hettys schreef:Wat precies ´dus toch´? en wie leest precies waar langs?
Ik heb het tegen jou, dus het lijkt me dat het logisch is wie er precies langs leest...
Waarom ben je daar verbaasd over? Als jij zegt dat Gods woord altijd boven de wetenschap staat, dan wijs ik je erop dat er mensen zijn die daar consequent in proberen te zijn.
Er is maar één probleem hiermee en wel de volgende: Dat jij voor mij gaat invullen wat het betekent als Gods Woord uiteindelijk boven de wetenschap staat. Je verdoet de discussie tot een zwart-wit discussie die we helemaal niet aan het voeren waren. En dan is het dus best wel verbazingwekkend inderdaad. Ik ben er volledig van overtuigd dat er sprake is van voortschrijdend inzicht. Maar ik ben er niet van overtuigd dat iedere wetenschappelijke verklaring strookt met de werkelijkheid.
Misschien ligt het inderdaad aan onze manier van communiceren. en eerlijk gezegd krijg ik van jou bijna nooit een inhoudelijke reactie, maar meer allerlei rookgordijnen, zoals ook deze reactie van jou. Je het me toch nauwelijks kwalijk nemen dat ik mijn punt probeer nog iets duidelijker uiteen te zetten als ik weer geen inhoudelijke reactie krijg.
Volgens mij bedoel jij met een inhoudelijke reactie alleen maar dat ik argumenten moet geven die binnen het wetenschappelijke wereldje passen? Ik zie totaal niet in waarom we alleen DAN spreken van een inhoudelijke reactie. Dat is namelijk in dit soort discussies heel gewoon. Maar als ik op dit forum de discussies over deze onderwerpen lees, dan krijg ik wel een beetje het idee dat het WEL de gewoonte is. Terwijl de discussie veel en veel breder te voeren is. Maar goed, overtuig me dat het anders is.
hettys schreef:
Maar ik mag geen reactie geven over logische gevolgtrekkingen over onze wereld (ruimte) met betrekking tot de bijbel?? Als die reactie zo fout is, kun je me dan uitleggen in welk opzicht ik je verkeerd heb begrepen? Want zo gaat het nogal vaak op fora: we hebben blijkbaar een manier van communiceren die anderen dan weer niet begrijpen.
Je zegt dat ik 'mijn verhaal herhaal' , maar ik zie het als een verduidelijking, die voor mijn gevoel even nodig was, wat betreft 'logische gevolgtrekkingen'
Misschien zou je op z'n minst iets duidelijker kunnen formuleren.
Waar het mij om ging is dat je jouw verhaal gewoon herhaald en vervolgens even iemand in een hoekje zet door je laatste regel. En daarom kreeg je zo'n stevige reactie, nergens anders om. Kijk, we kunnen elkaar wel heel simpeltjes wegschrijven op dit forum en in een hoek zetten, maar dat is niet de bedoeling lijkt me. En ik liet alleen maar even merken dat als jij dat kan, ik het ook wel kan.
Even een klein punt, terug komend op de discussie:
We zien licht van de sterren, ok. Nu had ik tegen Mortlach al de volgende vergelijking gemaakt: Het kan natuurlijk zijn dat het licht of eventueel de roodverschuiving, net wat je wilt, altijd zo heeft plaats gevonden. Maar, dat hoeft helemaal niet. Zoals ik al aangaf met het voorbeeld van de auto die continue met dezelfde snelheid rijdt kan er van alles DAARVOOR gebeurd zijn. Alles kan er op wijzen dat de auto de hele weg zo hard gereden heeft, maar niets hoeft minder waar te zijn. Mortlach gaf als argument dat de lichtsnelheid constant is (ja, NU!) en de snelheid van de auto niet, maar als ik nu de waarnemingen doe en de snelheid van de auto is constant dan is dat op dit moment geen enkel argument.