Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2015 08:39

Klinkt goed. Heb het nog niet gedronken maar zal het eens een keer gaan doen.

Ben ook benieuwd wat je van de Brewdog Punk vindt. Inderdaad prijzig maar ik vind het wel een fantastisch bier. Ook niet zo zwaar maar erg bijzonder. Het ruikt enorm zoet, alsof je met je neus boven een bak vol citrusfruit en lichees hangt. Het smaakt ook heel fruitig maar is tegelijkertijd verrassend bitter, wat een mooie smaakbalans geeft. Dat heet nou met recht een smaakexplosie.

Het leuke van de Amerikaanse en Engelse bieren in opkomst vind ik vooral de afwisseling. Ik was eerlijk gezegd soms wel even klaar met alle belgische blondes, dubbels en tripels. Ze zijn best lekker maar altijd dat zoete bier en af en toe een pilsje. Nu heb je de weizens er al weer even bij en daarnaast dus ook de IPA's en andere amerikaanse en engelse bieren die zich juist meer kenmerken door meer bitterheid en hopsmaken. Die afwisseling maakt het leuk en als je dan na een paar Amerikaanse bieren weer eens een Belgische pakt is die ook weer extra lekker.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mei 2015 14:07

Die Brewdog Punk IPA is inderdaad wel heel speciaal. Wat je met recht een speciaalbier noemt. Heel anders dan je normaal gesproken verwacht van een bier. De geur is heel erg bloemig. (Waarbij de kleuren paars en roze in mijn gedachten bovenkomen.) Je zou haast aan frisdrank gaan denken, maar toch ruik je dat dat het ook weer niet is. En dat blijf je ook wel proeven bij het drinken, maar dan heeft het bier ook een bitterheid, zoals dat bij bier hoort. En zwaar is het bier ook niet. Al voel ik er wel iets van, na het helemaal op te hebben. Het alcoholpercentage is 5,6%.
De schuimkraag is nogal bescheiden. Dus het bier is gemakkelijk in te schenken.
Zeker een lekker bier, maar vooral heel apart. Heel anders dan gewoonlijk. Dat is wat ik ervan vind.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2015 15:45

Klink oké, als ik 'm tegenkom probeer ik het.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2015 23:11

Moet je doen! En schuimkragen zijn bij ipa's en zeker bij engels bier inderdaad niet zo riant. :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mei 2015 17:53

Die Bavaria's vond ik wel goed te drinken. Gewoon een lekker pilsje.
Bij de AH is de Bavaria pils in de aanbieding. Drie 12-flesjes-kratten voor € 10,-, dat is niet veel geld. Alleen vind ik het niet erg praktisch om 3 van die kratten in huis te hebben, of te moeten vervoeren. Eentje zou ik nog wel zien zitten. Ik zag dat de prijs per flesje nu € 0,35 is (i.p.v. € 0,47). Dan zouden 12 flesjes uitkomen op € 5,64. Maar AH hanteert een normale prijs van € 5,59. Met korting zou het € 4,20 moeten zijn.

Voor komende week heb ik weer wat gehaald. Voor het eerst eens bier gekocht in blik, omdat het nu eenmaal niet in fles te krijgen is. Volgens mohamed was Veltins Pilsener een erg lekkere pils. Daar heb ik een blik van gehaald. (Zo'n blik noemen ze op de website zo te zien een Dose.) Verder een Bitburger Premium Pils. Die is bij de Mitra nog wel als fles te krijgen, maar dan moest ik veel verder weg. Nu heb ik er een blik van bij de AH gehaald. Erg bekende naam, Bitbürger. Maar desondanks heb ik het nog nooit gedronken. Dus weet ik ook nog niet hoe het smaakt.
Verder nog een oude bekende, die mij eerder goed bevallen is: Franziskaner Weissbier. Deze keer heb ik er echter twee versies van gehaald. De Naturtrüb, en de Dunkel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2015 08:24

Gisteren de Veltins Pilsener geproefd. En die valt bepaald niet tegen. Dat is een lekkere pils, met een rijke smaak. Ik concludeer dus dat mohamed gelijk had, met het noemen van Veltins als een goede pils. (Zie hier)

En vandaag heb ik de Bitburger geprobeerd. Ook een lekker bier, met een fris bittere smaak.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2015 15:02

Boekenlezer schreef:Gisteren de Veltins Pilsener geproefd. En die valt bepaald niet tegen. Dat is een lekkere pils, met een rijke smaak. Ik concludeer dus dat mohamed gelijk had, met het noemen van Veltins als een goede pils. (Zie hier)

En vandaag heb ik de Bitburger geprobeerd. Ook een lekker bier, met een fris bittere smaak.

Ook Bitburger vind ik erg lekker, maar Veltins behoort tot mijn favorieten. De Mitra verkoopt het overigens wel in flessen, maar dat is veel duurder dan uit blik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2015 13:50

Mijn favoriet is Krombacher (van de bekende merken) en van de wat minder bekende: Wernersgrühner. Radeberger is ook lekker.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2015 10:14

Krombacher had ik afgelopen weekend een zestal flesjes van gekocht, vind 't ook zeer smakelijk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2015 14:05

Na de Duitse pilsen, gisteren dan weer eens een Franziskaner Weissbier Naturtrüb. Die heb ik eerder ook wel eens gehad. Die smaakt lekker, maar er is natuurlijk wel sprake van een contrast met de pils. Pils is bitterder en helderder. Weissbier is troebel. Ik zat me af te vragen: wat is dit nou eigenlijk? Je hebt witbier en Weizen. Maar dit heet Weissbier. Witbier is het zeer zeker niet. Dan eerder Weizen.

Vandaag de Franziskaner Weissbier Dunkel. Dat toont al voldoende aan dat het geen witbier is, want wit is het in geen velden of wegen. Maar goed, de bruine versie van het bier dus. Bruin bier, daarmee heb ik de ervaring dat dat houtachtiger smaakt. En dat is met dit bier ook wel zo. Wat mij betreft kunnen ze bruin bier ook wel houtbier noemen. :mrgreen: Dan vind ik geel bier toch iets lekkerder.

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2015 12:35

Weissbier is het zelfde als het nederlandse weizen. Wat verwarrend omdat het klinkt als "wit bier" maar dat is dus wat anders. Weissbier is weizen. Er wordt bij weizen minder hop gebruikt en ongemoute tarwe. Vandaar de zachtere smaak. Je hebt een aantal soorten weizen:

Hefeweizen (of Hefe-weissbier): blond, met gist, dus ongefilterd.
Dunkelweizen: donker, ongefilterd.
Kristallweizen: blond, gefilterd
Weizenbock: extra sterk (rond de 8 procent)

Morgen ga ik een bier drinken met de bijzondere naam Ring Your Mother. Van Engelse brouwer Buxton. Het is een sterke (9,5%) variatie op een Mild Ale (biersoort waar weinig hop in wordt gebruikt)
Afbeelding

Daarnaast Texels Donkerd, een donkere IPA.

Afbeelding

Daarna ga ik me verdiepen in Canadese speciaalbieren :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2015 13:13

Marnix schreef:Weissbier is het zelfde als het nederlandse weizen. Wat verwarrend omdat het klinkt als "wit bier" maar dat is dus wat anders.

Om het nog verwarrender te maken:
    Texels Wit is het frisse tarwebier van het eiland Texel. Dit speciaalbier wordt ambachtelijk gebrouwen volgens de traditionele receptuur van het Duitse ‘Weizenbier’.
Dat lees ik op de website van Texels bier.

Marnix schreef:Daarnaast Texels Donkerd, een donkere IPA.

Die komt me niet bekend voor. Een nieuwe van Texels?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2015 14:22

Donkerd is inderdaad een nieuwe, sinds Maart op de markt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2015 15:03

Die biertjes zien er smakelijk uit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2015 15:05

Marnix schreef:Weissbier is het zelfde als het nederlandse weizen. Wat verwarrend omdat het klinkt als "wit bier" maar dat is dus wat anders. Weissbier is weizen. Er wordt bij weizen minder hop gebruikt en ongemoute tarwe. Vandaar de zachtere smaak. Je hebt een aantal soorten weizen:

Hefeweizen (of Hefe-weissbier): blond, met gist, dus ongefilterd.
Dunkelweizen: donker, ongefilterd.
Kristallweizen: blond, gefilterd
Weizenbock: extra sterk (rond de 8 procent)

Misschien is Kristallweizen wel iets voor mij.

Terug naar “Algemene Zaken”