de refowereld in het nieuws

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: de refowereld in het nieuws

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 10:09

Tante Pollewop schreef:hm, zo negatief vond ik het eigenlijk niet.

Nogmaals: ik heb het zelf niet gezien, maar baseer me op de verhalen van collega's gisteren tijdens de pauze.
Die vonden het wél erg negatief (maar komen geen van allen uit die hoek, op één na die er juist heel negatief tegenover is komen te staan door de jaren heen).

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2015 12:13

Tante Pollewop schreef:hm, zo negatief vond ik het eigenlijk niet.

Hier de uitzending te zien

http://reunie.kro.nl/seizoenen/2015_voo ... 19-04-2015

Absoluut geen negatieve uitzendig (wat voelen sommige in de kring zich toch snel aangevallen veelal, hoe zal dat komen toch?)

Het is een realistische uitzending en zaken die in het verleden verzwegen werden, komen alsnog aan het licht en gelukkig kan het nu uitgesproken worden. heel verdrietige zaken en gebeurtenissen, goed om hier nu openlijk over te spreken.
Ook mensen die het Geloof hebben behouden in Hem die ons allen liefheeft, kwamen zeker aan het woord

Goed dat het allemaal nu ook in de openbaarheid komt.
Mensen, dit zijn kansen, kansen om te Getuigen.....van de overtuiging waarvoor je staat en van waaruit je leeft en dat deden de mensen (ook de meneer die lid was van de gereformeerde gemeente) in dit TV programma, hij heeft deze kans aangegegrepen en heeft meegedaan aan dit programma en heeft getuigt! (waarvoor respect)

Het is net als onderstaand lied het bezingt
"Wie in het geloof op de Heere Jezus ziet, de vreest voor dood en duivel niet!"

https://www.youtube.com/watch?v=JsyGjmJD_UE
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 12:18

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 12:20

MoesTuin schreef:Absoluut geen negatieve uitzendig (wat voelen sommige in de kring zich toch snel aangevallen veelal, hoe zal dat komen toch?)

Ik zei juist dat mijn collega's het een negatieve uitzending vonden.
Niemand uit onze kring dus...

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2015 12:23

Nee joh, ik bedoel het in het algemeen....... :wink:
soms is men zo huiverig voor Media, maar waarom? het biedt juist kansen, zo zie ik het.....

De Heere Jezus zegt;

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 12:25

MoesTuin schreef:Nee joh, ik bedoel het in het algemeen....... :wink:
soms is men zo huiverig voor Media, maar waarom? het biedt juist kansen, zo zie ik het.....

OK, dan snappen we elkaar!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2015 12:55

StillAwake schreef:Nogmaals: ik heb het zelf niet gezien, maar baseer me op de verhalen van collega's gisteren tijdens de pauze.
Die vonden het wél erg negatief (maar komen geen van allen uit die hoek, op één na die er juist heel negatief tegenover is komen te staan door de jaren heen).

Ik heb de uitzending inmiddels ook gezien, maar vond hem zeker niet negatief.
Ook Patrick Lodiers was op geen enkel moment vervelend, noch gaf hij steken onder water.
Natuurlijk komen in een dergelijke uitzending de bekende stereotiepjes weer naar voren, die worden er denk ik ook wel uitgelicht, gelukkig kwamen
ook de mensen aan het woord die een prima tijd op school hadden en ook met liefde terugdenken aan hun thuis.

De mevrouw die uit de kerk was gegaan had ik zo wel enigszins mijn bedenkingen over, haar herinneringen leken niet helemaal te kloppen.
Mochten ze op de fiets naar de kerk (ogg)? Dat is best vooruitstrevend, in die tijd. (jaren 70)
En volgens haar duurde de kerk wel van 10 tot half 12, maar veel diensten in die gemeentes duurden gewoonlijk 2 uur.
En ze wilde geen man uit die kerk, want ze wist niet wat liefde was (wat heeft dat met ogg te maken?) en ze zou misschien wel 19 kinderen hebben.
Wat een onzin.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je niets hebt met de leer van die kerk, wat ze nu was kwam niet naar voren. Geloofde ze nu nog steeds?

De verhalen van de 2 vrouwen vond ik heel indrukwekkend. Vooral van die ene mevrouw over haar opa, het was gewoon een getuigenis.
Leren vergeven, na zoveel boosheid en verdriet! Velen komen nooit zover.
Dus nee, negatief mag je deze uitzending niet noemen vind ik, al had er meer in gezeten.
En de klas oogde klein, dus je mag aannemen dat zeker de helft de uitnodiging heeft afgeslagen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2015 13:04

Chaya schreef:De mevrouw die uit de kerk was gegaan had ik zo wel enigszins mijn bedenkingen over, haar herinneringen leken niet helemaal te kloppen.
Mochten ze op de fiets naar de kerk (ogg)? Dat is best vooruitstrevend, in die tijd. (jaren 70)
En volgens haar duurde de kerk wel van 10 tot half 12, maar veel diensten in die gemeentes duurden gewoonlijk 2 uur.
En ze wilde geen man uit die kerk, want ze wist niet wat liefde was (wat heeft dat met ogg te maken?) en ze zou misschien wel 19 kinderen hebben.
Wat een onzin.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je niets hebt met de leer van die kerk, wat ze nu was kwam niet naar voren. Geloofde ze nu nog steeds?

Ik vond haar verhaal ook niet helemaal helder. Maar in ieder geval was duidelijk dat zij afstand heeft genomen van de kerk en het geloof uit haar jeugd omdat ze het te benauwend vond. Dat heeft ze volgens mij ook wel ronduit gezegd.

En ik dacht dat ze 9 of 10 kinderen bedoelde. 8)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2015 13:22

Tante Pollewop schreef:Ik vond haar verhaal ook niet helemaal helder. Maar in ieder geval was duidelijk dat zij afstand heeft genomen van de kerk en het geloof uit haar jeugd omdat ze het te benauwend vond. Dat heeft ze volgens mij ook wel ronduit gezegd.

Ja hel en verdoemenis noemde ze ook nog.
Maar dan vond ik het nog drogredenen die ze opsomde. Want daar kun je zelf anders/ruimer mee omgaan, door bijvoorbeeld een ander kerkverband te kiezen aan de rechterflank.
Tante Pollewop schreef:En ik dacht dat ze 9 of 10 kinderen bedoelde.

Dan heb ik dat verkeerd verstaan, ik vond bijna 20 wel heul erg veul. :mrgreen:

Ze generaliseerden ook over het nu. Er werd gesteld dat in het reformatorisch milieu nooit over seksualiteit wordt gesproken.
Misschien in sommige gezinnen, net als in allerlei andere gezinnen, waar vader of moeder het moeilijk vindt.
Maar ik zou zeker niet meer durven beweren dat er anno 2015 nooit over seks gepraat wordt. Dat is nl. niet waar.
In die families waar het wel zo is, kan opa of oom dus zijn gore gang gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2015 13:27

Chaya schreef:Ja hel en verdoemenis noemde ze ook nog.
Maar dan vond ik het nog drogredenen die ze opsomde. Want daar kun je zelf anders/ruimer mee omgaan, door bijvoorbeeld een ander kerkverband te kiezen aan de rechterflank.
Zij heeft daar niet voor gekozen, en dat is natuurlijk haar goed recht.

Chaya schreef:Ze generaliseerden ook over het nu. Er werd gesteld dat in het reformatorisch milieu nooit over seksualiteit wordt gesproken.
Misschien in sommige gezinnen, net als in allerlei andere gezinnen, waar vader of moeder het moeilijk vindt.
Maar ik zou zeker niet meer durven beweren dat er anno 2015 nooit over seks gepraat wordt. Dat is nl. niet waar.
In die families waar het wel zo is, kan opa of oom dus zijn gore gang gaan.

Ik weet van veel mensen die geen seksuele voorlichting hebben gehad van hun ouders. Nooit is een te groot begrip. Maar dat het vrij bespreekbaar is, is ook niet mijn ervaring. Een stuk meer openheid en minder taboe sfeer zou wel kunnen helpen denk ik.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2015 13:37

Chaya schreef:[
Ja hel en verdoemenis noemde ze ook nog.

Mooi vond ik hoe de meneer die het Geloof wel behouden heeft in Hem, lid van de Gereformeerde Gemeente hierop inhaakte, het niet herkende.
Zo zie je maar hoe verschillend mensen in de gezindte opgroeien.
Gelukkig velen die de Liefde van de Heere Jezus als kind zijnde ook mee hebben gekregen vanuit de opvoeding en hun ouders.
Des te meer onderstreept het de ernst van de gezinnen waarin hier geen ruimte voor was / is.
Gelukkig blijkt dit minder te worden.
We kunnen hiervoor krachtig de woorden van onderstaand lied mee bidden.
Hetgeen ooit gewerkt is in de harten kan alsnog uitwerking vinden uit en in Hem alleen.
Want het stopt niet bij hel en verdoemenis
Het leven begint pas in een Leven in en uit Hem alleen.

https://www.youtube.com/watch?v=W2IjSWgBwZc

Waren wij dood door de zonde verminkt en verloren.
Doven van harte, verhard om Zijn Woord niet te horen.
Hij is zo groot, Hij overmande de dood.
Wij zijn in Jezus herboren.

Nu zend uw Geest, als een vuur, als een stem in ons midden.
Dat wij van harte elkander verstaan en beminnen.
En zo voortaan eren Gods heilige Naam.
En Hem in waarheid aanbidden.

De Heere Jezus zegt;

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 06 mei 2015 14:29

Dit zal altijd blijven. Vaak blijven alleen de stereotypes hangen en daarom is het vaak al af te keuren. Het is te simpel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 14:37

Dummy schreef:Dit zal altijd blijven. Vaak blijven alleen de stereotypes hangen en daarom is het vaak al af te keuren. Het is te simpel.

Toch kun je moeilijk ontkennen dat deze stereotypen wél ergens op gebaseerd zijn...

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 06 mei 2015 14:44

StillAwake schreef:Toch kun je moeilijk ontkennen dat deze stereotypen wél ergens op gebaseerd zijn...

Maar maken de discussie tot een karikatuurdiscussie.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 14:48

Dummy schreef:Maar maken de discussie tot een karikatuurdiscussie.

Ik moet zeggen dat de karikaturen vaak dichter bij de werkelijkheid liggen dan dat de gekarikaturiseerde mensen zouden willen...
Zo ook hier.

Terug naar “[Religie] - Open forum”