Dummy schreef:Maar de vraag is of dit theologisch gezien een probleem is... Mijns inziens niet.
Interessant. Dus het maakt je eigenlijk niet zo uit of er letterlijk of niet gelezen wordt, maar eerder of er een theologisch probleem is.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Dummy schreef:Maar de vraag is of dit theologisch gezien een probleem is... Mijns inziens niet.
Cicero schreef:Interessant. Dus het maakt je eigenlijk niet zo uit of er letterlijk of niet gelezen wordt, maar eerder of er een theologisch probleem is.
Cicero schreef:Interessant. Dus het maakt je eigenlijk niet zo uit of er letterlijk of niet gelezen wordt, maar eerder of er een theologisch probleem is.
Mortlach schreef:Ik vraag me wel af waarom de werkelijkheid rekening zou (moeten) houden met de theologische probleempjes van mensen.
Dummy schreef:En ik wacht op je wetenschappelijke onderbouwing van de liefde voor precies mijn vrouw...
Dummy schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat letterlijk of niet-letterlijk niet zo zwart-wit is als sommigen hier willen stellen. Een theologisch probleem vind ik wel belangrijk ja.
Nu niet meer nee, maar toen wel. Er ‘moest’ opeens met een andere bril worden gelezen en dat ging niet zonder slag of stoot.Dummy schreef:Maar de vraag is of dit theologisch gezien een probleem is... Mijns inziens niet.
Eh nee.Je vraag blijft niet staan, maar is reeds beantwoord.
Tot zover eens.Zover ik kan zien is de aarde 'verdorven' door de zondeval.
De dood was er al eerder. De bloemetjes gingen heus al eerder dood. Alleen werd het niet als straf gezien of ervaren. Pas nadat we ons bewust werden van een (slecht) geweten (inblazen van de Goddelijke adem? Gen 2:7) werd het een probleem waarvan we verlost worden wanneer we geloven in het verlossende werk van Jezus Christus.Toen is de dood de wereld binnen gekomen. Dat is NA de evolutie van de soorten gebeurd. Maar de aarde zou dan veel te vol zijn geweest...
Cathy schreef:De dood was er al eerder. De bloemetjes gingen heus al eerder dood. Alleen werd het niet als straf gezien of ervaren. Pas nadat we ons bewust werden van een (slecht) geweten (inblazen van de Goddelijke adem? Gen 2:7) werd het een probleem waarvan we verlost worden wanneer we geloven in het verlossende werk van Jezus Christus.
Nee, het verlossingswerk komt niet op losse schroeven te staan wanneer je gelooft in evolutie.
Maar dit is mijn mening.
Mortlach schreef:Geen idee. lijkt je vrouw qua karakter meer op je moeder dan je buurvrouw?
Cathy schreef:Nu niet meer nee, maar toen wel. Er ‘moest’ opeens met een andere bril worden gelezen en dat ging niet zonder slag of stoot.
Eh nee.
De dood was er al eerder. De bloemetjes gingen heus al eerder dood. Alleen werd het niet als straf gezien of ervaren. Pas nadat we ons bewust werden van een (slecht) geweten (inblazen van de Goddelijke adem? Gen 2:7) werd het een probleem waarvan we verlost worden wanneer we geloven in het verlossende werk van Jezus Christus.
Nee, het verlossingswerk komt niet op losse schroeven te staan wanneer je gelooft in evolutie.
Maar dit is mijn mening.
Dummy schreef:Wat voor de theologie echter uiteindelijk niet zoveel uitmaakte. Het ging om de visie op bepaalde standpunten, niet over een theologische kwestie, het had ook geen gevolgen.
Waarom niet?
Waaruit concludeer jij dat de bloemetjes al eerder dood gingen?
Dummy schreef:Het gaat er mij om dat ik niet kan bewijzen dat ik precies van mijn vrouw houdt. Toch mag ik ervan uitgaan dat jij het als overtuigend bewijs aanneemt als ik, of iemand anders, zegt dat hij van zijn vrouw houdt.
Als er dus mensen zijn die beweren dat ze van God houden, dan zie ik niet in waarom daar nog meer bewijs voor nodig is.
Wat voor bewijs is er nodig om jou zover te krijgen dat er een God is?
Mortlach schreef:Oké, ik heb je vraag beantwoord. Nu jij. Wat zou jou ervan overtuigen dat evolutietheorie klopt, dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, dat al het leven een gemeenschappelijke voorouder deelt?
Lock&Stock schreef:Ondertussen neem ik ongeveer 5 jaar deel aan dit soort discussies. Als voorgaande discussies een leidraad zijn dan voorspel ik dat er op deze vraag geen duidelijk antwoord komt.
Mortlach schreef:Dat is dan inderdaad bewijs dat die mensen van God houden. Maar je wilt toch niet beargumenteren dat omdat er mensen zijn die zeggen van X te houden, X echt moet bestaan? In die stelling is wel een gaatje te schieten hoor.
Een God of de Judeo-Christelijke God, dat maakt namelijk nogal wat uit. Maar goed, een persoonlijke openbarig (denk donderende stem uit de hemel, engelenkoor, je kent dat wel) waarin Hij zich aan me kenbaar maakt zou me waarschijnlijk wel overtuigen. Dat is misschien wat veel gevraagd, dus het spontaan en gedocumenteerd terug aangroeien van een geamputeerd ledemaat zou ik waarschijnlijk ook wel accepteren, of het genezen van derdegraads brandwonden o.i.d. En dan hopen we maar dat het de God van Abraham is en niet Vishnu.
Oké, ik heb je vraag beantwoord. Nu jij. Wat zou jou ervan overtuigen dat evolutietheorie klopt, dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, dat al het leven een gemeenschappelijke voorouder deelt?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten