Cicero schreef: Ja, zo is dat ook door mij bedoeld. Ik licht toe wat het precies inhoudt als in Genesis 1 de week een literaire inkleding is.
Helder.
Cicero schreef:Nee, ik som enkel wat wijsheden op die algemeen geldig zijn bij het lezen van teksten. Een willekeurig voorbeeld: het is algemeen bekend dat men in de oudheid niet goed in wiskunde was, en extreem hoge aantallen moeten daarom altijd worden gewantrouwd in historische schrijvers, bijvoorbeeld Herodotus. Ook hier is de grens tussen wel en niet letterlijk nemen lastig te trekken, want die grote fictieve getallen drukken wel een boodschap uit: heleboel.
Het is algemeen bekend dat men in de oudheid niet goed in wiskunde was? Mag ik daar een bron voor? Ze konden namelijk uiterst nauwkeurig rekenen, zie bijvoorbeeld de Babylonische wiskunde.
Cicero schreef:Wat ik in eerder postings gedaan heb, is gewoon nauwkeurig, en zeer woordelijk, lezen wat er staat. Dat is inderdaad 'wetenschappelijk' in de zin dat dat het vak is van exegeten, maar het is niet een speciale bril. Hoogstens een iets scherpere bril dan de gemiddelde lezer. Want iedereen die kan lezen kan controleren wat ik zeg op basis van de tekst van Genesis. En als mijn lezing (die je overigens in veel goede commentaren kan vinden) klopt, dan moet je de eerlijkheid hebben om je standpunt bij te stellen. Of je moet gaten schieten in mijn observaties, en betere verklaringen geven voor de aanwijzingen die ik heb geconstateerd voor de week als inkleding.
Nou nee. Jij stelt de week als inkleding op basis van de evolutietheorie. (Als ik het mis heb dan hoor ik het graag!) Dus vandaar: de wens is de vader der gedachten. En ik deel de interpretatie gewoon niet. Het is prima dat jij DIE bedoeling verdedigd, maar eerlijk gezegd zie ik die bedoeling ook, maar MET gewoon het gegeven dat de week gewoon 7 dagen was. Er zijn ook prima verklaringen voor, maar die stoppen uiteraard als de evolutietheorie erin moet worden gepast.