Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2015 07:12

learsi schreef:In dit draadje zijn er die de "geloofsdoop" zien als antwoord en reactie van de mens op wat God reeds gedaan heeft in die mens, vóór die mens zich kan/mag laten dopen.

Mijn vraag aan jullie is, of jullie eens uit zouden willen/kunnen leggen wat God gedaan moet hebben in de mens die zich eerst daarna mag/moet laten dopen.

Dit om een duidelijker beeld te krijgen van wat jullie onder de "geloofsdoop" verstaan.

b.v.d.
h.g.
Learsi

Je kunt de geschiedenis in Handelingen 8 toch wel.
Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd.
En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Dat is een werk van God!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 apr 2015 07:55

elbert schreef:De doop een diploma? Dus je ziet het als een bewijs van jouw kunnen en kennen? ....
De doop eten? Dus het hangt ervan af of jij wel of niet eet ....
"Welnee naamloos, het is slecht een voorbeeld. Een voorbeeld wijst ergens naar, en verder gaat het vaak mank."
De doop een diploma? Dus een bewijs van jouw kunnen en kennen, schouderklopje, verdienste ... blablabla
"Welnee Elbert, het is slechts een voorbeeld, dat op redelijk wat punten niet opgaat. Echter wel op het punt waar het voor bedoelt is, maar daar wals je overheen."

De rest reageer ik later wel op, ik heb geen tijd nu.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 apr 2015 17:56

elbert schreef:Onze kleintjes zijn veilig? Is dat zo? De Bijbel leert ons dat door de zonde de dood is gekomen. En wel voor ieder mens: ongeboren, geboren, jong en oud. Ieder mens.
Dat zegt de apostel Paulus: Rom. 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.
Ja hoor, de zielen van onze kleintjes zijn veilig want het Lam Gods heeft de zonde der wereld weggenomen, en de bijbel leert dat God de kinderen niet straft om de zonde van de vaders; wat jij belieft te negeren.
Tenzij Jezus wederkomt zullen wij allen moeten sterven ja, de dood is er inderdaad vanwege de zonde.
Maar je voelt toch zeker op je houten klompen wel aan dat wij niet in Adam zondigen, wij bestonden nog niet eens.
De NBV zegt het zo: En omdat alle mensen na Adam verkeerde dingen deden, kwam de dood voor iedereen.
elbert schreef:Kortom: alle mensen zijn zondaren, ook baby's. En ook voor baby's geldt dat ze verdoemelijk zijn voor God, net als de rest van de wereld. Ze worden dus ook schuldig geboren (Rom. 5:16), waardoor ook de toorn van God op ons blijft als we geen Redder hebben (Joh. 3:36). Het is dus niet de vraag of de toorn van God nog komt (want die is er al), maar of die weggenomen wordt. Daarom spreekt het doopformulier ook over het delen in de verdoemenis in Adam, in lijn met hoe Paulus hierover spreekt. Het is helemaal niet waar dat een baby zonder schuld geboren wordt, want ook een zondige natuur is zonde.
Ik ben zeer benieuwd wat voor zonden baby's gedaan hebben zodat ze verdoemelijk zijn.
De erfzonde is het probleem niet want Jezus is niet alleen voor de zondennnnnn gestorven maar ook voor de zonde: zie het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. Horen onze kleintjes niet bij de wereld dan?

Weer kom je met Joh. 3:36 aanzetten, naar aanleiding van dat vers zeg je 'het is niet de vraag of de toorn van God nog komt, want die is er al'.
En wéér zeg ik dat wordt gezegd tegen volwassen mensen die gezondigd hebben, en het evangelie kennen.
In 2 Korinthe 5 lees ik dat God -in Christus- de wereld met zichzelf verzoend heeft. Nu bidt Hij ons 'laat je met mij verzoenen'. De vraag is dus niet of God nog verzoend moet worden (dat is hij al), wij zijn het die zijn verzoening moeten aannemen.
14 Want de liefde van Christus dringt ons, die tot dit oordeel gekomen zijn: als Eén voor allen gestorven is, dan zijn zij allen gestorven.
15 En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven ... enz.

De bijbel leert nog veel meer in Rom 5 dan wat jij hier neerzet. Even verderop staat: 18 Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven.
19 Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden.

Nee nee, naamloos gelooft niet in alverzoening. Wel -zoals de bijbel leert- dat God geen mensen straft vanwege de zonden van een ander.
Maar goed, jij gelooft dus dat baby's verdoemelijk zijn. Wat is de functie van het doopwater dan, toch iets magisch?
Ik vertrouw hiervoor op bovenstaande bijbelgedeeltes, waar er overigens nog wel een aantal van zijn.
elbert schreef:De Bijbel zegt ons dat de mens geschapen is naar Gods beeld en Gods gelijkenis. Aangezien een baby ook een mens is, is een baby dus ook geschapen om God te kennen en lief te hebben. Echter, wat voor alle mensen geldt, geldt ook voor baby's, nl. dat er sinds de zondeval een zondige aard in ons heerst, waardoor we alleen door Gods genade gered worden. Daarom is Hij degene die in ons leven het initiatief neemt.
En gelukkig heeft hij het initiatief genomen, en is zijn genade beschikbaar voor ons.
elbert schreef:De doop een diploma? Dus je ziet het als een bewijs van jouw kunnen en kennen? Maar daarmee is de doop niet meer dan een schouderklopje wat je jezelf geeft. Je doopt jezelf dan i.p.v. dat je wordt gedoopt. En als God dat schouderklopje zou geven, is het geen kwestie van genade meer, maar van verdienste, hoe je het ook wendt of keert.
En dan hangt de waarde van de doop helemaal af van jou. Als je toch de vergelijking met een diploma wilt maken: welke cijfers zou je jezelf geven? Is het niet eerder zo dat je jezelf een 0 moet geven, en Jezus een 10? En dat daarmee jouw diploma van de baan is, maar dat je het van genade moet hebben? Maar dan is de doop geen diploma meer, maar een teken van afwassing van zonden...
Wat een zielige poging om de clou van mn voorbeeld te omzeilen, en de gedeeltes waar het voorbeeld mank gaat (zoals bij elk voorbeeld) te gebruiken om me een leugenleer in de schoenen te schuiven. Zo teleurgesteld nu duidelijk is dat je eigen voorbeeld jammerlijk faalt? :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2015 07:55

naamloos schreef: Wat een zielige poging om de clou van mn voorbeeld te omzeilen, en de gedeeltes waar het voorbeeld mank gaat (zoals bij elk voorbeeld) te gebruiken om me een leugenleer in de schoenen te schuiven. Zo teleurgesteld nu duidelijk is dat je eigen voorbeeld jammerlijk faalt? :mrgreen:

Mag ik ook een zielige poging wagen ?
Bij mijn geboorte gaven mijn ouders mij, zonder mij te raadplegen, zonder inspraak, de naam van mijn reeds overleden overgrootvader.
Later vertelde ze mij "over opa". Toen ik hoorde van deze man was ik trots zijn naam te dragen.
Ook gaven ze mij zijn Bijbel. Pas veel later ben ik erin gaan lezen.
En ze brachten mij bij het doopvont, ze bleven trouw aan het geslacht Uwer kinderen.(Psalm 73).

De apostel Jacobus schrijft "Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben".

Naamloos ; Wat is de functie van het doopwater dan, toch iets magisch?

Nee Naamloos geen magie wel een geheim. Psalm 25 zingt "'t Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden, naar Zijn vreeverbond, getoond".

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2015 11:29

rotterdam schreef:Bij mijn geboorte gaven mijn ouders mij, zonder mij te raadplegen, zonder inspraak, de naam van mijn reeds overleden overgrootvader.
Later vertelde ze mij "over opa". Toen ik hoorde van deze man was ik trots zijn naam te dragen.
Ook gaven ze mij zijn Bijbel. Pas veel later ben ik erin gaan lezen.
En ze brachten mij bij het doopvont, ze bleven trouw aan het geslacht Uwer kinderen.(Psalm 73).

De apostel Jacobus schrijft "Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben".
Oke dat is mooi, maar wat wil je ermee zeggen? Zou dit verhaal anders gelopen zijn als het doopvont erin ontbrak?
rotterdam schreef:Naamloos ; Wat is de functie van het doopwater dan, toch iets magisch?

Nee Naamloos geen magie wel een geheim. Psalm 25 zingt "'t Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden, naar Zijn vreeverbond, getoond".
Mooie psalm hoor, maar wat heeft dat met het doopwater te maken? Het doopwater is in tgeheel geen geheim, lees Romeinen 6. Hand 2, 8: 36 Hoe duidelijk wil je het hebben? (en anders weet ik nog nog genoeg andere schriftplaatsen)

De Heer gaat vertrouwelijk om met hen die ontzag voor hem hebben en hem vrezen.
Die omgang missen mensen die eigen wegen gaan, en daarom verstaan zij het 'heilgeheim' niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2015 17:16

naamloos schreef:Oke dat is mooi, maar wat wil je ermee zeggen? Zou dit verhaal anders gelopen zijn als het doopvont erin ontbrak?

Hele vreemde opmerking - lees je eigen bijdrage over voorbeelden.
En ja alles wordt anders als het doopvont ontbreekt.

Mooie psalm hoor, maar wat heeft dat met het doopwater te maken? Het doopwater is in tgeheel geen geheim, lees Romeinen 6. Hand 2, 8: 36 Hoe duidelijk wil je het hebben? (en anders weet ik nog nog genoeg andere schriftplaatsen)

Alle sacramenten zijn heilige heilsgeheimen - God nadert tot de mens - en dat grote feit blijft een mysterie hoeveel teksten je er ook op los laat. Het gaat over de gunning, God heeft in de mens behagen. Dat zullen wij nooit ten diepste kunnen bevatten.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 apr 2015 17:35

rotterdam schreef:Alle sacramenten zijn heilige heilsgeheimen - God nadert tot de mens - en dat grote feit blijft een mysterie hoeveel teksten je er ook op los laat

Naast de sacramenten kent de Kerk ook sacramentalia.
Het onderscheid tussen sacramenten en sacramentalia is dat sacramenten door Christus zelf zijn ingesteld en sacramentalia door de Kerk.
Kinderdoop is duidelijk een sacramentalia. Nergens in de Bijbel word de kinderdoop ingesteld!
Avondmaal duidelijk een sacrament. Door Christus zelf ingesteld.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2015 19:35

naamloos schreef:Ja hoor, de zielen van onze kleintjes zijn veilig want het Lam Gods heeft de zonde der wereld weggenomen,
Goed, laat ik om te beginnen eerst deze tekst behandelen, want je gaat ervan uit dat deze tekst betekent dat alle zonden (meervoud) hiermee weggedaan zijn en dat het vervolgens geen kwestie meer is of we zondig zijn of niet en dat we, zolang we tenminste niet regelrecht tegen het Evangelie ingaan, we toch wel behouden zijn. Maar dat zegt deze tekst niet. In de eerste plaats staat er dit:
"Zie het Lam Gods, dat de zonde (enkelvoud) van de wereld wegneemt".
Wat is de zonde van de wereld? Welnu, zonde is je doel missen. De wereld miste haar doel en zou dus geheel en al de ondergang tegemoet gaan.
Maar Jezus neemt die zonde (nl. het doel missen van de wereld) weg: de wereld komt tot haar doel met de komst van de Messias. Dat betekent dat er perspectief is voor de wereld. Dat wil nog niet zeggen dat elke zonde van elke zondaar verzoend is (dat maak jij uit deze tekst op), maar het betekent dat de wereld als geheel tot haar uiteindelijke bestemming komt. Dat houdt ook in dat alle zonden van allen die bij God horen (de uitverkorenen) verzoend zijn, maar niet alle zonden van alle mensen. Want als dat zo zou zijn, zou er sprake zijn van alverzoening en dat is onbijbels.
Er is geen sprake van verzoening van alle zonden, want dat zou betekenen dat er ook verzoening zou zijn voor de zonde van blijvend ongeloof en dat zou betekenen dat iedereen behouden zou zijn.
Kortom: op basis van deze tekst kun je niet zeggen dat "onze kleintjes veilig zijn omdat het Lam Gods de zonde der wereld heeft weggenomen". Wat voor de wereld als geheel geldt, geldt nog niet per se voor ieder mens op de wereld. Om het met een voorbeeld te verduidelijken: een land kan na een oorlog blijven bestaan (behouden blijven) en zelfs sterker worden dan ooit (denk aan Duitsland na WO2), maar velen van haar burgers kunnen in die oorlog zijn omgekomen.
naamloos schreef:en de bijbel leert dat God de kinderen niet straft om de zonde van de vaders; wat jij belieft te negeren.
Laat ik het maar niet negeren. God straft inderdaad de kinderen niet om de zonde van de vaders. Maar in dit geval geldt wel dat de zonde van de kinderen dezelfde is als de zonde van de vaders. Dat komt omdat we dezelfde natuur hebben als onze vaders: d.w.z. onze neiging tot zondigen, waarmee we geboren worden. Dat is niet alleen de schuld van Adam, dat is ook onze eigen schuld, ook van baby's. God heeft de mens goed gemaakt, zodat de mens Hem zou liefhebben en dienen. Dat is wat Hij gemaakt heeft en dat verwacht Hij ook van ons. Maar wij zijn niet zoals Hij ons geschapen heeft. Dat is zonde en daarmee hebben we schuld, onze eigen schuld en Hij rekent ons dat toe: zowel vaders/moeders als kinderen want die zonde hebben we ieder persoonlijk.
naamloos schreef:Maar je voelt toch zeker op je houten klompen wel aan dat wij niet in Adam zondigen, wij bestonden nog niet eens.
Als je het betoog van Paulus in Rom. 5 volgt, is dat iets wat we wel moeten concluderen. Wij worden van nature gerepresenteerd door Adam: zijn zonde is onze zonde, onze eigen zonde ook. En Paulus plaatst daartegenover een andere Representant: door genade worden we gerepresenteerd door Jezus Christus: zijn gerechtigheid is onze gerechtigheid.
naamloos schreef:De NBV zegt het zo: En omdat alle mensen na Adam verkeerde dingen deden, kwam de dood voor iedereen.
De NBV zegt ook in haar weergave van Rom. 5:12b: "want zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd". Dus hoe je het vers ook vertaalt, ook voor de allerkleinste kinderen geldt dat ze gezondigd hebben en dus aangewezen zijn op Gods genade om gered te worden. En dat is geen automatisme, maar een kwestie van Gods handelen. En dat handelen komt vooral tot uitdrukking daar waar Zijn Gemeente is, waar Zijn Woord klinkt, waar Zijn Geest werkt, enz.
naamloos schreef:Weer kom je met Joh. 3:36 aanzetten, naar aanleiding van dat vers zeg je 'het is niet de vraag of de toorn van God nog komt, want die is er al'.
En wéér zeg ik dat wordt gezegd tegen volwassen mensen die gezondigd hebben, en het evangelie kennen.
Je verdisconteert hier niet dat het in dit vers over de toorn van God gaat die "blijft". Iets kan alleen blijven bestaan als het er al eerder was. Welnu, die toorn was er al voordat Jezus in de wereld kwam en gaat dus ook iedereen op die wereld aan, niet alleen de volwassenen.
naamloos schreef:In 2 Korinthe 5 lees ik dat God -in Christus- de wereld met zichzelf verzoend heeft. Nu bidt Hij ons 'laat je met mij verzoenen'. De vraag is dus niet of God nog verzoend moet worden (dat is hij al), wij zijn het die zijn verzoening moeten aannemen.
14 Want de liefde van Christus dringt ons, die tot dit oordeel gekomen zijn: als Eén voor allen gestorven is, dan zijn zij allen gestorven.
15 En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven ... enz.
Ook in dit gedeelte staat er niet wat je denkt dat er staat. Want ook hier moet je "wereld" zo uitleggen als in Joh. 1:29, wat dus betekent dat het tussen de wereld en God in principe goed is gemaakt, maar dat wel geldt dat de verzoening nog aan ieder persoonlijk moet worden toegepast. Anders zijn we niet verzoend. Daarom staat er "laat u met God verzoenen". Dat gebeurt door de verkondiging van het Evangelie en de werking van de Heilige Geest. De bediening van de doop hoort bij de verkondiging van het Evangelie.
Overigens wordt God niet verzoend, maar wij, maar dat terzijde.
naamloos schreef:Nee nee, naamloos gelooft niet in alverzoening. Wel -zoals de bijbel leert- dat God geen mensen straft vanwege de zonden van een ander.
Maar goed, jij gelooft dus dat baby's verdoemelijk zijn. Wat is de functie van het doopwater dan, toch iets magisch?
Nee, het doopwater heeft niet iets magisch, integendeel. Wel zegt het ons dat we (wij en onze kinderen) verdoemelijk zijn (Rom. 3:19). Daarom wijst het doopwater ons in de eerste plaats naar het oordeel van God over onze zonden. Daarom verwijst het doopformulier ook naar de zondvloed en het verdrinken van de Egyptenaren in de Schelfzee (beide hebben dan ook volgens de Bijbel een link met de doop: 1Petr. 3:20-21 en 1 Kor. 10:1-2). Maar ook zegt het ons dat God onze Vader, Redder en Trooster wil zijn. Het wijst ons dus op de afwassing van onze zonden in Jezus Christus en de werking van de Heilige Geest die ons doet wandelen in Hem. Door het geloof hebben wij hier deel aan. En God is het die het intiatief in ons leven neemt en ons op Zijn weg zet door ons in Zijn gemeente te plaatsen, al heel jong al. En ons daarbij een teken geeft om nooit te vergeten: de doop.
naamloos schreef:Wat een zielige poging om de clou van mn voorbeeld te omzeilen, en de gedeeltes waar het voorbeeld mank gaat (zoals bij elk voorbeeld) te gebruiken om me een leugenleer in de schoenen te schuiven. Zo teleurgesteld nu duidelijk is dat je eigen voorbeeld jammerlijk faalt? :mrgreen:
Ik laat me niet zoveel door vermeende emoties leiden, maar wel door de inhoud. En de inhoud is dat het woord "diploma" verwijst naar iets wat je mee moet brengen naar de doop. Maar ik meen te moeten zeggen dat we niets mee kunnen brengen dan zonde en vuilheid. En dat onze afwassing en reiniging van God komt en dat de doop daarvan een teken en zegel is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2015 21:15

rotterdam schreef:Hele vreemde opmerking - lees je eigen bijdrage over voorbeelden.
En ja alles wordt anders als het doopvont ontbreekt.
Nou, dat vind ik dan weer heel vreemd. Zonder doopwater heb je dezelfde God, dezelfde bijbel, hetzelfde evangelie enz.
Hoe zou het trouwens met die ene misdadiger die naast Jezus hing afgelopen zijn? Het doopvont ontbrak daar. :-k
rotterdam schreef:Alle sacramenten zijn heilige heilsgeheimen - God nadert tot de mens - en dat grote feit blijft een mysterie hoeveel teksten je er ook op los laat. Het gaat over de gunning, God heeft in de mens behagen. Dat zullen wij nooit ten diepste kunnen bevatten.
God heeft het heil - evangelie geopenbaard lees ik in de bijbel, en wat geopenbaard is, is geen geheim meer.
De doop volgt op het geloven in Jezus, daar is niets geheimzinnigs aan hoor.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2015 23:13

naamloos schreef:Nou, dat vind ik dan weer heel vreemd. Zonder doopwater heb je dezelfde God, dezelfde bijbel, hetzelfde evangelie enz.
Hoe zou het trouwens met die ene misdadiger die naast Jezus hing afgelopen zijn? Het doopvont ontbrak daar. :-k

Niet ter zake doende opmerking. Dezelfde God ? Het is God die ons de doopopdracht gegeven heeft.

God heeft het heil - evangelie geopenbaard lees ik in de bijbel, en wat geopenbaard is, is geen geheim meer.
De doop volgt op het geloven in Jezus, daar is niets geheimzinnigs aan hoor.

Dat je het woord geheimzinnig gebruikt m.b.t. het de Heilgeheimen is het bewijs dat je het niet begrijpt.

Laatst gewijzigd door rotterdam op 27 apr 2015 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2015 23:19

[quote="benefietdiner"[list]]
Kinderdoop is duidelijk een sacramentalia. Nergens in de Bijbel word de kinderdoop ingesteld!
[/quote]

Dit is een echte "eyeopener" #-o daar discussiëren we dus al 70 pagina's over.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2015 08:08

naamloos schreef:Ja hoor, de zielen van onze kleintjes zijn veilig want het Lam Gods heeft de zonde der wereld weggenomen,
elbert schreef:Goed, laat ik om te beginnen eerst deze tekst behandelen, want je gaat ervan uit dat deze tekst betekent dat alle zonden (meervoud) hiermee weggedaan zijn en dat het vervolgens geen kwestie meer is of we zondig zijn of niet en dat we, zolang we tenminste niet regelrecht tegen het Evangelie ingaan, we toch wel behouden zijn. Maar dat zegt deze tekst niet. In de eerste plaats staat er dit:
"Zie het Lam Gods, dat de zonde (enkelvoud) van de wereld wegneemt".
Wat is de zonde van de wereld? Welnu, zonde is je doel missen. De wereld miste haar doel en zou dus geheel en al de ondergang tegemoet gaan
Nee Elbert, ik ga er niet vanuit dat hier zonden (meervoud) wordt bedoelt, je leest weer eens niet goed.
Dit zei ik hierover: De erfzonde is het probleem niet want Jezus is niet alleen voor de zondennnnnn gestorven maar ook voor de zonde (!!!): zie het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. Horen onze kleintjes niet bij de wereld dan?
Met deze tekst geef ik aan dat met zonde (e.v.) de erfzonde wordt bedoelt.
God wil dat alle mensen zalig worden, dus als er onverhoopt baby's sterven dan zijn ze gered, op grond van Jezus verdienste.

Verder ben je vergeten (?) te vertellen wat voor zonden baby's hebben gedaan dat zodat ze verdoemelijk zijn.
elbert schreef:Maar Jezus neemt die zonde (nl. het doel missen van de wereld) weg: de wereld komt tot haar doel met de komst van de Messias. Dat betekent dat er perspectief is voor de wereld. Dat wil nog niet zeggen dat elke zonde van elke zondaar verzoend is (dat maak jij uit deze tekst op :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:) , maar het betekent dat de wereld als geheel tot haar uiteindelijke bestemming komt. Dat houdt ook in dat alle zonden van allen die bij God horen (de uitverkorenen) verzoend zijn, maar niet alle zonden van alle mensen. Want als dat zo zou zijn, zou er sprake zijn van alverzoening en dat is onbijbels.
Er is geen sprake van verzoening van alle zonden, want dat zou betekenen dat er ook verzoening zou zijn voor de zonde van blijvend ongeloof en dat zou betekenen dat iedereen behouden zou zijn.
Kortom: op basis van deze tekst kun je niet zeggen dat "onze kleintjes veilig zijn omdat het Lam Gods de zonde der wereld heeft weggenomen". Wat voor de wereld als geheel geldt, geldt nog niet per se voor ieder mens op de wereld. Om het met een voorbeeld te verduidelijken: een land kan na een oorlog blijven bestaan (behouden blijven) en zelfs sterker worden dan ooit (denk aan Duitsland na WO2), maar velen van haar burgers kunnen in die oorlog zijn omgekomen.
Erfzonde: zie het lam Gods dat de zonde (e.v.) der wereld wegneemt.
Dadelijke zonden (m.v.) Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze; maar ook voor die van de hele wereld.
Dat houdt geen alverzoening in, want velen wijzen hem af en vertreden zo zijn bloed. (je kunt niet iets vertreden wat niet voor jou vergoten is)
Wat je zegt over blijvend ongeloof is misleidend, want het is niet zo dat Jezus niet heeft betaald voor de zonde van ongeloof; maar ongeloof houdt de verzoening tegen.
Ongeloof is dus niet alléén zonde, maar ook weigeren zijn 'betaling' aan te nemen.
En daardoor ga je verloren, niet omdat er geen verzoening voor de zonde van ongeloof was; maar omdat je het niet wilde hebben.
elbert schreef:Laat ik het maar niet negeren. God straft inderdaad de kinderen niet om de zonde van de vaders. Maar in dit geval geldt wel dat de zonde van de kinderen dezelfde is als de zonde van de vaders. Dat komt omdat we dezelfde natuur hebben als onze vaders: d.w.z. onze neiging tot zondigen, waarmee we geboren worden. Dat is niet alleen de schuld van Adam, dat is ook onze eigen schuld, ook van baby's. God heeft de mens goed gemaakt, zodat de mens Hem zou liefhebben en dienen. Dat is wat Hij gemaakt heeft en dat verwacht Hij ook van ons. Maar wij zijn niet zoals Hij ons geschapen heeft. Dat is zonde en daarmee hebben we schuld, onze eigen schuld en Hij rekent ons dat toe: zowel vaders/moeders als kinderen want die zonde hebben we ieder persoonlijk.
God heeft Adam en Eva goed geschapen, wij zijn in zonde ontvangen en geboren; en dat is niet onze eigen schuld of fout.
We erven die zondige natuur (wij zijn dus nooit goed geweest), maar schuld erven is wat anders dan zelf schuld maken hé!
Wat erin zit komt eruit, en daarom kunnen wij niet anders dan de vruchten van de zondige natuur voortbrengen.(tenzij we wedergeboren worden)
Wij worden naar onze daden geoordeeld, daar zijn we wél verantwoordelijk voor.
naamloos schreef:Maar je voelt toch zeker op je houten klompen wel aan dat wij niet in Adam zondigen, wij bestonden nog niet eens.
elbert schreef:Als je het betoog van Paulus in Rom. 5 volgt, is dat iets wat we wel moeten concluderen. Wij worden van nature gerepresenteerd door Adam: zijn zonde is onze zonde, onze eigen zonde ook. En Paulus plaatst daartegenover een andere Representant: door genade worden we gerepresenteerd door Jezus Christus: zijn gerechtigheid is onze gerechtigheid.
Dat wij worden gerepresenteerd door Adam houdt niet in dat wij in Adam gezondigd hebben.
Zijn zondige natuur leeft in ons verder, omdat we die van hem geërfd hebben. (dus niet wij in hem, maar hij in ons)
elbert schreef:De NBV zegt ook in haar weergave van Rom. 5:12b: "want zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd". Dus hoe je het vers ook vertaalt, ook voor de allerkleinste kinderen geldt dat ze gezondigd hebben en dus aangewezen zijn op Gods genade om gered te worden. En dat is geen automatisme, maar een kwestie van Gods handelen. En dat handelen komt vooral tot uitdrukking daar waar Zijn Gemeente is, waar Zijn Woord klinkt, waar Zijn Geest werkt, enz.
Je vat 'ieder mens' te letterlijk op. Vertel me anders maar eens welke zonden (m.v.) baby's (kunnen) doen.
De bijbel spreekt wel meer in absolute termen, terwijl blijkt dat het toch genuanceerder ligt.
Bijv. 1 Sam. 1: 21 Die man Elkana ging met zijn hele gezin op weg ... en even later lees je dat Hanna met de kleine Samuël thuis was.
(hmm even terzijde: zou dat ook niet iets over de huisteksten zeggen????)
Bij de vijfde plaag, de veepest staat: Al het vee van de Egyptenaren stierf, maar van het vee van de Israëlieten stierf niet één beest.
Bij zesde en zevende plaag (zweren en hagel) blijkt dat er toch dieren zijn overgebleven: Toen ontstonden er bij de mensen en de dieren zweren.
De hagel sloeg in heel het land Egypte alles neer wat op het veld was, van mens tot dier. De hagel sloeg al het veldgewas neer en versplinterde alle bomen van het veld.
Toch blijkt in het vervolg dat de hagel wel degelijk nog wat had overgelaten: Zij vraten al het gewas van het land op en al de vruchten van de bomen die de hagel had overgelaten. Er bleef niets groens aan de bomen en aan het gewas van het veld in heel het land Egypte.
En zo kom je dergelijke dingen wel vaker tegen in de bijbel.
elbert schreef:Je verdisconteert hier niet dat het in dit vers over de toorn van God gaat die "blijft". Iets kan alleen blijven bestaan als het er al eerder was. Welnu, die toorn was er al voordat Jezus in de wereld kwam en gaat dus ook iedereen op die wereld aan, niet alleen de volwassenen.
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.
De toorn Gods is voor ongelovigen-ongehoorzamen, en als je zo blijft dan blijft de toorn ook. Zijn baby's ongehoorzaam?
elbert schreef:Ook in dit gedeelte staat er niet wat je denkt dat er staat. Want ook hier moet je "wereld" zo uitleggen als in Joh. 1:29, wat dus betekent dat het tussen de wereld en God in principe goed is gemaakt, maar dat wel geldt dat de verzoening nog aan ieder persoonlijk moet worden toegepast. Anders zijn we niet verzoend. Daarom staat er "laat u met God verzoenen". Dat gebeurt door de verkondiging van het Evangelie en de werking van de Heilige Geest. De bediening van de doop hoort bij de verkondiging van het Evangelie.
Overigens wordt God niet verzoend, maar wij, maar dat terzijde.
De doop hoort niet primair bij de verkondiging van het evangelie, maar is het ritueel wat volgt op het gelovig aannemen van het evangelie.
Bovendien verstaan de baby's er niets van, en je doopt toch hoop ik niet om op die manier aan anderen het evangelie te verkondigen?
Dat doe je gewoon met woorden hoor, nooit gehoord van evangelisten die gaan dopen om anderen het evangelie te verkondigen. En dan nog bij dopelingen die zich nergens van bewust zijn ook.
Dat ieder persoonlijk Jezus moet aannemen om met God verzoend te worden, dat is juist wat ik steeds zeg, dat bereik je niet door baby's te dopen.
elbert schreef:Nee, het doopwater heeft niet iets magisch, integendeel. Wel zegt het ons dat we (wij en onze kinderen) verdoemelijk zijn (Rom. 3:19). Daarom wijst het doopwater ons in de eerste plaats naar het oordeel van God over onze zonden. Daarom verwijst het doopformulier ook naar de zondvloed en het verdrinken van de Egyptenaren in de Schelfzee (beide hebben dan ook volgens de Bijbel een link met de doop: 1Petr. 3:20-21 en 1 Kor. 10:1-2). Maar ook zegt het ons dat God onze Vader, Redder en Trooster wil zijn. Het wijst ons dus op de afwassing van onze zonden in Jezus Christus en de werking van de Heilige Geest die ons doet wandelen in Hem. Door het geloof hebben wij hier deel aan. En God is het die het intiatief in ons leven neemt en ons op Zijn weg zet door ons in Zijn gemeente te plaatsen, al heel jong al. En ons daarbij een teken geeft om nooit te vergeten: de doop.
Het doopwater zegt dat wij (wedergeborenen) met Christus begraven en weer opgestaan zijn, en voortaan het nieuwe leven met hem willen leven. Door geloof hebben wij hier deel aan, dat zeg je goed.
Je kunt van de doop leren dat wij verdoemelijk en onder het oordeel waren (niet zijn), en daarom is God (niet wil God zijn) om Jezus wil onze vader, redder en trooster; omdat we door het geloof wedergeboren zijn.
Het is een groot voorrecht gelovige ouders te hebben, toch blijft: wat uit het vlees geboren is dat is vlees.
Dat zo'n kind mede in een kerkelijke gemeente opgroeit is mooi, maar God geeft daar geen doop-teken bij. Dat heeft de kerk zelf verzonnen.
elbert schreef:Ik laat me niet zoveel door vermeende emoties leiden, maar wel door de inhoud. En de inhoud is dat het woord "diploma" verwijst naar iets wat je mee moet brengen naar de doop. Maar ik meen te moeten zeggen dat we niets mee kunnen brengen dan zonde en vuilheid. En dat onze afwassing en reiniging van God komt en dat de doop daarvan een teken en zegel is.
Nee, het 'diploma' in mijn voorbeeld verwijst naar de doop. En voor de doop heb je geloof nodig, en voor geloof kennis van het evangelie.
Een diploma heb je verdient (als het goed is) de doop niet, dus wat dat betreft (en op nog een aantal punten) gaat het voorbeeld mank.
Maar in feite voegt een diploma niets aan je kennis toe, maar is daar het bewijs van.
Zo voegt de doop ook niets wezenlijks toe, maar het beeldt uit wat je al hebt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 apr 2015 09:49

naamloos schreef:Zo voegt de doop ook niets wezenlijks toe, maar het beeldt uit wat je al hebt.

Hand. 2:38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Niets wezenlijks ? De doop tot vergeving van zonden ?

Hand. 22:16 En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren.

Paulus, die rechtstreeks door God geroepen was, en die zich plotseling tot God bekeerde, moest toch nog gedoopt worden, om zijn zonden af te wassen. Door die doop worden dus werkelijk zijn zonden afgewassen, anders had er moeten staan dat die afwassing bij de doop een symbool is van een afwassing van zonde die daarvoor al plaatsgevonden had.

Trouwens "gaat dan heen - maakt alle volkeren tot mijn discipelen en doopt hen..................

Geeft de Here zinloze (niet wezenlijke) opdrachten ?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 apr 2015 10:10

naamloos schreef:Zo voegt de doop ook niets wezenlijks toe, maar het beeldt uit wat je al hebt.

Waarom staat er dan in Hand.2 "en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus...............tot(!) vergeving der zonden en gij................zult(!)...... de Heilige Geest ontvangen"

Nog geen vergeving ontvangen en nog geen Heilige Geest ontvangen.
Dus nog niet wedegeboren.
De doop tekent en bezegelt de beloften in die zin, dat God beloof te doen aan de dopeling, wat Hij uitbeelt in de doop.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2015 10:39

Weet je wat ik doe, ik ga er óók eens lekker een paar teksten tegenaan gooien i.p.v. ingaan op argumenten. En lossen jullie de zaak zelf dan maar op.
Als je niet genoeg teksten heb zeg je het maar, er zijn er zat over. Mij is duidelijk dat we alleen door het bloed van Jezus vergeving kunnen ontvangen.

1 Joh 1: 7 en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Matheüs 26: 28 want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.
Kol. 1: 14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.
De Hebreeën-brief mag je helemaal wel lezen.
Openbaring 1: 5 Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed,
Markus 2: En toen Jezus hun geloof zag, zei Hij tegen de verlamde: Zoon, uw zonden zijn u vergeven. (nounou, en dat zonder doop?)
Lucas 23: 43 En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn. (die man gaat straks vast wat missen, niet gedoopt dus de vergeving niet compleet)
En wat te denken van al die kinderen (en volwassenen die het evangelie niet kennen, zie Rom. 2 m.n. vers 7) die gestorven zijn zonder dat ze gedoopt zijn?
learsi schreef:De doop tekent en bezegelt de beloften in die zin, dat God beloof te doen aan de dopeling, wat Hij uitbeelt in de doop.
Dat staat niet in de bijbel en Romeinen 6. spreekt dat tegen.
Na het geloof (wat bekering en wedergeboorte insluit) worden we verzegeld met de Heilige Geest der belofte zegt Paulus in Efeze.
rotterdam schreef:Geeft de Here zinloze (niet wezenlijke) opdrachten ?
De zin is het openlijke getuigenis naar de wereld toe dat je een discipel van Jezus wilt zijn.

Terug naar “Archief”