Opgaan - blinken - verzinken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Opgaan - blinken - verzinken

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2015 11:53

Daar moest ik zo aan denken toen ik dit bericht op AD las:
Archeologen van over de hele wereld houden hun hart vast. Islamitische Staat (IS) heeft weer een juweel van het werelderfgoed in handen. De dagen van Palmyra lijken geteld.
De stad van 1000 zuilen,

Afbeelding

In maart vernielden IS al de stad Nimrud, ooit hoofdstad van het Assyrische rijk, 3000 jaar oud.

Hoe erg is dit?
Of gaat dit nu eenmaal zo, er is wel meer verwoest in de loop der eeuwen?

God heeft voorzegd dat machtige koningen en koninkrijken vernietigd zullen worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opgaan - blinken - verzinken

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2015 12:44

Chaya schreef:Daar moest ik zo aan denken toen ik dit bericht op AD las:
Archeologen van over de hele wereld houden hun hart vast. Islamitische Staat (IS) heeft weer een juweel van het werelderfgoed in handen. De dagen van Palmyra lijken geteld.
De stad van 1000 zuilen,

In maart vernielden IS al de stad Nimrud, ooit hoofdstad van het Assyrische rijk, 3000 jaar oud.

Hoe erg is dit?

God heeft voorzegd dat machtige koningen en koninkrijken vernietigd zullen worden.

Het is natuurlijk je reinste barbarij, uitgevoerd door een stel zeloten. En helaas, ja, zolang er dingen worden gebouwd, zullen er dingen worden verwoest.

Maar om het nou in het kader van Bijbelse voorzeggingen te trekken, lijkt me ook weer wat overdreven. Dat Assyrische rijk is al vrij lang geleden vernietigd, hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 22 mei 2015 12:52

De stad van 1000 zuilen,

Afbeelding

Hoe erg is dit?

Ja, hoe erg is het. Als je je overgeeft aan de idee dat alles nu eenmaal gaat zoals het gaat en daar zelfs allerlei goddelijke beloftes aan verbindt, dan is niets meer erg. Oorlogen niet meer, ziekten, armoede, geweld, maar ook je oma die sterft. Ja, zo gaat het nu eenmaal.
Mijns inziens is het Bijbelser om te zeggen dat de wereld weliswaar onderhevig is aan het kwaad, aan zonde, aan geweld, onrecht en gevaar, maar dat dat nooit de bedoeling is geweest. Dat we er dus niet naar moeten streven, maar we er juist het goede, dat wat God wil, tegenover moeten stellen. Overwin het kwade door het goede. Het kwaad is niet in overeenstemming met Gods wil. Ook niet als we dat kwaad door zonden en onwil over onszelf afroepen.

In dit geval zullen de onfrisse en gewelddadige domkoppen van IS voor hun propaganda misschien wel weer gruwel en verwoesting als middel gebruiken, maar ik zou daar als christen niet te gauw "God wil het" van zeggen. Dat zeggen die islamitische nihilisten namelijk zelf al. Zeer ten onrechte natuurlijk. Want wie God niet kent in Zijn barmhartigheid, is nog heiden en goddeloos.

Als God voorzegd heeft dat Hij koningen en koninkrijken zal vernietigen, dan denk ik in eerste instantie aan gruwel-regimes als IS, eerlijk gezegd. Daar mag God korte metten mee maken, als het aan mij ligt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2015 13:11

gravo schreef:
Als God voorzegd heeft dat Hij koningen en koninkrijken zal vernietigen, dan denk ik in eerste instantie aan gruwel-regimes als IS, eerlijk gezegd. Daar mag God korte metten mee maken, als het aan mij ligt.

gravo

Wat is er met het Assyrische rijk gebeurd? En met het nieuw Babylonische?
De heerschappij van Rome, Nero?
Het "koninkrijk" van Hitler?
Het Perzische rijk?

God is geen ledig of onmachtig toeschouwer. Hem komt de wraak toe.
Maar ik vind het best schokkend om te lezen dat eeuwenoude, goed bewaarde schoonheid, door gewetenloze schurken wordt vernietigd.
Er zijn meer wrede heersers geweest, of hele foute regimes, maar die hadden nog wel oog voor schoonheid of kunst, omdat zij op hun manier
de wereld mooier wilden maken, lees: overheersen.
Maar bij IS is het dus heel iets anders, een ander doel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2015 13:18

De stad van 1000 zuilen,

Afbeelding

Hoe erg is dit?

Er is zeker wel meer verwoest. En ik kom daar verder nooit, dus eigenlijk staat het redelijk ver van mij af. Van de stad Palmyra weet ik toevallig af, omdat ik daar eerder in een boek over gelezen heb. Maar ik juich die verwoestingen allerminst toe. Ik vind ze afschuwelijk. Helemaal als ze uitgevoerd worden door IS, van die walgelijke narcisten, die alleen maar 'islam, islam, islam' kunnen denken, en al het andere is in hun ogen irrelevant en rijp voor de sloop.

Vroeger had je ook islamitische rijken. Maar blijkbaar zagen die zich niet genoodzaakt tot het opruimen van cultureel erfgoed. In dat licht lijkt IS dan toch wel op een karikatuur ergens van.

Chaya schreef:God heeft voorzegd dat machtige koningen en koninkrijken vernietigd zullen worden.

Het lijkt mij, dat er geen verband is tussen die voorzegging, en wat IS doet. Je haalt het op die manier ook nogal uit zijn context. Die context lijkt mij toch meer, die van toenmalige wereldmachten, zoals het Assyrische en het Babylonische rijk.
Van wat er te zien is in Palmyra, kun je moeilijk beweren dat dat een staat van blinken is. Dat zijn de restanten van vergane glorie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2015 13:33

Boekenlezer schreef:Het lijkt mij, dat er geen verband is tussen die voorzegging, en wat IS doet. Je haalt het op die manier ook nogal uit zijn context. Die context lijkt mij toch meer, die van toenmalige wereldmachten, zoals het Assyrische en het Babylonische rijk.
Van wat er te zien is in Palmyra, kun je moeilijk beweren dat dat een staat van blinken is. Dat zijn de restanten van vergane glorie.

Dan begrijp je me verkeerd.
Dit heeft er in zoverre mee te maken, dat zo'n oude stad aantoonde dat een ooit machtig rijk nu niet meer bestaat.
Zelfs de laatste resten worden opgeruimd.
De machtigste keizers en koningen en heersers zullen vergaan tot stof. Dus ook de IS!
Eigenlijk is dat wel een troostrijke gedachte.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2015 13:35

Chaya schreef:Wat is er met het Assyrische rijk gebeurd? En met het nieuw Babylonische?
De heerschappij van Rome, Nero?
Het "koninkrijk" van Hitler?
Het Perzische rijk?

De Maya's, de Inca's, de Tolteken, de Azteken, de Native Americans, het Groot Romaanse rijk, de Ierse koningen, Schotland, Frankrijk als monarchie, Pruisen, de koningen van Korea, de Ottomanen, Byzantium, de koninkrijken van Afrika voor de kolonisatie.

God is geen ledig of onmachtig toeschouwer. Hem komt de wraak toe.

Wraak op wie? De mensen die de cultuurschatten vernietigen? Ons? Het idee dat God nu nog wraak neemt op een beschaving die al 3000 jaar niet meer bestaat door IS de restanten van die beschaving te laten vernietigen , lijkt me behoorlijk onzinnig.

Maar ik vind het best schokkend om te lezen dat eeuwenoude, goed bewaarde schoonheid, door gewetenloze schurken wordt vernietigd.
Er zijn meer wrede heersers geweest, of hele foute regimes, maar die hadden nog wel oog voor schoonheid of kunst, omdat zij op hun manier
de wereld mooier wilden maken, lees: overheersen.
Maar bij IS is het dus heel iets anders, een ander doel.

Ja, er zijn regimes geweest die erfgoed min of meer intact lieten en gebruikten voor eigen kwaadaardige doeleinden, en regimes die actief culturen hebben vernietigd. (Spaanse conquistadors in Z-Amerika, Mao in China, etc).

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2015 13:40

Mortlach schreef:
Wraak op wie? De mensen die de cultuurschatten vernietigen? Ons? Het idee dat God nu nog wraak neemt op een beschaving die al 3000 jaar niet meer bestaat door IS de restanten van die beschaving te laten vernietigen , lijkt me behoorlijk onzinnig.

Nee, je snapt best wel wat ik bedoel. Het gaat niet om aardse schatten. De I.S. is de duivel in hoogsteigen persoon. Hij wil God van de troon stoten.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 mei 2015 13:40

Boekenlezer schreef: Helemaal als ze uitgevoerd worden door IS, van die walgelijke narcisten, die alleen maar 'islam, islam, islam' kunnen denken, en al het andere is in hun ogen irrelevant en rijp voor de sloop.

Is het heel raar als ik hier een beetje een pot-verwijt-de-ketel gevoel bij krijg?
Ik zie hedendaagse christenen nog geen tempels verwoesten hoor, maar ik krijg bij jouw berichten vaak het gevoel: alleen wat Boekenlezer en geestverwanten denken en vinden is goed, de rest doet er niet toe.

Verder eens met Mortlach.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2015 13:53

Tante Pollewop schreef:Is het heel raar als ik hier een beetje een pot-verwijt-de-ketel gevoel bij krijg?
Ik zie hedendaagse christenen nog geen tempels verwoesten hoor, maar ik krijg bij jouw berichten vaak het gevoel: alleen wat Boekenlezer en geestverwanten denken en vinden is goed, de rest doet er niet toe.

Dat is dan een rare gedachte van jou want dat denk ik helemaal niet.
Dit topic gaat over machtige koninkrijken die zijn verwoest, soms bleven er bewijzen daarvan in tact.
Maar de mens vernietigt in feite zichzelf.
Christenen zijn wat dat betreft geen haar beter, ik denk in dit geval maar even aan de beeldenstorm bijvoorbeeld.
Ik mag toch niet aannemen dat jouw sympathie of begrip bij die IS ligt?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2015 15:51

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 23 mei 2015 11:14

Chaya schreef: Het gaat niet om aardse schatten. De I.S. is de duivel in hoogsteigen persoon. Hij wil God van de troon stoten.

Het gaat inderdaad niet om aardse schatten
"Alles maar dan ook alles zal eenmaal vergaan"
des al niet te min blijft het zonde uiteraard, maar tegelijkertijd moeten we beseffen dat alles hier op aarde niet zal blijven, het is slechts een tijdelijk oord voor de mensheid en alles wat er is gemaakt en tot stand gekomen op aarde.
In menselijke ogen lijkt dit soms heel wat en van onschatbare waarde.
Voor de Heere God stelt het weinig voor.
Er wacht voor de Gelovigen in Hem een Hoopvolle Toekomst elders!
Een zeer rijke belofte.

Verder zal wie dan ook nooit God van de troon kunnen stoten.
Daar hoeven we ons als mens geen zorgen over te maken, want dat zal God verhoeden dat dit gebeuren zal.
De Gelovigen in Christus kunnen te maken krijgen met (zware) verdrukking, mocht dit ons lot worden, dan is het goed altijd te onthouden en je voor te houden

Onthoud het volgende goed: wanneer de laatste dagen van deze wereld aanbreken, komen er zware tijden. De mensen zullen egoïstisch zijn en op geld belust, verwaand en hoogmoedig, anderen beledigen en hun ouders de gehoorzaamheid weigeren; ze zullen ondankbaar zijn, niets heilig achten, geen gevoel tonen en onverzoenlijk zijn, kwaadspreken, zichzelf niet beheersen en wreed en onmenselijk zijn tegenover anderen;
verraderlijk, roekeloos en opgeblazen, meer gehecht aan genot dan aan God; ze houden zich aan de uiterlijke vorm van onze godsdienst, maar ze verwerpen de kern ervan. Houd dergelijke lieden op een afstand.

Want er zal een verdrukking zijn zoals er nog nooit geweest is sinds God de wereld maakte en zoals er ook nooit weer zal komen. En als God de tijd niet inkort, brengt geen mens het er levend af. Maar terwille van de mensen die Hij heeft uitgekozen, heeft Hij besloten het niet te lang te laten duren.

Maar God is Getrouw, Zijn Plannen falen niet / nooit!

https://www.youtube.com/watch?v=vjorWXh90lo

Wat mooi de woorden in dit lied ;

God is getrouw, Zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van Zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat Zijn Geest omspant,
volvoert Zijn hand.

De Heer regeert! Zijn koninkrijk staat vast,
Zijn heerschappij omvat de loop der tijden;
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden;
de adem Zijner lippen overmant
de tegenstand.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 mei 2015 20:01

Chaya schreef:Hoe erg is dit?
Ik kan niet inschatten hóe erg dit is, wel dat ik het ontzettend jammer vind.
Het is mooi omdat het zo oud is, en daarom historisch waardevol, dus wereld-erfgoed. En niet alleen:
Boekenlezer schreef:restanten van vergane glorie.
Restanten vertellen een verhaal, en zijn bewijzen van de geschiedenis.

Bij de IS gaat alles bruut, alles is doortrokken van haat. Alles moet kapot en dood, ook de 'ongelovige' mens, vooral de mensen van het kruis. Die visie stoppen ze niet onder stoelen of banken, daar hebben we uitgebreid kennis van genomen, en de slachtpartijen van kunnen zien.
Het is wel erg moeilijk om hier helemaal geen andere macht achter te zien, dan moet je je ogen en oren toch echt wel dicht doen.
Zelfs al zou je niet in God geloven, en de Bijbel niet lezen, maar je let alleen op wat je hoort en ziet in het nieuws, dan nog zal men
wel moeten erkennen dat hier vreselijke kwade machten aan het werk zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2015 20:12

mona schreef:Het is wel erg moeilijk om hier helemaal geen andere macht achter te zien, dan moet je je ogen en oren toch echt wel dicht doen.
Zelfs al zou je niet in God geloven, en de Bijbel niet lezen, maar je let alleen op wat je hoort en ziet in het nieuws, dan nog zal men wel moeten erkennen dat hier vreselijke kwade machten aan het werk zijn.

Natuurlijk erken ik wel dat het een vreselijk kwaad is, maar ik zoek daar echt geen 'kwade machten' achter. Ik ben cynisch/pessimistisch genoeg om te kunnen geloven dat de mens dit helemaal zélf kan, zonder dat daar per se de duivel achter zit.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 24 mei 2015 17:25

mona schreef:[(...) Zelfs al zou je niet in God geloven, en de Bijbel niet lezen, maar je let alleen op wat je hoort en ziet in het nieuws, dan nog zal men wel moeten erkennen dat hier vreselijke kwade machten aan het werk zijn.

Kwade machten? Ik ben het met Mortlach eens dat de meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat we al dat kwaad, in die gevallen waarin het geen natuurgeweld betreft, ook gewoon aan mensen kunnen toeschrijven.
Is de mens dan zo slecht?

Oj ja, we zitten hier op Refoweb. Eén van de uitgangspunten van de gereformeerde theologie is dat de mens onbekwaam is tot enig goed en geneigd God en zijn naaste te haten. Er zijn natuurlijk heel vaak heel veel hele lieve dominees die sussend zeggen dat 'haten' in dit geval geen 'haten' is, maar 'op de tweede plek zetten', maar ik vraag me af of dat wel zo is.

In de mens is het overlevingsinstinct sterk aanwezig. Evenals het behoren tot een groep. Bij elke stammenstrijd, bij elk oorlogsconflict, bij elke onmenselijke behandeling van de tegenstander is het kennelijk heel makkelijk om een vijandsbeeld op te roepen vanuit de angst om het niet te overleven. Vervolgens worden alle middelen ingezet om die collectieve vijand te verslaan. Dat was zo in primitieve tijden, maar helaas is dat nog steeds zo. Conventies van Geneve, oorlogsrecht, het hele Verlichtings-ideaal, van rationaliteit en vooruitgang hebben wereldoorlogen niet voorkomen, inclusief genocides, slachtpartijen en massale vernietiging van mensenlevens.

Je kan niet zeggen dat het gereformeerde mensbeeld helemaal uit de lucht gegrepen is. Theologisch wordt die neiging om anderen te haten verklaard uit de zondeval, uit de moedwillige keuze tegen God. Zoals Adam dat deed, zo doen wij dat allemaal. Steeds weer.

Eerlijk gezegd laat dat weinig ruimte over voor zelfstandige kwade machten, die geheel buiten het menselijk geslacht om al het kwaad veroorzaken. We weten niet wie die machten zijn, we kunnen ze niet voor het gerecht slepen, we kunnen ze niet verantwoordelijk houden.
dat komt natuurlijk goed uit, als je zelf tot de groep daders behoort. Kun je altijd naar Satan verwijzen of de duivel of zijn trawanten of kwade machten. En dan denk je dat je voorgoed verlost bent, wanneer God deze kwade machten verslaat.

Maar vergeet de mens zelf niet. De hele Bijbel is er vol van dat God de mens verantwoordelijk stelt voor zijn daden. Zeker, de slang speelt een sluw spelletjes en krijt ook een tik op z'n poten (weg poten), maar God bevraagt Adam op zijn moedwillige overtreding. Hij verjaagt de mens uit het Paradijs. En dat tekent verder het gehele verloop van het mens-zijn: weggestuurd door God, omdat de mens eigen ideeen heeft, die tegen de wil van God ingaan.
De eigenlijke verlossing gaat dus niet over de overwinning op Satan, maar over de verlossing van de mens door het werk van Christus. Een verlossing van schuld en zonden. Een verlossing van zijn ingeboren kwaad. Een reiniging door de vervulling met Gods Geest (het is per slot van rekening Pinksteren).

Al die kwade machten....ik weet niet of ze wel bestaan en als ze bestaan of ze wel kwader kunnen zijn dan de gevallen mens.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “[Religie] - Open forum”