Dummy schreef:De vraag is alleen maar waar dit aan ligt. Ligt dit eraan dat de evolutietheorie onomstotelijk vast ligt of ligt het eraan dat dit momenteel de best wetenschappelijke verklaring is?
Dat laatste, er ligt erg weinig onomstotelijk vast in de wetenschap (echter komt de evolutietheorie tegenwoordig wel erg in de buurt van een onomstotelijk feit). Niet alleen vallen al onze waarnemingen (geologische vondsten, fossielen bestand, genetica) binnen het kader van de evolutietheorie, maar de evolutietheorie doet ook voorspelling inzake toekomstige waarnemingen die gewoon uitkomen (Tiktaalik bijvoorbeeld).
Verder heeft de evolutietheorie gewoon praktisch nut. Niet alleen bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van vaccins maar ook in de IT (mijn vakgebied);
https://www.youtube.com/watch?v=z9ptOeByLA4De enige reden dat vanuit bepaalde hoeken de evolutietheorie wordt bestreden is niet vanuit wetenschappelijke bezwaren maar in alle gevallen vanuit religieuze overtuigingen. Het probleem ligt niet bij de theorie, maar bij diegene die religie en wetenschap niet kunnen scheiden.
Dummy schreef:Wat ik hier ook vrijwel niet lees en wat absoluut door heel veel wetenschappers gedragen wordt is dat we met elkaar nog heel erg weinig weten.
Over sommige zaken weten we inderdaad nog heel weinig, over andere zaken daarentegen weer heel veel. Je kan dat niet generaliseren.
Dummy schreef:Een heel simpel voorbeeld: Dick Swaab met zijn boek over dat wij ons brein zijn heeft heel wat los gemaakt. Maar ook is hem gewoon binnen de wetenschappelijke wereld vriendelijk verteld dat hij niet moet praten over dingen waar zijn vakgebied niet over gaat.
En dat is terecht. Een van mijn beste vrienden is neurowetenschapper, denk je dat hij een goede onderbouwde uitspraak over quantum mechanica kan doen?
Dummy schreef:Dat geloof ik zonder meer. De wetenschap is namelijk veel drukker bezig met het zoeken naar bewijs voor de evolutietheorie.
Zo werkt de wetenschap niet. En daarnaast; wat Mortlach zegt.
Dummy schreef:
Dat laatste is natuurlijk niet waar. Pas op het moment dat de samenhang tussen de diverse delen wordt geprobeerd te formuleren komt de afwijzing.
Sorry, maar dat is wel waar. Als de evolutietheorie niet klopt kan eigenlijk de hele paleontologie wel opdoeken aangezien dan vrijwel alle resultaten die uit dat wetenschapsgebied zijn gekomen op leugens zijn gebaseerd. En eigenlijk zit de natuurkunde en de geologie dan ook fout, aangezien beide uitgaan van een oud universum en een geologische tijdschaal. Om nog maar te zwijgen van de genetica.....
Dummy schreef:Aan de andere kant denk ik echter wel dat de wetenschappelijke methode in staat is om voor heel veel zaken wel een verklaring te vinden.
Behalve voor de zaken die niet passen in jouw heel specifieke religieuze straatje?
Het is toch vreemd Dummy, dat als wij fundamentele waarden als de leeftijd van het universum en de snelheid van licht fout hebben, dat we wél kunnen voorspelen dat na een nooit eerder waargenomen fenomeen (de supernova van een blauwe superreus) drie uur voor het zichtbare licht de aarde bereikt we een enorme hoeveelheid neutrino's waarnemen?