games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 mei 2015 23:08

Het is me intussen gelukt om hem te wippen. Daarna heb ik mijn zoon vazal gemaakt. Nu een andere vervelende vazal nog pleasen of eruit gooien. :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2015 19:27

Tante Pollewop schreef:Het is me intussen gelukt om hem te wippen. Daarna heb ik mijn zoon vazal gemaakt. Nu een andere vervelende vazal nog pleasen of eruit gooien. :D

Met je zoons te machtig maken moet je uitkijken, dan krijgen ze soms ambities en willen ze toch niet wachten tot je een natuurlijke dood sterft om de troon van je over te nemen.

Ondertussen speel ik nog steeds XCOM: Long War mod. Alleen nu in Iron Man mode, dus met 1 save file zodat je vergissingen niet snel weer terug kunt draaien. Dat maakt dat spel doodeng :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 mei 2015 09:14

Mortlach schreef:Met je zoons te machtig maken moet je uitkijken, dan krijgen ze soms ambities en willen ze toch niet wachten tot je een natuurlijke dood sterft om de troon van je over te nemen.

Learned that the hard way. :roll:

In Ierland lukte het mij maar niet verder te komen dan 3 á 4 county's / petty kingdoms. Nu heb ik het eens in Wales geprobeerd, begonnen als count, ben nu king. :D Maar dan wel met een of andere countess als vazal die mij niet kan luchten of zien en voortdurend onafhankelijk wil zijn. Toen ik een keer zonder geld zat en zonder allies die me wilden steunen, heeft ze het voor elkaar gekregen dat ik abdiceerde ten gunste van mijn zoon. Ik wist niet dat dat kon. Never a dull moment, zeg maar. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2015 09:25

Tante Pollewop schreef:Learned that the hard way. :roll:

In Ierland lukte het mij maar niet verder te komen dan 3 á 4 county's / petty kingdoms. Nu heb ik het eens in Wales geprobeerd, begonnen als count, ben nu king. :D Maar dan wel met een of andere countess als vazal die mij niet kan luchten of zien en voortdurend onafhankelijk wil zijn. Toen ik een keer zonder geld zat en zonder allies die me wilden steunen, heeft ze het voor elkaar gekregen dat ik abdiceerde ten gunste van mijn zoon. Ik wist niet dat dat kon. Never a dull moment, zeg maar. :mrgreen:

Haha, ja. Hoewel die situatie nog niet eens een probleem is, als je genoeg macht over je zoon hebt. Als 'man achter de troon' kun je vaak enorm veel invloed uitoefenen zonder alle problemen. Je hebt er alleen een vrij groot leger voor nodig. Die ondankbare vazallen zijn voornamelijk lastig als je nieuwe kroonwetten wilt doorvoeren. Ik heb wel eens vazallen onafhankelijkheid gegeven, om ze direct nadat de nieuwe wet was aangenomen weer terug te veroveren :-)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 mei 2015 11:20

Tjonge, het blijft een leuk spel zeg!

Ik heb binnen 3 generaties heel Ierland kunnen bemachtigen. Vooralsnog is het daarna vooral zaak om de boel bij elkaar te houden. Mijn vorige karakter was niet zo leuk, die had allemaal eigenschappen die zijn vazallen niet pruimden. Ik heb op het laatste nippertje (de man was 72) nog een 'genius' vrouw getrouwd en een 'genius' kind gekregen. Die heeft nu het rijk geërfd. Enig nadeel is dat hij nog maar 2 was toen ik het rijk in handen kreeg. Nu eerst maar eens een tijdje vazallen pleasen en daarna geniale kinderen krijgen. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2015 12:15

Het is zeker een geweldig spel, zeker als je alle DLC hebt. Met name The Old Gods, maar de rest is over het algemeen ook leuk.

Als je als handelsrepubliek speelt, was er een manier om het spel volledig te slopen. Als Doge kun je een staand leger opbouwen, en dat leger kan zo enorm groot worden, dat je over alles en iedereen heenwalst zolang je maar uitsluitend boogschutters neemt. Ook het belegeren van steden duurt maximaal 3 dagen :-)

Met The Old Gods kun je als Viking spelen, en het is me een keer gelukt om het christendom in zijn geheel uit Europa te drijven :-)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 mei 2015 14:51

Antichrist!!! :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 mei 2015 15:19

Haha, was er toen nog een paus of heb je het hele Vaticaan ook maar opgerold?

Intussen zit ik met mijn laatste karakter alweer 27 jaar op de troon, hij is nu 29 jaar oud.
The Kingdom of Eire is al jaren stabiel, mijn vazallen vinden mij een eindbaas. Ik heb geprobeerd een deel Schotland te veroveren toen dit land zelf verwikkeld was in een revolutie. Maar dat mislukte helaas, ik heb nu door verschillende huwelijken zelfs een alliantie met Schotland. Nu ben ik van plan mijn pijlen eerst maar eens te richten op Bretagne en een paar kleine landjes in Wales. Als me dat lukt ben ik benieuwd of ik een Kingdom of Wales kan maken en zo langzamerhand richting een keizerrijk van Brittannië te spelen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2015 15:25

Tante Pollewop schreef:Haha, was er toen nog een paus of heb je het hele Vaticaan ook maar opgerold?

Daar kom je geloof ik nooit helemaal van af, zelfs niet als je het christendom volledig van de kaart veegt, maar dat is me niet gelukt. :-)

Intussen zit ik met mijn laatste karakter alweer 27 jaar op de troon, hij is nu 29 jaar oud.
The Kingdom of Eire is al jaren stabiel, mijn vazallen vinden mij een eindbaas. Ik heb geprobeerd een deel Schotland te veroveren toen dit land zelf verwikkeld was in een revolutie. Maar dat mislukte helaas, ik heb nu door verschillende huwelijken zelfs een alliantie met Schotland. Nu ben ik van plan mijn pijlen eerst maar eens te richten op Bretagne en een paar kleine landjes in Wales. Als me dat lukt ben ik benieuwd of ik een Kingdom of Wales kan maken en zo langzamerhand richting een keizerrijk van Brittannië te spelen.

Ja, de long reign bonus is geweldig. Keizer van Brittanië is een mooi doel. Daarna Frankrijk proberen aan te vallen :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2015 19:51

O, voor het geval je het niet weet: Als je Crusader Kings 2 tot een bepaalde datum in het spel speelt, kun je die save file exporteren en invoeren in het spel Europa Universalis IV, uiteraard van dezelfde maker, en dan dus gewoon doorgaan. In dat geval start EU4 met landsgrenzen die je in CK2 hebt achtergelaten.

EU4 is eenzelfde soort spel, hoewel niet langer met dynastiën maar met landen, dus een stuk minder persoonlijk. Aan de andere kant is wel de gehele wereldkaart beschikbaar, dus valt er genoeg te veroveren.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 mei 2015 22:59

Tadaa:
Afbeelding
(klik voor grotere versie)

Schotland veroverd. Wel veel problemen met vazallen. Ik mag van hen geen wetten aanpassen enzo. Heb bijna geen autoriteit, dat is wel lastig.
Hoe dan ook, mijn huidige karakter regeert al 57 jaar, en dat vind ik toch wel een hele prestatie. :)

Mortlach schreef:O, voor het geval je het niet weet: Als je Crusader Kings 2 tot een bepaalde datum in het spel speelt, kun je die save file exporteren en invoeren in het spel Europa Universalis IV, uiteraard van dezelfde maker, en dan dus gewoon doorgaan. In dat geval start EU4 met landsgrenzen die je in CK2 hebt achtergelaten.

Ik heb de knop gezien inderdaad. Lijkt me leuk, maar vooralsnog heb ik genoeg lol met dit spel. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2015 08:28

Ik moet zeggen dat ik ck2 leuker vind dan eu4, persoonlijker. En ja, een regio veroveren betekent dat je daarna een tijdje behoorlijk gebonden bent. Zeker als het een andere etnische groep betreft.

Kwestie van alle vazallen vervangen door familieleden :-) Alleen niet door mensen met claims op je primaire titel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2015 22:57

Nog een paar tips die me te binnen schoten...

Er is een menu waarin je de military strength van iedereen kunt bekijken, zowel van jezelf/vazallen als van potentiële invasie-slachtoffers. Erg handig om te weten waar je aan begint voordat je de oorlog verklaart. Dat menu heet, geloof ik, de 'realms view' en is als je het eenmaal weet te vinden een van de meest gebruikte schermen.

Als je in dat menu naar jezelf gaat, kun je de onderlinge verhoudingen van je vazallen goed zien. Hoeveel procent van jouw totale leger wordt opgemaakt door de levies van die ene vazal? Welke vazal wil je sterker maken, en wie juist zwakker. daar is het allemaal terug te vinden.

Het is handig om je vazallen ongeveer even sterk te laten worden, vooral als ze nog onderling oorlog mogen voeren. Wat je nooit wilt doen, is iemand een dubbele duke maken. Dat is vragen om ellende. Verder zo veel mogelijk de jure dutchies bij elkaar houden, want anders gaan die hertogen mokken. Als ze je melden dat jij een vazal onder je hebt die eigenlijk bij hen hoort, gewoon accepteren, tenzij je een erg goede reden hebt om die vazal zelf te houden.

En ik schreef het al eerder, eigenlijk wil je enkel vazallen onder je die 1 stap onder je staan qua rang. Dus enkel koningen als je keizer bent, enkel hertogen als je koning bent. Laat die gasten het gepeupel van graven en hertogen maar regelen. Ik was eens keizer van Brittanië, en ik had 4 vazallen: de koningen van ierland, Schotland, Wales en Engeland en verder niets. Ik was verder geloof ik baron van mijn kasteel.

Kleine dingen die ik ook pas na vele tientallen uren ontdekte was dat de kans dat een arrestatie lukt groter is als je Marshal in de provincie is. Dus voordat je een verrader laat arresteren, eerst even de marshal daar wegzetten. Hetzelfde geldt voor assassinations, die hebben meer kans van slagen als de spymaster in de provincie van het slachtoffer is.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 mei 2015 15:32

Mortlach schreef:Nog een paar tips die me te binnen schoten...

Er is een menu waarin je de military strength van iedereen kunt bekijken, zowel van jezelf/vazallen als van potentiële invasie-slachtoffers. Erg handig om te weten waar je aan begint voordat je de oorlog verklaart. Dat menu heet, geloof ik, de 'realms view' en is als je het eenmaal weet te vinden een van de meest gebruikte schermen.

Als je in dat menu naar jezelf gaat, kun je de onderlinge verhoudingen van je vazallen goed zien. Hoeveel procent van jouw totale leger wordt opgemaakt door de levies van die ene vazal? Welke vazal wil je sterker maken, en wie juist zwakker. daar is het allemaal terug te vinden.
Die moet ik maar eens even zien te vinden dan.

Mortlach schreef:Het is handig om je vazallen ongeveer even sterk te laten worden, vooral als ze nog onderling oorlog mogen voeren. Wat je nooit wilt doen, is iemand een dubbele duke maken. Dat is vragen om ellende. Verder zo veel mogelijk de jure dutchies bij elkaar houden, want anders gaan die hertogen mokken. Als ze je melden dat jij een vazal onder je hebt die eigenlijk bij hen hoort, gewoon accepteren, tenzij je een erg goede reden hebt om die vazal zelf te houden.

En ik schreef het al eerder, eigenlijk wil je enkel vazallen onder je die 1 stap onder je staan qua rang. Dus enkel koningen als je keizer bent, enkel hertogen als je koning bent. Laat die gasten het gepeupel van graven en hertogen maar regelen. Ik was eens keizer van Brittanië, en ik had 4 vazallen: de koningen van ierland, Schotland, Wales en Engeland en verder niets. Ik was verder geloof ik baron van mijn kasteel.

Deze tips blijken inderdaad goed te werken. Een massa aan eigen titels levert een massa aan gezeur op. :D

Mortlach schreef:Kleine dingen die ik ook pas na vele tientallen uren ontdekte was dat de kans dat een arrestatie lukt groter is als je Marshal in de provincie is. Dus voordat je een verrader laat arresteren, eerst even de marshal daar wegzetten. Hetzelfde geldt voor assassinations, die hebben meer kans van slagen als de spymaster in de provincie van het slachtoffer is.

Ja, deze had ik al van Arumba geleerd, werkt goed!

Waar ik ook achter ben is dat twee gelijke titels voeren eigenlijk niet handig is. Ik ben nu koning van Ierland en Schotland. Het lukt me vooralsnog niet goed om meer gebied te veroveren om bijvoorbeeld Wales of Engeland te claimen. Dat betekent dat ik geen keizer kan worden, en dat mijn twee koning-titels eigenlijk onder alle omstandigheden naar 2 verschillende zoons gaan. Dat is vervelend, want dan verlies ik een hoop gebied.

Misschien kan ik een titel zelf opgeven, maar dan valt mijn gebied ook uit elkaar in counties en duchies.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2015 15:46

Tante Pollewop schreef: Die moet ik maar eens even zien te vinden dan.

VOlgens mij is het een van de knoppen naast het portret van heersers. Je hebt familie, stamboom en dan realm, geloof ik.

Deze tips blijken inderdaad goed te werken. Een massa aan eigen titels levert een massa aan gezeur op. :D

Plus, als je machtige vazallen hebt die op eigen houtje gebied mogen veroveren (alleen niet van elkaar), dan gaat dat uitbreiden ook een stuk harder.

Ja, deze had ik al van Arumba geleerd, werkt goed!

Ja, het enige echte nadeel van het spel is dat de uitleg erg belabberd is, maar dan zijn lui als arumba die alles uitzoeken echt superhandig.

Waar ik ook achter ben is dat twee gelijke titels voeren eigenlijk niet handig is. Ik ben nu koning van Ierland en Schotland. Het lukt me vooralsnog niet goed om meer gebied te veroveren om bijvoorbeeld Wales of Engeland te claimen. Dat betekent dat ik geen keizer kan worden, en dat mijn twee koning-titels eigenlijk onder alle omstandigheden naar 2 verschillende zoons gaan. Dat is vervelend, want dan verlies ik een hoop gebied.

Dat is een kwestie van primogeniture als erfwet aannemen, dan erft je eerstgeborene beide titels. Zolang je gavelkind hebt, is dat inderdaad niet erg praktisch. Maar je hoeft die koningstitels natuurlijk pas aan te maken op het moment dat je genoeg hebt om ook meteen keizer te worden. Onthoud, de computerspelers willen nooit titels die niet bestaan. Het is dus eigenlijk het beste om zo weinig mogelijk titels aan te maken, maar dat vind ik zelf een beetje flauw, dus ik doe het altijd wel. Maar inderdaad, wel altijd zorgen dat je onder gavelkind succession maar 1 'hoogste' titel hebt.

Misschien kan ik een titel zelf opgeven, maar dan valt mijn gebied ook uit elkaar in counties en duchies.

Een titel vernietigen kan een oplossing zijn, maar ik zou eerder inzetten op primogeniture. Maar ja, daarvoor moet je wel vazallen hebben die je een beetje kunnen pruimen :-)

Terug naar “Archief”