hettys schreef:Inderdaad. Genesis is geschreven vanuit een menselijk waarnemingspunt zonder alle kennis van nu. Hoe zouden mensen dat 3000 jaar geleden hebben kunnen begrijpen?
Boekenlezer schreef:Hm, dat behoeft wel enige uitleg. Genesis geschreven vanuit een menselijk waarnemingspunt... Maar wat valt er waar te nemen van een verleden, wat je niet kunt zien? Je kunt toch niet zeggen, dat de schrijver van Genesis zoiets als een ooggetuige van de schepping is.
Er valt iets waar te nemen van de werkelijkheid zoals die toen te zien was. namelijk een uitspansel, waarin vogels vliegen en de zon en de maan, en de sterren in gesteld zijn. Wat is dat? een uitspansel? Het bestaat niet. Het is typisch iets waarvan de mensen toen dachten dat het bestond. Want wat zie je om je heen als je buiten in het veld staat? een koepel. blauw of bewolkt. het LIJKT een koepel .
en uitspansel wordt vertaalt als koepel.
En natte vingerwerk in de trant van 'we bedenken dat het ongeveer zo en zo geweest zal zijn, en zo schrijven we het dan maar op', daar beginnen we natuurlijk ook weinig mee, want de kans dat je er dan naast zit is wel erg groot. Dat er toch wel iets serieuzer te werk is gegaan, daarvoor pleit het geslachtsregisteren in Genesis 5 bijvoorbeeld: concrete namen en concrete leeftijden.
die zijn niet concreet. Dat is onzin. Dat is geen stamboom. We weten allemaal dat Kaïn allang ergens een vrouw vandaan had gehaald die niet kon bestaan, en een stad heeft gesticht. en we weten ook dat de levensverwachting in die dagen echt niet zo oud was en nooit zo oud is geweest.
We weten trouwens ook dat de landbouw ongeveer 10.000 geleden is gestart. en dat die hier en daar voor een mutatie heeft gezorgd dat sommige mensen melk kunnen verdragen na hun zuigelingen periode. Dat is gewoon bekend.
We weten heel erg zeker dat de aarde bestaat uit een vurige bal die gestold is. Waar haalde Abel zijn grond vandaan om iets te verbouwen? Waar kwamen die sedimenten vandaan?
Als ik vanuit mijn menselijk waarnemingspunt het ontstaan van de wereld ga beschrijven, krijg ik ongeveer zo'n verhaal:
Ik besta nu, en de wereld om mij heen ook. Dat zal ongetwijfeld in een verleden ooit eens tot stand gekomen zijn.
Maar wat valt er dan eigenlijk meer te schrijven? Je weet dan eigenlijk meer niet dan wel.
Ja. maar jij leeft in 2015... In die tijd werden talloze scheppingsverhalen geschreven. Vanuit een toenmalig wereldbeeld. nu niet meer. Dat lijkt me toch duidelijk? Er staan twee scheppingsverhalen in de bijbel die elkaar tegenspreken.
Ook gif is geschapen.