauwd krijg als ik het zie. Nu is dat minder in een winkel als bij mensen thuis.
Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden, het is ook daarom om gemaakt en maakt het voor mij denk ik het rigoureuze er aan. Er zijn mensen die een hertenkop in huis hebben, ik heb er totaal geen last van terwijl er b.v. Chinezen zijn die ze aanbidden.
Hoe het komt weet ik niet maar ik stoor me vaker aan dingen waarvan ik weet dat het van satan is, soms heb ik geen goed gevoel over iets terwijl ik niet exact de vinger er achter kan krijgen hoe het komt, meestal later laat God me zien dat het een list of zomaar iets van satan is, vaak onwetendheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 jun 2015 20:49

Op zich vond ik het een lelijke afbeelding, maar niet meer dan dat.
Totdat ik erachter kwam dat mensen krachten aan het beeld gingen ontlenen en daar schrok ik best wel van.
Er wordt soms as, na een crematie, in een boeddhabeeld gestopt, zodat de overledene wordt ervaren.
Het is een afbeelding van een godheid, m.i. moet een christen hier niet aan meedoen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2015 20:52

Ik vind het net zoiets wanneer je als Ajax supporter in een Feyenoordpakkie naar een wedstrijd gaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2015 20:59

Ik vind het kitscherige rotzooi en begrijp werkelijk niet dat mensen daar hun geld aan uitgeven.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 jun 2015 21:05

Ja ik hoef die rotzooi niet in m'n huis. Ik logeerde een keer in het huis van de schoonouders van m'n zus, we moesten op het huis passen en zij waren met vakantie en in die slaapkamer stond een klein boeddhabeeldje voor het raam. Ja boeien. Nou ik ben gaan slaapwandelen of zo wat ik echt nog nooit heb gedaan en ik had heel raar gedroomd, m'n broer was er ook. Het was echt heel eng en weird. Weg met die rommel. Mijn zus had van die Wayang poppen in huis. Van iemand gehad, vond ze leuk. Had ze al jaren. D'r zoontje toen ie klein was huilde en had continu nachtmerries 's nachts. Die dingen lagen gewoon op de gang op een kast. M'n moeder er naartoe, weg met die occulte zooi. Gelijk waren de nachtmerries over.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 jun 2015 21:17

JeeWee schreef:Stoort het jou? Heb jij er iets tegen of zie je het gewoon als een beeld?
Ja, ik heb er iets tegen.
Boeddha is een afgod, en voor mij is er geen andere God, dan mijn Vader in de hemel.
Wij kunnen hier afgodsbeeldjes kopen in allerlei winkels, dat is voor niemand een probleem. Maar Jezus Christus zal altijd een steen des aanstoots blijven.
Als ik een boeddhabeeld zou kopen, zou ik dat verraad vinden tegenover mijn Redder.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2015 22:12

JeeWee schreef:Ik reis veel en dat heb ik altijd gedaan. Ook naar verre oorden.
Jaren geleden kocht ik prachtig antiek bronzen beeld in Maleisië. Een boeddhabeeld dus.
Uiteraard wist ik dat maar zag en zie het alleen als een fraai beeld. Het stoort me al zeker niet.
Inmiddels staan de tuincentra vol met boeddha beelden en zelfs bij Blokker verkopen ze kitscherige boeddha's.

Stoort het jou? Heb jij er iets tegen of zie je het gewoon als een beeld?

Vele jaren geleden ben ik op vakantie geweest in India en Nepal. Daar kon je ook volop van zulke beelden krijgen. Hoewel ik me best wel interesseerde in Boeddha als historisch figuur, heb ik bewust niet voor zo'n beeld gekozen. Ik denk dat ik daarmee een verkeerd signaal afgeef naar andere mensen. Ik heb zo'n beeld dus niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2015 22:31

Ik heb er -uiteraard- meerdere in huis, waaronder ook 1 fraaie bronzen, en van satan heb ik totaal geen last. Ik aanbid de beelden dan ook niet, ontleen er geen krachten aan en ze zijn niet magisch, gewoon mooi en sereen.

Met die troep in tuincentra, of van die velouren boeddha's in de gekste kleuren, hoef je bij mij ook niet aan te komen, trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2015 07:53

Chaya schreef:Het is een afbeelding van een godheid, m.i. moet een christen hier niet aan meedoen.

De boeddha is nadrukkelijk géén god of godheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 jun 2015 09:03

Mortlach schreef:De boeddha is nadrukkelijk géén god of godheid.

Een Boeddha is iemand die complete en volledige verlichting gerealiseerd heeft. Boeddha verwijst niet naar een persoon, maar naar de hoogste bewustzijnstoestand.
De betiteling Boeddha verwijst naar een niveau van bewustzijn, maar is beslist geen titel. Met de naam Boeddha wordt vaak de stichter van het boeddhisme aangeduid: Gautama Boeddha. Het woord Boeddha in de taal Pali omvat de begrippen 'de ontwaakte', 'de verlichte' en 'degene met een allesomvattend inzicht'.
Bron: wikipedia

Het beeldje moet met respect en eer behandeld worden, want het vertegenwoordigt wel een hogere macht of kracht...
Dat staat op alle websites die ik net even bekeken heb.
De beelden zijn te kust en te keur te koop, en vertegenwoordigen van alles waar ik als christen niet achter kan staan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jun 2015 09:31

Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden

Of het is gewoon een beeltenis van een van de vele religies. En voor veel mensen die zo'n beeldje in Nederland hebben een soort van exotische tuinkabouter. Hoezo weet jij zeker dat satan hier mee te maken heeft?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jun 2015 09:35

Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden

mohamed schreef:Ik vind het kitscherige rotzooi en begrijp werkelijk niet dat mensen daar hun geld aan uitgeven.

Boerin schreef:Ja ik hoef die rotzooi niet in m'n huis.

Altijd interessant om te zien hoe gelovigen respect eisen voor hun eigen religie maar er geen enkel probleem mee hebben om met minachting over andere religies te praten. Kuch...pietsie hypocriet....kuch

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2015 10:03

Mortlach schreef:
De boeddha is nadrukkelijk géén god of godheid.

Mijn nieuwe buurvrouw heeft er eentje in de tuin staan en ze brengt hem vaak een groet. Twee handen tegen elkaar voor haar gezicht en ze buigt dan licht het hoofd.
Verder was ik laatst bij een oudere dame, die er eentje op de tuintafel had staan. Ze vertelde dat ze de as van haar overleden man erin bewaart.
Er kwam net een monteur voor de screens, die vond het heel griezelig, dat zei hij ook.
Ik heb daar op zich geen hinder van, het doet mij niks.
Maar ik vind het iets triests hebben. Zo'n koud beeld doet helemaal niks en zij denkt dat er een goede sfeer en invloed van uitgaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 04 jun 2015 10:29

Ik heb zo'n ding niet in mijn Germaanse appartement staan en zou de opengelaten ruimte liever opvullen met een plantje of iets dergelijks. Mijn affiniteit met Oost-Aziatische religies en levensbeschouwingen is nihil en derhalve voel ik geenszins de behoefte mijn mythologische onderkomen te vullen met objecten uit die streek.

Indien mensen echter hun leefruimten willen vullen met dergelijke snuisterijen moeten zij dat vooral doen. Zoveel kwaad kan het niet hoor, Teus. Dat mensen denken dat er bovennatuurlijke krachten aan het beeldje kleven betekent dat niet dat die er ook daadwerkelijk zijn. Zoals altijd: een beetje nuchterheid in dezen kan best en lijkt mij een gezonde houding.
"Een libelle zweeft over het water..."

Terug naar “[Religie] - Open forum”