Boekenlezer schreef:Sorry hoor, maar zoals jij redeneert, is alles wel te combineren.
De zon is duidelijk een ster. Dat is geen evolutionistisch scenario of wetenschappelijk onbewezen. Als God de zon heeft geschapen alsof het een ster is, die nu halverwege z'n levensloop is, terwijl deze helemaal geen ster is, dan is dat in tegenstelling met wat in de bijbel staat. God liegt niet. God vraagt mensen niet om de werkelijkheid te ontkennen.
Je zou dan ook moeten ontkennen dat de aarde om de zon draait.
Boekenlezer schreef: Dan kunnen we het christelijke geloof waarschijnlijk ook wel combineren met ufo's en buitenaardse wezens. Ik las gisteren over iemand uit het Vaticaan, die dat combineert met zijn rooms-katholieke geloof. (Is in
dit artikel terug te vinden.)
Sorry, ik pas.
Als de werkelijkheid ons verrast met buitenaardse wezens, of gewoon sporen van buitenaards leven, dan wordt ik echt geen atheïst. Ik zou niet weten waarom. Het universum is echt oneindig groot en de aarde is niet meer dan een piepklein stipje in een sterrenstelsel tussen tienduizenden andere sterrenstelsels. het licht van sommige sterren heeft er honderdduizenden jaren over gedaan om ons te bereiken. We kijken letterlijk in al die jaren geschiedenis van het heelal en naar de gebeurtenissen daarin. Dus als daar ergens nog een andere aarde is, met intelligent of bacterieel leven, zou mij dat niets verbazen.
Het lijkt mij alleen maar grootser.
hettys schreef:Veel christenen accepteren de visie dat Jezus binnen enkele decennia zou weerkomen, dat staat nl heel vaak in de bijbel en dat legt Jezus steeds uit aan de discipelen.
Je doelt zeker op
Mattheüs 24:34,
Markus 13:30 en
Lukas 21:32. Als je dat oppervlakkig en op de klank af leest, kan ik mij zo'n gedachte voorstellen. Maar ik doe in zo'n geval wat anders: ik pak er eens een goed commentaar bij, want misschien heb ik het wel mis met die oppervlakkige eerste indruk.
Als ik bijvoorbeeld het CNT-commentaar op Markus van dr. J. van Bruggen erbij pak, dan lees ik o.a. dit:
blz. 317:
Het voorbijgaan daarvan valt nog niet samen met het voorbijgaan van hemel en aarde. Zouden vers 30 en 31 namelijk op hetzelfde tijdstip zien, dan zou men verwachten dat Jezus anders had geformuleerd (bijv.: "Deze generatie zal het einde van hemel en aarde nog meemaken"). ...
blz. 318:
Onder 'al deze dingen' is echter stellig niet het einde van de wereld te verstaan. In vers 32 onderscheidt Jezus 'al deze dingen' die binnen één generatie zullen plaatsvinden immers nadrukkelijk van 'die dag en die ure', waar niemand weet van heeft en waarvan ook de zoon het tijdstip niet kent. Onder 'deze dingen' valt dus niet 'die dag'. Wanneer wij letten op de aanleiding voor de rede van Jezus, is het ook niet moeilijk vast te stellen waarop Hij doelt met 'al deze dingen'. De hele rede is juist gericht op de beantwoording van de vraag wanneer 'deze dingen' zullen gebeuren en wat het teken is wanneer 'al deze dingen' zich voltrekken (13:4). De vraagstellers dachten toen aan Jezus' voorzegging van de tempelverwoesting.
Dat geeft al een heel andere indruk. Met 'dat staat nl heel vaak in de bijbel en dat legt Jezus steeds uit aan de discipelen' kom jij echter op mij over als iemand die de oppervlakkige eerste indruk als onfeilbaar aanneemt, en daar diens verdere denken klakkeloos op baseert.
Ik reageer zo omdat ik me er in het verleden nogal in heb verdiept. Compleet met allerlei commentaren. Het gaat me echt niet alleen om die ene tekst, die je noemt, hoewel het me wel weer opvalt dat deze tekst geïsoleerd wordt van alle andere teksten die een zeer spoedige wederkomst voorspellen. In elk NT bijbelboek komt die verwachting sterk naar voren. Paulus was ervan overtuigd, en de discipelen ook.
Ik zou alle teksten weer kunnen opzoeken, dan openen we daar een topic over.
Matt 16
27Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. 28Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.etc etc.
Wat ik erover wil zeggen is, wij verwachten een nieuwe aarde, of een wederkomst. Dat verwachten we nu zoals het joodse volk bestaat, zeg maar 4000 of 5000 jaar. Dat kan ook 50.000 jaar duren of 500.000 duizend jaar. Of nog veel langer.
De wetenschap is nu zover dat we weten hoelang de zon er is, en hoelang ie nog meegaat. Het is nu eenmaal zo.
In het eerste scheppingsverhaal vermeld de schrijver een schepping van zon maar en sterren. De zon is groot, de sterren zijn kleinere lichten. dit is dus geschreven zodat mensen in die tijd het zouden begrijpen. Dat hedendaagse mensen, die veel meer inzicht hebben gekregen in de schepping, nog steeds hardnekkig volhouden dat we de woorden, gesproken tegen mensen die 3000 of 4000 jaar geleden leefden, nog steeds letterlijk opgevat moeten worden, vindt ik verbazend.
Ook gif is geschapen.