Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Adieu God

Berichtdoor Boerin » 27 apr 2015 22:47

hettys schreef:
Beste Antoon. Dat KAN ik niet. Ik ben niet deskundig op dat gebied. Ik zit meer in het pedagogische gebied. maar ik weet best dat dateringsmethoden prima werken. net zoals ibuprofen bij kiespijn.

Ja zeg, ik denk steeds dat jullie allemaal mega intelligent en op de hoogte zijn van zaken. Je slikt het dus gewoon maar net als een ibuprofennetje?
Dat is ook wat me altijd stoort, het wordt allemaal zo extreem moeilijk gemaakt dat alleen de hooggeleerden het kunnen begrijpen en de rest moet het maar aannemen. Als je iets niet simpel aan een simpele ziel uit kunt leggen, laat het mij al zien dat er waarschijnlijk iets niet klopt. Dat kunnen de creationisten dan weer wel, die kunnen het kinderlijk eenvoudig uitleggen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 apr 2015 23:01

Boerin schreef:Dat kunnen de creationisten dan weer wel, die kunnen het kinderlijk eenvoudig uitleggen.

Dat is nou het lastige. dat kunnen ze niet.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 apr 2015 23:43

hettys schreef:Dat is nou het lastige. dat kunnen ze niet.

Ik heb het er niet over of het klopt, maar die video's van Ken Hovind waren voor kinderen volgens mij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2015 07:39

Boerin schreef:Ik heb het er niet over of het klopt, maar die video's van Ken Hovind waren voor kinderen volgens mij.
Dat is nou precies het probleem: zijn toehoorders zijn louter mensen die hun overtuiging dat de Bijbel wetenschappelijk betrouwbaar is en de evolutietheorie onzin graag bevestigd zien worden. Daar zitten geen universitair geschoolde paleontologen, geologen, biologen, chemici, enzovoorts, tussen. Mensen die echt verstand van zaken hebben prikken dwars door de sprookjes van Hovind heen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 08:31

Bartje schreef:is het omdat de meerderheid a zegt dat dan wie b zegt per definitie fout, of hoort die dan niet meer bij de groep?
anders gezegd als de meerderheid de afgrond inspringt en degene die het niet doen, zijn die dan raar en lopen die achter?

Niet per defintie, nee, maar als 999 mensen tegen een blinde zeggen dat de lucht blauw is, en 1 zegt dat ze roze met witte blokjes is, wie zou die blinde dan geloven?

ik sluit mij ook bij antoon, soms is simpel denken als een kind wel eens heel verhelderd :D

Ik denk niet dat mijn kind van 9 erg ver komt als ze relativistische vergelijkingen zou moeten oplossen. Dat kind zit net de tafeltjes te leren.

Dat "geloven als een kind" wordt mijns inziens veel te vaak misbruikt om ingewikkelde zaken maar te kunnen negeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 08:36

Boerin schreef:Dat is ook wat me altijd stoort, het wordt allemaal zo extreem moeilijk gemaakt dat alleen de hooggeleerden het kunnen begrijpen en de rest moet het maar aannemen. Als je iets niet simpel aan een simpele ziel uit kunt leggen, laat het mij al zien dat er waarschijnlijk iets niet klopt. Dat kunnen de creationisten dan weer wel, die kunnen het kinderlijk eenvoudig uitleggen.

Zaken als evolutie en relativiteit zijn anders prima uit te leggen hoor, zelfs aan kinderen.

Kwantum wordt al iets ingewikkelder, maar goed, de werkelijkheid is nu eenmaal ingewikkeld soms. Maar goed, gelukkig zijn er een aantal getalenteerde wetenschapsschrijvers die e.e.a. duidelijk weten te maken voor leken.

Verder is je argument gewoon fout. Omdat de rest geen hartoperatie kan doen, betekent niet dat de cardioloog het verkeerd heeft.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 apr 2015 11:49

Boerin schreef:[
Ja zeg, ik denk steeds dat jullie allemaal mega intelligent en op de hoogte zijn van zaken. Je slikt het dus gewoon maar net als een ibuprofennetje?
Dat is ook wat me altijd stoort, het wordt allemaal zo extreem moeilijk gemaakt dat alleen de hooggeleerden het kunnen begrijpen en de rest moet het maar aannemen. Als je iets niet simpel aan een simpele ziel uit kunt leggen, laat het mij al zien dat er waarschijnlijk iets niet klopt. Dat kunnen de creationisten dan weer wel, die kunnen het kinderlijk eenvoudig uitleggen.

Zelfs al zou ik afgestudeerd zijn als bioloog, dan nog zou ik bijvoorbeeld geen geoloog zijn. Zelfs de meest intelligente mensen weten buiten hun vakgebied ook niet alles. Ik ben geen dokter, dus als ik wat heb ga ik naar een huisarts. maar die maakt medicijnen ook weer niet zelf. Iedereen is voor kennis afhankelijk van mensen die ergens voor hebben doorgeleerd. En wat doe je dan? Je probeert de meest betrouwbare informatie te vergaren over het onderwerp. Ik kan dus geen aardlagen dateren, dus laat ik het over aan mensen die het wel kunnen. Waarom zou ik die niet geloven?

Waarom zou ik dan geloven in een dominee die ineens doet alsof ie astronomische kennis heeft van elke wetenschappelijke discipline? Omdat het beter aansluit bij een geloof? Dat maakt het toch niet betrouwbaarder?
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 28 apr 2015 14:03

Zolang de evo nergens bevestigd wordt ende de wetenschap het verhaal tegenspreekt kan je niet zeggen dat de werkelijkheid is uit te leggen ja met een hoop bla bla lukt het.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 apr 2015 14:13

ik sluit mij ook bij antoon, soms is simpel denken als een kind wel eens heel verhelderd :D

Mortlach schreef:Dat "geloven als een kind" wordt mijns inziens veel te vaak misbruikt om ingewikkelde zaken maar te kunnen negeren.

Inderdaad, weer een typisch voorbeeld van gewelddadig Bijbelgebruik. Een tekst wordt uit z'n verband gerukt voor het eigen gelijk en om mensen die zich gewoon op de wetenschap oriënteren buiten te sluiten.

antoon

Berichtdoor antoon » 28 apr 2015 14:26

Inderdaad, weer een typisch voorbeeld van gewelddadig Bijbelgebruik. Een tekst wordt uit z'n verband gerukt voor het eigen gelijk en om mensen die zich gewoon op de wetenschap oriënteren buiten te sluiten

Het gaat om waarheidsvinding van essentiële levensvraagstukken, ja dan kan het er hard aan toe gaan, of moeten Bijbelgelovigen maar stil in een hoekje zitten, toekijken hoe bijbelse waarheden, vaak met een hoop onzin getorpedeerd worden

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 14:42

antoon schreef:Het gaat om waarheidsvinding van essentiële levensvraagstukken, ja dan kan het er hard aan toe gaan, of moeten Bijbelgelovigen maar stil in een hoekje zitten, toekijken hoe bijbelse waarheden, vaak met een hoop onzin getorpedeerd worden

Niet alle christenen zien dezelfde waarheden als esentieel Antoon...
Persoonlijk ben ik een theïstisch evolutionist, die het scheppingsverhaal als een soort samenvatting van de schepping ziet...

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2015 15:13

StillAwake schreef:Niet alle christenen zien dezelfde waarheden als esentieel Antoon...
Persoonlijk ben ik een theïstisch evolutionist, die het scheppingsverhaal als een soort samenvatting van de schepping ziet...
Dat kan bij Antoon niet. Je bent of christen of je onderschrijft de evolutietheorie.
"Een libelle zweeft over het water..."

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 apr 2015 15:42

antoon schreef:Het gaat om waarheidsvinding van essentiële levensvraagstukken, ja dan kan het er hard aan toe gaan, of moeten Bijbelgelovigen maar stil in een hoekje zitten, toekijken hoe bijbelse waarheden, vaak met een hoop onzin getorpedeerd worden

Gelukkig maar dat jij niet bent als andere mensen / christenen!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 28 apr 2015 15:46

Waar in de Bijbel staat trouwens dat we de Bijbel van A tot Z letterlijk moeten nemen? Waar staat dat we alles wat er in staat moeten interpreteren als letterlijk en historisch correct? Daar ben ik wel even nieuwsgierig naar.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 15:53

Katlheen schreef:Waar in de Bijbel staat trouwens dat we de Bijbel van A tot Z letterlijk moeten nemen? Waar staat dat we alles wat er in staat moeten interpreteren als letterlijk en historisch correct? Daar ben ik wel even nieuwsgierig naar.

Er staat ergens een stukje dat de gehele Bijbel kan worden gebruikt ter verbetering en onderwijzing, geloof ik. En daar haalt men dus uit, dat alles moet kloppen, ook als blijkt dat pi gelijk is aan 3.

Terug naar “[Religie] - Open forum”