mona schreef:[(...) Zelfs al zou je niet in God geloven, en de Bijbel niet lezen, maar je let alleen op wat je hoort en ziet in het nieuws, dan nog zal men wel moeten erkennen dat hier vreselijke kwade machten aan het werk zijn.
Kwade machten? Ik ben het met Mortlach eens dat de meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat we al dat kwaad, in die gevallen waarin het geen natuurgeweld betreft, ook gewoon aan mensen kunnen toeschrijven.
Is de mens dan zo slecht?
Oj ja, we zitten hier op Refoweb. Eén van de uitgangspunten van de gereformeerde theologie is dat de mens onbekwaam is tot enig goed en geneigd God en zijn naaste te haten. Er zijn natuurlijk heel vaak heel veel hele lieve dominees die sussend zeggen dat 'haten' in dit geval geen 'haten' is, maar 'op de tweede plek zetten', maar ik vraag me af of dat wel zo is.
In de mens is het overlevingsinstinct sterk aanwezig. Evenals het behoren tot een groep. Bij elke stammenstrijd, bij elk oorlogsconflict, bij elke onmenselijke behandeling van de tegenstander is het kennelijk heel makkelijk om een vijandsbeeld op te roepen vanuit de angst om het niet te overleven. Vervolgens worden alle middelen ingezet om die collectieve vijand te verslaan. Dat was zo in primitieve tijden, maar helaas is dat nog steeds zo. Conventies van Geneve, oorlogsrecht, het hele Verlichtings-ideaal, van rationaliteit en vooruitgang hebben wereldoorlogen niet voorkomen, inclusief genocides, slachtpartijen en massale vernietiging van mensenlevens.
Je kan niet zeggen dat het gereformeerde mensbeeld helemaal uit de lucht gegrepen is. Theologisch wordt die neiging om anderen te haten verklaard uit de zondeval, uit de moedwillige keuze tegen God. Zoals Adam dat deed, zo doen wij dat allemaal. Steeds weer.
Eerlijk gezegd laat dat weinig ruimte over voor zelfstandige kwade machten, die geheel buiten het menselijk geslacht om al het kwaad veroorzaken. We weten niet wie die machten zijn, we kunnen ze niet voor het gerecht slepen, we kunnen ze niet verantwoordelijk houden.
dat komt natuurlijk goed uit, als je zelf tot de groep daders behoort. Kun je altijd naar Satan verwijzen of de duivel of zijn trawanten of kwade machten. En dan denk je dat je voorgoed verlost bent, wanneer God deze kwade machten verslaat.
Maar vergeet de mens zelf niet. De hele Bijbel is er vol van dat God de mens verantwoordelijk stelt voor zijn daden. Zeker, de slang speelt een sluw spelletjes en krijt ook een tik op z'n poten (weg poten), maar God bevraagt Adam op zijn moedwillige overtreding. Hij verjaagt de mens uit het Paradijs. En dat tekent verder het gehele verloop van het mens-zijn: weggestuurd door God, omdat de mens eigen ideeen heeft, die tegen de wil van God ingaan.
De eigenlijke verlossing gaat dus niet over de overwinning op Satan, maar over de verlossing van de mens door het werk van Christus. Een verlossing van schuld en zonden. Een verlossing van zijn ingeboren kwaad. Een reiniging door de vervulling met Gods Geest (het is per slot van rekening Pinksteren).
Al die kwade machten....ik weet niet of ze wel bestaan en als ze bestaan of ze wel kwader kunnen zijn dan de gevallen mens.
gravo