Mortlach schreef:Het kan natuurlijk ook dat de verklaring gewoon
klopt.
Dat kan. Maar dat maakt helemaal niets uit bij deze vraag.
Geen stellige uitlatingen doen over zaken waar je vakgebied niet over gaat, lijkt me niet meer dan normaal. Als econoom moet je geen uitspraken gaan doen over nucleaire fysica, en andersom ook niet. Het brein is inderdaad een wonderlijk en nog welhaast onontgonnen onderzoeksgebied. Ethiek maakt het onderzoeken nog wel eens lastig - terecht, uiteraard - maar wie weet wat de toekomst in petto heeft.
Helaas kunnen we alleen niets met de toekomst.
En dat we weinig weten, dat weten we sinds Socrates toch al?

Aan de andere kant hebben we een werkende Large Hadron Collider, dus zo beroerd doen we het toch ook weer niet.
Wat wel de bewijsclaim beduidend minder sterk maakt.
Uh, nee. Op dit moment bewijs zoeken voor de evolutietheorie is net zo zinvol als bewijs zoeken voor een ronde aarde of een heliocentrisch zonnestelsel. Men is op zoek naar bewijzen voor allerlei zaken, maar het overkoepelende kader van de evolutietheorie, dat hoeft tegenwoordig echt niet meer bewezen te worden.
En dat is gewoon niet waar. Dat is het idee wat vooral in natuurwetenschappelijke hoek continue naar voren komt. Men is wel degelijk bezig met onderzoek, dat blijkt ook iedere keer uit materiaal dat gevonden wordt en aan of in de evolutietheorie wordt gevoegd. Het feit dat de evolutietheorie bestaat hoeft niet bewezen te worden, dat klopt dan weer wel. En ik denk dat de zoektocht gewoon nog steeds doorgaat. De evolutietheorie blijkt nu een valide verklaring te geven over bepaalde feiten, maar vooral over de uitspraken over het verleden ben ik zo vrij om daar stevig aan te twijfelen. Er is geen enkel bewijs mogelijk buiten de extrapolatie die is uitgevoerd. Dat bewijs kan ook nooit meer gegeven worden, maar het zou fijn zijn als dergelijke uitspraken door andere waarnemingen zouden kunnen worden bevestigd.
Voorbeeldje: als je een paper inlevert over een onderzoek waarvoor je bacteriën speciale mutaties hebt laten ondergaan en laten evolueren, kan dat tegenwoordig gewoon als feit worden gesteld. Je hoeft echt niet meer uit te leggen hoe dat werkt.
Laboratoriumonderzoek waar ook niemand wat op tegen heeft. Dat is wat anders dan de hele overkoepelende evolutietheorie die veel verdergaande uitspraken doet.
En zolang dat te onderzoeken object een natuurlijk object is, en geen bovennatuurlijk object, blijkt wetenschap toch echt wel te werken.
Een mens is een natuurlijk object, maar ik kan me onderzoekssituaties indenken waarbij wetenschap totaal niet werkt. En dan is het niet per definitie gelijk bovennatuurlijk. Is liefde bovennatuurlijk?