Dummy schreef:Er zijn diverse problemen met dit argument:
1) Het kan op basis van ooggetuigenverslagen in één keer worden weerlegd.
Doe je best maar dan. Ik beweer dat alle herinneringen van gebeurtenissen voor afgelopen donderdag tijdens de scheppingsdaad zijn ingeschapen. Bewijs maar eens dat dat niet het geval is.
[qupte]
2) Er is niemand die hierin gelooft, terwijl het geloof in God of in een jonge aarde toch breder is.[/quote]
Irrelevant.
3) Er zijn voldoende papieren op deze aarde die het tegendeel bewijzen.
Al die papieren zijn allemaal op die eerste donderdag
in situ meegeschapen en bewijzen dus niets.
4) Het duidelijke verschil is dat de ingeschapen herinnering nodig is, die bij het geloof in God en in een jonge aarde niet nodig is.
Onwaar. Adam en Eva werden als volwassenen geschapen, inclusief allerlei kennis. Als je dat mag beweren, mag ik beweren dat dat voor ons allemaal geldt.
Misschien zijn er wel meer, maar ik vond het tijd om te stoppen.
Prima, als je
steekhoudende tegenargumenten hebt, hoor ik het wel weer.
Je kunt er informatie uithalen en vervolgens wat uitspraken over doen. Maar de gevolgtrekking die getrokken wordt is hooguit een logische conclusie die verder nergens op gebaseerd is. Waarom is er niet ineens een volwassen heelal geschapen? Dat is geen verklaring, wel een andere oplossing.
Zolang je dan accepteert dat dat volwassen heelal afgelopen donderdag is geschapen, geef ik je gelijk.
Je bent ongelofelijk aan het begrenzen (wat juist de kracht van de wetenschappelijke methode is!, maar tegelijkertijd zijn enorme zwakte als verklaring voor de werkelijkheid) als je continue de Tiktaalik naar voren haalt. Natuurlijk zijn er prachtige vondsten gedaan, maar zoveel overstelpend bewijs kan ik het nog niet vinden.
Dan moet je de soep uit je ogen halen. En zolang niemand mij kan aantonen dat er méér werkelijkheid is dan de natuurlijke/wetenschappelijke, zie ik totaal niet in wat de beperking is. Ik vind het totaal niet beperkend dat ik me niet hoef bezig te houden met hypotetische, onbewijsbare lagen van de werkelijkheid.