De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 31 mar 2015 18:49

BladeStraight schreef:Oh, begrijp me niet verkeerd, wij moeten Christus wel degelijk aannemen, alleen zal niet elk mens dat doen. Dat is niet door een eigen keuze, zoals Teus stelt, want elk mens zal uit eigen keuze altijd voor de zonde en tegen Christus kiezen, maar dat is enkel uit genade. Natuurlijk moet hieruit niet opgemaakt worden dat 'het maar gegeven moet worden', en dat zeg ik ook helemaal niet, we moeten Christus aannemen. Het probleem is 'm enkel dat een onveranderd mens dat nooit zal doen.

Er zijn veel mensen die niet gekozen hebben en leefden ook door de genade van God, ieder mens leeft of heeft geleefd door genade van God, let op! niet uit Zaligmakende Genade, dat komt pas als je oprecht gekozen hebt. Degene die niet gekozen hebben, toen ze leefden door de genade van God, worden schuldig gehouden omdat ze niet gekozen hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 31 mar 2015 19:51

Marnix schreef:Maar, houdt dat niet in dat mensen zich niet kunnen bekeren en als God hen zal vragen: Waarom heb je je niet bekeerd, het antwoord is: Sorry maar dat konden we niet? Alleen veranderde mensen doen dat en ik ben niet veranderd?

Mona, inderdaad. Werk je zaligheid met vrezen en beven want God is het die het kunnen en willen in u werkt. Helemaal mee eens.

Nee, het is de verantwoordelijkheid van een mens om zich te bekeren. We gaan niet verloren omdat we niet uitverkoren zijn, maar omdat we niet gewild hebben. Dat alle mensen van naturen zich niet tot God willen bekeren is dan uiteraard geen excuus meer.

Verder zeg ik volgens mij ook wat jij en Mona zeggen, en inderdaad, bij die tekst van jou kan ik me helemaal aansluiten.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 21:01

De bijbel laat beiden naast elkaar staan inderdaad. Niet willen is iets anders dan niet kunnen. En... Wanneer kunnen we ons wel bekeren? Als God werkt. Wanneer werkt God in het leven van ongelovigen? Als Zijn woorden klinken en mensen doen wat Jezus deed. Dan kunnen mensen zich bekeren. Daarom is het zo belangrijk om Zijn getuigen te zijn in woord en daad!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2015 11:31

Al dat getouwtrek wie een echt gelovige is en wie niet, is geen vrucht van bekering.
God ziet het hart aan en dan kan het buitenkantje nog zo prachtig langs de meetlat van een bekeerd leven te leggen zijn, maar als het hart niet deugt, gaat zo iemand toch verloren, ondanks alle goede werken en het prachtige Christelijke uiterlijk.
In het hart en vanuit het hart, moet te zien zijn dat de Heere Jezus Koning in het leven van de bekeerde is.
Dan gaat het niet om die lange broek of de zondagsinvulling, maar om veel meer andere dingen.
En als ik alle discussies doorlees, op dit forum en op andere refo-forums, dan zie ik maar 1 ding:
Bij degenen die het hardst oordelen over anderen en de mond het meest vol hebben over de zonde en de ellende-kennis, daar zie ik dat niet de Heere Jezus Koning is, maar de mens zelf.
Want dit kun je zien bij een bekeerde, als de Heere Jezus Koning in hun leven is:
Jakobus 3:17
Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd.

Galaten 5:22
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Dus ga allemaal maar eens het eigen hart doorzoeken, i.p.v. te kijken of een ander wel een bekeerde is in jullie ogen.

En dat de meeste refo's geen echte levende relatie hebben met God, maar denken dat God alleen maar via de Bijbel en de dominee tot ze spreekt, is ook een bewijs dat de Heere Jezus geen Koning in hun leven is, maar de mens zelf.
Want ze horen de Heilige Geest niet eens en zien de werken van de Heilige Geest bij anderen niet eens, oftewel: ze hebben net als de gemeente van de Laodicenzen ogenzalf nodig, want ze denken het met hun zondekennis en het verstandelijk doen van goede werken, rijk te zijn.

Maar de grootste rijkdom, de levende relatie met God, die missen ze niet eens.
Hoe kun je dat nu niet missen, als je van God houdt?

En voor uitleg van Bijbelteksten oudvaders, kerkvaders of dominees raadplegen, die zelf zeggen dat de Heilige Geest niet tegen ons praat.
Terwijl de Bijbel nu juist zegt dat de Heilige Geest daar nu juist wel voor gekomen is:
Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Johannes 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Is dus ook een ontbrekende vrucht.
Dus verbeter de wereld en begin bij je zelf, zou ik zeggen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2015 15:00

@Bambi: je post is een voorbeeld van een zgn. jij-bak: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Je zegt eigenlijk: "jullie moeten het niet hebben over de vraag wie een echte gelovige is, want jullie zijn zelf ook niet de beste gelovigen (of misschien wel helemaal niet)."
Nou kunnen we het over het laatste best hebben, maar dat wil niet zeggen dat de vraag naar schijnbekeringen daarmee irrelevant wordt, integendeel zelfs. Die wordt daardoor juist relevanter, want dan zijn er blijkbaar nog meer schijnbekeringen die nog niet aan het licht zijn gekomen in dit topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2015 15:20

elbert schreef:@Bambi: je post is een voorbeeld van een zgn. jij-bak: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Je zegt eigenlijk: "jullie moeten het niet hebben over de vraag wie een echte gelovige is, want jullie zijn zelf ook niet de beste gelovigen (of misschien wel helemaal niet)."
Nou kunnen we het over het laatste best hebben, maar dat wil niet zeggen dat de vraag naar schijnbekeringen daarmee irrelevant wordt, integendeel zelfs. Die wordt daardoor juist relevanter, want dan zijn er blijkbaar nog meer schijnbekeringen die nog niet aan het licht zijn gekomen in dit topic.

Deze post is me uit het hart gegrepen! *Like*

Wanneer iemand met een jij-bak aankomt kan je het beste als volgt reageren:

'Soms ben ik inderdaad inconsequent, maar dat verandert niks aan de stelling. Hoe denk je over de stelling die ik poneerde?' Natuurlijk kan je ook de discussie afkappen want vaak monden jij-bakken uit in verwijten over en weer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 apr 2015 20:25

elbert schreef:Nou kunnen we het over het laatste best hebben, maar dat wil niet zeggen dat de vraag naar schijnbekeringen daarmee irrelevant wordt, integendeel zelfs. Die wordt daardoor juist relevanter, want dan zijn er blijkbaar nog meer schijnbekeringen die nog niet aan het licht zijn gekomen in dit topic.

Hier alle schijnbekeringen op een rijtje:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... r-groe.pdf
Kwam 'm toevallig tegen omdat Chaya vroeg of daar tegenwoordig nog over gepreekt werd. In het Nederlands kon ik alleen deze vinden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 apr 2015 21:04

Boerin schreef:
Hier alle schijnbekeringen op een rijtje:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... r-groe.pdf
Kwam 'm toevallig tegen omdat Chaya vroeg of daar tegenwoordig nog over gepreekt werd. In het Nederlands kon ik alleen deze vinden.

Die dwaze maagden-bekering hoort daar m.i. niet in thuis, Boerin.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 apr 2015 21:12

Teus schreef:Die dwaze maagden-bekering hoort daar m.i. niet in thuis, Boerin.

Hoezo? Ik had eerlijk gezegd nog nooit van 'schijnbekeringen' gehoord, dacht dat dat alleen dat van die dwaze maagden was.
Hij zei: Ik heb u nooit gekend. Zaak dus om een persoonlijke relatie met Hem te hebben, tijd met Hem door te brengen en Hem te kennen en maaltijd met Hem te houden. De dwaze man bouwde zijn huis op het zand, hoorde Zijn Woorden, maar deed ze niet. Ze zeiden niet: Here, zijn we elke dag in Uw Aanwezigheid geweest, hebben U gehoorzaamd, liefgehad,
U aanbeden, met U gegeten en nu kent U ons ineens niet.
Zach91

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 apr 2015 21:33

Boerin schreef:Hoezo? Ik had eerlijk gezegd nog nooit van 'schijnbekeringen' gehoord, dacht dat dat alleen dat van die dwaze maagden was.
Hij zei: Ik heb u nooit gekend. Zaak dus om een persoonlijke relatie met Hem te hebben, tijd met Hem door te brengen en Hem te kennen en maaltijd met Hem te houden. De dwaze man bouwde zijn huis op het zand, hoorde Zijn Woorden, maar deed ze niet. Ze zeiden niet: Here, zijn we elke dag in Uw Aanwezigheid geweest, hebben U gehoorzaamd, liefgehad,
U aanbeden, met U gegeten en nu kent U ons ineens niet.

Bij de dwaze maagden gaat het om hun lotsbestemming in de eindtijd. Ze waren vervuld met de Heilige Geest, de olie die ze bij zich hadden in de lamp, maar het vertrouwen en verwachting van de komst van de Mensenzoon was er niet meer. Hun uitzicht naar de Bruidegom was niet voldoende voorbereidt. Men zegt wel, ik weet niet of het zo is, best wel aannemelijk, dat het ook zo kan gaan bij de opname als je niet de verwachting, het verlangen en het uitzicht hebt op de komst van Jezus. Je gaat natuurlijk niet verloren en ben verzekerd van het eeuwige leven maar zal de verdrukking of een gedeelte ervan moeten doormaken. Maagd betekend hier niet meisje of ongetrouwde vrouw maar reinheid of zuiverheid in geestelijke zin, het kan ook voor mannen bedoeld zijn.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 08:54

Die hoort wel in het rijtje.
Teus schreef:Je gaat natuurlijk niet verloren en ben verzekerd van het eeuwige leven maar zal de verdrukking of een gedeelte ervan moeten doormaken.

Moeilijk te geloven kennelijk dat je ondanks je geloofsactiviteiten toch verloren kan gaan, omdat de Bruidegom hen niet kent en kennen ten diepste de dwaze maagden de Bruidegom niet.
Er kan veel over de zaken gepraat worden, maar het komt er opaan dat er uit gesproken wordt.
Anders zal het een schijnbekering zijn.
Soms komt dat in het leven al openbaar. We hadden eens een bekend zangersechtpaar, ze maakten een omkering in hun leven, men noemde het zelfs bekering, maar het kende geen dageraad.
Onderzoekt u zelf nauw, ja zeer nauw, zegt de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 09:14

Het is eigenlijk gewoon dat verhaal van de zaaier. O.a. geen wortel hebben, als er verdrukking komt terstond ten val komen. Ik heb ook altijd gehoord dat die dwaze maagden dan nog een kans krijgen met de grote verdrukking. Kan, dat iemand dan tot inkeer komt maar ik ben bang veel ook niet. Een man had er een droom over gehad, dat je extreem onder druk werd gezet psychologisch om Jezus toch maar te verloochenen en anders ging je hoofd eraf. Nou ik onderzoek mezelf nu wel.
Zach91

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 09:24

Boerin schreef:Het is eigenlijk gewoon dat verhaal van de zaaier. O.a. geen wortel hebben, als er verdrukking komt terstond ten val komen. Ik heb ook altijd gehoord dat die dwaze maagden dan nog een kans krijgen met de grote verdrukking. Kan, dat iemand dan tot inkeer komt maar ik ben bang veel ook niet.

Zeker Boerin, het huis op de rots hoort ook wel in dit rijtje thuis.
Het gaat erom dat hierin gewaarschuwd wordt dat een "tijdgeloof", dus je gelooft wel en leeft er ook naar, ten tijde van de verzoekingen niets waard blijkt te zijn.
Leefde de apostel Judas niet heel dicht bij de Heere Jezus? Hij geloofde ook!
Boerin schreef:Een man had er een droom over gehad, dat je extreem onder druk werd gezet psychologisch om Jezus toch maar te verloochenen en anders ging je hoofd eraf.

Dat is anders denk ik. Ik las een verhaal van een man die in een land woonde waar de christenen werden vermoord om hun geloof.
Hij werd op een dag opgepakt en moest onder druk God afzweren, anders zouden zijn kinderen vermoord worden.
Hij bezweek en zwoer - met de mond - God af, om het leven van zijn kinderen te sparen.
Later kreeg hij wroeging en hield het niet meer uit. Hij ging naar een voorganger. "Ben ik nu verloren"? vroeg hij aan hem.
De voorganger vroeg: "Geloof je nog steeds in God, geloof je dat buiten Jezus niemand behouden kan worden"?
De man antwoordde: "ja, ik geloof nog steeds, van harte, maar ik had te weinig geloof vanwege mijn kinderen".
De voorganger noemde dit een zwakheid en bad samen met de man om vergeving.

Zo diep kan het gaan. Wie heeft dan sterke knieën en verslapt niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 10:56

Hmm, is het wel zo betrouwbaar als je je eigen hart onderzoekt? Petrus was ervan overtuigd dat hij zijn leven voor Jezus overhad, maar toen het puntje bij het paaltje kwam verloochende hij hem. Toch was zijn geloof echt.
Beter is het om God te vragen wat er in je hart is: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten. Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.

Bij zelfonderzoek gaat het over je daden: Vrienden, jullie moeten nu eens kritisch naar jezelf kijken! Stel jezelf deze vraag: ‘Leef ik echt als een gelovige?’ Jullie zijn er toch zeker van dat Jezus Christus in jullie allemaal aanwezig is? Nou, hij is beslist niet aanwezig in degenen die niet als gelovigen leven! Ik werk als apostel van Jezus Christus. Ik vertrouw erop dat jullie dat begrijpen. Ik bid tot God dat jullie geen slechte dingen doen. Niet omdat ik dan kan zeggen: ‘Kijk, ik ben een trouwe apostel.’ Maar omdat ik wil dat jullie het goede doen. Het liefst wil ik helemaal niet bewijzen hoe streng ik kan zijn als apostel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 apr 2015 22:10

Die hoort wel in het rijtje.
Waarom wel?
Teus schreef:Je gaat natuurlijk niet verloren en ben verzekerd van het eeuwige leven maar zal de verdrukking of een gedeelte ervan moeten doormaken.

Moeilijk te geloven kennelijk dat je ondanks je geloofsactiviteiten toch verloren kan gaan, omdat de Bruidegom hen niet kent en kennen ten diepste de dwaze maagden de Bruidegom niet. Ze hadden de Heilige Geest in zich, moeiijk te begrijpen kennelijk, of onwetendheid.
Er kan veel over de zaken gepraat worden, maar het komt er opaan dat er uit gesproken wordt. Veel mensen kunnen zeer mooi spreken over God, het komt er op aan dat er uit geleefd wordt.
Anders zal het een schijnbekering zijn.
Soms komt dat in het leven al openbaar. We hadden eens een bekend zangersechtpaar, ze maakten een omkering in hun leven, men noemde het zelfs bekering, maar het kende geen dageraad.
Onderzoekt u zelf nauw, ja zeer nauw, zegt de Bijbel.[/quote]

Terug naar “Archief”