is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 mar 2004 18:41

Aragorn schreef:
joepie schreef:Roken is doodsoorzaak nummer 1 in nederland!

Te veel roken is doodsoorzaak nummer 1 in nederland...

(kleine correctie... :mrgreen: )

Waar komt die wijheid eigenlijk vandaan? En waarom wordt er niet zo´n hetze gevoerd tegen frituurvoer? (doodsoorzaak nr 2 in nederland..) Waarom worden remia en aviko en weetikveelhoediefabrikantenallemaalheten niet naar het gerecht gesleept? Of is dit weer een typisch voorbeeld van de selectieve verontwaardiging die het gepeupel zo kenmerkt?

Vandaar ook mijn reactie, er is meer slecht dan alleen roken. Laten we allemaal zo gezond mogelijk leven.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 mar 2004 18:58

Dit topic gaat toch over roken?
Het is niet te veel roken, maar roken is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.
En de nummer 2 die jij daar graag zou willen hebben is dus niet waar.

Het is dus onzin om te gaan zeggen er is zoveel slecht voor je.
Dan hoef je ook niet meer te proberen om de geboden te houden want ach, niemand kan dat. En als je vermaand wordt voor iets, maak je de ander gewoon monddood door te zeggen: ach er is zoveel zonde in de wereld.
Als je toch weet dat je door te roken je jezelf in gevaar begeeft, waarom zou je het dan nog doen?
Stoer? Interessant om te laten zien dat jij lak hebt aan wat die mensen die er gedegen onderzoek naar hebben gedaan er allemaal over zeggen?
Of vind je het gewoon leuk om rusische roulette te spelen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mar 2004 21:22

joepie schreef:Dit topic gaat toch over roken?
Het is niet te veel roken, maar roken is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.
En de nummer 2 die jij daar graag zou willen hebben is dus niet waar.

Het is dus onzin om te gaan zeggen er is zoveel slecht voor je.
Dan hoef je ook niet meer te proberen om de geboden te houden want ach, niemand kan dat. En als je vermaand wordt voor iets, maak je de ander gewoon monddood door te zeggen: ach er is zoveel zonde in de wereld.
Als je toch weet dat je door te roken je jezelf in gevaar begeeft, waarom zou je het dan nog doen?
Stoer? Interessant om te laten zien dat jij lak hebt aan wat die mensen die er gedegen onderzoek naar hebben gedaan er allemaal over zeggen?
Of vind je het gewoon leuk om rusische roulette te spelen?

Dan maar eventjes wat feiten erbij pakken:
Het aantal doden aan hart- en vaatziekten in Nederland in 2002: 47.992
Het aantal doden aan longkanker: 8.920
Het aantal doden aan ziekten van de ademhalingsorganen: 13511

Laten we voor het gemak aannemen dat de laatste 2 categorien vooral door roken worden veroorzaak (al zit daar natuurlijk ook cara enz. bij) en de eerste categorie vooral door ongezonde eetgewoonten (al zitten daar dan ook andere hartpatienten enz. bij).

Als we de laatste 2 categorieen bij elkaar optellen komen we op 22.431, wat nog niet eens de helft is van de 47.992 aan hart- en vaatziekten...
Bron: Nationaal kompas volksgezondheid, http://www.rivm.nl/vtv/data/kompas/gezondheidstoestand/sterfte/sterfteoorzaak/sterfteoorzaak_omvang.htm

Helaas heb ik (nog) geen kant en klaar rijtje met doodsoorzaken kunnen vinden, maar dit is iig iets. (Heb jij die soms toevallig wel, joepie?)

Verder denk ik dat je mij en anderen verkeerd begrijpt. Ik geloof niet dat janneman bedoelde te zeggen dat je maar alles moet doen omdat je toch niets goed kan, maar dat je niet zo erg de nadruk op elke sigaret moet gaan leggen en andere dingen vergeten. Een enkele sigaret of sigaar kan mi. geen kwaad en al je er 1 per dag rookt wordt je zelfs als niet-roker geboekstaafd.

Ik ben zelf geen roker en heb ook geen enkele behoefte om stoer te doen oid. Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er de laatste tijd zo'n enorme overdreven hetze tegen roken gevoerd wordt en alles in het teken van de propaganda van de anti-rokersbewegingen staat. Ik acht dit een inbreuk op de vrijheid van het individu en nog eens hypocriet ook (wel zeer tolerant tegenover allerlei vormen van (soft)drugs, maar zeer aggressief tegen roken).

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mar 2004 07:25

Ik denk niet dat je iedere anti roker over 1 kam moet scheren . En je hoefd mij zeker niet in het rijtje te zetten van degene die b.v. softsdrugs wel toleren.
Wat wel mijn redenen zijn om tegen roken te zijn is dat het ingaat tegen Gods geboden. En als Christen hoor je dus niet te roken.
Dat is waar deze topic over gaat.

http://www.stivoro.nl/cijfers/strftpar.html
http://www.stivoro.nl/jaarverslag/sup/s ... rroken.pdf

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2004 08:48

janneman83 schreef: Godsgeboden zou ik zeggen. en een vinger naar de ander uitstrekken heeft geen zin.

vermaan elkander in broederlijke liefde. :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 21 mar 2004 11:31

hijwel schreef:
janneman83 schreef: Godsgeboden zou ik zeggen. en een vinger naar de ander uitstrekken heeft geen zin.

vermaan elkander in broederlijke liefde. :wink:

met liefde idd.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 01:02

joepie schreef:Ik denk niet dat je iedere anti roker over 1 kam moet scheren . En je hoefd mij zeker niet in het rijtje te zetten van degene die b.v. softsdrugs wel toleren.
Wat wel mijn redenen zijn om tegen roken te zijn is dat het ingaat tegen Gods geboden. En als Christen hoor je dus niet te roken.
Dat is waar deze topic over gaat.

http://www.stivoro.nl/cijfers/strftpar.html
http://www.stivoro.nl/jaarverslag/sup/s ... rroken.pdf

Nouja, goed, we komen denk ik toch nooit helemaal tot elkaar... ik denk dus niet dat roken per definitie tegen Gods geboden ingaat. Alleen als je echt verslaafd bent (zoals elke verslaving dus zonde is) en als je dagelijks meerder sigaretten consumeert (want dat verhoogt de kans op longkanker en is ongezond). Maar deze geboden zijn mi. niet van toepassing op mensen die af en toe een sigaar, pijp of sigaret opsteken en daar niet verslaafd aan zijn. Ik denk dat je daar gewoon van mag genieten. Zelf rook ik heel af en toe (bijv. in de vakantie) sigaretten, gewoon voor de gezelligheid. Of zo nu en dan een sigaar, wat overigens nog veel minder schadelijk is, omdat je dat niet over je longen doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2005 17:42

Vreselijk of-topic, maar hoe komen al die woordjes roken ineens oranje??
Staat wel leuk, maar heeft dat een reden? Of is dat alleen bij mij zo?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 15 feb 2005 17:44

joepie schreef:Vreselijk of-topic, maar hoe komen al die woordjes roken ineens oranje??
Staat wel leuk, maar heeft dat een reden? Of is dat alleen bij mij zo?

waarschijnlijk heb je gezocht op het woord roken

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 13:41

Maar deze geboden zijn mi. niet van toepassing op mensen die af en toe een sigaar, pijp of sigaret opsteken en daar niet verslaafd aan zijn. Ik denk dat je daar gewoon van mag genieten. Zelf rook ik heel af en toe (bijv. in de vakantie) sigaretten, gewoon voor de gezelligheid. Of zo nu en dan een sigaar, wat overigens nog veel minder schadelijk is, omdat je dat niet over je longen doet.[/quote]

Helemaal mee eens! Lijkt me bijbels dat je jezelf niet moedwillig in gevaar moet begeven. Ik rook inmiddels al 10 jaar ongeveer 1 pakje sigaretten en 2 doosjes sigaren per JAAR en ik geloof niet dat ik daarmee onverantwoord bezig ben.

Terug naar “Archief”