Koran aangeboden, hoe reageer je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Koran aangeboden, hoe reageer je?

Berichtdoor Chaya » 27 apr 2015 13:36

Gelezen: Een groep moslims grijpt Koningsdag aan om in dertien steden 15.000 korans gratis uit te delen. Ze willen in onder meer Rotterdam de islam op deze manier in een positief daglicht zetten.

En niet alleen dit, maar ook:
"Ons doel is dat er over tien tot vijftien jaar in alle hotelkamers naast een bijbel ook een koran ligt'', zegt Ali Houri van de Alkhattab Foundation. Die organisatie probeert op een moderne manier informatie over de islam te verspreiden.

Hoe vind je dit? En hoe reageer je als je iemand tegenkomt die je een gratis koran aanbiedt?
Ga je in gesprek met de gever en zo ja, op welke wijze?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor

Re: Koran aangeboden, hoe reageer je?

Berichtdoor learsi » 27 apr 2015 14:16

Jammer dat ze daar nu pas mee beginnen.
Heb er 20 jaar geleden zelf maar een gekocht om hem te kunnen lezen.
Dus gewoon aannemen en lezen(helemaal) dan kun je de koran goed met de Bijbel vergelijken.

h.g.
Learsi

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 apr 2015 14:19

Ik heb ook al zeker 10 jaar een koran in huis. maar lees er vrij weinig in. moet ik zeggen.
Ook gif is geschapen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 apr 2015 16:51

In principe kun je de koran online lezen
http://www.moslim.co/online-koran/onlin ... nederlands

Het is wel zo dat je iemand nog hebt die de koran uitlegt net als de Bijbel.

Er staat een uitleg op de site bijvoorbeeld kleding voor de vrouw:
Een Islamitische en algemene aanvaarding is dat het ongepast is om excentriek gekleed te zijn. Dit komt in de vorm van te korte, te strakke, te onthullende, te sexy en te suggererende kledij. Het is daarom ook onacceptabel voor een moslim om dit soort kleding te dragen. De vrouwelijke moslim draagt vaak kleren, zoals een Hijab of Hidjaab, uit de overweging om hun zedelijkheid te waarborgen.
Indien de moslima deze kledij niet zou dragen en net zoals vele westerse vrouwen, mee zou gaan in de trends en modes van de Westerse wereld, zouden islamitische mannen indirect seksueel gestimuleerd worden. Dit zou als gevolg hebben dat zijn helderheid en rationele denkvermogen zou vertroebelen en hij niet is staat is om Allah juist en vol overtuiging te aanbidden.

Daarnaast zou de lust, die dan opgewekt wordt, ervoor kunnen zorgen dat de vrouwen gezien worden als seksueel lust object en niet als gelijkwaardige, onafhankelijke mensen. De bedekkende islamitische kleding voegt ook toe dat de moslim meer interesse toont in haar karakter, ziel en spirituele kant van de vrouw in plaats van alleen haar lijf.

Kijk daar kan een christen nog wat van leren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2015 17:11

Chaya schreef:Gelezen: Een groep moslims grijpt Koningsdag aan om in dertien steden 15.000 korans gratis uit te delen. Ze willen in onder meer Rotterdam de islam op deze manier in een positief daglicht zetten.

En niet alleen dit, maar ook:
"Ons doel is dat er over tien tot vijftien jaar in alle hotelkamers naast een bijbel ook een koran ligt'', zegt Ali Houri van de Alkhattab Foundation. Die organisatie probeert op een moderne manier informatie over de islam te verspreiden.

Hoe vind je dit? En hoe reageer je als je iemand tegenkomt die je een gratis koran aanbiedt?

Als iemand dat doet, zou ik zeggen 'dankjewel, maar ik heb al een versie in mijn boekenkast staan, ingeklemd tussen de Bijbel en Darwins Origin of the Species - want dat vind ik een geweldige grap)'. Een gesprek kan er wat mij betreft sowieso komen, want dat is altijd wel interessant.

Ik vind het nog steeds vreemd dat er Bijbels in hotelkamers liggen, dus extra heilige boeken kan wat mij betreft best. Ligt er straks een halve bibliotheek :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 apr 2015 17:52

Ik had 'm dankbaar aangenomen, zal wel met mijn gebruikersnaam te maken hebben. :lol:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 apr 2015 00:53

Wij hebben al een Koran in huis en sporadisch wordt er ook in gekeken. Dat zou ik zeggen, als mij er een zou worden aangeboden. Waarom is dit een punt? Als christenen vrijuit de bijbel mogen promoten op allerlei manieren, dan mogen moslims dat ook met hun Boek. Waarom die passage over de kleding van vrouwen hier wordt genoemd, snap ik niet helemaal; dat is toch bijna off-topic. Veel moslims willen zich hieraan houden (een zwaktebod van de mannen!), maar ook in de bijbel staan allerlei voorschriften en regels die niet meer van deze tijd zijn, maar waaraan een deel van de christenen zich toch wil houden. Wat controversiële passages betreft, doen Koran en Bijbel niet veel voor elkaar onder. Ook passages over wreedheid en haat niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 09:08

Ik denk dat het sowieso goed is om, in een maatschappij waarin de Islam een steeds prominentere rol inneemt, de Koran gelezen te hebben.
Hoe kun je anders met een moslim in gesprek gaan over je geloof?
Volgens mij toch een belangrijke taak van christenen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 09:09

Het is overigens erg droge stof, ik heb me er echt doorheen moeten worstelen.
De Bijbel is beter leesbaar (maar ook een heel stuk dikker).

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 apr 2015 10:38

StillAwake schreef:Ik denk dat het sowieso goed is om, in een maatschappij waarin de Islam een steeds prominentere rol inneemt, de Koran gelezen te hebben.

Ik zou hem aannemen, ik heb nog geen.
Alhoewel ik nou niet direct zit te popelen om hem te gaan lezen,
lijkt het me wel zinvol om hem in huis te hebben, voor eventuele gesprekken.
Maar het is denk ik goed om daarnaast ook andere lectuur te lezen. Er zijn best een aantal goede boeken op de markt
over de verschillen tussen christenen en moslims.
Dat is makkelijker dan het zelf uitvogelen.
Maar een gratis koran is nooit weg.

Mortlach schreef:Ik vind het nog steeds vreemd dat er Bijbels in hotelkamers liggen, dus extra heilige boeken kan wat mij betreft best. Ligt er straks een halve bibliotheek
Steeds meer hotelketens willen geen bijbels meer op de kamers, ivm de verschillende religie's. Alleen een bijbel op de kamer vindt men dan dicriminatie.
http://hotel.blog.nl/algemeen/2014/08/1 ... otelkamers
http://www.cip.nl/nieuws/mei-2014/41934 ... -in-hotels
http://www.cip.nl/nieuws/augustus-2014/ ... le-bijbels
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 28 apr 2015 10:45

Ik zal er netjes voor bedanken en zeggen dat ik een Bijbel heb. Ik heb geen enkele behoefte om mij in de koran te verdiepen.
k denk dat het sowieso goed is om, in een maatschappij waarin de Islam een steeds prominentere rol inneemt, de Koran gelezen te hebben.
dat vraag ik mij af of dat goed is.
dat is interessante vraag: ben ik gehouden om mijn moslimbuurman actief te benaderen om een gesprek aan te gaan om hem/haar te overtuigen van het christelijk geloof? Ook dat vraag ik mij af of dat zo is. Wel is het zo dat als er aanleiding is of er direct naar gevraagd wordt om van je eigen geloof te getuigen tegenover je moslim-naaste.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 apr 2015 11:10

Rijnlander schreef:dat is interessante vraag: ben ik gehouden om mijn moslimbuurman actief te benaderen om een gesprek aan te gaan om hem/haar te overtuigen van het christelijk geloof? Ook dat vraag ik mij af of dat zo is. Wel is het zo dat als er aanleiding is of er direct naar gevraagd wordt om van je eigen geloof te getuigen tegenover je moslim-naaste.
Paulus ging de Areopagus op, en ging daar met de wijsgeren in gesprek. Denk je dat hij dat zonder inhoudelijke kennis gedaan zou hebben? Dan werd hij immers zo weggeblazen? Je hebt altijd een beter uitgangspunt als je wat kennis hebt van andere achtergronden. Het gesprek actief aangaan, of wachten op een aanleiding, dat is weer een andere vraag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 11:23

Rijnlander schreef:Ik zal er netjes voor bedanken en zeggen dat ik een Bijbel heb. Ik heb geen enkele behoefte om mij in de koran te verdiepen.

dat vraag ik mij af of dat goed is.

Want het is op de een of andere manier beter om geen interesse in je naasten te hebben?

dat is interessante vraag: ben ik gehouden om mijn moslimbuurman actief te benaderen om een gesprek aan te gaan om hem/haar te overtuigen van het christelijk geloof? Ook dat vraag ik mij af of dat zo is. Wel is het zo dat als er aanleiding is of er direct naar gevraagd wordt om van je eigen geloof te getuigen tegenover je moslim-naaste.

Ach, als je de Koran zou lezen met als enige insteek dat je dan die arme moslims wel eventjes zult vertellen wat ze allemaal verkeerd hebben, kun je het beter laten inderdaad.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 11:23

StillAwake schreef:Het is overigens erg droge stof, ik heb me er echt doorheen moeten worstelen.
De Bijbel is beter leesbaar (maar ook een heel stuk dikker).

Moet je voor de grap de preken van de Boeddha eens proberen. Dat is pas taaie kost. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 12:53

Rijnlander schreef:dat is interessante vraag: ben ik gehouden om mijn moslimbuurman actief te benaderen om een gesprek aan te gaan om hem/haar te overtuigen van het christelijk geloof? Ook dat vraag ik mij af of dat zo is. Wel is het zo dat als er aanleiding is of er direct naar gevraagd wordt om van je eigen geloof te getuigen tegenover je moslim-naaste.

Als je serieus in gesprek raakt met moslims kom je al snel op het geloof uit.
En als je dan niet verder komt dan het napraten van een zekere GW is het erg moeilijk om inhoudelijk met deze mensen in gesprek te zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”