Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
xsidd schreef:Oke, ik kan je daarin respecteren hoor! Voor mij persoonlijk, was het een enorme bemoediging toen! En ik zie, en ervaar het als een belofte van God.
Boerin schreef:e kunt gewoon vragen wat Hij wil als het niet gewoon duidelijk in de Bijbel staat en af en toe is het antwoord nee en niet omdat er toevallig niks gebeurde, maar gewoon omdat Hij het zei en dan hoef je er verder ook niet meer om te bidden.
Ja, Paulus kreeg dat antwoord. Er zijn in mijn leven ook zaken, die God nu zo laat.. En ik vind dat soms heel moeilijk. Maar God Troost. En Hij heeft voor me gezorgd, en Hij beloofd dat Hij dat ook zal blijven doen!Het is zeer zeker een bemoediging! Paulus bad driemaal, en hij werd niet verhoord, hij moest de doorn in zijn vlees houden. Omdat God dit wijzer achtte. En wij zouden zeggen: als er nu toch één oprecht geloofde, was dit Paulus wel.
En wellicht is het nuttig om je verhoring, zoals je dat ziet, op deze wijze te toetsen:
Brengt dit je verder van God af of brengt het je dichterbij God?
Als het eerste het geval is, kan dit nooit van de Heere af komen.
ben db bd schreef: De overheid is nu zelfs bezig om bepaalde verantwoording terug te spelen op de ouders welke geen risico wilden uitsluiten. Het gaat wat dat aangaat niet gemakkelijker worden binnen onze seculariserende maatschappij. (Dwang tot aborteren hoort daar ook bij)
ben db bd schreef:Het gaat hier om Godservaring in het algemeen hè? Die kan ook bikkelhard zijn, ervoer ik eens. God is namelijk niet alleen lief, Hij is ook streng!
Ooit had ik een onmiskenbare Godservaring, (de Heere is immers zo oneindig hoog, groot en heilig, ook duidelijk!, dat kan de duivel zo niet naspelen hoor) wat tevens een harde aanloper was; een keuze stelling, waar ik nu nog moeite mee heb. Hoewel ik zeker weet dat het met het oog op de eeuwigheid heel nuttig geweest is, waarschijnlijk zelfs noodzakelijk, weshalve ik Hem zeker ooit zeer dankbaar zal zijn.
ben db bd schreef:weet je, heel Gods aanwezigheid in ons leven, tot aan het einde van deze aioon toe, van ademen tot verlossen van een zekere dood toe (ook meegemaakt van onze levende en nabije Schepper en Heere) het is immers één groot wonder?! Als ik een zwart fietsbandventieldopje kwijt raak in het grind, en ik vraag de Heere eerbiedig of ik dat vinden mag, dan is dat toch niks minder wonder, als ik dat twee meter verder zie liggen, dan wat voor grote zaak dan ook?!! In de kleinste dingen is de Heere dragend en helpend nabij, toch?!! (tot een haar zelfs, zei de Heere Jezus)
xsidd schreef:Ik heb nog iets anders meegemaakt, waarin ik de Stem van God ervoer. Ik heb een relatie gehad een tijd geleden, en nadat het uit ging, heb ik gebeden tot God, om een vrouw.. Maandenlang, en vrijwel elke dag! Ik deed dat vooral omdat ik erop vertrouw, dat God degene is, die me ook een vrouw kan geven, waar het goed mee mag blijven gaan. Dus ik bidden, en bidden om een vrouw. En toen kwam de dag, dat ik het opgaf. Ik dacht, nou dan maar niet.. ik zoek zelf wel een vrouw, zonder Gods hulp. De dag erop, stond ik te praten met een goede vriend van me. We hadden het over auto's of iets in die richting.. Ineens komt zijn kleine broertje van 2,5 jaar aan lopen. Hij steekt zijn handje uit naar mij, en zei mijn volledige naam. Voor en achternaam. Ik zei ja, wat is er? Zegt dat kleine ventje. Je gaat trouwen!! Ik dacht hé? Dit mannetje weet zelf niet eens wat trouwen is... En ineens zegt ie dat tegen mij, zonder enige aanleiding of vraag daarover van mijn zijde, aan dat kereltje. Ik ervoer heel duidelijk, dat God dit ventje op me af stuurde, met die woorden.
Chaya schreef:Met zulke ervaringen heb ik eerlijk gezegd moeite mee. Niet alle "bijzondere" gebeurtenissen komen van God.
Het gevaar bestaat op deze manier dat we een soort verlanglijstje aan de Heere gaan voorleggen.
Verhoort Hij, dan is het waar, verhoort Hij het niet, wordt je boos of raak je teleurgesteld, want God luistert immers niet.
xsidd schreef:God heeft toen geantwoord. Op Mijn Tijd, en Mijn Wijze.
Chaya schreef:Bedoel je hier niet: op Zijn tijd en Zijn wijze?
Dat zou al een supergoed streven zijn, de dortse leeregels en de formulieren de kliko in.Chaya schreef:God's kinderen zullen moeten leren dat ze onderwijs ontvangen uit de Bijbel.
Chaya schreef:En dan is de Heere niets verplicht, al zal Hij in het leven van sommigen Zich wel eens openbaren op bijzondere wijze.
Dankjewel voor de woorden, en de bemoedigingen!!@xsidd, God wil je m.i. laten zien dat Hij voor een vrouwtje gaat gaat zorgen en Hij zegt Zelf al dat het ook nog ff kan duren. Gods woord zegt “wentel uw weg op de Heere, Hij zal het maken”. Als je op Hem vertrouwd komt het goed. God heeft het antwoord xsidd en Hij weet wat het beste voor je is, dat is een mooie troost dat Hij het antwoord heeft. Nu moet jij het geduld opbrengen om op het antwoord te wachten, maar ook daarmee wil Hij je helpen.
Teus schreef:Je mag het naïef noemen als je dat wilt, dan wil God dat we naïef zijn en ik wil zo naïef mogelijk voor God zijn.
Gelovigen mogen medicijnen nemen God heeft ze gegeven en kan ze ook gebruiken, alleen zonder God werkt het pilletje of spuitje ook niet. Ik vind dat je oordeelt en zit te morren in het geloofsleven van een gelovige terwijl je eigenlijk niet weet wat geloven inhoudt, best wel jammer.
Je kunt namelijk niet als een christen denken als je geen christen bent, overigens laat een christen ook het denken wel eens aan God over.
Een kind van God verwacht niet altijd het beste voor zichzelf, vele kinderen van God willen in afhankelijkheid van God leven, dat wil niet zeggen dat het makkelijk is maar zij leven in de verwachting van Gods Wil, dat verlangt God ook van Zijn kinderen. Dan gaat het dus veelal niet om bewaard te blijven voor de ziekte maar om Zijn Wil te doen en te volgen en daar is vertrouwen door een groot geloof voor nodig. Het gaat dan ook om Zijn Hulp om het te kunnen dragen als toch de ziekte opkomt. Soms weegt de meest ernstige ziekte niet op tegen de nabijheid van God.
Nee, ik denk dat ze in alle religies relatief evenveel voorkomen. Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre men daar waarde aan hecht. Populaties die de overtuiging hebben dat godservaringen en wonderen zeer belangrijk zijn voor de religie en het religieuze leven zullen waarschijnlijk ook meer godservaringen krijgen en wonderen zien. Het werkelijke probleem onder de religies is dat men de godservaringen en wonderverhalen van elkander niet erkent of zelfs niet ziet. Kijk eens op YouTube of ga naar de gemiddelde moskee: tig verhalen van Allah die (ex-)christenen visioenen geeft van Mohammed waardoor zij zich bekeren tot de Islam. Ik moet nu ook denken aan de verhalen vanuit het Hindoeïsme en andere religies.RogerS schreef:- Denken jullie dat Godservaringen (zoals in de oorspronkelijke post) vaker gerapporteerd worden onder christenen dan onder andere religies? Zo ja/nee, hoe verklaren jullie dit?
RogerS schreef:
Ok, bedankt voor je uitleg. Misschien oordeelde ik inderdaad te veel. Aan de andere kant is het wel een discussieforum en denk ik dat ik ook m'n mening mag geven. Ik weet niet exact waar die lijn ligt. Ik respecteer je geloof i.i.g. en vind het knap dat je zoveel vertrouwen in God kunt hebben (en dat bedoel ik niet sarcastisch)
RogerS schreef: Denken jullie dat Godservaringen (zoals in de oorspronkelijke post) vaker gerapporteerd worden onder christenen dan onder andere religies? Zo ja/nee, hoe verklaren jullie dit?
RogerS schreef: Denken jullie dat Godservaringen (zoals in de oorspronkelijke post) vaker gerapporteerd worden onder christenen dan onder andere religies? Zo ja/nee, hoe verklaren jullie dit?
Hoe weet je dat? Waarop baseer je dit?Teus schreef:Anderzijds weet ik zeker dat de godservaringen bij christenen meer voor komt als bij niet-christenen.
Deze zinnen vind ik uiterst opmerkelijk. Het laat een beetje zien dat je niet zo goed begrijpt dat de verschillen tussen de Abrahamitische religies en de Oost-Aziatische religies zeer groot zijn; en dat je je weinig verdiept hebt in het Boeddhisme en andere religies en levensvisies. Verder vind ik het wel heel erg vergezocht dat godservaringen van mensen die een andere religie aanhangen per se door Satan worden uitgelokt. Hoe weet jij dat? Waarom zouden jouw ervaringen niet door Satan zijn? Ik denk niet dat daar een redelijke argumentatie voor te geven is.Teus schreef:Dat betekend dat b.v. een boeddhist geen godservaringen heeft, hij denkt dat het van boeddha komt, terwijl satan het doet. Ik geloof dat een boeddhist een bepaalde vreugde kan ervaren als hij bidt tot boeddha, dit kan natuurlijk niet van God komen en is niet te vergelijken, maar satan kan dat ook geven, dat tevreden gevoel terwijl je toch zondigt, ik ken dat nog wel van een jaartje of 5 terug. Zo kan God ook satan gebruiken om tot Zijn doel te komen maar satan ook Gods volk.
Het lijkt mij logisch dat er meer christelijke godservaringen zijn dan, bijvoorbeeld, Joodse omdat er ten eerste vele malen meer christenen op deze aardbol rondlopen dan Joden en, ten tweede, (bepaalde stromingen binnen) het christendom -voor zover ik weet- veel meer toegespitst is op die godservaringen. Als je het wíl zien dan zíé je het ook. Hersenen zien patronen in willekeurigheid.Teus schreef:Er zijn vele miljoenen godservaringen meer bij christenen dan dan bij niet-christenen.
Teus schreef:Dat betekend dat b.v. een boeddhist geen godservaringen heeft, hij denkt dat het van boeddha komt, terwijl satan het doet. Ik geloof dat een boeddhist een bepaalde vreugde kan ervaren als hij bidt tot boeddha, dit kan natuurlijk niet van God komen en is niet te vergelijken.
Dat is nu net de kern van het Christelijk geloof, dat God dat wel doet. Christus stierf voor mijn zonden. Heel persoonlijk. Dat kan je niet veralgemeniseren. Daarnaast zegt God in de Bijbel: Mijn oog zal op u zijn. Dat betekent dat Hij mij altijd ziet. Hij zegt: Ik zal je onderwijzen welke weg je moet gaan. Dat betekent dat Hij zich met mijn leven bemoeit. Daarop mag ik vertrouwen, en dat vertrouwen heet geloven.Tante Pollewop schreef:Ten eerste denk ik dat God zich niet zo 1 op 1 met ons leven bemoeit,
Wat doe jij er zelf aan? Heb je God lief boven alles, en heb je je naaste even lief als jezelf? Vertroetel je je naaste net zoveel als je zelf? Als iedereen dat zou doen, zou de wereld er heel anders uit zien. Maar het lukt ons niet. Waarom niet?Tante Pollewop schreef:ten tweede zou Hij zich, uiteraard met eerbied gesproken, zich dan wel eens meer bezig mogen houden met mensen die in oorlogslanden leven, op de vlucht zijn of verdrinken op zee omdat ze niet meer in hun eigen land kunnen leven.
Teus schreef:God wil je m.i. laten zien dat Hij voor een vrouwtje gaat gaat zorgen....
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten