Moderator: Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Het is me intussen gelukt om hem te wippen. Daarna heb ik mijn zoon vazal gemaakt. Nu een andere vervelende vazal nog pleasen of eruit gooien.
Mortlach schreef:Met je zoons te machtig maken moet je uitkijken, dan krijgen ze soms ambities en willen ze toch niet wachten tot je een natuurlijke dood sterft om de troon van je over te nemen.
Tante Pollewop schreef:Learned that the hard way.![]()
In Ierland lukte het mij maar niet verder te komen dan 3 á 4 county's / petty kingdoms. Nu heb ik het eens in Wales geprobeerd, begonnen als count, ben nu king.Maar dan wel met een of andere countess als vazal die mij niet kan luchten of zien en voortdurend onafhankelijk wil zijn. Toen ik een keer zonder geld zat en zonder allies die me wilden steunen, heeft ze het voor elkaar gekregen dat ik abdiceerde ten gunste van mijn zoon. Ik wist niet dat dat kon. Never a dull moment, zeg maar.
Tante Pollewop schreef:Haha, was er toen nog een paus of heb je het hele Vaticaan ook maar opgerold?
Intussen zit ik met mijn laatste karakter alweer 27 jaar op de troon, hij is nu 29 jaar oud.
The Kingdom of Eire is al jaren stabiel, mijn vazallen vinden mij een eindbaas. Ik heb geprobeerd een deel Schotland te veroveren toen dit land zelf verwikkeld was in een revolutie. Maar dat mislukte helaas, ik heb nu door verschillende huwelijken zelfs een alliantie met Schotland. Nu ben ik van plan mijn pijlen eerst maar eens te richten op Bretagne en een paar kleine landjes in Wales. Als me dat lukt ben ik benieuwd of ik een Kingdom of Wales kan maken en zo langzamerhand richting een keizerrijk van Brittannië te spelen.
Mortlach schreef:O, voor het geval je het niet weet: Als je Crusader Kings 2 tot een bepaalde datum in het spel speelt, kun je die save file exporteren en invoeren in het spel Europa Universalis IV, uiteraard van dezelfde maker, en dan dus gewoon doorgaan. In dat geval start EU4 met landsgrenzen die je in CK2 hebt achtergelaten.
Die moet ik maar eens even zien te vinden dan.Mortlach schreef:Nog een paar tips die me te binnen schoten...
Er is een menu waarin je de military strength van iedereen kunt bekijken, zowel van jezelf/vazallen als van potentiële invasie-slachtoffers. Erg handig om te weten waar je aan begint voordat je de oorlog verklaart. Dat menu heet, geloof ik, de 'realms view' en is als je het eenmaal weet te vinden een van de meest gebruikte schermen.
Als je in dat menu naar jezelf gaat, kun je de onderlinge verhoudingen van je vazallen goed zien. Hoeveel procent van jouw totale leger wordt opgemaakt door de levies van die ene vazal? Welke vazal wil je sterker maken, en wie juist zwakker. daar is het allemaal terug te vinden.
Mortlach schreef:Het is handig om je vazallen ongeveer even sterk te laten worden, vooral als ze nog onderling oorlog mogen voeren. Wat je nooit wilt doen, is iemand een dubbele duke maken. Dat is vragen om ellende. Verder zo veel mogelijk de jure dutchies bij elkaar houden, want anders gaan die hertogen mokken. Als ze je melden dat jij een vazal onder je hebt die eigenlijk bij hen hoort, gewoon accepteren, tenzij je een erg goede reden hebt om die vazal zelf te houden.
En ik schreef het al eerder, eigenlijk wil je enkel vazallen onder je die 1 stap onder je staan qua rang. Dus enkel koningen als je keizer bent, enkel hertogen als je koning bent. Laat die gasten het gepeupel van graven en hertogen maar regelen. Ik was eens keizer van Brittanië, en ik had 4 vazallen: de koningen van ierland, Schotland, Wales en Engeland en verder niets. Ik was verder geloof ik baron van mijn kasteel.
Mortlach schreef:Kleine dingen die ik ook pas na vele tientallen uren ontdekte was dat de kans dat een arrestatie lukt groter is als je Marshal in de provincie is. Dus voordat je een verrader laat arresteren, eerst even de marshal daar wegzetten. Hetzelfde geldt voor assassinations, die hebben meer kans van slagen als de spymaster in de provincie van het slachtoffer is.
Tante Pollewop schreef: Die moet ik maar eens even zien te vinden dan.
Deze tips blijken inderdaad goed te werken. Een massa aan eigen titels levert een massa aan gezeur op.![]()
Ja, deze had ik al van Arumba geleerd, werkt goed!
Waar ik ook achter ben is dat twee gelijke titels voeren eigenlijk niet handig is. Ik ben nu koning van Ierland en Schotland. Het lukt me vooralsnog niet goed om meer gebied te veroveren om bijvoorbeeld Wales of Engeland te claimen. Dat betekent dat ik geen keizer kan worden, en dat mijn twee koning-titels eigenlijk onder alle omstandigheden naar 2 verschillende zoons gaan. Dat is vervelend, want dan verlies ik een hoop gebied.
Misschien kan ik een titel zelf opgeven, maar dan valt mijn gebied ook uit elkaar in counties en duchies.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten