oekaboeka schreef: het zal wel maar ik pas zelf geen leesregels toe , ik lees gewoon wat er staat en wat ik niet vat laat ik voor wat het is of zoek misschien nog wel naar een bijbelstudie erover die ik ook niet blind aanneem maar natuurlijk altijd toets aan mijn eigen inzicht.
Laat dan Augustinus' woorden maar eens op je inwerken:
1. Er zijn bepaalde regels om de Schriften te interpreteren, die naar ik meen met profijt aan de mensen die ze bestuderen onderwezen kan worden. Het doel is niet alleen dat ze door het lezen van anderen die de geheimen van de goddelijke geschriften openen profiteren, maar ook door zelf die geheimen voor anderen te openen. (...) Men dient gewapend te zijn (tegen de bezwaren hiertegen) zodat men niet terugkeert van de nuttige studie naar luie onwetendheid.
2. Er is een derde soort van mensen die bezwaar maken, die ofwel de Schrift echt goed begrijpen, of denken dat te doen, omdat ze menen een zekere faculteit te hebben om de heilige boeken te interpreteren zonder de regels die ik zo ga uitleggen. Zij zullen roepen dat zulke regels voor niemand nodig zijn en dat de goddelijke genade dat beter kan.
4. Ik zou zulke mensen vragen te kalmeren en zich te herinneren dat, hoezeer ze terecht ook blij zijn om Gods genade, ze toch van menselijke leraren hebben leren lezen.
5. Nu, veronderstel dat we al onze broeders adviseren hun kinderen geen enkele taal te leren, omdat door de uitstorting van de Geest de apostelen terstond in allerlei talen begonnen te spreken, en iedereen waarschuwen die niet deze ervaring heeft geen ware christen is, of tenminste mag twijfelen aan de ontvangst van de Geest? Neen! Laten we leren wat er te leren valt van mensen. (...) Anders zouden we nog gaan weigeren naar de kerk te komen om het evangelie te horen, of een boek te lezen, of naar anderen te luisteren die dat doen, omdat we liever hopen in de derde hemel opgetrokken te worden.
1. Sunt praecepta quaedam tractandarum Scripturarum, quae studiosis earum video non incommode posse tradi; ut non solum legendo alios qui divinarum Litterarum operta aperuerunt, sed et aliis ipsi aperiendo proficiant. [...] Quod si nonnulli etiam post ista reprehenderint, saltem alios non movebunt nec ab utili studio ad imperitiae pigritiam revocabunt, quos movere possent nisi praemunitos praeparatosque invenirent.
2. [...] Tertium genus est reprehensorum qui divinas Scripturas vel re vera bene tractant vel bene tractare sibi videntur. Qui quoniam nullis huiusmodi observationibus lectis quales nunc tradere institui, facultatem exponendorum sanctorum Librorum se assecutos vel vident vel putant, nemini esse ista praecepta necessaria, sed potius totum quod de illarum litterarum obscuritatibus laudabiliter aperitur, divino munere fieri posse clamitabunt.
4. Iam vero eorum qui divino munere exsultant et sine talibus praeceptis qualia nunc tradere institui, se sanctos Libros intellegere atque tractare gloriantur, et propterea me superflua voluisse scribere existimant, sic est lenienda commotio ut, quamvis magno Dei dono iure laetentur, recordentur se tamen per homines didicisse vel litteras [...].
5. [...]Certe enim quoniam cum Christianis nobis res est qui se Scripturas sanctas sine duce homine gaudent nosse et, si ita est, vero et non mediocri gaudent bono, concedant necesse est unumquemque nostrum et ab ineunte pueritia consuetudine audiendi linguam suam didicisse et aliam aliquam vel Graecam vel Hebraeam vel quamlibet ceterarum aut similiter audiendo aut per hominem praeceptorem accepisse. Iam ergo si placet, moneamus omnes fratres, ne parvulos suos ista doceant, quia momento uno temporis adveniente Spiritu Sancto repleti Apostoli omnium Gentium linguis locuti sunt [...].
-- De Doctrina Christiana, praef.