Gewelddadig Bijbelgebruik

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gewelddadig Bijbelgebruik

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 12:26

oekaboeka schreef:Iets niet letterlijk nemen is geen interpretatie maar gewoon ontkennen van hetgeen is geschreven , dat is wat ik typte waarop jij ( Cicero ) gewoon bijdehand geageerd door alles in het overdrevenen door te trekken in letterlijk lezen zoals dat rots voorbeeld dat jij dat gaf , dus als jij mij niet wil begrijpen omdat ik gewoon logische bijbel lees en jij niet is dat heel jammer voor jou en om dan te kome met allerlei beschuldigingen zoals :

Want die naïviteit van oekaboeka heeft een vervelend staartje: bij een opvatting die niet in zijn/haar straatje past, ontpopt oekaboeka zich tot een duiveltje, die meer van de vruchten van het vlees lijkt te weten dan de vruchten van de geest. En daarmee is oekaboeka een prima illustratie van de openingspost.

Slaat kant noch wal , lijkt er meer op dat je de waarheid niet kan verdragen , als er iemand zijn vlees achterna loopt ben jij dat met je ongeloof.

Besef dat datgene wat voor jou logisch is voor een ander onlogisch kan zijn...

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 12:29

Dat klopt en daar komt dus geloof bij kijken ( of door God gegeven inzicht ).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 12:30

oekaboeka schreef:Dat klopt en daar komt dus geloof bij kijken ( of door God gegeven inzicht ).

Maar waarom verschillen de visies op bepaalde Bijbelteksten dan zo van geloofsgemeenschap tot geloofsgemeenschap?
Iedereen denkt het toch bij het juiste eind te hebben.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 12:51

Still awake : Maar waarom verschillen de visies op bepaalde Bijbelteksten dan zo van geloofsgemeenschap tot geloofsgemeenschap?

Dat kan meerdere redenen hebben , waaronder , duivelse invloed of gebrek aan kennis of zelfs expres voor eigen belang verdraaien maar dat noem ik dus ook gewoon duivels , ( zoals tienden die worden misbruikt zodat de leiders lekker makkelijk geld verdienen )
Maar als we het hebben over interpretatie van wat er bedoeld word met bijvoorbeeld rots zoals Cicero aangaf lijkt het mij dat iedereen begrijpt dat daar niet word bedoeld dat God letterlijk een rots is , dan snap ik wel dat Cicero zegt dan kun je de rest ook wel niet als letterlijk lezen maar dat is gewoon bijdehand en misschien alleen logische voor een zwakbegaafte maar die zal daar dan ook niet om worden afgerekend.
Verder denk ik ook dat de verschillende leren overal , tot op zekere hoogte prima zijn als je elkaar maar niet gaat behandelen als ongelovige enzovoort , misschien vermanen of corrigeren als je denk dat iemand het niet goed heeft met bijbel teksten maar als dat niet werkt gewoon laten voor wat het is en iedereen zijn gang laten gaan want je kan er toch niks meer aan doen dan , uiteindelijk komt de waarheid toch wel uit.
Het belangrijkste is ook het geloof in Jezus Christus als opgestane Heer. De rest is bijzaak en zou ik persoonlijk niet teveel druk om maken maar ook niet bepaalde leren waarvan je denkt dat het onbijbels is , niks van zeggen als je vind dat het verkeerd is , maar meer kun je ook niet doen en iedereen kijkt uiteindelijk ook door een spiegel ( ofzo , hoe dat er ook staat ) dus niemand heeft een 100% zuivere kijk op alles daarom moet je ook alles zelf toetsen of het zo is wat bepaalde mensen zeggen , laat je leiden door de Heilige Geest staat er in de bijbel ook in combinatie natuurlijk met de bijbel welke is het Woord van God om zo tot kennis te komen , als je bang bent dat dat niet genoeg is dan vertrouw je niet genoeg op God,s Heilige Geest die je gegeven is .

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 12:58

oekaboeka schreef:Still awake : Maar waarom verschillen de visies op bepaalde Bijbelteksten dan zo van geloofsgemeenschap tot geloofsgemeenschap?

Dat kan meerdere redenen hebben , waaronder , duivelse invloed of gebrek aan kennis of zelfs expres voor eigen belang verdraaien maar dat noem ik dus ook gewoon duivels , ( zoals tienden die worden misbruikt zodat de leiders lekker makkelijk geld verdienen )
Maar als we het hebben over interpretatie van wat er bedoeld word met bijvoorbeeld rots zoals Cicero aangaf lijkt het mij dat iedereen begrijpt dat daar niet word bedoeld dat God letterlijk een rots is , dan snap ik wel dat Cicero zegt dan kun je de rest ook wel niet als letterlijk lezen maar dat is gewoon bijdehand en misschien alleen logische voor een zwakbegaafte maar die zal daar dan ook niet om worden afgerekend.
Verder denk ik ook dat de verschillende leren overal , tot op zekere hoogte prima zijn als je elkaar maar niet gaat behandelen als ongelovige enzovoort , misschien vermanen of corrigeren als je denk dat iemand het niet goed heeft met bijbel teksten maar als dat niet werkt gewoon laten voor wat het is en iedereen zijn gang laten gaan want je kan er toch niks meer aan doen dan , uiteindelijk komt de waarheid toch wel uit.
Het belangrijkste is ook het geloof in Jezus Christus als opgestane Heer. De rest is bijzaak en zou ik persoonlijk niet teveel druk om maken maar ook niet bepaalde leren waarvan je denkt dat het onbijbels is , niks van zeggen als je vind dat het verkeerd is , maar meer kun je ook niet doen en iedereen kijkt uiteindelijk ook door een spiegel ( ofzo , hoe dat er ook staat ) dus niemand heeft een 100% zuivere kijk op alles daarom moet je ook alles zelf toetsen of het zo is wat bepaalde mensen zeggen , laat je leiden door de Heilige Geest staat er in de bijbel ook in combinatie natuurlijk met de bijbel welke is het Woord van God om zo tot kennis te komen , als je bang bent dat dat niet genoeg is dan vertrouw je niet genoeg op God,s Heilige Geest die je gegeven is .

Het voorbeeld van Cicero is inderdaad vrij duidelijk overdrachtelijk bedoeld.
Echter, er zijn ook zaken waarvoor dat minder duidelijk ligt.
Voor sommigen zal hetzelfde gelden voor het scheppingsverhaal, voor anderen voor Jona.
Waarom het één wél als overdrachtelijk accepteren, en het andere niet?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 13:05

Stillawake : Waarom het één wél als overdrachtelijk accepteren, en het andere niet?

Dat is ieders eigen verantwoordelijk en daarbij is geloof ook wel echt een overtuigende factor hierin denk ik.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2015 13:38

Zeer geachte forummers, het topic is weer open. U kunt ons blij maken door op een inhoudelijke manier dit topic te bespreken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2015 14:07

oekaboeka schreef:Stillawake : Waarom het één wél als overdrachtelijk accepteren, en het andere niet?

Dat is ieders eigen verantwoordelijk en daarbij is geloof ook wel echt een overtuigende factor hierin denk ik.

Nee.

In de loop van eeuwen hebben christenen verschillende leesregels bedacht bij de Bijbel. Het is dus geen nattevingerwerk naar gelang wat lekker voelt, maar je volgt bepaalde leesregels.

Het voorbeeld van God als rots is heel eenvoudig, maar ik noemde het omdat Oekaboeka's leesregel niet past op dit voorbeeld. Dan kun je wel zeggen: 'dat snapt iedereen', maar wacht maar totdat er wat ingewikkelder voorbeelden komen.
Dit verhaal staat onder de titel: gewelddadig bijbelgebruik. Ik vind dat een merkwaardige titel, gezien de inhoud van de openingspost. Als ik die lees, vind ik niets waarvoor ik de kwalificatie 'gewelddadig' zou gebruiken. Ik kan me voorstellen, dat de schrijver het woord 'dwangmatig' zou gebruiken, maar met gewelddadig heeft het allemaal weinig van doen.
Nee, het gaat vooral om geestelijk geweld. Mensen worden gedrild om de Bijbel op één manier te lezen, en daaruit trekken ze dan consequenties die hele nare gevolgen hebben voor het sociale welzijn bijvoorbeeld. En dat terwijl iedereen die niet in dezelfde bubbel zit ziet dat dat absurd is.
Die Bijbel stelt bepaalde normen. We kunnen niet volstaan met 'ieder wat wils'.
Dat is geen eerlijk dilemma. Het gaat erom, dat (even gesproken onder mensen die de Bijbel als gezaghebbend zien), er een open gesprek mogelijk is over welke normen de Bijbel stelt en of die voor ons gelden. Het type uitspraken 'De Bijbel stelt bepaalde normen en als je het daarmee niet eens bent rot je maar op' is precies het geestelijk geweld wat ik bedoel.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 15:43

Stillawake : Waarom het één wél als overdrachtelijk accepteren, en het andere niet?

Oekaboeka : Dat is ieders eigen verantwoordelijk en daarbij is geloof ook wel echt een overtuigende factor hierin denk ik.

Cicero : Nee , In de loop van eeuwen hebben christenen verschillende leesregels bedacht bij de Bijbel. Het is dus geen nattevingerwerk naar gelang wat lekker voelt, maar je volgt bepaalde leesregels.

Ja , dat is wel je eigen verantwoordelijkheid of je bepaalde zaken wel of niet geloofd en leesregels ? , het zal wel maar ik pas zelf geen leesregels toe , ik lees gewoon wat er staat en wat ik niet vat laat ik voor wat het is of zoek misschien nog wel naar een bijbelstudie erover die ik ook niet blind aanneem maar natuurlijk altijd toets aan mijn eigen inzicht.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2015 16:26

oekaboeka schreef: het zal wel maar ik pas zelf geen leesregels toe , ik lees gewoon wat er staat en wat ik niet vat laat ik voor wat het is of zoek misschien nog wel naar een bijbelstudie erover die ik ook niet blind aanneem maar natuurlijk altijd toets aan mijn eigen inzicht.

Laat dan Augustinus' woorden maar eens op je inwerken:

1. Er zijn bepaalde regels om de Schriften te interpreteren, die naar ik meen met profijt aan de mensen die ze bestuderen onderwezen kan worden. Het doel is niet alleen dat ze door het lezen van anderen die de geheimen van de goddelijke geschriften openen profiteren, maar ook door zelf die geheimen voor anderen te openen. (...) Men dient gewapend te zijn (tegen de bezwaren hiertegen) zodat men niet terugkeert van de nuttige studie naar luie onwetendheid.
2. Er is een derde soort van mensen die bezwaar maken, die ofwel de Schrift echt goed begrijpen, of denken dat te doen, omdat ze menen een zekere faculteit te hebben om de heilige boeken te interpreteren zonder de regels die ik zo ga uitleggen. Zij zullen roepen dat zulke regels voor niemand nodig zijn en dat de goddelijke genade dat beter kan.
4. Ik zou zulke mensen vragen te kalmeren en zich te herinneren dat, hoezeer ze terecht ook blij zijn om Gods genade, ze toch van menselijke leraren hebben leren lezen.
5. Nu, veronderstel dat we al onze broeders adviseren hun kinderen geen enkele taal te leren, omdat door de uitstorting van de Geest de apostelen terstond in allerlei talen begonnen te spreken, en iedereen waarschuwen die niet deze ervaring heeft geen ware christen is, of tenminste mag twijfelen aan de ontvangst van de Geest? Neen! Laten we leren wat er te leren valt van mensen. (...) Anders zouden we nog gaan weigeren naar de kerk te komen om het evangelie te horen, of een boek te lezen, of naar anderen te luisteren die dat doen, omdat we liever hopen in de derde hemel opgetrokken te worden.
1. Sunt praecepta quaedam tractandarum Scripturarum, quae studiosis earum video non incommode posse tradi; ut non solum legendo alios qui divinarum Litterarum operta aperuerunt, sed et aliis ipsi aperiendo proficiant. [...] Quod si nonnulli etiam post ista reprehenderint, saltem alios non movebunt nec ab utili studio ad imperitiae pigritiam revocabunt, quos movere possent nisi praemunitos praeparatosque invenirent.
2. [...] Tertium genus est reprehensorum qui divinas Scripturas vel re vera bene tractant vel bene tractare sibi videntur. Qui quoniam nullis huiusmodi observationibus lectis quales nunc tradere institui, facultatem exponendorum sanctorum Librorum se assecutos vel vident vel putant, nemini esse ista praecepta necessaria, sed potius totum quod de illarum litterarum obscuritatibus laudabiliter aperitur, divino munere fieri posse clamitabunt.
4. Iam vero eorum qui divino munere exsultant et sine talibus praeceptis qualia nunc tradere institui, se sanctos Libros intellegere atque tractare gloriantur, et propterea me superflua voluisse scribere existimant, sic est lenienda commotio ut, quamvis magno Dei dono iure laetentur, recordentur se tamen per homines didicisse vel litteras [...].
5. [...]Certe enim quoniam cum Christianis nobis res est qui se Scripturas sanctas sine duce homine gaudent nosse et, si ita est, vero et non mediocri gaudent bono, concedant necesse est unumquemque nostrum et ab ineunte pueritia consuetudine audiendi linguam suam didicisse et aliam aliquam vel Graecam vel Hebraeam vel quamlibet ceterarum aut similiter audiendo aut per hominem praeceptorem accepisse. Iam ergo si placet, moneamus omnes fratres, ne parvulos suos ista doceant, quia momento uno temporis adveniente Spiritu Sancto repleti Apostoli omnium Gentium linguis locuti sunt [...].
-- De Doctrina Christiana, praef.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 16:54

Nogmaals niemand is gezaghebbend over mij en over hoe ik bepaalde zaken in de bijbel wel of niet zou moeten lezen , dus niet , Augustinus , Calvijn , Luther of andere lieden.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 apr 2015 20:17

Nogmaals niemand is gezaghebbend over mij en over hoe ik bepaalde zaken in de bijbel wel of niet zou moeten lezen , dus niet , Augustinus , Calvijn , Luther of andere lieden.

Dus? Jij leest de Bijbel op jouw manier, een ander op zijn/haar manier. Jouw visie/interpretatie staat niet boven die van een ander of is "beter" dan van een ander. De Bijbel is geschreven door mensen voor mensen en is geen afgemeten receptenboek waarin van A tot Z precies staat hoe het moet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2015 20:57

Ach, het blijkt maar weer dat het protestantisme en met name dan de popularisering van de Bijbel geen onverdeelde zegen is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 apr 2015 21:24

Mortlach schreef:Ach, het blijkt maar weer dat het protestantisme en met name dan de popularisering van de Bijbel geen onverdeelde zegen is...

Mmmm, daar denk ik toch anders over, ondanks de verschillende interpretaties.
Het zal altijd wel een warboel blijven, dat is al snel zo geworden nadat de discipelen uitgezonden zijn.
Onenigheid en verschil van inzicht kwam al vrij snel aan de orde, ook binnen de vroege kerk.
Dat is later nog meer geworden.
En toch werkt God er doorheen, en zal er niemand achterblijven die gered moet worden.
Wel vind ik dat interpretatie's, kritiek en visies getoetst moeten worden aan de Bijbel, net zoals de mensen uit Berea dat deden.
Maar dan nog zal er verschil blijven.
Het is wel belangrijk hoe je daar mee om gaat.

oekaboeka schreef:het zal wel maar ik pas zelf geen leesregels toe , ik lees gewoon wat er staat en wat ik niet vat laat ik voor wat het is of zoek misschien nog wel naar een bijbelstudie erover die ik ook niet blind aanneem maar natuurlijk altijd toets aan mijn eigen inzicht.

Hoe weet je dat je eigen inzicht de waarheid is? Ik zou liever om Gods Geest vragen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 21:56

Katlheen : Dus? Jij leest de Bijbel op jouw manier, een ander op zijn/haar manier. Jouw visie/interpretatie staat niet boven die van een ander of is "beter" dan van een ander. De Bijbel is geschreven door mensen voor mensen en is geen afgemeten receptenboek waarin van A tot Z precies staat hoe het moet.

Dus ? Dat ik dus niet iedereen blind geloof in hun visie #-o. Dat mijn visie interpretatie niet boven die van een ander staat of beter is , dat denk jij alleen maar , en zou zo maar eens wel beter en boven die van ander kunnen staan, ik geloof er in ieder geval in en is voor mij dus juist zoals ik het interpreteer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”