Offer van je vriend of vriendin/ man of vrouw.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zussie
Mineur
Mineur

Offer van je vriend of vriendin/ man of vrouw.

Berichtdoor zussie » 19 mar 2004 10:48

Bij mij rees er de vraag...

Stel dat God van mij zou vragen net als bij Abraham....offer je vriend...zou ik dat kunnen?

Afgezien van dat God dit zo letterlijk niet meer zou doen... vraag ik me af in hoever strekt mijn liefde voor God omdat te kunnen doen?

Hoe denken jullie daarover?
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 mar 2004 11:55

nee echt niet
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

charlie
Mineur
Mineur

Re: Offer van je vriend of vriendin/ man of vrouw.

Berichtdoor charlie » 19 mar 2004 11:58

zussie schreef:Bij mij rees er de vraag...

Stel dat God van mij zou vragen net als bij Abraham....offer je vriend...zou ik dat kunnen?

Afgezien van dat God dit zo letterlijk niet meer zou doen... vraag ik me af in hoever strekt mijn liefde voor God omdat te kunnen doen?

Hoe denken jullie daarover?

k denk allereerst dat je dan zou moeten vergelijken:
zou God vragen je ZOON te offeren, want daarover heb je als vader 'de beschikking', als je snapt wat ik bedoel.
weet je, volgens mij zei Jezus eens:
'wie zijn familie niet terstond verlaat, is het niet waard mijn volgeling genaamd te worden' (even mijn vrije vertaling)
dus ik denk dat dit soort offers, in een andere vorm, nog steeds in het leven van een christen aktueel zijn. hoever strekt jouw liefde?
eigenlijk, om het nog concreter te maken, is een keuze die je voor God maakt ook een offer, dus vb ga je naar een voetbalwedstrijd kijken of de Bijbel bestuderen (ff zomaar iets).
dan wordt het al veel duidelijker of je genoeg liefde voor God hebt of niet (al heeft iedereen zwakke plekken en moet je daarin ook groeien)

dit is wat er in me opkwam, wie weet heb je er wat aan..
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 19 mar 2004 13:01

Abraham zou het ook erg moeilijk hebben gehad om zijn (enige -> van de belofte van God) zoon te moeten offeren. Maar hij deed dit wel. Dat kwam door zijn geloof.
Hij geloofde dat God machtig was om zijn zoon ook weer uit de doden op te wekken.
Hoe groot is jouw geloof?

En wat dacht je van Izak zelf? Zo gewillig dat hij zich liet binden op het offeraltaar!! Een geweldig voorbeeld van je laten leiden door Christus!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 14:08

er is hier al een topic over gaande, heet offer van izaak, in dogmatiek geloof ik.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2004 14:57

Stel, je raakt verliefd op een meisje... maar ondertussen ga je vaak 's avonds naar de kroeg om flink te zuipen... zou je dat dan voor haar op willen geven? Of stel dat vrienden van je haar niet accepteren... zou je ze op willen geven voor haar?

Wat heb je voor Hem over? Jezus is daarin heel radicaal en roept ons ook op radicaal te zijn. Het kan je je relatie met je ouders, met je vriend/vriendin en zelfs je leven kosten.

Dat is zwaar. Er is maar 1 manier om dat te kunnen en dat is wanneer je inziet wat God voor jou over had, hoeveel Hij van je houdt... en wat voor supertoekomst Hij jou kan geven. Als je dat echt inziet is je dat heel veel waard.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 19 mar 2004 15:34

Marnix schreef:Stel, je raakt verliefd op een meisje... maar ondertussen ga je vaak 's avonds naar de kroeg om flink te zuipen... zou je dat dan voor haar op willen geven?

Of je krijgt verkering met een onkerkelijk meisje en je komt zelf na verloop van tijd tot geloof?

Marnix schreef:Of stel dat vrienden van je haar niet accepteren... zou je ze op willen geven voor haar?

Wie z'n probleem is dat, die van jullie of die van je vrienden? Jij hoeft hén er toch niet voor op te geven? Als zij jou er voor opgeven zegt dat denk ik iets van de echtheid van die vriendschap.

Marnix schreef:Wat heb je voor Hem over? Jezus is daarin heel radicaal en roept ons ook op radicaal te zijn. Het kan je je relatie met je ouders, met je vriend/vriendin en zelfs je leven kosten.

Dat is zwaar. Er is maar 1 manier om dat te kunnen en dat is wanneer je inziet wat God voor jou over had, hoeveel Hij van je houdt... en wat voor supertoekomst Hij jou kan geven. Als je dat echt inziet is je dat heel veel waard.

Amen.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2004 17:42

Kiezen tussen een jongen en God heb ik ooit al moeten doen en toen ook gedaan (duurde wel een tijdje, maar toen het echt duidelijk was heb ik gehoorzaamd).

Maar om Borkdude op te geven voor Jezus? Ik zou het na veel tegenstribbelen wel doen, maar ik moet er niet aan denken dat ik hem moet missen :(

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 13:50

Wie z'n probleem is dat, die van jullie of die van je vrienden? Jij hoeft hén er toch niet voor op te geven? Als zij jou er voor opgeven zegt dat denk ik iets van de echtheid van die vriendschap.

Als je jou wel accepteren maar haar niet is dat erg moeilijk hoor :)

Als je echt veel van iemand houdt heb je denk ik heel veel voor die persoon over. Wat heb je over voor God? En is dat geen indicatie hoeveel je van Hem houdt?

Oh en Lalage... God zal vast niet van je vragen om Bork op te geven :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 14:00

Marnix schreef:Oh en Lalage... God zal vast niet van je vragen om Bork op te geven :)

Dat dacht abraham waarschijnlijk ook van izak..

Terug naar “Archief”