StillAwake schreef:Na de zondeval staat er in elk geval dat de aardbodem om uwentwil (dat gaat om Adam) vervloekt is.
En ergens in het NT (ik weet de exacte locatie niet uit mijn hoofd) staat zoiets als "de zonde is er door de mens".
Verder staat ergens (ik meen Romeinen, maar kan het fout hebben) dat de totale schepping zucht zolang de wereld nog in gevallen staat verkeerd.
Ik denk persoonlijk dat dit de verklaring was van mensen die de bijbel schreven voor wat zij zagen als moeilijke dingen in het leven. De aarde kan nooit niet bestaan hebben uit een gloeiende bal met stollingsgesteente waarop wij leven. Op mars is bijvoorbeeld ook een vulkaan, is mars dan ook vervloekt? De wereld kan ook inderdaad niet zomaar veranderen in één grote veilige plek, zonder distels, doorns, gif en aardbevingen en overstromingen, Want juist dat wat de wereld leefbaar maakt is ook gevaarlijk.
In de bijbel lees je eigenlijk vooral hoe catastrofen zoals een overstroming, aardbevingen worden toegeschreven aan gods toorn, iets wat we nu niet meer zullen zeggen.
Dat lijkt mij verkeerd gebruik van de bijbel.
Ook gif is geschapen.