Arco schreef:Ik kan moeilijk beoordelen of Antoon gelijk heeft. Maar dat de gangbare chronologie van Egyptische heersers stinkt, dat is zeker. Want de chronologie wordt gebaseerd op Egyptische bronnen, die allerminst betrouwbaar zijn.
Mortlach schreef:Maar dat weten de Egyptologen toch ook wel en daar compenseren ze toch wel voor? Er wordt vanalles kruiseling met elkaar geverifieerd, qua schrift, ja, maar ook algemenere archeologische bronnen.
Afgaande op wat mij ter ore is gekomen en wat ik erover gelezen heb zijn er verschillende zaken aan de hand:
1) Tamelijk recente farao's zijn inderdaad te verifiëren. Vooral farao's die in conflict zijn gekomen met de wat grotere volkeren uit de omgeving. Bijvoorbeeld de Grieken, Babyloniërs en de Perzen. De verificatie wordt verricht met buiten Egyptische bronnen.
2) Archeologie kan zaken bevestigen, maar niet altijd exact. Nog los van de vraag of datering kloppend is.
3) Er bestaan meerdere lijsten met Egyptische farao's. Die zijn niet altijd gelijk aan elkaar en soms worden farao's genoemd die tegelijkertijd regeerden, in Beneden-Egypte (noord) en Boven-Egypte (zuid). (beneden en boven is gezien vanuit de loop van de Nijl)
4) Dan bestaat er ook de kans dat er sprake is van geschiedvervalsing. Dingen worden mooier gepresenteerd dan ze in werkelijkheid waren. Vrouwelijke farao's worden bijvoorbeeld bijzonder slecht gedocumenteerd.
5) de vroege farao's, daarvan is lang niet zeker dat deze überhaupt wel bestaan hebben. En laat dat nu precies de periode zijn van de zondvloed.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5