Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Nee hoor, in de bijbel werden er ook dingen uitgebeeld. Door Jeremia en Ezechiël bijvoorbeeld.learsi schreef:Als woorden niet werken dan ook met beelden?
De godsdienst van de Bijbel is een Woord-godsdienst. Geen beeld-godsdienst.
De Heere doet het met woorden.
Het woord Gods kan op verschillende manieren verkondigd worden. Als het evangelie landt, dan hoor je met geestelijke oren. En daar gaat het om, anders blijf je wettisch in het letterlijke steken!learsi schreef:Door de verkondiging(!) van het Woord deelt de Vader het leven uit.
Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is door het Woord Gods.
naamloos schreef:Nee hoor, in de bijbel werden er ook dingen uitgebeeld. Door Jeremia en Ezechiël bijvoorbeeld.
naamloos schreef:Het woord Gods kan op verschillende manieren verkondigd worden. Als het evangelie landt, dan hoor je met geestelijke oren. En daar gaat het om, anders blijf je wettisch in het letterlijke steken!
Tante Pollewop schreef:Even inhakend op het laatste bericht van naamloos. Misschien is het off-topic maar het past ergens wel in deze draad. Als een mod er een ander draadje van wil maken mag dat ook.
Het valt mij op dat in reformatorische kring alleen gesproken woord lijkt te tellen. Zo was ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag bij een concert van een reformatorisch koor. Van Maunder werd Olivet to Calvary uitgevoerd. Prachtige muziek met mooie teksten en veel zeggingskracht. Ik begreep echt niet waarom er een lange opening en een meditatie van minstens 20 minuten aan vooraf moest gaan.
Ach ik reageerde op deze woorden van jou: "De godsdienst van de Bijbel is een Woord-godsdienst. Geen beeld-godsdienst. De Heere doet het met woorden". Het is dus niet waar wat jij zegt. En wat dacht je trouwens van de hele offerdienst met alles wat erbij hoorde?learsi schreef:Het gaat hier om profeten die de Heere Zelf aangesteld had.
Daarnaast verscheen de Heere (o.a.) vaak aan gelovigen in de vorm van engelen of van de engel des Heeren.
Dit gebeurde onder het Oude Verbond.
En altijd in opdracht van de Heere Zelf.
Het was Gods bediening aan Israel onder het Oude Verbond.
Zo ook de wonderen die de Heere Jezus tijdens Zijn leven deed.
Deze lijnen worden niet maar even 1 op 1 doorgetrokken onder het Nieuwe Verbond.
Jawel hoor, als het evangelie landt dan heb je geestelijke oren. Anders landt het hooguit in je verstand, en dat bedoel ik er niet mee.learsi schreef:Dat het evangelie landt, hoeft niet te betekenen dat er geestelijke oren zijn.
Dat er verschillende manieren zijn houdt niet in dat die manieren ook de juiste manieren zijn.
Nergens in Gods Woord wordt er opgeroepen om de Kruisiging en Opstanding na te spelen.
En in de tijd van de Apostelen waren er ook theaters hoor.
Het heeft hen er echter niet toe gebracht om toneelstukjes van de Kruisiging en Opstanding op te voeren.
learsi schreef:Mooie muziek !
Wat was zo ongeveer de strekking van de meditatie?
h.g.
Learsi
Tante Pollewop schreef:Even inhakend op het laatste bericht van naamloos. Misschien is het off-topic maar het past ergens wel in deze draad. Als een mod er een ander draadje van wil maken mag dat ook.
Het valt mij op dat in reformatorische kring alleen gesproken woord lijkt te tellen. Zo was ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag bij een concert van een reformatorisch koor. Van Maunder werd Olivet to Calvary uitgevoerd. Prachtige muziek met mooie teksten en veel zeggingskracht. Ik begreep echt niet waarom er een lange opening en een meditatie van minstens 20 minuten aan vooraf moest gaan.
StillAwake schreef:Inderdaad vaak opvallend.
Vaak (ik heb erg veel van dit soort concerten bezocht omdat mijn vrouw in zo'n koor zong) deed de meditatie zelfs af aan de zeggingskracht van de muziek...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten