The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: the passion

Berichtdoor mona » 03 apr 2015 13:09

Marnix schreef:Jouw mening zie ik ook ieder jaar langskomen
Ja mooi Chaya, je bent standvastig, en ik heb dezelfde mening als jij.
En ik ga hem niet veranderen, om het feit 'dat er met een kromme stok nog wel een rechte slag geslagen kan worden'.
Want dat rechtvaardigt niet dat we doelbewust de kromme stok als the Passion moeten gebruiken.
Ik vind dit theater en massaspektakel met popmuziek en atheisten, een kromme stok. Omdat de intentie van de spelers niet is om het evangelie te brengen. Misschien nog wel van de EO, maar niet van degenen die de show opvoeren.
Als een hoofdrolspeler de ene week nog vloekt en het bestaan van God ontkent, en de week daarna moet hij een rol spelen over een Persoon waarvan hij
ontkent dat Hij bestaat, vind ik dat erg ongeloofwaardig.
Als we steeds zeggen: God ziet het hart aan, dan ziet Hij ook dat Zijn Zoon wordt opgevoerd in een show van mensen die Hem ontkennen.
De intentie waarmee the Passion wordt gespeeld wordt door God gezien. Ik koester geen illusie dat de intentie van een atheïst als Jim Bakker is om het evangelie te verspreiden.
Ik heb eerder het idee dat men zelf graag schittert op dit grote toneel.
Ja ik weet wel, dat is natuurlijk onderbuikgevoel. En dat kan ik niet bewijzen.

In het artikel van Elbert over Calvijn en kunst staat dit ook:
Zij is bedoeld voor onze ‘onderwijzing en vermaning’, niet om te worden gebruikt als voertuigen voor eredienst of prediking.
Hij hield er dus geen romantisch beeld op na dat ‘alle muziek heilig is’ of dat de woorden er niet toe doen. Hier wordt erkend dat we leven in een zondige wereld. Kunst kan, net als alle gaven oorspronkelijk gegeven tot Gods eer en voor het welzijn van de mensheid, worden gebruikt om mensen te verheerlijken en leidt hen dan op het verkeerde pad. Calvijn was zich ervan bewust dat de menselijke geest een fabriek is die voortdurend afgoden produceert, en de bijzondere macht van kunst om te beïnvloeden en te veranderen maakt haar, indien verkeerd gebruikt, tot een gevaarlijke kracht.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 apr 2015 13:13

Marnix schreef:Het is niet zo dat je een kerkdienst opneemt en die gewoon uit kan zenden omdat je een omroep bent.
Wellicht niet, maar wel als dat heeeeeel veel geld op zou leveren. Dan wel!
Zie de reportage over Joseph Prince, onlangs op 1 vandaag.
Met geld kan er heel veel.... Zelfs een prediker opvoeren op tv....

Gerard314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerard314 » 03 apr 2015 13:28

1,3 miljoen euro uitgeven om 3,6 miljoen mensen te bereiken is dus 0,36 euro per bereikte persoon.

De meeste evangelisatie-acties kosten meer....!

Gerard314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerard314 » 03 apr 2015 13:32

nog even citaat uit het RD van gisteren:

Er is reden tot kritiek. Maar ze mag niet te gemakkelijk worden gegeven. Want wat doen de bezwaarde, veelal reformatorische christenen zelf om hun buurman voor Christus te winnen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 13:44

Mona schreef:Wellicht niet, maar wel als dat heeeeeel veel geld op zou leveren. Dan wel!
Zie de reportage over Joseph Prince, onlangs op 1 vandaag.
Met geld kan er heel veel.... Zelfs een prediker opvoeren op tv....

Als je een commerciele zender bent wel kan dat prima. Zie bijvoorbeeld Hour of Power. Bij de publieke omroep werkt dat niet zo. Daar kijken ze niet naar wat iets oplevert (programma's op de publieke omroep kosten geld en leveren dat niet op trouwens) maar oordelen een format op inhoud, onderwerp, welk publiek bereikt wordt, hoeveel kijkcijfers je ongeveer krijgt enzovoorts. En zelfs al zou het zo werken, dan is het probleem dat het weinig kijkers oplevert, je op een slecht tijdslot op npo 2 wordt geplaatst enzovoorts. De EO kan echt niet met het geld dat de Passion heeft gekocht naar de netmanagers gaan en zeggen: Hier is geld, nu willen wij een paar keer op zaterdag van 20:30 tot 21:00 een kerkdienst uitzenden op NPO 1.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 apr 2015 13:46

Gerard314 schreef:Er is reden tot kritiek. Maar ze mag niet te gemakkelijk worden gegeven. Want wat doen de bezwaarde, veelal reformatorische christenen zelf om hun buurman voor Christus te winnen?
Volkomen terechte vraag! Die we allemaal op onszelf moeten toepassen, en mee aan de slag moeten.
Maar daar verandert mijn mening over TP niet door.
Een persoonlijk gesprek met mijn buurvrouw over het geloof in de Heere Jezus, heeft meer mijn voorkeur dan een megaspektakel met popmuziek.
Want met dat spektakel kan evengoed iedereen in zijn stoel blijven zitten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 13:50

Arco schreef:Onjuist. Wat Petrus vertelt is niet opgeleukt met pop-liedjes en water-bij-de-wijn verhalen. De kern van het verhaal is niet het lijden en sterven, maar de reden daarvan.

Nu kom je met heel wat anders. Je zei: Het grootste verschil tussen "The Passion" en bijvoorbeeld de preek van Petrus op de Pinksterdag is, dat met de "The Passion" als evenement de hoofdrol heeft en dat bij de preek van Petrus de oproep tot bekering het centrale punt is.

Na "The Passion" heb ik nog geen reacties gehoord van mensen die tot bekering zijn gekomen en zich hebben laten dopen, of uberhaupt de vraag hebben gesteld: "wat moet ik doen?"

Ik heb die reacties wel gehoord van mensen. Daarnaast, als mensen niet meer luisteren naar de boodschap, is dat dan een reden om die niet meer te vertellen?

Ps. de reden van het lijden en sterven werd nadrukkelijk genoemd. Meerdere malen, met verschillende Bijbelteksten.

Mijn stelling is: zolang "The Passion" draait om het spektakel, dan om de feitelijke Boodschap, heeft het geen meerwaarde en is het verwerpelijk, omdat de Boodschap niet juist en zelfs verkeerd verteld wordt

Daarin zit je vooroordeel "het draait bij The Passion vooral om het spektakel en niet om de feitelijke boodschap" en die klopt al niet. Het draait om de boodschap. De vorm is het middel waarop je die vertelt. Daar kan je van alles van vinden maar als jij bij voorbaat al hebt verzonnen dat het om het spektakel draait heeft zo'n stelling weinig zin.
Laatst gewijzigd door Marnix op 03 apr 2015 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 13:52

mona schreef:Volkomen terechte vraag! Die we allemaal op onszelf moeten toepassen, en mee aan de slag moeten.
Maar daar verandert mijn mening over TP niet door.
Een persoonlijk gesprek met mijn buurvrouw over het geloof in de Heere Jezus, heeft meer mijn voorkeur dan een megaspektakel met popmuziek.
Want met dat spektakel kan evengoed iedereen in zijn stoel blijven zitten.

Ik hoop dat alle tegenstanders van The Passion dat dan ook gaan doen. Niet The Passion kijken en wel het evangelie vertellen aan hun buren. En alle voorstanders ook.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 13:57

Marnix schreef:
Als je een commerciele zender bent wel kan dat prima. Zie bijvoorbeeld Hour of Power. Bij de publieke omroep werkt dat niet zo. Daar kijken ze niet naar wat iets oplevert (programma's op de publieke omroep kosten geld en leveren dat niet op trouwens) maar oordelen een format op inhoud, onderwerp, welk publiek bereikt wordt, hoeveel kijkcijfers je ongeveer krijgt enzovoorts. En zelfs al zou het zo werken, dan is het probleem dat het weinig kijkers oplevert, je op een slecht tijdslot op npo 2 wordt geplaatst enzovoorts. De EO kan echt niet met het geld dat de Passion heeft gekocht naar de netmanagers gaan en zeggen: Hier is geld, nu willen wij een paar keer op zaterdag van 20:30 tot 21:00 een kerkdienst uitzenden op NPO 1.

Ik weet dat het bij de radiokerkdiensten ook zo gaat. Er is al geen uitzending meer op zondagmorgen, terwijl aangetoond is dat relatief veel mensen - al dan niet per toeval zo rond de 35.000 - op radio 5 terecht komen. Nu alleen op de zondagavond dus en die dienst wordt smorgens opgenomen.
En dat moet heel strak, want de opnameleider vertelde dat de computer onverbiddelijk is.
Ongelooflijk dat er slechts één uurtje per week een dergelijke uitzending mag worden belegd. Daar zou dan geen geld voor zijn?
Dan zie je toch ook wel dat dit helemaal niet klopt?

En wat zou de reden kunnen zijn dat er dan "slechts" 35.000 mensen meeluisteren? Geen spektakel, maar slechts een "gewone" kerkdienst. Maar die is altijd heel toegankelijk en laagdrempelig en voor iedereen te begrijpen. Met mogelijkheden tot reactie en nazorg, je kunt bellen met gemeenteleden na de uitzending.
Vlak vóór de dienst begint is er altijd een soort voorwoord, waarin e.e.a. over de gemeente wordt verteld en hoe zij het geloof beleven en een plaats geven. Zoiets kan tot jaloersheid wekken en heel uitnodigend zijn voor een zoekende ziel. Juist door de eenvoudigheid ervan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 apr 2015 14:14

Marnix schreef:Ik hoop dat alle tegenstanders van The Passion dat dan ook gaan doen. Niet The Passion kijken en wel het evangelie vertellen aan hun buren. En alle voorstanders ook.
Dat hoop ik eveneens, en zijn we het op dit punt eens. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 14:39

Chaya schreef:]Ik weet dat het bij de radiokerkdiensten ook zo gaat. Er is al geen uitzending meer op zondagmorgen, terwijl aangetoond is dat relatief veel mensen - al dan niet per toeval zo rond de 35.000 - op radio 5 terecht komen. Nu alleen op de zondagavond dus en die dienst wordt smorgens opgenomen.
En dat moet heel strak, want de opnameleider vertelde dat de computer onverbiddelijk is.
Ongelooflijk dat er slechts één uurtje per week een dergelijke uitzending mag worden belegd. Daar zou dan geen geld voor zijn?
Dan zie je toch ook wel dat dit helemaal niet klopt?

Er is wel geld voor maar er moet ook plek voor worden geboden door de NPO en de zendercoordinatoren.

En wat zou de reden kunnen zijn dat er dan "slechts" 35.000 mensen meeluisteren? Geen spektakel, maar slechts een "gewone" kerkdienst. Maar die is altijd heel toegankelijk en laagdrempelig en voor iedereen te begrijpen. Met mogelijkheden tot reactie en nazorg, je kunt bellen met gemeenteleden na de uitzending.
Vlak vóór de dienst begint is er altijd een soort voorwoord, waarin e.e.a. over de gemeente wordt verteld en hoe zij het geloof beleven en een plaats geven. Zoiets kan tot jaloersheid wekken en heel uitnodigend zijn voor een zoekende ziel. Juist door de eenvoudigheid ervan.

De reden is dat alleen christenen daar naar willen luisteren. Maar de meesten zitten dan in de kerk of hebben al een of twee kerkdiensten gehad. Daarnaast is er natuurlijk heel veel "concurrentie" want mensen kunnen tegenwoordig van bijna iedere gemeente de diensten via internet of kerkradio meeluisteren / terugluisteren en dan heb je nog hour of power, nederland zingt, de kerkdienst van ZVK enz op tv. Dus luisteren er weinig mensen naar. En ik ken geen ongelovige die zegt: Ik vind het wel fijn om af en toe op Radio 5 naar de kerkdienst te luisteren.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 14:46

Marnix schreef: En ik ken geen ongelovige die zegt: Ik vind het wel fijn om af en toe op Radio 5 naar de kerkdienst te luisteren.

Ik juist wel!
Van de opnameleider begreep ik ook dat mensen "bij toeval" in de radio eventjes zitten te zappen en dan horen zingen bijvoorbeeld.
We gaan er teveel van uit dat iedereen een computer heeft en dat is echt niet zo.
Het gaat erom Marnix, diezelfde mensen die zo naar Enschede renden, hebben de evangelieverkondiging - in alle kleuren en stromingen - binnen luisterbereik, slecht een aan/uit knop of muisklik ver.
Ik ken juist geen actieve kerkgangers die om half 8 luisteren, want die hebben er dan al 2 diensten opzitten. :wink:
Ik luister af en toe, heb er vaker naar geluisterd ten tijde toen ik ziek was en er was toen ook nog een ochtenddienst.
Ik vind het jammer dat er maar een beperkte categorie kerken meedoen, alleen in de linker en de middenflank.
Al begrijp ik de achterliggende reden dan wel, maar daar zou wel een oplossing bedacht voor kunnen worden.
Opname op een andere dag bijvoorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 14:52

Of beseffen dat het geoorloofd is om goed te doen op de rustdag....

En ja, mensen kunnen zo een dienst opzoeken en luisteren op radio of internet.... of de Bijbel gaan lezen op een website. Dat klopt. Alleen doen weinig mensen dat maar. Dus moeten we wel zoeken naar andere manieren om zoveel mogelijk van de Boodschap door te geven aan zoveel mogelijk mensen. The Passion is een poging daartoe. Dat het niet jouw ding is snap ik. Maar ik ben benieuwd naar goede alternatieve manieren hoe het ook kan... en die ook werken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 16:00

Ik zie hoe landen zich verscheuren
Ik voel de kanker van cynisme
Ik zie de mensen zonder dromen
Ze vluchten in goedkope luxe
En in de ontevreden steden
Jaagt de haat door oude straten
De dreiging komt steeds dichterbij
Maar ik,ik heb een medicijn

Ik heb je lief…..Ik heb je liever
Liever dan mijn leven
Dan om het even wat
Ik heb je lief….Ik heb je liever
Liever liefste elke dag

Ik wens jullie allemaal een Goede Vrijdag

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 apr 2015 16:19

Stef Bos, hij is mooi :D
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”