jaapo schreef:Ik heb in mijn persoonlijk geloof geen plaats voor Paulus als gebodengever. Wat hij schrijft aan gemeentes toen, met daarin stukken over zijn theologische visie op Christus, bevat voor ons nu heel veel leerzaams en heel veel, wat het overdenken waard is, maar ik beschouw hem niet als gebodengever voor de gelovigen nu. Veel kerken en hun leden doen dat wel. Vandaar de afwijzing van de vrouw in bepaalde ambten.
De meeste kerken baseren zich op het scheppingsverhaal, waar de vrouw onder heerschappij van de man kwam door de vloek. Dat jij weigert te luisteren naar Paulus kan je duur komen te staan, want wie Paulus verwerpt die verwerpt God (1 Thes 4,8, Hand 9,15)). Dat jij denkt te kunnen kiezen tussen Jezus en Paulus is mooi, maar je hebt niks te kiezen.
'Wie naar jullie luistert, luistert naar mij, en wie jullie afwijst, wijst mij af. En wie mij afwijst, wijst hem af die mij gezonden heeft.' (Luk 10,16)
Aangezien Jezus zelf Paulus heeft uitgekozen en hem ingaf wat hij moest schrijven geldt ook: wie Paulus verwerpt, verwerpt degene die hem gezonden heeft. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat vrouwen moeten zwijgen, dát is een geheel andere discussie ook al suggereert u van niet.
Wie evenals de heer Jaapo denkt te kunnen kiezen tussen Paulus en Jezus adviseer ik dringend de volgende teksten te bestuderen:
Hand. 13:2; 22:21. Rom. 1:1. Gal. 1:15; 2:8. Ef. 3:8. 1 Tim. 2:7. 2 Tim. 1:11. (Klik op de link in mijn handtekening voor een Bijbel om ze in op te zoeken. De eerste krijg je van mij:
Zij hielden een eredienst en een vasten toen de heilige Geest sprak: ‘Stel Mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak waarvoor Ik hen heb geroepen.’
jaapo schreef:Jezus heeft de vrouw als zodanig nooit afgewezen en in Johannes speelt een vrouw in meerdere hoofdstukken een hoofdrol. Overigens is dit alles nogal off-topic. De door mij gestarte discussie gaat over Maria M. en wat zij van Jezus te horen en te zien kreeg in de tuin bij de grafplaats.
Jezus had inderdaad allemaal vrouwen om zich heen, waren zijn twaalf uitverkoren discipelen ook niet allen van het vrouwelijke geslacht? [/sarcasme]