Koran aangeboden, hoe reageer je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Koran aangeboden, hoe reageer je?

Berichtdoor Boerin » 29 apr 2015 22:14

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2015 22:28

Een mooi verhaal, maar het antwoord blijft uit wat zijn leraar heeft gezegd.

Toch is er voor dit verhaal een tegenovergestelde:

https://www.youtube.com/watch?v=YZOZlDjF5xU

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 apr 2015 22:58

mohamed schreef:Een mooi verhaal, maar het antwoord blijft uit wat zijn leraar heeft gezegd.

Ja volgens mij miste er een stukkie, maar ik vond het wel een mooi getuigenis.
Ja andersom zijn ze er ook.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2015 23:04

mohamed schreef:Een mooi verhaal, maar het antwoord blijft uit wat zijn leraar heeft gezegd.

Boerin schreef:Ja volgens mij miste er een stukkie, maar ik vond het wel een mooi getuigenis.

Vond het zeker ook een mooi verhaal, totaal anders dan ik had verwacht. Ik weet niet genoeg van de islam om na te gaan of wat hij zei over de Koran ook waar is, maar dat zal wel. Het leek alsof hij weet waar ie over praat.
Boerin schreef:Ja andersom zijn ze er ook.

Inderdaad en daarom weet ik niet wat ik een wonder kan noemen. Echter, als je deze filmpjes als wonderen ziet dan snap ik waarom je gelooft dat ze gebeuren en dat bedoel ik niet sarcastisch.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2015 07:44

oekaboeka schreef:Beste Rotterdam , zouden Jezus en de discipelen ook niet gewoon helder en direct zijn ?
De eerste boodschap wat altijd verkondigd werd door de discipelen was dat Jezus was gekruisigd voor onze zonden en opgestaan uit de dood en dat een ieder die dat gelooft eeuwig leven heeft , dat is gewoon de hoofdboodschap en een andere boodschap is een leugen en dat mag gewoon gezegd worden lijkt mij , of moet zelfs , vraag me af hoe de discipelen zouden hebben gereageerd als er iemand bij hen kwam met een of ander geloof wat anders was dan wat ze aan het verkondigen waren.

Jezus en de discipelen zijn op ieder moment helder en direct geweest.
Tegen iemand die een koran uitdeelt roepen dat het leugens zijn is inderdaad direct. Maar of het ook helder is?
Als je begaan bent met zijn geloof is het (mijns inziens) van belang dat je in gesprek gaat. En een gesprek beginnen door iets wat voor een ander heilig is de grond in te boren is wellicht ook meteen het einde van het gesprek.
Paulus heeft zich ook in de toenmalige godsdiensten ingelezen om, binnen die godsdiensten, aanknopingspunten te vinden om in gesprek te gaan.
Moslims geloven in de schepping, geloven dat God almachtig is, en geloven zelfs in Jezus, die bij hun echter niet meer is dan een profeet.
In die zin staan moslims dichter bij ons dan Joden.
Als je met een moslim in gesprek gaat kom je al snel een aantal misvattingen tegen (de drie-eenheid bestaat uit God, Jezus en Maria).
Als je deze misvatting rustig kunt weerleggen kom je heel wat overtuigender over dan wanneer je roept dat het leugens zijn (wat inderdaad zo is) en kun je deze mensen ook bereiken.
We sturen mensen naar verweggistan om daar zending te bedrijven, maar we hebben inmiddels een zendingsveld in onze eigen grote steden liggen.
Ik weet van een aantal kerken dat er daadwerkelijk "zendelingen" in Rotterdam (wellicht ook in andere steden, maar daar ken ik geen voorbeelden van) actief zijn om moslims te bereiken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 apr 2015 07:56

Goed voorbeeld van Paulus!

22En Paulus, voor de Areopagus staande, zeide: Mannen van Athene, ik zie voor mijn ogen, dat gij in elk opzicht buitengewoon ontzag voor godheden hebt; 23want toen ik door uw stad liep en de voorwerpen uwer verering aanschouwde, heb ik ook een altaar gevonden met het opschrift: Aan een onbekende god. Wat gij dan, zonder het te kennen, vereert, dat verkondig ik u.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 apr 2015 10:02

StillAwake schreef:Als je met een moslim in gesprek gaat kom je al snel een aantal misvattingen tegen (de drie-eenheid bestaat uit God, Jezus en Maria).
Als je deze misvatting rustig kunt weerleggen kom je heel wat overtuigender over dan wanneer je roept dat het leugens zijn (wat inderdaad zo is) en kun je deze mensen ook bereiken.

Niet alle moslims geloven dat Maria deel van de drie-eenheid is, zie deze discussie.

Een vriend van me van katholieke komaf is jaren geleden moslim geworden. We hebben vele gesprekken gehad over geloof en ik weet zeker dat er niks is wat ik kan zeggen wat hem zal doen veranderen van geloof.

Bovendien als je de Koran niet in het Arabisch hebt gelezen zegt dat moslims niet zo heel veel, want vertalingen vinden ze niet zo interessant.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 07:42

mohamed schreef:Niet alle moslims geloven dat Maria deel van de drie-eenheid is, zie deze discussie.

Een vriend van me van katholieke komaf is jaren geleden moslim geworden. We hebben vele gesprekken gehad over geloof en ik weet zeker dat er niks is wat ik kan zeggen wat hem zal doen veranderen van geloof.

Bovendien als je de Koran niet in het Arabisch hebt gelezen zegt dat moslims niet zo heel veel, want vertalingen vinden ze niet zo interessant.

Dat niet alle moslims dat geloven komt omdat de Koran daarin duidelijk in tegenspraak is met de werkelijkheid.
In het door jou aangegeven forum wordt echter beweerd dat katholieken dat wél geloven.
Nu is de rol van Maria in de Katholieke/Orthodoxe kerken inderdaad erg sterk aangezet (en bij ons wellicht wat onderbelicht), maar goddelijk is ze ook volgens deze stromingen niet.
Dat ze niet onder de indruk zijn als je de Koran hebt gelezen in een andere taal dan het Arabisch is iets waar ik in zo'n 10 jaar van gesprekken met moslims nog nooit tegenaan ben gelopen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”