The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: the passion

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 16:30

En ik vind het regel voor regel de essentie van Goede Vrijdag. De ellende, het vluchten en Zijn onbeschrijfelijke grote en diepe liefde als enige antwoord en medicijn. Ik hoop dat we dat in de verschillende visies die we hier hebben delen en dat dat ons bindt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2015 20:34

De reactie van Elbert vind ik passend in dit topic.
Marnix sluit goed af
Chaya, hard in oordeel en reacties rondom de Passion
Dat blijft me bij als de 3 laatste pagina s lees van dit topic.

Dit jaar keken afgelopen donderdagavond miljoenen mensen naar “The Passion” op televisie.
Op een eigentijdse wijze wordt de lijdensweg van de Heere Jezus Christus uitgebeeld, dit keer in de straten van Enschede.
Ook ongelovigen zijn vaak onder de indruk van het verhaal en de uitbeelding.
Maar achter dat verhaal zit een lijdensweg met een Doel.
Wat een mogelijkheid om te laten zien dat het verhaal niet alleen een historische gebeurtenis is, maar dat het echt gaat om bevrijding van mensen die in Hem geloven als de Zoon van God.

En wie zijn wij dan (Christelijke / Reformatorische) mensen die wel even weten hoe het wel en niet behoord en ongezouten de mening hierover te plaatsen, alsof wij met onze kerken waarvan wij een lidmaatschap hebben, zo open staan richting de ongelovige mens (stel dat er Zondag iemand binnenkomt, die wordt toch met het oog al veroordeeld, de eerste blikken en gedachtes, wie is dat, wat komt die doen enz..... wees eens eerlijk)
Zou voor de Heere iets onmogelijk zijn. De Heere ziet het hart van de mens aan, niet enkel de christelijk/ reformatorische mens, maar van ieder mens, ook de ongelovige mens......
Gods wegen met mensen zijn wonderlijk en uniek en geen weg is gelijk. Zou voor de Heere iets te wonderlijk zijn?
Kom op mensen, pas toch op met op de veroordelende stoel te gaan staan, maar wees nederig en bid tot de Heere oprecht voor al deze mensen die "the Passion" hebben gezien op tv of in Enschede.
Hoevelen mensen zijn er gisteravond gegrepen door "the passion"
het zaad wat gestrooid is (ook al is het niet in jou ogen de juiste "bijbelse" manier)

Hebben we al gebeden voor al deze mensen die voor het eerst of een hernieuwde ontdekking / opening mbt het geloof in het algemeen of zelfs al dieper, met de Heere Jezus hebben gehad dmv "the Passion"? Dat het zaait wat gestrooid is, wortel zal mogen schieten en tot groei en bloei in Hem komt! (en onderschat niet dat zaad wat gestrooid is ook jaren jaren later tot kieming kan komen, tot op het sterfbed aan toe.....dan ook is het nog steeds genadetijd!)

Afbeelding

En hoe is het met u / met jou zelf, heeft u, heb jij waarlijk de Heere Jezus al mogen insluiten in u / jou hart / leven
Heeft u / jij zich al laten grijpen door Hem, die Zijn Leven gaf voor u / jou!

https://www.youtube.com/watch?v=RG6khwel8tA

Jezus, leven van mijn leven,
Jezus, dood van mijne dood,
die voor mij U hebt gegeven,
in de bangste zielennood,
opdat ik niet hoop'loos sterven,
maar uw heerlijkheid zou erven,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 apr 2015 08:13

Chaya schreef:[ Jon van Eerd liet een traantje (hij speelde Pilatus begreep ik) hoorde ik, knap, want hij is een komisch acteur.
De enige die echt gelooft is de vrouw die Maria speelde en die zong heel slecht (aldus de kenners).
Ik heb er niets van gezien en dat wil ik ook niet.

dat vind ik altijd zo bijzonder, je weet er alles van tot in de detail maar je kijkt niet..
Als je het godslasterend vind, waarom er dan alles over willen weten?
en voor de record..Maria zong heel mooi!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 apr 2015 09:41

meribel schreef:dat vind ik altijd zo bijzonder, je weet er alles van tot in de detail maar je kijkt niet..
Als je het godslasterend vind, waarom er dan alles over willen weten?

Nee dat is het erge, je kunt het niet ontlopen. Je kunt geen nieuwssite of serieus nieuwsprogramma lezen of bekijken, of dit soort akelige details worden groot uitgemeten.
meribel schreef:en voor de record..Maria zong heel mooi!

Was het een record dan?
Dan ben je wel de enige in Nederland!
Ik citeer het AD:
'Wie Shirma Rouse verstaat, krijgt van mij een feestkruis..', klinkt het op Twitter.

Ook op de facebookpagina van AD is het optreden van Maria hét gesprek van de avond. Sommigen vonden het soms zelfs vals en anderen klagen over dat ze weinig emotie overbracht.

Weet je wat ik nu het allerergste vind? Niet eens zozeer het vreselijke spektakel, daar kunnen de smaken over verschillen, maar wat het oproept aan sarcasme, lollige grappen, hatelijke columns.
Daarmee wordt de Heilige Naam van God nog het meest gelasterd.
Gisteravond hoorden we in de kerk hoe het lijden en sterven van Jezus werkelijk was.
Als we daar van doordrongen worden, kun je niet meer naar omgebouwde popliedjes luisteren, die er toevallig een beetje op slaan.

Ik heb er genoeg over gezegd!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 apr 2015 11:06

Ik heb de passion gekeken en vond haar heel mooi zingen

Ik snap niet waar je al die info vandaan haalt...mogelijk programma's die ik weer vermijd omdat ik het niets vind

En voor de record is inderdaad een zeer belabberde uitspraak van me.... :lol: soort samenraapsel van voor wat het waard is en for the record

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2015 11:36

Shirma zong best mooi maar was inderdaad wat moeilijk verstaanbaar. Ze zat er een paar keer even naast, haar muziekstijl (soul) is wat anders dan de liederen die ze zong en dus voor sommigem ook even wennen. En het arme kind heeft van half 10 tot half 7 staan soundchecken en oefenen in de regen en zelfs sneeuw. Respect.

Dat waar het evangelie en ongelovigen het ook horen (en dat kan je van de kerkdiensten vaak niet zeggen) is er ook altijd kritiek, spot, flauwe grappen. Die waren er bij het kruis ook... Als je niet tegen bespotting, flauwe grappen en zo kan moet je niet gaan evangeliseren. Dan moet ke de boodschap voor jezelf houden en aan niemand doorgeven. Kom op Chaya, wat zijn dit nou voor argumenten? Jezus zei dat zelf al, dat je met spot en hoon te maken krijgt als je met het evangelie komt.

En laat verder alsjeblieft je waardeoordelen achter je. Als je het verhaal in de kerk hoort dan kan je niet anders dan...... Het met jouw eens zijn. En The Passion vreselijk vinden. Maak nou niet van jouw smaak en zo een maatstaf voor anderen. Ik zat gisteravond ook in de kerk en het evangelie, het lijdensverhaal enz klonk. En tegelijk bracht The Passion me gisteren ook weer heel dicht bij Hem. Het kan abosluut. Dat jij dat niet snapt is niet erg. Maar hou het bij jezelf ipv het aan iedereen op te willen leggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 apr 2015 13:00

Marnix schreef: Kom op Chaya, wat zijn dit nou voor argumenten? Jezus zei dat zelf al, dat je met spot en hoon te maken krijgt als je met het evangelie komt.

Is dat een uitnodiging om toch nog met andere argumenten te komen?
Deze dan?
Vraag 96: Wat eist God in het tweede gebod?
Antwoord: Dat wij God in generlei wijze afbeelden, en op geen andere wijze
vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft.

Vraag 97: Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antwoord: God kan noch mag in generlei wijze afgebeeld worden. Maar de
schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun
beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen.
Vraag 98: Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen
dulden?
Antwoord: Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke zijn christenen
niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil
onderwezen hebben.

Wat mij net verteld werd door een buitenkerkelijke! jongeman, die dit helemaal niet begrijpt dus: Hij wees mij op deze link:

Effe appen met Jim, de hoofdrolspeler:Jim: Ik geloof dat Jezus heeft bestaan. Ik geloof dat degenen die over zijn leven hebben geschreven zichzelf wat artistieke vrijheden hebben gepermitteerd. Ik geloof niet in het Oude Testament. Ik geloof niet in de god over wie ik lees in de bijbel. Ik geloof ook niet dat alles zomaar gebeurt of bestaat.
Dus wel in Jezus' bestaan, maar niet in God?
Jim: Dat zie je goed.
Is het lastig om je in te leven in The Passion als je niet in God gelooft?
Jim: Nee joh. Ik zie de mens Jezus, niet het icoon. Jezus was een jongeman, zoals er miljoenen zijn. Ik maak het allemaal niet groter dan het leven zelf. Ik geloof dat Jezus dat hetzelfde zou doen.
Is dat ook het type Jezus dat je neer wilt zetten? De mens, de jongeman?
Jim: Jezus zou zich een hoedje schrikken als hij ons bezig zag zijn leven en lijden op te voeren. Ik kan hem alleen maar menselijk benaderen. Anders wordt het een toneelstukje.

De rest is te lezen hier: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... staat-niet

Zo argumenten genoeg Marnix en weerlegging van "mijn waardeoordeel"?
Triest om te horen dat buitenkerkelijke mensen dit beter kunnen plaatsen dan sommige kerkelijke.
Marnix schreef:Maar hou het bij jezelf ipv het aan iedereen op te willen leggen.

Dat doet de EO ook niet en iedereen die in dit topic reageert, evenmin.

We hebben allemaal een mening EN een waardeoordeel.

En nu stop ik echt met T.P., ook hier thuis, we gaan het ergens anders over hebben.

Ik hoop en bid dat de verkondiging van de opstanding van de Heere Jezus, die morgen in alle kerken zal klinken, jullie tot Zegen zal zijn.
Met een vriendelijke Paasgroet van Chaya.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 apr 2015 13:23

Vanmorgen stond er in de Gelderlander:

"Arnhem wil Living Statues afstoten, om liever het landelijke EVENEMENT the Passion binnen te halen".

En dit omvat nu precies hoe ik er ook over denk:
het is een volksevenement geworden. Religieus volksvermaak om de dood van mijn Zaligmaker.
Ik gruw ervan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 apr 2015 13:30

mona schreef:Vanmorgen stond er in de Gelderlander:

"Arnhem wil Living Statues afstoten, om liever het landelijke EVENEMENT the Passion binnen te halen".

En dit omvat nu precies hoe ik er ook over denk:
het is een volksevenement geworden. Religieus volksvermaak om de dood van mijn Zaligmaker.
Ik gruw ervan.

Hoe is het ook al weer? Geef het volk brood en spelen ............
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2015 14:04

Chaya, die argumenten overtuigen me niet. Het tweede gebod verbiedt helemaal niet expliciet om God af te beelden. Dat staat er niet. Er staat dat je geen beelden van geen enkel schepsel mag maken om daaarvoor te knielen. Er staat niet: je mag wel mensen afbeelden maar God niet. Daarnaast zag Jezus er uit als een gewoon mens.

Wat de spelers betreft, het draait niet om hen in het verhaal. Dacht je soms dat God alleen gelovigen kan gebruiken voor Zijn boodschap?

Mona, als Arnhem ipv Living Statues gaststad van The Passion wil zijn vind ik dat mooi. Natuurlijk doen ze het graag om hum stad te promoten maar The Passion heeft dan veel meer inhoud dan Living Statues. Een beter alternatief dus. En dat mensen op het spektakel afkomen wil niet zeggen dat ze niet door de inhoud geraakt kunnen worden. Ik las gisteren in Lucas 23:

De centurio zag wat er gebeurd was en loofde God met de woorden: 'Werkelijk, deze mens was een rechtvaardige!' De mensen die voor het schouwspel samengekomen waren en de gebeurtenissen hadden gadegeslagen, keerden terug naar huis, terwijl ze zich op de borst sloegen.

Dacht je soms dat dat in deze tijd niet meer kan gebeuren. Ik kies dan toch meer voor de opstelling van Calvijn...

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 apr 2015 15:31

Marnix schreef: Ik kies dan toch meer voor de opstelling van Calvijn...

Als je het hele stuk leest wat Elbert heeft geplaatst, dan zie je ook dat Calvijn de gevaren van passiespel niet uit de weg gaat.
Ik heb daar eerder al een stukje van geplaatst, maar er valt nog meer in te lezen.

Marnix schreef: Ik las gisteren in Lucas 23:
De centurio zag wat er gebeurd was en loofde God met de woorden: 'Werkelijk, deze mens was een rechtvaardige!' De mensen die voor het schouwspel samengekomen waren en de gebeurtenissen hadden gadegeslagen, keerden terug naar huis, terwijl ze zich op de borst sloegen.

Ik vind het woord schouwspel verwarrend. In de SV en HSV staat het woord schouwspel niet. Dat kan ook niet want het was écht wat daar gebeurde, en er werd geen toneelstuk opgevoerd. Wel was in die tijd het kruisigen van misdadigers een soort vermaak.
Net als bij ons de galg op de markt in de middeleeuwen, of de brandstapel. Is dat dan iets wat je na moet spelen?
In andere landen laten mensen zich geselen en kruisigen, ook om het na te spelen, of zelf te ervaren....
Wellicht denken zij ook daar een goede daad mee te doen, of op die manier te evangeliseren.
Zou dat mensen tot Jezus brengen? Is dat wat Christus van ons vraagt om te doen?
In welk licht moet Zijn offer staan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2015 15:55

In ieder geval in het licht dat heel de wereld en er van moet weten. Het verhaal moet verteld worden, met woorden, maar als dat niet werkt, dan ook met beelden. Dat is wat anders dan jezelf kruisigen want het gaat om Zijn offer waardoor wij juist mogen leven. Als de helft van de Nederlanders helemaal niet weet wat Pasen inhoudt en twee derde alleen dat het iets met Jezus is is de vraag of dat genoeg klinkt. Ik ben blij dat miljoenen mensen horen wat er is gebeurt en waarom en hoop en bid dat ze Hem mogen gaan kennen en volgen. Ook als ze vooral voor het spektakel kijken. God kan die mensen ook bereiken als hun intenties niet goed zijn. Daarom verwees ik naar Lukas. Veel mensen kwamen naar kruisigen ter vermaak. En velen gingen geraakt, getroffen naar huis. Maar het doel van The Passion is niet om mensen vermaak te bieden maar dat de kern van het evanglie klinkt en het mensen aan het denken zet en bij God brengt. Daar worden moderne vormen voor gebruikt waardoor velen wel gaan kijken met als doel om vermaakt te worden. Het is echter slechts een middel, het doel is dat mensen wat van het evangelie meekrijgen en dat werkt.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 apr 2015 17:46

Chaya schreef:
Ik heb er genoeg over gezegd!

Nou, dat is toch wel de beste reactie van jou in dit topic.
Anderen gaven het ook al aan, wees toch voorzichtig in je oordeel / veroordeling
Heel veel mensen die meespelen in "the Passion", waar jij een mening over hebt (ik zou het je niet na durven te zeggen), want ik ken ze ook niet allemaal.... God kent ze!
Ik hoop Chaya, dat je de Heere Jezus persoonlijk zelf mag kennen in je hart en als je echt de Liefde van de Heere Jezus hebt mogen ervaren en leren kennen in en uit Hem
Dan gaat je hart ook open voor al die mensen die Hem nog niet kennen.
De Heere God werkt echt niet alleen in kerken, welnee, de Heere zegt zelf "Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaren"

Afbeelding

"The Passion" het brengt veel te weeg blijkt maar weer.
Laten we het bij de Heere brengen, ook al de mensen die geraakt zijn, aangeraakt zijn, gepakt....... ik schreef het in een eerdere reactie al

en als we zoveel vragen hebben rondom het hele gebeuren of het kan, of het juist is.
Mensen het is al gebeurd, laten we nu ervoor bidden, voor vergeving van het kwade hierin, maar voor de mensen die "the passion" hebben gezien / gehoord, bidt voor hen, dat de Heere gaat werken....... Onderschat het toch niet, de Kracht van de Werken Gods!

Duizend vragen

https://www.youtube.com/watch?v=0i1aQh_dxlk

Duizend vragen komen boven als ik naar de Hemel kijk
Zal ik daar mijn Heiland loven in dat heerlijk koninkrijk

Duizend vragen komen boven als ik aan mijn Heiland denk
'k Weet Hij is voor mij gestorven en dat Hij genade schenkt

Duizend vragen komen boven als ik naar de wolken zie
die mijn Heiland zullen dragen op de dag der profetie

Duizend vragen komen boven als ik al die mensen hoor
die maar jagen en maar vragen naar de geest die 't al verstoort.

Daarom houd u vast aan 't Godswoord dat u altijd helpen zal
Nooit zal Hij uw trouw beschamen God de schepper van 't heelal
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 apr 2015 17:52

MoesTuin schreef:Anderen gaven het ook al aan, wees toch voorzichtig in je oordeel / veroordeling
Heel veel mensen die meespelen in "the Passion", waar jij een mening over hebt (ik zou het je niet na durven te zeggen), want ik ken ze ook niet allemaal.... God kent ze!
Ik hoop Chaya, dat je de Heere Jezus persoonlijk zelf mag kennen in je hart en als je echt de Liefde van de Heere Jezus hebt mogen ervaren en leren kennen in en uit Hem

Volgens mij zet jij vraagtekens ergens bij en geeft Chaya aan dat ze voorzichtig moet zijn in haar oordeel/veroordeling .......... Iets van pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 apr 2015 21:38

Chaya schreef:Ik heb er genoeg over gezegd!
MoesTuin schreef:Nou, dat is toch wel de beste reactie van jou in dit topic.

MoesTuin, geen waarom je nu zo cynisch doet, ik vind het jammer.
Als je geen atheisten wilt/durft te oordelen zoals je zegt (God kent ze, zeg je), waarom durf je Chaya haar staat dan wel te beoordelen?
Ik vind dat niet gepast, en had het ook niet van je verwacht.

Allemaal gezegende dagen gewenst.

Marnix: Vorig jaar voerden we dezelfde discussie, net als dit jaar. We zijn blijkbaar standvastig, dus wie weet, als we het beleven mogen, volgend jaar weer? :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”