rotterdam schreef:Zo werkt het in de praktijk uiteraard niet - een gemeente beroept een predikant of vraagt een voorganger die aansluit bij de bezoekers.
Allemaal geen gegronde redenen om "een eigen winkel" te beginnen.
En hoe ga je aan niet-kerkelijken uitleggen waar die ene kerk allemaal voor staat, met al die tegenstrijdige leren?
Hoe weet je zelf überhaupt waar je zoeken moet zonder naamkaartjes, dan moet je eerst alles afgaan.
Met naamkaartjes weet je zo ongeveer bij welke kleur je wezen moet. (jij noemt dat 'een eigen winkel' ik een filiaal, een heel verschil)
Afgezien daarvan, met maar één instituut krijgen de leiders veel te veel macht en dat is helemaal de bedoeling niet van gemeente zijn.
rotterdam schreef:Ik zie absoluut niet in waarom groeien in de vruchten van de Geest niet mogelijk zou zijn als alles naar je zin gaat.
Niet? Wanneer je nooit een lastpak voor je hebt hoe kun je dan geduld oefenen? Als je nooit met een ruziezoeker te maken hebt hoe kun je dan laten blijken dat je zachtmoedig bent? Als je nooit met een dwarsligger te maken hebt hoe kun je dan je zelfbeheersing tonen ... enz. enz.
De vrede bewaren met vriendelijke mensen is geen kunst aan. Verdraagzaam zijn wanneer mensen braaf volgen ... ook niet moeilijk enz.
Je leert en groeit door te doen, en daarom heb die lastpakken 'nodig'. Wil je wat bereiken zul je moeten trainen.
Als het met de eigen broeders en zusters al niet lukt, hoe moet dat dan met de rest?
rotterdam schreef:Waar vind je elkander dan ?
Oecumene magnifiek - midden in de week maar zondags niet.
Leuk idee voor zondag in de dienst - makkelijk zingbaar - de melodie is "altijd is Kortjakje ziek".
O, elke gelovige is een lid van de Gemeente met een hoofdletter. We zijn één in Christus want hij heeft maar één lichaam.
Die verschillende kleuren zouden gewoon in vrede naast elkaar moeten kunnen bestaan. Trouwens, als er maar één instituut zou zijn, met ieder zn eigen kleur-predikant zoals jij voorstelt, wat is dan in de praktijk concreet het verschil?
Het elkaar verketteren zou nog steeds doorgaan hoor, dat verdwijnt niet door de naamkaarten in te leveren.
Men gunt elkaar gewoon de eigen overtuiging niet, want iedereen denkt dat hijzelf gelijk heeft.
Ik ben met Pinksteren naar Opwekking geweest, gezellig met vele kleurtjes door elkaar. Er waren zelfs R.K. bij.
De conferentie was van vrijdag t/m maandag, dus de zondag zat er ook bij.
Dat had niets met kortjakje te maken (klinkt zo lekker denigrerend hé!
bevorderlijk voor de eenheid zullen we maar denken) maar we hebben H.A. met elkaar gevierd.
rotterdam schreef:Acceptatie maar toch maar in een andere kamer gaan zitten dan je broertjes en zusjes
De mens accepteren, maar zn leer die tegen mijn overtuiging ingaat accepteer ik niet.
Dan kun je inderdaad maar beter in een andere kamer gaan zitten, want door elkaar heenpraten werkt niet.
naamloos schreef:Soms liggen de feiten zo dat je alleen maar een keus hebt tussen slecht en slechter, of -in dit geval m.i.- tussen slecht en minder goed. Verschillend denken is geen zonde.
Foutje, ik bedoelde goed en minder goed i.p.v. slecht en minder goed.
rotterdam schreef:Jammer dat je me niet uitlegt hoe dit staande te houden is in het licht van Psalm 133 ?
Er valt weinig aan uit te leggen, alle gelovigen zijn lid van het huisgezin van God. Elk lid is uniek, en ik zou niet weten waarom je elkaar niet kunt liefhebben als broeders en zusters wanneer je over bepaalde dingen verschillend denkt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)