Mars en het creationisme.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lock&Stock

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Lock&Stock » 24 apr 2015 12:44

hettys schreef:Hubble viert 25e verjaardag met 'hemels vuurwerk'

Op 24 april 1990 lanceerden NASA en ESA de Hubble-telescoop. Om te vieren dat de ruimtekijker al 25 jaar door het heelal zweeft, hebben de Amerikaanse en Europese ruimtevaartorganisaties een spectaculaire video gepubliceerd van het Westerlund 2-sterrencluster, op 20.000 lichtjaar van de aarde.

http://www.zie.nl/video/wetenschap/Hubb ... 1zx77ft11y

Prachtig! En om een beetje binnen het onderwerp van dit draadje te blijven; De Mars Reconnaissance Orbiter heeft vanaf ver boven Mars de rover Curiosity weten te fotograferen aan de voet van Mount Sharp.

(Grote foto; http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia19392-main_hirise-msl-artistsdrive_box.jpg)

Afbeelding

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 apr 2015 18:47

Lock&Stock schreef:
Prachtig! En om een beetje binnen het onderwerp van dit draadje te blijven; De Mars Reconnaissance Orbiter heeft vanaf ver boven Mars de rover Curiosity weten te fotograferen aan de voet van Mount Sharp.

(Grote foto; http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia19392-main_hirise-msl-artistsdrive_box.jpg)

Prachtig hoor. Nou ja, ik vind het gewoon een hele mooie foto, ook zonder die marsrover... maar het is ook gewoon bijzonder om zo´n foto van Mars te zien. Soms vindt ik dat de tijd waarin we leven een beetje hectisch, maar het is toch ook een voorrecht om geboren te worden in een tijd waarin zoveel gebeurd en we zoveel mogen zien van wat er in ons universum gebeurd. Uniek eigenlijk.

als christen zou je zulke beelden, zomaar in de schoot geworpen, eigenlijk vol verwondering moeten beamen. In plaats van met de hakken in het zand zeggen dat het allemaal vast niet klopt.
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 apr 2015 19:56

hettys schreef:Nou ja, ik vind het gewoon een hele mooie foto, ook zonder die marsrover... maar het is ook gewoon bijzonder om zo´n foto van Mars te zien. Soms vindt ik dat de tijd waarin we leven een beetje hectisch, maar het is toch ook een voorrecht om geboren te worden in een tijd waarin zoveel gebeurd en we zoveel mogen zien van wat er in ons universum gebeurd. Uniek eigenlijk.

Helemaal mee eens. Zoveel duizend jaar menselijke geschiedenis en wij hebben het voorrecht om als een van de eerste generaties dit soort dingen te zien.

Foto door Curiosity gemaakt aan de voet van Mount Sharp;
Afbeelding
Hele grote versie; http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA19070.jpg

En we zijn zeker de eerste generatie die andere planeten in zulk enorm detail mogen zien. Als ik naar bovenstaande foto kijk zie ik een plek die niet zo heel veel verschild van de aarde. Er is een atmosfeer, wel eens waar een hele dunne, maar nog steeds een atmosfeer. Er is wind, er zijn soms wolken. Rond de evenaar is er in de winter vorst aan de grond. En rond de evenaar kan je in de zomer met een heel simpel ruimtepak en een flesje zuurstof gewoon rondlopen. Ik vind dat fascinerend en ik ben enorm dankbaar dit te mogen meemaken.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 24 apr 2015 22:30

Mortlach schreef:Het kan natuurlijk ook dat de verklaring gewoon klopt. :P

Statistieken geven je alleen geen enkele garantie. :wink: :P

Geen stellige uitlatingen doen over zaken waar je vakgebied niet over gaat, lijkt me niet meer dan normaal. Als econoom moet je geen uitspraken gaan doen over nucleaire fysica, en andersom ook niet. Het brein is inderdaad een wonderlijk en nog welhaast onontgonnen onderzoeksgebied. Ethiek maakt het onderzoeken nog wel eens lastig - terecht, uiteraard - maar wie weet wat de toekomst in petto heeft.

Zo'n groot verschil was het in dit geval niet eens. Maar het geeft wel aan hoe snel er iets gezegd wordt wat door feiten niet gestaafd kan worden.

En dat we weinig weten, dat weten we sinds Socrates toch al? :-) Aan de andere kant hebben we een werkende Large Hadron Collider, dus zo beroerd doen we het toch ook weer niet.

O, we weten heel erg veel. Maar we weten ook ontzettend veel niet. En als je dat beseft vind ik dat de uitkomsten in een ander kader worden gezet.

Uh, nee. Op dit moment bewijs zoeken voor de evolutietheorie is net zo zinvol als bewijs zoeken voor een ronde aarde of een heliocentrisch zonnestelsel. Men is op zoek naar bewijzen voor allerlei zaken, maar het overkoepelende kader van de evolutietheorie, dat hoeft tegenwoordig echt niet meer bewezen te worden.

Zover ik me verdiept heb hierin, en dat is eerlijk gezegd niet bijzonder diep, zelfs dan lees ik nog links en rechts wel wat vragen. Ik geloof er ook simpelweg niet in.

Voorbeeldje: als je een paper inlevert over een onderzoek waarvoor je bacteriën speciale mutaties hebt laten ondergaan en laten evolueren, kan dat tegenwoordig gewoon als feit worden gesteld. Je hoeft echt niet meer uit te leggen hoe dat werkt.

Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat dus alles binnen de evolutietheorie even afdoende is bewezen.

En zolang dat te onderzoeken object een natuurlijk object is, en geen bovennatuurlijk object, blijkt wetenschap toch echt wel te werken.

Dat is een pracht van een dooddoener. Zodra ik met een mens ga werken, en ik doe een onderzoek naar waarom hij bepaalde dingen doet of niet doet, werkt dan een wetenschappelijk onderzoek? Lang niet altijd...
Als er een moord is gepleegd, werkt dan wetenschappelijk onderzoek om de oorzaak te vinden? Lang niet altijd...

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 24 apr 2015 22:39

Lock&Stock schreef:Dat laatste, er ligt erg weinig onomstotelijk vast in de wetenschap (echter komt de evolutietheorie tegenwoordig wel erg in de buurt van een onomstotelijk feit). Niet alleen vallen al onze waarnemingen (geologische vondsten, fossielen bestand, genetica) binnen het kader van de evolutietheorie, maar de evolutietheorie doet ook voorspelling inzake toekomstige waarnemingen die gewoon uitkomen (Tiktaalik bijvoorbeeld).

Geweldig dat dat nu werkt. Maar wat garandeert mij dat het 1000 jaar geleden ook zo werkte?

Verder heeft de evolutietheorie gewoon praktisch nut. Niet alleen bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van vaccins maar ook in de IT (mijn vakgebied); https://www.youtube.com/watch?v=z9ptOeByLA4

Wat heeft hier praktisch nut? De hele evolutietheorie? Nee, onderdelen die onderzocht zijn en uiteindelijk prima blijken te passen binnen de evolutietheorie.

De enige reden dat vanuit bepaalde hoeken de evolutietheorie wordt bestreden is niet vanuit wetenschappelijke bezwaren maar in alle gevallen vanuit religieuze overtuigingen. Het probleem ligt niet bij de theorie, maar bij diegene die religie en wetenschap niet kunnen scheiden.

En ik zie totaal niet in waarom je die twee moet scheiden.

Over sommige zaken weten we inderdaad nog heel weinig, over andere zaken daarentegen weer heel veel. Je kan dat niet generaliseren.

In totaal weten we meer niet dan wel.

En dat is terecht. Een van mijn beste vrienden is neurowetenschapper, denk je dat hij een goede onderbouwde uitspraak over quantum mechanica kan doen?

Maar dit geeft dus aan dat het best snel gebeurt...

Sorry, maar dat is wel waar. Als de evolutietheorie niet klopt kan eigenlijk de hele paleontologie wel opdoeken aangezien dan vrijwel alle resultaten die uit dat wetenschapsgebied zijn gekomen op leugens zijn gebaseerd. En eigenlijk zit de natuurkunde en de geologie dan ook fout, aangezien beide uitgaan van een oud universum en een geologische tijdschaal. Om nog maar te zwijgen van de genetica.....

Dit vind ik altijd van die vreemde redeneringen. We vinden bepaalde verbanden, die kunnen passen in een bestaand model, dus omdat het past binnen het model is de uitkomst anders gewoon fout. Daar weiger ik gewoon in te geloven.

Behalve voor de zaken die niet passen in jouw heel specifieke religieuze straatje?

Niet alleen die.

Het is toch vreemd Dummy, dat als wij fundamentele waarden als de leeftijd van het universum en de snelheid van licht fout hebben, dat we wél kunnen voorspellen dat na een nooit eerder waargenomen fenomeen (de supernova van een blauwe superreus) drie uur voor het zichtbare licht de aarde bereikt we een enorme hoeveelheid neutrino's waarnemen?

Ook dat is niet zo lastig. Waarom zijn die resultaten naar het verleden zo continue? Dat is een joekel van een aanname, wetenschappelijk verantwoord, maar in de werkelijkheid ook? Ik vraag me dat heel sterk af.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 apr 2015 23:13

Lock&Stock schreef:
Helemaal mee eens. Zoveel duizend jaar menselijke geschiedenis en wij hebben het voorrecht om als een van de eerste generaties dit soort dingen te zien.

Foto door Curiosity gemaakt aan de voet van Mount Sharp;
Afbeelding
Hele grote versie; http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA19070.jpg

En we zijn zeker de eerste generatie die andere planeten in zulk enorm detail mogen zien. Als ik naar bovenstaande foto kijk zie ik een plek die niet zo heel veel verschild van de aarde. Er is een atmosfeer, wel eens waar een hele dunne, maar nog steeds een atmosfeer. Er is wind, er zijn soms wolken. Rond de evenaar is er in de winter vorst aan de grond. En rond de evenaar kan je in de zomer met een heel simpel ruimtepak en een flesje zuurstof gewoon rondlopen. Ik vind dat fascinerend en ik ben enorm dankbaar dit te mogen meemaken.

echt. ik mis alleen een wandelpad. geweldig.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 apr 2015 09:31

Statistieken geven je alleen geen enkele garantie. :wink: :P

Wel als de aantallen groot genoeg zijn. De hele thermodynamica is gebasseerd op statistiek en dat gebruiken mensen ook continu om de evolutie te pntkrachten.

O, we weten heel erg veel. Maar we weten ook ontzettend veel niet. En als je dat beseft vind ik dat de uitkomsten in een ander kader worden gezet.

We zullen het tegen iedereen zeggen die tegenwoordig niet meer doodgaan aan pokken.

Weet je, ik zie het nut niet in van dat kader van jou. Weten we alles al? Nee, natuurlijk niet. We zullen nooit alles weten. Dat maakt onderzoek nou net zo leuk. Maar dat kader van jou, dat lijkt me verlammend. Op je handengaan zitten en vooral niet te veel onderzoek doen, want we weten toch zo weinig. Wie is daarmee geholpen? Niet de patiënten die hopen op een medicijn voor hun kwaal, niet de mensheid die dringend een alternatieve energiebron nodig heeft, etc.

Zover ik me verdiept heb hierin, en dat is eerlijk gezegd niet bijzonder diep, zelfs dan lees ik nog links en rechts wel wat vragen. Ik geloof er ook simpelweg niet in.

Dat kan. Verdiep je er gerust nog wat verder in dan.

Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat dus alles binnen de evolutietheorie even afdoende is bewezen.

Alles? Nee, maar dat zal ook nooit of te nimmer gebeuren. De enigen die dat lijken te verwachten zijn creTionisten die niet weten hoe het wetenschappelijke process werkt. De kern van evolutie, ontwikkeling en gemeenschappelijke afstamming staat als een huis.

Dat is een pracht van een dooddoener. Zodra ik met een mens ga werken, en ik doe een onderzoek naar waarom hij bepaalde dingen doet of niet doet, werkt dan een wetenschappelijk onderzoek? Lang niet altijd...

Dat is inderdaad een lastig onderzoeksgebied, want mensen laten zich meestal niet vrijwillig in de hersenen snijden. Toch valt er een hoop te voorspellen aan menselijk gedrag, zoals elke marketingpersoon wel weet.

Als er een moord is gepleegd, werkt dan wetenschappelijk onderzoek om de oorzaak te vinden? Lang niet altijd...

Oké, en je punt is? Soms lijkt he alsof er niet voldoende aanwijzingen zijn om een conclusie te trekken. Dat gebeurt wel eens en dan wordt de vermoedelijke dader vrijgesproken. Misschien emoet de recherche voortaan maar bidden of God de dader aan henwil openbaren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 apr 2015 09:47

Dummy schreef:
Geweldig dat dat nu werkt. Maar wat garandeert mij dat het 1000 jaar geleden ook zo werkte?

Uhh. dat tiktaalik fossiel is wel iets ouder dan die 1000 jaar hoor.

Wat heeft hier praktisch nut? De hele evolutietheorie? Nee, onderdelen die onderzocht zijn en uiteindelijk prima blijken te passen binnen de evolutietheorie.

Héél Gallië? Nee er is een dorpje wat moedig weerstand blijft bieden aan de Romeinse overheersing.

En ik zie totaal niet in waarom je die twee moet scheiden.

De overtuige Hindoe-creationist ook niet. Dat zijn jullie dan in ieder geval met elkaar eens. Nu de rest nog.

Ook dat is niet zo lastig. Waarom zijn die resultaten naar het verleden zo continue? Dat is een joekel van een aanname, wetenschappelijk verantwoord, maar in de werkelijkheid ook? Ik vraag me dat heel sterk af.

Dat is technisch gezien inderdaad een van de axioma's van de wetenschap, maar niet geheel onterecht, aangezien die sterrenkunde rake voorspellingen doet over gebeurtenissen in het verleden die we in de toekomst pas zullen opmerken.

Er zijn een aantal basisaannames in de wetenschap die inderdaad niet te bewijzen zijn.

1) Het universum bestaat echt. - valt niet te bewijzen, maar alleen een waanzinnige trekt dit in twijfel.
2) Over dat universum kunnen we waardevolle uitspraken doen.
3) Wiskunde is een geschikte taal om die uitspraken te doen.
4) Logica zoals we die kennen, klopt. - wederom weer niet te bewijzen, maar alleen een waanzinnge twijfel hieraan.

en dan nog drie waar bepaalde religieuzen altijd graag aan twijfelen.
5) Uit het heden is het verleden af te leiden.
6) Uniformitarisme
7) Natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken.

Je elint je sterk afvragen pf het wel klopt, maar ondertussen wérkt de sterrenkunde wel gewoon. Dat moet je je dus afvragen: Hoe kan het dat als een methode niet klopt, je tóch goede voorspellingen kunt doen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 apr 2015 13:55

Dummy schreef: Wat niet wil zeggen dat we het dus maar over moeten nemen alsof het DUS waar is. Misschien is de conclusie die uit de wetenschappelijke methode komt gewoon op dat moment niet juist

Wanneer is iets juist, of waar? Als het werkt toch? Als je er iets aan hebt. Als je ermee verder kunt. Wie de gewone, normale geologie aanvaard kan niet alleen olie vinden, maar ook ongeveer voorspellen dat er een aardbevingen op komst is, of een vulkaanuitbarsting. zo bestaan er aardbevingsbestendige gebouwen.

Het probleem is dan ook dat wie de wetenschap niet wil accepteren als iets wat werkt, ook geen nut heeft als wetenschapper. Op de wereld zijn enkele creationistische wetenschappers die hun kennis uitsluitend gebruiken om iets te vinden wat de gangbare wetenschap zou ontkrachten. Enig praktisch nut is ver te zoeken. Praatjes vullen geen gaatjes, zeggen we dan. Verder zijn creationisten doorgaans geen wetenschapper, hoewel wetenschappers best christen kunnen zijn.

Over de aardbeving van gister: een leerzaam filmpje.
http://nieuws.vtm.be/buitenland/138633- ... onverwacht

Zeggen: misschien was het vroeger wel anders: het heeft geen nut. het werkt voor geen meter.

Ik heb al een keer gemeld dat ver vóór Darwin kool werd gevonden op basis van de volgorde van fossielen. Het blijkt gewoon te werken.

Door evolutionaire processen in het laboratorium te laten plaatsvinden kan de wetenschap nieuwe potentiele medicijnen ontwikkelen.
Britse onderzoekers schrijven dat zondag in Nature Chemistry.

De ontwikkeling van medicijnen tegen bijvoorbeeld kanker hangt op dit moment grotendeels af van hoe goed en hoe vaak een onderzoeker een bepaald molecuul handmatig kan aanpassen om de werking ervan te veranderen.

De Britten hebben succesvol geprobeerd het mechanisme van evolutie uit de natuur naar het laboratorium te verplaatsen, zodat deze veranderende moleculen uit zichzelf ontstaan.

In de natuur evolueren actieve stoffen tegelijk met de indringers of ziektes die ze moeten bestrijden; er treedt dan veel meer variatie op binnen die stoffen dan wanneer een laboratoriummedewerker dat zelf moet uitdenken.

http://www.nu.nl/gezondheid/3859790/evo ... eling.html

gangbare geologie: Het werkt.
evolutie-theorie: het werkt
astronomie: het werkt.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 26 apr 2015 14:01

Evolutie theorie is de achterlijkste theorie die er is :lol: :lol: :lol: :lol: , maar goed geloof gerust in onzin als dat je geweten sust.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 apr 2015 14:14

Nu zijn we onder de indruk, ga zo door oekaboeka! #-o

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 26 apr 2015 14:29

Je hoeft niet onder de indruk te zijn maar gewoon je logische verstand de wetenschap en de bijbel gebruiken en dan kom je er wel achter wat waarheid is , maar mensen willen gewoon de waarheid niet weten, dat is het probleem.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2015 14:38

Met je logische verstand kom je echt niet heel ver als je bijvoorbeeld naar de kwantumwereld gaat kijken.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 26 apr 2015 14:54

Met je logische verstand kom je heel ver en de wetenschap bevestigd die logica.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 apr 2015 16:44

oekaboeka schreef:Evolutie theorie is de achterlijkste theorie die er is :lol: :lol: :lol: :lol: , maar goed geloof gerust in onzin als dat je geweten sust.

Je mag je bij de dokter wel even afvragen of je medicijnen niet ontwikkeld zijn op basis van evolutie. Anders kun je stellen dat je een beetje hypocriet bent. Of ga je nooit naar een dokter?

Evolutie is iets waar jij en ik als mens van profiteren. Na een epidemie is er vaak een betere bescherming tegen bepaalde ziekten dan ervoor door mutaties. Het vermogen om na de zuigelingentijd nog melkproducten te verdragen komt door een mutatie.

Cholera beïnvloedt menselijke evolutie
Foto: Thinkstock
Gepubliceerd: 05 juli 2013 15:10 Laatste update: 05 juli 2013 16:04

De aanwezigheid van de ziekte cholera in een gebied heeft invloed op de evolutie van menselijke genen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De DNA-volgorde van inwoners van Bangladesh is op veel plaatsen veranderd door cholera, een infectieziekte die al ruim duizend jaar rondwaart in het land en leidt tot ernstige diarree en uitdroging.

Met name genen die betrokken zijn bij ontstekingen en de aanmaak van maagsappen lijken zich blijvend te hebben aangepast onder invloed van cholera.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science Translational Medicine.
Blijvende veranderingen

Tijdens hun onderzoek bestudeerden de wetenschappers verschillen in het DNA tussen mensen uit Bangladesh en proefpersonen uit Europa en Afrika.

Ze stuitten daarbij op 305 veel voorkomende verschillen in de DNA-volgorde die waarschijnlijk zijn veroorzaakt door de aanhoudende epidemie van cholera in Bangladesh. Mensen die over deze mutaties beschikken, blijken over het algemeen namelijk minder vatbaar voor de ziekte. Dat wijst erop dat de epidemie van cholera heeft geleid tot natuurlijke selectie en blijvende veranderingen in het DNA.
Diarree

Het gaat bijvoorbeeld om genen die invloed hebben op de aanmaak van chloride. Dat is volgens de wetenschappers goed te verklaren, want de bacterie die cholera veroorzaakt, zorgt ervoor dat er zo veel chloride wordt aangemaakt in maagsappen dat patiënten hevige diarree krijgen.

Ook genen die betrokken zijn bij ontstekingsreacties blijken vaak afwijkend bij inwoners van Bangladesh. Waarschijnlijk beschermen dit soort veranderingen mensen tegen cholera.

Bangladesh kampt nog steeds met een zware epidemie van cholera, zo meldt ScienceNow. Van alle inwoners boven de 15 jaar is de helft besmet met de bacterie die de ziekte veroorzaakt.
Door: NU.nl/Dennis Rijnvis

http://www.nu.nl/wetenschap/3519083/cho ... lutie.html

Met je logische verstand kom je heel ver en de wetenschap bevestigd die logica.

Jij ontkent een vrij groot deel van de wetenschap waar andere mensen gewoon mee werken.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “Archief”