Tante Pollewop schreef:Leuk spel dit. Ik speel het nu. Ik begon met een koning in Ierland. Intussen ben ik twee generaties verder. De kleinzoon van de eerste wilde zijn vader vermoorden, dus die sloot ik op. Maar toen stierf hij in de kerkers.

Zijn vader legde vrij snel daarna ook het loodje waardoor ik nu met zijn dochter verder mocht, de zus dus van de gevangene.
Er zijn tal van manieren om van ongewenste zoons af te komen. Aan het hoofd van een piepklein legertje plaatsen en dat op een enorme overmacht afsturen en hopelijk legt hij dan op het slagveld het loodje. Spymaster maken (als de intrigue score heel laag is) en naar Byzantium sturen en hopen dat hij wordt gesnapt en onthoofd. (is wel link als je weet dat hij uit is om je te laten vermoorden).
Ik ben er geloof ik nog niet zo goed in, het lukt mij bijvoorbeeld nog niet om mijn gebied uit te breiden. Volgens mij zou ik over een aantal opties moeten beschikken om meer macht te krijgen. Of misschien trouw ik gewoon niet met de juiste personen, dat kan ook.

Ierland was altijd het 'beginnersgebied', juist omdat het begint zonder allerlei allianties, maar dat is geloof ik in recente versies afgezwakt. Die eerste paar graafschappen winnen is altijd het lastige, maar daarna ben je als het goed is groot genoeg om over de rest heen te walsen. In het begin is gebied winnen door te trouwen lastig, want alle kandidaten zullen je afwijzen vanwege 'political concerns'. Allianties sluiten en hopen dat ze je steunen als je je buren door oorlog verklaart. Je kunt trouwens precies zien hoe groot jouw eigen leger is, maar ook het leger van de ander. dat is wel belangrijke info.
Edit: Inmiddels is de mevrouw ook overleden. Haar kinderen behoorden allemaal tot de dynastie van haar man. Gelukkig kon ik toen ze 42 was en haar eerste man overleed, trouwen met een of andere Deense prins, en toen ze 46 was kregen zij nog een zoon. Ik heb toen de wetten aangepast, zodat de jongste alles zou erven. Die ouwe prins ging vrij snel daarna dood, waarna ik haar nog 2 keer met een of andere oude knar heb laten trouwen. De zoon volgde haar na haar dood (suspicious circumstances) op toen hij 13 was. Nu is hij 17, getrouwd en probeert een zoon te krijgen.

Ja, dat klinkt als een typisch gevalletje CK2

Stambomen manipuleren is altijd erg leuk. Je dochter matrilineaal met de 4de zoon van een koning laten trouwen en dan proberen de eerste 3 zoons te vermoorden voordat de vader sterft zodat. Is ambitieus, maar wel te doen.
Het is echt leuk om een beetje te kijken wat handig is qua trouwen en opvolgen. Het karakter waar ik nu mee speel heeft best goede skills. Nu nog goed gebruik kunnen maken van die skills..
Bepaalde eigenschappen zijn overerfbaar, zoals genius, strong, attractive, maar ook alle birth defects zoals harelip en imbecile. Het kan dus de moeite zijn om een genie te zoeken, ook al zijn er op korte termijn betere matches.
Als je wat verder komt, wordt het managen van je rijk echt leuk. Zeker als je het tot keizer weet te schoppen. Ideaal is dat je persoonlijk alleen een Keizerrijk bezit, en een baronie en dat al je vazallen koningen zijn. Dat geeft het minste gedoe.