Dummy schreef:Heel simpel: Als ik beweer dat het universum als zodanig niet bestaat, maar alleen de feitelijk geziene objecten. Ten tweede: Waarom is het geen projectie van de mens? Zoals ik al zei is het een filosofische kwestie.
En waar bevindt die mens zich dan? Zelfs als je in het extreme wilt gaan en een compleet matrix/brain in a jar scenario wilt schetsen, heb je nog steeds een universum nodig. Misschien niet DIT universum, maar wel EEN universum.
Ik ook. Maar in principe is het de basis het gehele universum. Wat er in het universum is of wat er gebeurt in het universum daar doet de aanname verder niet toe. Daar doelde ik meer op.
Ik kan je totaal niet volgen.
Interessant dat een stelling die onwaar is wel altijd bewezen kan worden. Heb je daar een link naar?
Van de wiki:
In hindsight, the basic idea at the heart of the incompleteness theorem is rather simple. Gödel essentially constructed a formula that claims that it is unprovable in a given formal system. If it were provable, it would be false, which contradicts the idea that in a consistent system, provable statements are always true.
Thus there will always be at least one true but unprovable statement. That is, for any computably enumerable set of axioms for arithmetic (that is, a set that can in principle be printed out by an idealized computer with unlimited resources), there is a formula that is true of arithmetic, but which is not provable in that system. To make this precise, however, Gödel needed to produce a method to encode (as natural numbers) statements, proofs, and the concept of provability; he did this using a process known as Gödel numbering.
Voor zover ik het verder begrepen heb, zegt Godel niets definitiefs over stellingen die onwaar zijn, alleen over stellingen die waar zijn, maar niet bewijsbaar waar zijn. Hoe dat precies werkt, is te technisch voor me, en als ik het verkeerd heb, laat ik me graag informeren.