Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 15 apr 2015 22:32

Rijnlander : Overdoop is naar mijn overtuiging een verloochening van Gods werk.

Zozo verloochening nog wel wat zei je een tijdje geleden in een bericht aan mij, arglistig , hard en hoogmoedig , voor iemand die een ander beschuldigd van deze zaken zou eens naar zichzelf moeten kijken voordat je andere mensen God,s loochenaars noemt , huichelaar gedrag noem ik dat.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 15 apr 2015 22:34

Chaya : De doop kwam in de plaats van de besnijdenis, dat kun je toch ook niet tweemaal laten doen?

In je fantasie zeker , want het staat nergens in de bijbel. De vergelijking slaat ook kant noch wal.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 15 apr 2015 22:42

Chaya : Maar ik hoorde niets van het grote Wonder dat God in hen iets begonnen was. Dat God het was die hen daar bracht.

En verder vraag ik mij serieus af, wordt er nog vooraf getoetst aan de echtheid van de verhalen?

Wie ben jij om over die mensen te oordelen over wat ze allemaal wel of niet zouden moeten zeggen, ze staan daar notebene en nog is het niet genoeg he ](*,) je vind jezelf zeker echt een super gelovige of niet , een voorbeeld voor iedereen [-X .
Getoetst aan de echtheid van die verhalen ? [-X Huur een rechercheur zou ik zeggen , ze staan daar heus niet voor niks hoor en mocht het gelogen zijn , wie hebben ze er mee denk jij ? De waarheid openbaart alles maar mensen moet niet op de troon van God gaan zitten en bepalen wat mensen wel of niet moeten doen voordat ze een gelovige mogen worden [-X .

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 15 apr 2015 22:45

Rotterdam : Klopt maar ik heb toch liever dat jullie wegblijven, we hebben zelf al genoeg dwarsdrijvers.

Zijn dat nu de goede vruchten ? :-k

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2015 06:11

oekaboeka schreef:Zijn dat nu de goede vruchten ? :-k

Wat is hier slecht aan ?
Wat wil je "bij ons" komen doen ?
Ons komen vertellen dat we het niet begrepen hebben ?

Wat is nu helemaal je probleem ? Ook de traditionele kerken kennen de volwassenedoop.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 16 apr 2015 07:59

Zozo verloochening nog wel wat zei je een tijdje geleden in een bericht aan mij, arglistig , hard en hoogmoedig , voor iemand die een ander beschuldigd van deze zaken zou eens naar zichzelf moeten kijken voordat je andere mensen God,s loochenaars noemt , huichelaar gedrag noem ik dat.
Tsja, deze reactie had ik precies verwacht en tekent je. Mijn reactie was gericht tegen jouw reactie op de persoon. Mijn reactie over de overdoop is een stelling. Maar jouw reactie hierop is weer gericht op de persoon. Kennelijk moeite met persoon en zaak te onderscheiden?

In Oost Europa heb ik, naast orthodoxe ook baptistische vrienden, waaronder een predikant. Ondanks een verschillende opvatting over de kinderdoop leidt dat nooit tot verwijten of vooringenomen wederzijdse standpunten. We/ze laten elkaar in waarde ten aanzien van deze opvatting, want we (her)kennen elkaar in Jezus Christus onze Heiland. Dat is wat ons bindt. Dus al dat gezwam over traditie die achterhaald zou zijn en nieuwe inzichten lijdt alleen maar tot koude harten en hete hoofden.

Wie ben jij om over die mensen te oordelen over wat ze allemaal wel of niet zouden moeten zeggen, ze staan daar notebene en nog is het niet genoeg he ](*,) je vind jezelf zeker echt een super gelovige of niet , een voorbeeld voor iedereen [-X .
Getoetst aan de echtheid van die verhalen ? [-X Huur een rechercheur zou ik zeggen , ze staan daar heus niet voor niks hoor en mocht het gelogen zijn , wie hebben ze er mee denk jij ? De waarheid openbaart alles maar mensen moet niet op de troon van God gaan zitten en bepalen wat mensen wel of niet moeten doen voordat ze een gelovige mogen worden [-X .

Zijn dat nu de goede vruchten ? :-k
Inderdaad, dat vraag ik mij ook nu af gelezen jouw bovenstaande reactie.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 16 apr 2015 09:22

Rijnlander : Overdoop is naar mijn overtuiging een verloochening van Gods werk.

Rijnlander : We/ze laten elkaar in waarde ten aanzien van deze opvatting, want we (her)kennen elkaar in Jezus Christus onze Heiland. Dat is wat ons bindt.

Jaja Rijnlander je laat elkaar in de waarde maar ondertussen noem je ze God lochenaars ](*,)

Rijnlander : Inderdaad, dat vraag ik mij ook nu af gelezen jouw bovenstaande reactie.

Schijnheiligerd , wat is er verkeerd aan om mensen te verdedigen die worden afgevallen om hun geloofsbelijdenis omdat deze niet zou voldoen aan bepaalde door mensen gestelde eisen , kom op zeg .
Maar goed ga jullie gang speel voor God en leg jullie maatlat langs deze mensen en weeg ze of ze goed genoeg zijn bevonden ](*,)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 16 apr 2015 09:27

Rotterdam :
Wat is hier slecht aan ?

Wat is nu helemaal je probleem ? Ook de traditionele kerken kennen de volwassenedoop.

Daar mag je zelf over nadenken wat er slecht aan is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2015 10:13

oekaboeka schreef:Rotterdam :
Wat is hier slecht aan ?

Daar mag je zelf over nadenken wat er slecht aan is.

O je wilt mijn antwoord ? De leer van de kinderdoop is 100% Bijbels en staat voluit in de apostolische traditie.
Omdat "de kerken" ook de volwassenendoop kennen (al haast 2000 jaar) was de afscheiding in 1844 door Ds. Johannes Elias Feisser onnodig en dus overbodig.
Waarom men zich destijds niet aansloot bij de al reeds lang bestaande doopsgezinden (mennonieten) zal altijd wel een raadsel blijven.
En waarom de 90 miljoen baptisten die er wereldwijd zijn, uiteen zijn gevallen in honderden verschillende kerken en kerkjes daar komt ook nooit een zinvol antwoord op. Persoonlijk houd ik het erop dat "sola scriptura" zonder leergezag al heel vlug vervlakt in een grabbelton van meningen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 16 apr 2015 10:36

Rotterdam :
O je wilt mijn antwoord ? De leer van de kinderdoop is 100% Bijbels en staat voluit in de apostolische traditie.
Omdat "de kerken" ook de volwassenendoop kennen (al haast 2000 jaar) was de afscheiding in 1844 door Ds. Johannes Elias Feisser onnodig en dus overbodig.
Waarom men zich destijds niet aansloot bij de al reeds lang bestaande doopsgezinden (mennonieten) zal altijd wel een raadsel blijven.
En waarom de 90 miljoen baptisten die er wereldwijd zijn, uiteen zijn gevallen in honderden verschillende kerken en kerkjes daar komt ook nooit een zinvol antwoord op. Persoonlijk houd ik het erop dat "sola scriptura" zonder leergezag al heel vlug vervlakt in een grabbelton van meningen.

Nee ik wilde geen antwoord , maar ik betwijfelde of deze uitspraak van jou : Klopt maar ik heb toch liever dat jullie wegblijven, we hebben zelf al genoeg dwarsdrijvers. een goede vrucht is , waarop ik schreef is dat nu een goede vrucht waarop jij schrijft wat is er dan slecht aan en daar zeg ik op daar mag je zelf over nadenken.
Maar goed nu je toch weer ongevraagd je zegje wil doen :wink: , ik ben het er niet mee eens dat kinderdoop 100 % bijbels is aangezien er te weinig over in de bijbel staat opgeschreven en ik vind de geloofsdoop meer in lijn met de bijbel , verder moet iedereen zelf maar bepalen wat hij of zij doet , ik vind dat mensen er te zwaar aan tillen en ruzies maken om bijzaken welke sommige mensen blijkbaar als hoofdzaak zien en de zogenaamde overdopers blijkbaar zelfs zien als God loochenaars , terwijl ik dat persoonlijk juist vind getuigen van een bewuste keus om getuigenis te geven van je geloof in de Heere Jezus Christus en dus nooit God op die manier kan loochenen (integendeel zelfs )zoals word beweerd ,hoogstens de leer van de kinderdopers , waarom ze volgens mij ook zo gepikeerd reageren en hun eigen leer verheffen als zijnde door God direct ingegeven.
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 16 apr 2015 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2015 10:39

Tja, de farizeeën hadden ook andere inzettingen en leringen dan Jezus. Ook zij probeerden de mensen de mond te snoeren met een beroep op hun eigen gezag en de tradities.
Iedereen die Jezus' woorden serieus nam en/of er geloof aan hechtte, werden door de farizeeërs minachtend behandeld. Wie waren zij wel dat ze iets anders durfden geloven dan zij.
Er is nog niet veel verandert, alleen gebruiken we nu iets andere woorden: ohh, van die verlichte mensen die het wiel zo nodig moeten uitvinden ect.
N B Ik laat de kwestie baby of geloofsdoop nu even in het midden, het gaat me om die arrogante farizeeërs houding.

Joh. 7: 45 De dienaars dan kwamen tot de overpriesters en Farizeeën, en die zeiden tegen hen: Waarom hebt u Hem niet meegebracht?
46 De dienaars antwoordden: Nooit heeft een mens zo gesproken als deze Mens.
47 De Farizeeën dan antwoordden hun: Bent u soms ook misleid?
48 Heeft iemand van onze leiders soms in Hem geloofd, of van de Farizeeën?
49 Maar deze menigte, die de wet niet kent, is vervloekt.
50 Nicodemus, die 's nachts bij Hem gekomen was, die één van hen was, zei tegen hen:
51 Veroordeelt soms onze wet de mens, als zij hem niet eerst hoort en kennis genomen heeft van wat hij doet?
52 Zij antwoordden en zeiden tegen hem: Bent u soms ook uit Galilea? Onderzoek en zie dat in Galilea geen profeet is opgestaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 apr 2015 10:52

@Oekaboeka:

Ik heb niks tegen traditie, snap ook niet dat je op zon conclusie kan komen maar goed iemand die gekwetst is zal wel niet meer helder nadenken , ik ben slechts tegen traditie die tegen gezonde bijbelse leer ingaat en traditie die verheven word tot reddingsmiddel en gelijkgesteld word aan het offer van jezus Christus en een traditie die mensen die het niet met de traditie eens zijn, worden gezien als niet gelovigen en inderdaad niks nieuws onder de zon maar dat zegt natuurlijk niks en je noemt mij nu blijkbaar een verlicht mens :-k wat ben jij dan een verduisterd mens :-k

Ik kom tot de conclusie op basis van onder andere deze reactie van jou:

Wie is er nu arrogant met je cynische houding t.o.v mensen die op andere leren komen dan de traditionele , kijk daar is je God , de traditie :jaknikken:

Alsof de traditie gelijk staat aan God. Wat versta jij eigenlijk onder traditie? En welke traditie gaat volgens jou in tegen "gezonde Bijbelse leer"? En wat is dan gezonde Bijbelse leer? Laat me raden, de Bijbel zoals jij hem interpreteert?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2015 11:24

naamloos schreef:Tja, de farizeeën hadden ook andere inzettingen en leringen dan Jezus. Ook zij probeerden de mensen de mond te snoeren met een beroep op hun eigen gezag en de tradities.

Dus jij vergelijkt onze christelijke vaders - de patriarchen - de opvolgers van de apostelen - de leiders van de eerste christelijke gemeenten met de farizeeën ? Wat een onbeschaamde belediging en wat een gebrek aan kennis van de geschiedenis van de kerk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2015 11:34

oekaboeka schreef:
Nee ik wilde geen antwoord , maar ik betwijfelde of deze uitspraak van jou : Klopt maar ik heb toch liever dat jullie wegblijven, we hebben zelf al genoeg dwarsdrijvers. een goede vrucht is , waarop ik schreef is dat nu een goede vrucht waarop jij schrijft wat is er dan slecht aan en daar zeg ik op daar mag je zelf over nadenken.
Maar goed nu je toch weer ongevraagd je zegje wil doen :wink: , ik ben het er niet mee eens dat kinderdoop 100 % bijbels is aangezien er te weinig over in de bijbel staat opgeschreven en ik vind de geloofsdoop meer in lijn met de bijbel , verder moet iedereen zelf maar bepalen wat hij of zij doet , ik vind dat mensen er te zwaar aan tillen en ruzies maken om bijzaken welke sommige mensen blijkbaar als hoofdzaak zien en de zogenaamde overdopers blijkbaar zelfs zien als God loochenaars , terwijl ik dat persoonlijk juist vind getuigen van een bewuste keus om getuigenis te geven van je geloof in de Heere Jezus Christus en dus nooit God op die manier kan loochenen (integendeel zelfs )zoals word beweerd ,hoogstens de leer van de kinderdopers , waarom ze volgens mij ook zo gepikeerd reageren en hun eigen leer verheffen als zijnde door God direct ingegeven.

Jij beantwoord als "vis eten" - de graatjes laat je altijd liggen.
Als het allemaal niet zo belangrijk is blijft uiteraard de vraag "waarom dan afscheiden van de kerk"?
En waarom weer een nieuw filiaal openen i.p.v. samen te gaan met de doopsgezinden ?

Door God ingegeven ? Ja klopt dat vinden we wel.
Het oude doopformulier zegt heel treffend "De Doop is door onze Here Jezus Christus voor Zijn gemeente ingesteld, toen Hij Zijn apostelen opdroeg:
Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb".
Hoewel onze kleine kinderen deze dingen nog niet begrijpen, mogen zij niet van de Doop worden uitgesloten, omdat zij ook zonder het zelf te weten in Adam veroordeeld zijn en in Christus tot genade aangenomen worden. God spreekt immers tot Abraham, de vader aller gelovigen, en daarin ook tot ons en onze kinderen: Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn. Dit betuigt ook Petrus met de woorden: Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2015 11:37

rotterdam schreef:Dus jij vergelijkt onze christelijke vaders - de patriarchen - de opvolgers van de apostelen - de leiders van de eerste christelijke gemeenten met de farizeeën ? Wat een onbeschaamde belediging en wat een gebrek aan kennis van de geschiedenis van de kerk.
Nee, ik vergelijk jouw houding met die van de farizeeërs. Zoals zo vaak mis je weer volledig mn punt.
Jij bent het die hamert op tradities en gezaghebbende kerkvaders met hun leringen, precies zoals de farizeeën ook deden met hun leer en overleveringen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Archief”